Author |
Topic  |
Bogus
Member

332 Posts |
Posted - 2013/07/11 : 16:01:10
|
Jag skrev nyligen om mitt nyinköpta slutsteg (InterM R500PLus) i en annan tråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90059), men jag startar en ny tråd då detta inte har med själva slutsteget att göra längre. Min uppsättning är ett Lynx-L22 ljudkort, Primare PRE30 försteg, InterM 500Plus och Audiovector S1 högtalare. Jag hade strax innan 500-steget köpt ett 150-steg av samma märke och blev så glatt överaskad av dess ljudkaraktär att jag beslöt mitt för att köpa ett 500plus steg också. Dock så tyckte jag att 500-steget lät mer vasst och ettrigt och inte lika behagligt och engagerande som det billigare 150-steget. Idag kopplade jag in mitt balanserade ljudkort rätt in i 500-steget och Bernt, som du skrev i förra tråden, det blev haksläpp igen. Jag visste att det skulle låta bättre eftersom jag gjort så med mitt gamla primare-slutsteg, men att det skulle låta så här mycket bättre trodde jag inte. Jag har nu kommit fram till att det är mitt Primare-försteg som agerar filter och lägger på det som gör ljudet vasst och ettrigt. Anledningen till att det billigare 150-steget lät "så bra" var att det är luddigare och inte klarar av att ta fram så mycket ur musiken som 500-steget.
I en perfekt värld hade jag kört med ljudkortet direkt in i slutsteget hela tiden, men jag inser att jag måste ha ett försteg av tre anledningar: 1 - Jag har fler källor som jag vill kunna lyssna på, bland annat vinylen och dvd. 2 - Min kära, men ack så tekniskt okunniga flickvän som garanterat någon gång när hon har sina tjejkompisar hemma kommer att dra upp volymen "lite för mycket". Sen ligger konerna på golvet. 3 - Det är helt enkelt för bekvämt med en gammal hederlig fjärrkontroll. Jobbigt att behöva ändra volym i Windows.
Så nu sitter jag här. Glad över att ha identifierat problemet, men med ytterligare ett problem, och det är här som ni mina kära forumkollegor, kommer in. Vad ska jag ha för försteg?
Jag gillar ljudkaraktär som är åt det varma och engagerande hållet. Jag älskar en bra 3d-känsla. Stor, fin och öppen ljudbild med andra ord. Det behöver egentligen inte vara 100% korrekt hifimässigt, eller tillbakalutad och jag är ingen basnarkoman. Hellre stampa takten och dynamik.
Är rörförsteg något för mig? Krav är balanserat in och ut, och en spelstil som överensstämmer hyffsat med mitt ljudideal, annars är jag öppen.
Jag har ingen som helst erfarenhet av rör alls förutom det jag har läst på intenet, så det är här ni kommer in. Kan detta vara ett vettigt alternativ för mig?
Budget kan ligga på 10-15'000 kr (om man ens får något rörförsteg för dessa pengar) och jag har inga problem med begagnat.
Mvh/Per |
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts |
Posted - 2013/07/11 : 17:28:57
|
Jag kan varmt rekommendera XA3200mk2 från Xindak. Maal här på forumet köpte detta försteget och det gav ett rejält ljudlyft mot hans gamla PASS försteg. Vi satt hemma hos han och lyssnade, kopplade och jämförde emellan förstegen och Xindak lät bättre på alla punkter. Jag vet däremot inte hur det står emot ditt nuvarande Primare försteg men för dom få pengarna man kan hitta detta försteget så tycker jag att det är ett kap. Finns garanterat mycket bättre försteg än Xindak men jag tycker ändån att det är ett mycket intressant försteg och helt värt att kolla upp speciellt med tanke på det låga priset.
mvh: Kristofer |
Musik är livet |
Edited by - Wing Zero on 2013/07/11 17:32:03 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/07/11 : 18:06:34
|
quote: Idag kopplade jag in mitt balanserade ljudkort rätt in i 500-steget och Bernt, som du skrev i förra tråden, det blev haksläpp igen. Jag visste att det skulle låta bättre eftersom jag gjort så med mitt gamla primare-slutsteg, men att det skulle låta så här mycket bättre trodde jag inte.

