HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Större bredbandshögtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/02/16 :  09:35:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Är det någon som funderat på, byggt eller har länkar till byggen med större bredbandshögtalare, tänk 12-15"

Finns det en anledning till att man bara bygger bredbandare av små högtalare av fostex, jordan och tangband?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/16 :  09:52:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Stort ger mindre spridning och mer uppbrytningar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/02/16 :  10:13:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
När blir det märkbart, med hur stora element kan man bygga innan det blir så märkbart att det inte längre låter bra?

Jag hittade ett beyma 12" element på hifikit, det kanske går att använda till något?

Vad räknas era caveman som Bernt?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/02/16 :  10:48:26  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Caveman har koaxialelement i 8", 12" och 15"

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/02/16 :  11:31:58  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Om du vill ha stora bredbandare upp till 15"
http://www.commonsenseaudio.com/nirvana.html
Sedan får man söka vad folk tycker om dessa element.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/02/16 :  12:19:16  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Intressant DrBore!
Inte gratis men intressant!

Jag vet att det har byggts med lomo "ryss tolvor" här på forumet tidigare, är det någon som har erfarenhet utav dessa?

Tack för klargörandet ang. Caveman Bardis!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/02/16 :  19:39:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Tankeöverföring. Vassego.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/02/16 :  19:59:44  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Oj, hehe, så går det när man inte kontrollerar vem som skriver vad...

Tack bearwik ska det ju stå!

Men ett tack extra har väl ingen dött av?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2014/02/18 :  21:30:52  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Jag har ryssar 12" och är supernöjd. Finner inga svagheter.


Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/02/18 :  22:12:34  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Carl-M, hur har du byggt dina högt med rysstolvorna? Har nämligen ett par som jag funderat att sätta in i en öppen baffel. Fast låda kanske funkar bättre?

Fred
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/02/18 :  22:36:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Carl-M, kul att höra!
Vilken typ av musik lämpar sig/lämpar sig inte dina högtalare till?

Går det att köpa dessa element någonstans ifrån?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2014/03/06 :  06:14:05  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Finns ett par ute på hifimagasinet nu.


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/03/06 :  07:08:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har redan ett par :)

Jag fick pm ifrån en vänlig forummedlem och slog till.

Nu försöker jag bara förstå hur man simulerar OB.

Räcker det med att Labba runt med "Edge" för att se hur elementet beter sig?
Om man har veckad baffel, simulerar man ändå det som en plan baffel då?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2014/03/10 :  05:23:54  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Jag har en matematisk uträkning på hur du skall placera elementet. Ska försöka leta på det och lägga ut. Det var typ 10år sen jag byggde dom. Nu blir det Markaudio Alpair 12 i någon rolig lådkonstruktion. Ryssarna tar lite för stor plats. Byggde en enkel baffel i helgen som var för att spela lite på elementen. Dom är sjukt bra. Grym dynamik (skrotade dom gamla bufflar vid flytt.


Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2014/03/10 :  05:26:49  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Spelade på ryssarna. Alpair 12 skall inhandlas och byggas till sommaren :)


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/03/10 :  07:28:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har du lite mått och formler så tar jag tacksamt imot dessa!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2014/03/16 :  12:11:59  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Hur får man in bilder från telefonen? Har fotat av formeln på mobilen.


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/03/17 :  08:41:27  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Du måste lägga upp dem på en bildserver, tex. photobucket.com

Om du vill kan du MMS:a över bilderna till mig så kan jag lägga upp dem till allmänhetens beskådning!

Jag PM:ade över ett telefonnummer till dig!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/03/17 :  09:24:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Väääääääldigt fina koaxialer hittar du hos den firma som en gång i tiden var känd under namnet Altec Lansing men som nu lämnat det namnet till att representera billigt skräp. Idag hetar man Great Plains Audio och ligger strax till väster om Oklahoma City.
Firman har fortsatt med de klassiska Altec-elementen men också tagit fram nya element:
Två-vägare
Klassiker

Kostar en slant men är säkert inte dyra. Hälsa från mig om ni ska göra affärer med dem.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/03/17 :  09:44:54  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Var ute på ebay och botaniserade. Undrar hur den mindre 10" skulle funka. Kanske man kan kalla dem för "rysstiorna".
En rysstia i ob med valfri "Tham" som tar allt upp till sisådär 100Hz aktivt delat? Kanske ingen bra ide alls.


Rör...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2014/03/18 :  15:57:27  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Tror rysstian håller en lägre klass. Tror det finns olika versioner av 12an också.


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/03/18 :  17:48:58  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har fått tag i den 12:an med rak korg och högre effekttålighet.

Så olika varianter finns det!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/03/18 :  21:30:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
När ni nämner ryska och LOMO-högtalare, är det Radiotechnikas element ni avser?
Det fanns annonser för Radiotechnikas element i Klang&Ton en gång i tiden.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/03/19 :  05:52:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Carl-M har varit vänlig att dela med sig lite av sina bilder samt skisser på hur elementen bör placeras.
Och med hans tillåtelse så publicerar jag dessa bilder.
Tack Carl-M!










Det framgår inte av skissen, men jag läste i en annan gammal tråd att bafflarna var 160cm höga.
Det framgår inte heller villken höjd elementen skall sitta på, så det kanske man får uppskatta.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/03/19 05:56:53
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2014/03/19 :  06:13:38  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Soundbrigade: Mina element står det bara Lomo på, jag antar att dessa är tillverkaren?

Min Modell hette visst 4A-32-2 V4

Jag antar att jag har 4:e verisionen av elementet :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2014/03/26 :  12:21:25  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Tror rysstian håller en lägre klass. Tror det finns olika versioner av 12an också.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000