HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivcirkeln, musiklyssning som social aktivitet.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2013/09/15 :  18:24:24  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag har ägnat en hel del tid under senare år att fundera på varför det gått som det gjort med musiken och musikindustrin. Under dessa funderingar har jag kommit fram till att en sak som fanns förr men som knappt existerar idag är att lyssna på skivor med våra favoritartister tillsammans med vänner. Idag när i stort sett all musik finns tillgänglig överallt hela tiden genom tjänster som spotify och liknande har den sociala aspekten av musiklyssnande enligt min mening urvattnats. Jag menar givetvis inte den typ av social aktivitet som sker genom sociala media på nätet, utan där man faktiskt träffas och lyssnar på musik tillsammans, tipsar om favoritartister osv.
Förr när någon köpte en skiva blev det ofta samling hos den för att lyssna på det nya alstret, man kanske bandade av skivan osv.

Alldeles oavsett om detta är en anledning till att det ser ut som det gör idag med musikindustrin så saknar jag själv den sociala aspekten med att lyssna på musik tillsammans hemma hos någon kompis.

Jag har under en längre period försökt få igång något liknande genom att bjuda in kompisar när det varit nya skivor jag köpt osv men det har faktiskt inte fungerat något vidare bra. Kanske en stor anledning till detta är att mina vänner som är mest musikintresserade flyttat härifrån.
Nu har jag äntligen kommit framåt med det här projektet genom att göra en mer koncentrerad insats. Jag har bjudit in mina mest musikintresserade kompisar som bor här i stan till vad jag kallar för skivcirkeln. Tanken är att vi ska träffas ungefär en gång i månaden och den som är värd väljer ett tema.

Jag som är initiativtagare har bjudit in till den första träffen nu på torsdag den 19:e september. Temat den första träffen är ganska lättsmält, vi ska lyssna på Dark side of the moon i lite olika utgåvor och även hyllningar till DSOTM som gjorts av andra artister.

Vad vill jag nu mer det här inlägget? Egentligen inget annat än att berätta lite om mina tankar kring det här och kanske ge en idé till någon annan som funderat i samma banor. Jag hoppas att det är fler som tänker likadant och gör liknande aktiviteter där ute. :)

# Jon

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/09/15 :  19:08:45  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
När var "förr" för dig och var i landet växte du upp? Jag är 50+ och har aldrig varit med om någon gemensam lyssning när någon hade köpt en skiva.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/09/15 :  21:12:12  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det har jag varit med om, vi brukade köpa hårdrock på lördagar och sen lyssna tillsammans, det var jäkligt kul. Vi kunde vara 3-5 kompisar, det gjorde vi i flera år från -75 och framåt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/15 :  21:17:26  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag är också 50+ och jag känner verkligen igen fenomenet som JonFo beskriver. Under 70-talet samlades vi hos olika kompisar och spelade de nyaste skivorna, bandspelarna gick varma.

Vi kunde vara 10-15 personer i ett litet "pojkrum" och oftast brukade någon snäll "morsa" komma med dricka och nybakade bullar.
När körkortsåldern infann sig upphörde tyvärr den här sociala aktiviteten, livet tog en annan riktning, tjejer, lumpen, studier/jobb på annan ort och diverse andra anledningar gjorde att kompisgänget splittrades.

Vi är dock några stycken som har tagit upp det här igen (för 5-6 år sedan), vi träffas inte kalenderbundet, men 3-5 gånger om året blir det en sammankomst med medhavda skivor, god mat och god dryck (men det är ont om nybakade bullar nu för tiden).

Till dessa sammankomster duger det inte att komma med ett USB-minne i fickan, det ska vara en hederlig skivpåse. Vi har inte gått så långt att vi har något tema (en trevlig idé) utan alla har vi våra olika favoritgenre som vi försöker sälja in till övriga deltagare, en fokuserar på blues, en på progressive rock, en på krautrock o.s.v.
Givetvis tar man inte med sig musik som man vet att ingen pallar för, men vi är ganska breda allätare allihop.

Det är i stort sätt aldrig något snack om stereoprylar, jag är nämligen ensam om det intresset i det här sällskapet, fokus ligger på musiken och umgänget.

En mycket trevlig grej som vi alla ser fram emot varje gång.

Jag vet inte var du växte upp Vox, men det verkar som att du har gått miste om en trevlig sak. Här lades grunden till mångas musik och skivintresse.

Lycka till JonFo

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/15 :  21:26:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
I ungdomen (70-tal) satt vi ofta hemma hos någon och upptäckte musik tillsammans.

Har i modern tid varit på flera musikkvällar hos Mårten-bröderna, där Frank Zappa varit tema. Senast var en samlare där och spelade olika rariteter.

Härom kvällen hade jag och min dotter en sittning där vi jämförde olika inspelningar av Mozarts 23e pianokonsert.