Jag hade på känn att det var så det var eftersom jag själv brottas med en liknande situation, kör Lynx 2B direkt i slutsteg och alla försteg jag provar ställer till bekymmer. (mycket beroende på mitt något speciella slutstegs låga ingångsimpedans)
Rörförsteg kan vara marigt. De kan ofta färga en del, men ofta på ett behagligt och förlåtande sätt.
Det bästa "köpeförsteg" med rör jag hört är Leben RS28CX men det är ju inte gratis heller precis.
Nåt begagnat rörförsteg från Luxman kanske? Hittar du ett CL360 är det värt en provlyssning tycker jag. (Oavsett vad så tycker jag du ska provlyssna före köp)
Edit: Men de här grejerna är ju inte balanserade förstås.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/07/11 18:11:19 |
 |
|
Bogus
Member

332 Posts |
Posted - 2013/07/11 : 18:47:04
|
Ok, bra. Men har jag rätt i att rörljudet passar in på mitt ljudideal? Nu finns det säkert väldigt många olika karaktärer inom rörljudet, men kan man säga något generellt? Jag har läst gott om BAT. Finns det något försteg i den prisklassen jag efterfrågar? Begagnat alltså. Luxman kan också vara intressant. Ska kolla upp det!
Ps. Jag sparar hellre lite extra pengar och köper ett bra försteg, än köper något lite billigare som jag jag ångrar. Jag har ingen brådska med inköpt. |
Edited by - Bogus on 2013/07/11 18:48:16 |
 |
|
Bogus
Member

332 Posts |
Posted - 2013/07/11 : 18:52:55
|
--> Wing Zero, tack för tipset, men jag har inga goda erfarenheter av Xindak. Har testat deras produkter tidigare, och har inte varit jätteimpad tyvärr. |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2013/07/11 : 22:09:10
|
quote: 2 - Min kära, men ack så tekniskt okunniga flickvän som garanterat någon gång när hon har sina tjejkompisar hemma kommer att dra upp volymen "lite för mycket". Sen ligger konerna på golvet.
En passiv volymkontroll mellan ljudkortets utgång och maxade monitorer? Finns flera studiovarianter, köp den som färgar minst... (eller trevligast?)
Edit länk : http://www.thomann.de/se/studio_monitorcontroller.html?ls=100 |
Edited by - Passerati on 2013/07/11 22:11:21 |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 01:38:34
|
Ska du ha ett rörförsteg som är helbalanserat blir det riktigt dyrt och de enda jag kan kommma på som sålts i Sverige i åtminstone några exemplar är Audio Research REF-serie och de har inte ens nådon pickup-ingång. Leben RS28CX har jag tyvärr ingen koll på.
Mitt tips är i stället McIntosh C2300 som "kan allt" men är single-ended internt. All spänningsförstärkning görs med rör utom första steget på MC-ingången som har fem par parallellkopplade diskreta transistorer för att säkra en riktigt låg brusnivå. Det finns ytterligare halvledare i signalvägarna som buffertar och fasvändare (för de balanserade in- och ut-gångarna) men alltid med unity gain och då är det näst intill omöjligt att detektera någon påverkan på ljudet från dem. Tonkontroller finns och kan användas utan negativa bieffekter och de och alla andra funktioner kan justeras från fjärren, t.o.m. belastningsimpedanserna på både MC och MM-ingångarna under pågående spelning! Mätvärdena skäms inte för sig http://www.milleraudioresearch.com/download2008/reports/jun08/mcintosh_c2300.html PM'a mig om du behöver lösenord. Det finns folk som inte tycker att den låter tillräckligt "rörigt" http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?1259-The-Absurdity-of-Some-Recent-Audio-Reviews-in-Stereophile&s=a33def6811982c6e418034ee279eadc8&p=14499&viewfull=1#post14499 men jag gillar inte färgad återgivning med svampig bas. Jag köpte min C2300 för snart 5 år sedan, nyutkommen, så handlaren hade kvar föregångaren C2200 till nedsatt pris, men i mitt tycke var C2300 väl värd merpriset. Nu ersätts C2300 med C2500 med inbyggd DAC http://www.ljudochbild.se/nyheter/nya-mcintosh-forstarkare-med-dac, en kombination som jag tycker är osmart. Jag tror den inbyggda DACen kommer att åldras betyligt snabbare än den analoga förförstärkardelen och dra ner andrahandsvärdet på C2500. Enligt vad jag lyckats snappa upp är analogdelen i C2500 mycket lik C2300. C2200 är en helt annan konstruktion. Trots min negativa inställning till inbyggd DAC tror jag att C2500 gör det lättare att pruta på ännu osålda C2300, åtmninstone ner till 50.000 SEK http://www.mcintoshlabs.com/us/Products/pages/ProductDetails.aspx?CatId=preamplifiers&ProductId=C2300
/Lennart
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2013/07/12 01:47:46 |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
Bogus
Member

