HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstig upplevelse med InterM slutsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/03 :  18:19:29  Show Profile Send Bogus a Private Message
För några månader sedan vann jag en traderaauktion, nämligen ett InterM R150 (ej plus). Jag hade läst om hur folk lovordade 500 plus steget av samma tillverkare, och tänkte att jag kan väl lägga ett bud på 150-steget.
Sagt och gjort så fick jag hem det, och jag kan ju säga att det såg inte så mycket ut för världen. Klent, lätt och med ljusdioder på framsidan. Jaja, tänkte jag, det var ju billigt i alla fall så jag kan väl använda det som reservsteg om mitt vanliga går sönder.

Steget som jag nu skulle jämföra mot var ett Primare A30.2, och det kopplades ihop med ett Primare PRE30 försteg, som matades av ett Lynx L22 ljudkort. Högtalarna är ett par Audiovector S1 Signature och allt snöras ihop med transparentkablage.
Jag har alltid varit nöjd med min anläggning, men jag var inte beredd på vad som nu komma skulle.
Jag kopplade in InterM slutsteget och höjde upp volymen och det var som att få en smäll på käften. Aldrig har jag hört min anläggning spela så rättframt och otvunget, så lätt och luftigt. Musiken flödade fram ur högtalarna och scenen blev både bredare och högre framför allt. Mellanregister och diskant blev mer framträdande fast inte skrikiga. Ok, det fanns nackdelar också såklart. Primaresteget har mbättre kontroll över basen och bättre kontroll över högtalarkonerna över huvudtaget, men spelade samtidigt tråkigare och faktiskt med sämre dynamik?!?!
Hur som helt satt jag som i chock. Hur kan ett PA-steg som jag pröjsade 600 spänn för låta roligare än ett renodlat hifi-steg som nytt kostade 17-18'000. Det var nästan så jag inte ville gå med på det. För det första var ju InterM steget fult som stryk. Hur skulle det se ut i hifi-bänken?
För det andra så SKA det ju inte låta bättre? Det är ju helgerån att att ett PA-steg spöar ett hifi-steg?
Jag kopplade tillbaka Primare steget under några dagar och försökte intala mig att det var så som det skulle låta. Det var så som jag föredrog det.
Så blev det inte. Nyfikenheten tog över och jag kopplade tillbaka PA-steget och jag kapitulerade.
Kompisen kom över och lyssnade och även han föredrog PA-steget.
Primare-steget såldes och jag hade då länge tänkt att om detta InterM 150 låter så bra, hur bra kommer då inte 500Plus steget att låta?

Idag fick jag det nya steget. Detta var steget som skulle följa mig till graven. Det är fortfarande fult som stryk, men jag bryr mig ärligt talat inte längre, för om lillebror låter så bra så är allt förlåtet angående utseende.

Jag lät 500plus steget så på i två timmar först innan jag satte mig för att lyssna. Då kom nästa chock. Det lät inte alls så bra som jag hade tänkt mig?
Borta var luftigheten, lättheten och musiken som flödade ur högtalarna lät mer instängt, precis som med primare-steget?

Så nu sitter jag här och har just kopplat in 150-steget igen och är bara allmänt förvirrad. Jag föredrar 150-steget framför 500-steget.

Vad är det som har hänt? Hur många timmars inspelning behöver ett slutsteg? Vad kan förändrar med karaktären på slutsteget då? Jag spelade det tills det var bra varmt, men kan det behövas dagar innan grejerna har satt sig?

Någon annan som har upplevt så stora skillnader mellan karaktär inom samma märke? Detta var verkligen som natt och dag för mig.

Hälsningar från en förvirrad hifi-nörd!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/07/03 :  18:49:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Om det var helt nytt skulle jag ge det några timmar (typ 100).

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/03 :  19:12:12  Show Profile Send Bogus a Private Message
Så länge? Visst, jag vet att man ska spela in sina grejer, speciellt högtalare, men jag har även läst att saker som inte har mekaniskt rörliga delar (slutsteg t ex) bara behöver några minuter på sig... Vad stämmer egentligen?

Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/03 :  19:19:49  Show Profile Send Bogus a Private Message
Förresten räven, har du egna erfarenheter av 500plus steget?

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/07/03 :  19:31:41  Show Profile Send HerrD a Private Message
Minns fortfarande min monumentala besvikelse när vi fick en Krell till butiken jag jobbade i under studietiden. Den packades upp och skulle avlyssnas purfärsk som den var. Det lät dött, platt, dynamikfattigt, kallt, inbundet, kort och gott inte bra. Snabbspola några veckor av inspelning: dynamiskt, livfullt, värme, kvickhet, svärta, rumslighet. Som det ska låta, det var en nyttig läxa. Det som elektriskt kan ändra sig är elektrolytkondensatorer vad jag vet men att upplevelsen är så annorlunda efter inspelning har jag svårt att förklara.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/07/03 :  20:07:09  Show Profile Send bearwik a Private Message
Bogus; Räven hade de moddade InterMstegen som jag har nu. De låter alldeles utmärkt!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/07/03 :  21:33:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
InterM 500 är ett bra slutsteg även om det har sina begränsningar.
Lite grusigt i toppen om man säger så!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/07/04 :  00:26:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Välkommen in i Pro-värden!
Själv har jag helt slutat att ens titta på vanliga hifigrejer när det gäller högtalare och förstärkare

Enligt bla. Svalander så är det just 500plus som är Inter M's bästa steg och det som verkligen kan konkurrera med vanliga "hifi-steg", själv har jag ingen aning för jag har bara hört mitt eget moddade 500plus (också köpt av herr räv men inte lika våldsamt moddade som de Bearwik har).

Om du verkligen vill ha ut max "bang for the buck" så kan jag verkligen rekommendera en moddning av ditt 500 steg, går att göra i olika grader men det vanligaste är nog att man kopplar förbi volympotarna och byter nått relä. Tror det finns folk på detta forum som kan hjälpa dig om du vill fixa det.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/04 :  17:36:40  Show Profile Send Bogus a Private Message
Har visserligen inte hunnit lyssna så mycket idag, men tror att det behöver spelas in faktiskt. Hur som helst låter det väldigt bra, bara annorlunda mot mitt förra. Det här är ju faktiskt den första nya stereoprylen som jag köper på väldigt länge. Har köpt på begagnatmarknaden under många års tid.
Moddning kommer... det kan jag lova =)

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2013/07/05 :  08:13:13  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:

Aldrig har jag hört min anläggning spela så rättframt och otvunget, så lätt och luftigt. Musiken flödade fram ur högtalarna och scenen blev både bredare och högre framför allt. Mellanregister och diskant blev mer framträdande fast inte skrikiga. Ok, det fanns nackdelar också såklart. Primaresteget har mbättre kontroll över basen och bättre kontroll över högtalarkonerna över huvudtaget, men spelade samtidigt tråkigare och faktiskt med sämre dynamik?!?!
Hur som helt satt jag som i chock. Hur kan ett PA-steg som jag pröjsade 600 spänn för låta roligare än ett renodlat hifi-steg som nytt kostade 17-18'000.

För det andra så SKA det ju inte låta bättre? Det är ju helgerån att att ett PA-steg spöar ett hifi-steg?

Jämförelsen haltar väl lite om du jämför det billigaste auktionspriset och det dyraste nypriset, en snabb sökning ger helt andra siffror dvs ett beg försäljningspris på ca 5000kr för Primare A30.2.

Ser mindre problem i att PA-steg kan spöa hifi-grunkor, men om PA-steg ger konsekvensen att högtalarkonerna börjar fladdra lite som de själva vill så tycker jag det liknar "helgerån"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/07/05 :  10:35:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du har ju tidigare erfarenhet av vad som halvt föraktfullt kallas "PA". Jag tänker då på Lynx L22.
Har du provat att koppla det direkt till slutsteg, utan försteg? Jag misstänker det blir konstig upplevelse nr 2.

("Pro" är kanske en mer passande benämning än "PA" iofs, det senare antyder ljudet i tratten det skriker meddelanden ur på centralstation...)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/07/09 :  22:24:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, vad tyst det blev. Jag inser att mitt inlägg kan missförstås.

Det jag menar är att man bör inkludera professionellt ljud i sina referensramar, mycket är absolut toppklass och dessutom priseffektivt.
Din upplevelse med förstärkarna är ju ett exempel på det och jag vet själv hur bra Lynx L22 är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/07/09 :  22:58:29  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det kanske är lättare att "lura av" oss stackars amatöraudiofiler pengar...Men det drabbar ingen fattig som man brukar säga.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2013/07/10 :  12:23:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Bogus: har du spelat mer med 500plus-steget? Isf, vad tycker du nu?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/10 :  15:19:25  Show Profile Send Bogus a Private Message
Hejsan alla igen.
Jag har inte skrivit här på några dagar nu. Mest för att jag har semester och har lyssnat på musik en hel del =)
Slutsteget har lyft sig flera steg nu efter en vecka. Det låter inte lika vasst det är väldigt detaljerat.
Jag har kommit på varför jag nästan föredrog mitt gamla 150-steg i början. Anledningen var att det är väldigt förlåtande för dåliga inspelningar och har en mjukt och behagligt karaktär. Gamla mp3:or låter helt ok till och med. Nackdelen är att bra inspelningar inte låter så bra som de borde göra.
Det nya 500-steget däremot gör ordentlig skillnad på bra och dålig inspelning. Som tur är lyssnar jag sällan på gamla kassa mp3 filer, men bra filer som Sara K - Lets go get stoned, lät helt underbart!
Jag fick dessutom ett väldigt bra pris på det. 3500:- från en välrenomerad hifibutik här i Göteborg. Så det är helt fantastiskt mycket välljud för pengarna.

Bernt: Mitt dilemma i början rörde sig inte direkt om huruvida jag hade problem att sätta in ett PA-steg i anläggningen (för att det var helgerån) utan snarare att jag inte tyckte att mitt nya pa-steg lät lika bra och roligt som det gamla pa-steget.
Och visst har jag testat att köra ljudkortet direkt in i slutsteget =) Det blir nästan haksäpp där igen ja. Nackdelen är ju att jag behöver fler ingångar, från tv och dvd-spelare tex. Dessutom vet jag av erfarenhet att om datorn startar om kan det ploppa gaaaaanska högt i högtalarna. En annan sak är ju att tjejen kanske sätter sig vid datorn, höjer upp volymen i Windows lite för mycket, sen ligger högtalarkonerna på golvet. Vågar inte riskera det.

Men jag har ett passigt försteg liggandes (Tentlabs) som jag måste gräva fram. Jag körde det med itt gamla Primare-steg, men det var tyvärr ingen bra matchning.

Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/10 :  21:24:09  Show Profile Send Bogus a Private Message
Carmen Gomes - Lets go get stoned, ska det vara =)

Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/11 :  16:02:39  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag har startat en ny tråd angående rörförsteg, då jag har identifierat mitt försteg som boven i dramat! Finns här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90073

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/07/16 :  11:57:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hade en liknande upplevelse för ca 15år sedan, då med ett QSC MX1500a som följdes av ett EX4000 och därefter ett RMX1450 och sedan kom drömmen, PLX2402, vilket till dags datum är det bästa jag hört, oavsett genre, sedan dess har inget annat än proffsprylar funnits i min värld, men detta är mina erfarenheter och mitt tycke, ingen annans.

Ivrig i min övertygelse och ny i detta gav jag mig felaktigt hän åt att försöka utbilda min omgivning i att "PA-steg" inte längre lät som det där man hade på scenen i folkparken på 60-talet, utan något som bör tas på lika stort allvar rent ljudmässigt som allt annat, men det var en trög start med endast ett ett fåtal anhängare, sedan dess har mkt hänt här, forumet har utvecklats enormt, det förfaller numera mindre traditionellt, mindre skeptiskt.