332 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 08:22:08
|
Jag har redan ett passivt försteg (http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html) men det passar mig ändå inte. Det färgar ljudet minimalt, men det lilla det ändå färgar gör det lite tillbakalutat och det är det sista jag vill. Då föredrar jag hellre en färgning som gör det mer enligt mitt ljudideal som jag beskrivit ovan.
Phonoingång behövs inte, då jag redan har ett bra RIAA-steg som jag kan köra på vanlig ingång.
Ok, om vi skippar balanserade ingångar, finns det större möjligheter då? Egentligen är väl största anledningen till att jag inte vill ha obalanserat att jag då måste ha adaptrar och att jag har ett par väldigt bra Transparent XLR-kablar som jag inte kommer kunna använda. |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 10:23:42
|
Bogus har PM |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Preben
Member

86 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 10:53:02
|
Jag rekommenderar att du tar en titt på Q tron pre12 som är ett buffertsteg med rör och extremt transparent.Det går att få med balanserat eller ej skulle jag tro. Bernt kanske kan ge lite mer info om det eftersom det användes på mässan i Jönköping på deras horn. M.V.H Preben |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2013/07/12 : 19:10:34
|
quote: Jag har redan ett passivt försteg (http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html) men det passar mig ändå inte. Det färgar ljudet minimalt, men det lilla det ändå färgar gör det lite tillbakalutat...
Lynx-korten i alla ära, men de har begränsade möjligheter att driva slutsteg. Speciellt om slutsteget lastar på lite så blir det inte tillräckligt bra, man förlorar en del av dynamiken. Att sätta ett passivt slutsteg i serie gör saken värre eftersom man lastar källan ännu hårdare. Så att du upplever dynamikförlust när du kopplar in ditt passiva försteg är inte särskilt konstigt, det finns fysikaliska förklaringar.
Vi sitter i ungefär samma sits. Jag håller också på och botaniserar för att hitta ett försteg som uppfyller det jag behöver. Det är en trevlig resa som ger mycket njutning och många nya uppleveler, eller "haksläpp" som du kallar dem.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Bogus
Member

332 Posts |
Posted - 2013/07/14 : 18:38:28
|
Efter mycket funderande och letande nu i helgen har jag kommit fram till att jag inte kommer att ha råd med något rör-försteg. Jag får nog upp i MINST 20'000 kr om det ska bli verklighet, och det är pengar jag inte har, speciellt inte när bilen kanske behöver in på verkstad för reparation av ac:n. Jag vill tacka alla för att ni tog er tid med förslag och hjälp!
MEN! Problemet kvarstår ju dock, och jag behöver ju ett försteg hur som helst. Men då får vi köra på ett vanligt försteg, alltså transistor. Då ska det ju inte vara omöjligt att hitta balanserat, hyffsat modernt osv osv. Det är ju faktiskt det jag har nu. Om vi tänker samma budget: 10 till max 15'000 kr, balanserat är ett krav. Det måste ju finnas märken som har sin karaktär åt det varmare, "rörigare" hållet. Så samma ljudideal har jag ju. Det får inte bli vasst och kliniskt. Snarare tvärtom.
Så finns det något bra försteg i den prisklassen? Tacksam för hjälp igen! =)
Mvh/Per
Ps. Eftersom mitt passiva försteg, inte passar mig eller min anläggning (http://www.tentlabs.com/Products/page31/page31.html) så säljer jag det. Är det någon som är intresserad av det så skicka ett pm bara. |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2013/07/14 : 18:46:24
|
http://www.mfaudio.co.uk/classic.htm Kan du hitta under 15'. Sen kan du sluta leta. Varken rör eller transistor. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2013/07/14 19:16:33 |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 22:12:16
|
Figge, ett sånt har jag också. Mycket bra, men i mitt fall behövs ett buffertsteg efter. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts |
Posted - 2013/07/16 : 14:05:15
|
quote: Det får inte bli vasst och kliniskt. Snarare tvärtom.
Som tidigare ägare till ett PRE30 har jag några funderingar. Jag känner nämligen inte igen din "felbeskrivning".
Jag bytte bort mitt PRE30 för jag tyckte det var för varmt och "gosigt" i karaktären (lite som en yllekofta), alltså tvärt emot din uppfattning.
Stänger du av PRE30 mellan spelningarna? Det låter nämligen inget vidare innan det är riktigt varmt (minst 12-24 timmars uppvärmning) Jag stängde aldrig av mitt, inte ens till standby.
Kör du balanserat hela vägen från signalkällan till slutsteget? Jag tolkar dig så, annars kan följande vara en förklaring.
Ljudet via RCA-ingångarna når definitivt inte upp till samma kvalitetsnivå som via XLR-ingångarna och ett av "felen" är att det blir just lite "vasst och ettrigt" i det övre registret.
/Tomas |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/07/16 : 15:46:22
|
Bernt, vad är det för buffertsteg du använder? |
 |
|
Bogus
Member

332 Posts |
Posted - 2013/07/16 : 18:31:33
|
--> Tomas.PEO. Det är väl egentligen vissa frekvenser som jag tycker sticker ut mer än andra främst i undre diskantregistret. Jag har labbat en del med eq:n i J River och problemfrekvenserna ligger någonstans mellan 4-8000 hz, som jag lyckas få bort en del genom att eq:a ner dem, men då missar man ju så mycket annan onformation så eq är inte bra. Men du har rätt i att jag alltid stänger av till standby och jag kör helt balanserat. Ska testa att låta det stå på nu istället. Dock är jag trots allt fortfarande sugen på att uppgradera. Jag har lite pengar över trots allt och jag har haft det här försteget ett tag nu. Så frågan kvarstår dock. Tips på försteg som passar? =)
Figge och Bearwik: Ska ta och kika på era förslag =) |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/07/16 : 19:41:37
|
Tack! Ska undersöka den lite närmare när tid finns. |
 |
|
Jojje66
100.000-klubben

381 Posts |
Posted - 2013/07/18 : 23:37:09
|
Med risk för att vara tjatig tycker jag att du skall ta dig en ny funderare på Xindak 3200 mk11. Jag använder likadana InterMsteg som du och hade under en längre tid problem med försteg. Försökte på olika sätt köra ut signalen direkt från mitt ljudkort (Asus essense st) men fick det aldrig att funka bra av olika anledningar. Lånade hem ett Xindak av Alfa GTV och har idag svårt att tänka mig en ersättare för rimliga pengar. Visst. Är inte ballanserat men dom brukar ligga på runt 2500kr begagnade och verkar bli sålda fort. Mao. inget man behöver gifta sig med om det inte passar. Lycka till i ditt letande.
Vänlig hälsning Johan |
 |
|
Bogus
Member

332 Posts |
Posted - 2013/07/19 : 19:40:44
|
Jag ska nog kolla upp Xindak ändå! Tack för förslaget!
|
 |
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2013/07/23 : 21:19:28
|
Har inte hört Xindak-steget, men jag misstänker att det inte låter "korrekt" det minsta. Hela steget bygger på en modifierad Matisse kretslösning (med kraftig global återkoppling) och rören är dessutom 12ax7/12at7 - varav den 12ax7 är bland det mest olinjära rör någonsin. Till gitarrstärkare där man vill ha färgning som tusan och gain är det väl ok. Sen är det klart, beroende hur ditt system låter tidigare så kan ju färgningar gör att det låter trevligare - men jag skulle inte rekommendera det. Har själv inga problem med lite färgning av ljudet, men kombon av kraftig motkoppling och olinjära rör är nog ingen höjdare.
10000kr DIY så hade man lätt kunnat lösa det du är ute efter, men beggat fabrikstillverkat är det nog svårare med. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
|
Topic  |
|