Att använda pro-element, processorer, pa-steg och hornsystem är numera vardag här, precis som bedbandare, vinyl och rör steg, och allt däremellan, jag är glad att bredden i vårat gemensamma intresse nu är långt bortom det tidigare mer traditionella tänkandet som jag upplevde när jag började här, vilken resa!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2013/07/16 12:00:00
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/07/16 :  12:36:15  Show Profile Send HerrD a Private Message
martinsson: har du någon erfarenhet av crown xti2, vad gäller ljud och kvalitet?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/07/17 :  20:17:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tyvärr inte, har inte varit så mkt i kontakt med Crown sen micro/macro-tech eran, men visst är det en anrkt fabrikat, och 5000VZ var ju under en väligt lång period touringstandarden 1A, till många roddares förtret (det är en sjujäkla klumb att läpa runt på), detta ligger också till grund för ett mkt fint studo reference steg från Crovn som jag har sett sväva föbi i lite olika sammanhang även i hifi kretsar, och sånt värmer ju alltd :)

Har dock ingen anledning tro annat än gott om steget i fråga, hurså ?

Edited by - martinsson on 2013/07/17 20:20:45
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2013/07/17 :  21:34:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
Finns grymma Dynamic Precisionsteg till salu på Hifimagasinet, hade jag råd skulle jag köpt på mig ett par tre st.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=85604

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/07/19 :  07:07:57  Show Profile Send HerrD a Private Message
martinsson: nästa stereo som planeras nu blir proinriktad. Slutsteg med eq är intressant.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/07/19 :  11:43:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kul, hoppas det inte är på grund av min propaganda bara :)

Här är några av de för min del mest intressanta just nu :

QSC - har aldrig gjort mig besviken, speciellt inte ljudkvalitémässigt.

inte nytt, och relativt traditionellt, men likväll mkt intressant - http://qsc.com/products/Power%20Amplifiers/Powerlight%203%20Series/PL325/

lite nyare, lite billigare och även mer traditionellt - http://qsc.com/products/Power%20Amplifiers/GX%20Series/GX3/

sprillans nytt, fräck teknik, gör mig nyfiken - http://qsc.com/products/Power%20Amplifiers/PLD%20Series/PLD4.2/

LABgruppen - svenskt - mkt robusta och högteknologiska (kör med dem just nu)

nytt, snyggt, och med bra stamtavla - http://labgruppen.com/products/ipd_series_touring/

kungen! - http://labgruppen.com/products/plm_series_touring/

Vissa av dessa är rätt råa i sin framtoning, något jag personligen gillar, har inga tvivel om att de säkerligen skulle funka bra till finlyssning även om det kanske inte är deras primära arbetområde, sppecieltl inte i fallet med 20kW's monstret från kungsbacka, men det är ju aldrig fel med lite headroom på diana krall spåren :)

Till saken hör även att steg av detta slag är mkt säkra för högtalarna, detta då de är bestyckade med skyddskretsar som jag sällan (om ens någonsin) sett på hifi sidan, så det är bara att njuta i veen om att all är lugnt förutsatt att man inte vrider upp mer än vad lasten mäktar med alltså, men även då kommer steget att kunna hantera haveriet galant.

Något man kan behöva göra, och något som jag tror är väl värt pengarna att göra, är att se över tysta fläktar, en vän till mig provade detta på ett QSC RMX 850 (mkt fina och prisvärda steg som låter kalas) och det slutade med att hans playstation lät mer, näst intill knäpptyst blev det.

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/07/22 :  22:54:20  Show Profile Send HerrD a Private Message
Tack för alla länkar! Funderar på en labgruppen ipd, med aes3 input borde man kunna köra aes3 ur dator till ipd och sköta volymen digitalt i datorn, sampla upp till 24 bitar och få över ljuddatat så oförstört som möjligt till förstärkaren.

(ursäkta off topic, kanske borde vara en egen tråd med pro-förstärkare?)

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000