När ClaesM kommer på besök kan vi sitta och lyssna länge och förundras över Jascha Heifetz violinspel.

Sitta själv och blänga på högtalarna är inte alls lika kul som när man har nån att dela musiken med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2013/09/17 :  17:17:37  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Vox;Jag är själv nyss ungefär 10 år yngre än dig och växte upp i Linköpingstrakten. Trist att du inte varit med om något liknande, jag håller med Tomas.PEO om att det lade grunden för mitt eget och säkert många av mina vänners musikintresse att uppleva musiken så.

Tack för era egna betraktelser och uppmuntrande kommentarer, det här ska bli riktigt kul!

# Jon
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/09/17 :  22:13:04  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Säkert har tillgängligheten till musik mycket med saken att göra. I yngre dar träffade man sina kompisar regelbundet efter skolan och vad var mer naturligt än att lyssna på skivsamlingen där man befann sig när dessutom en LP var något man fick spara av veckopengen för att få råd med. En långt trevligare syssla än att läsa läxor. Dock är inte dessa musiktjänster, så som spotify mfl., bara av ondo. Jag var t.ex. till en vän i Lördags kväll för att smaka en god öl. Det lyssnades på proggrock från diverse hörn på klotet som Argentina, Polen, Tyskland, USA, Italien mm. Grupper jag aldrig hört talas om förut som numer finns tillgängliga på ett enkelt sätt. Det är klart att man skall lyssna på musik tillsammans om man har tur att umgås med likasinnade. Så mycket trevligare och att man dessutom vidgar sina musikaliska vyer. Var för övrigt på besök hos en forumvän på en liten lyssning senast nu i kväll. Tacka vet jag det sociala musiklyssnandet och lycka till med skivcirkeln!

Mvh Johan
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2013/09/17 :  22:53:41  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
På 70-talet var en platta dyyyr, så den som hade handlat fick besök eller så tog man med sig den nya och lät kompisarna ta del av den. På den tiden kom skivorna ut tidigare i Stockholm än ute i provinserna farsan jobbade på SJ så jag åkte gratis tåg minns att jag åkte dit och köpte några alster bla Deep Purple Burn som jag kunde samla gänget runt.

I flera år (ligger tyvärr nere nu) hade jag och några gamla jobbarkompisar från 80-talet musikjunta hemma hos mig 5-6 gånger varje vinter. Vi bestämde ett tema för varje träff typ sjönsjungande damer, häftiga gittarsolon osv sedan tog alla med plattor som dom tyckte passade vi spelade skivorna blint och gissade vad det var. Enkel mat paj pizza varma mackor käkades.

Fan får ta och ruska liv i detta igen var rackarns trevligt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/09/18 :  07:37:37  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Jag o ett par kompisar laddar inför Nu-metal kväll del2. Eftersom vi är rätt ensamma i vårt intresse så känns det som en viktig socialpolitisk åtgärd.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/09/18 :  12:43:52  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hehehe e-robban - jo, numera lær ni vara rætt ensamma:)

/pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2013/09/18 :  12:57:43  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Trevlig sysselsättning som jag själv sysslade ganska mycket med i min ungdom på 80- och 90-talet. Sedan ca 6-7 år tillbaka har jag och några musikintresserade vänner tagit upp detta igen. Vi träffas hemma hos mig och avnjuter oftast på musikvideos och konserter, men ibland blir det "bara" musik utan bild. Mellan 2-4 ggr/år brukar vi kunna träffas i alla fall.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/09/18 :  18:27:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
jag orkar inte läsa igenom allt men tycker idén om musikafton verkar förträffligt ... förträfflig.

Jag brukade ha kompisar hemma och försökte spela upp min nyköpta skivor (runt 69-72 men blev alltid ombedd att stänga av.

Idag är det nog lite lättare att hitta folk som står ut med ett par timmar progressiv iransk flöjtmusik eller Tjajkovskijs opera Evgenij Onegin uppförd av North bali Gamelan Orchestra.

Jag har någon "hustrufri helg i slutet av oktober, kanske lite paj och musik hos Huggbävern skulle locka någon??!!
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/09/18 :  19:04:53  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
I tonåren i slutet av 60 och början av 70 talet blev det mkt lyssnande av musik hos kompisar. Det fanns inte mycket till aktiviteter när man träffades hemma. Två TV-kanaler och hemmets enda
TV var i vardagsrummet och där satt föräldrarna

Datorer fanns inte. Vi spelade en hel del kort. Vi var väl ett halvdussin killar som höll ihop på en liten ort. Vid dryga 20 så flyttade vi alla till olika städer i Sverige. Flera skaffade flickvänner, bildade familj och med det följde naturligtvis andra prioriteringar.

Jag har väl ändå haft turen att dela mitt musikintresse med en del kompisar genom åren även om spelkvällarna inte har varit så många.

Sedan ett antal år tillbaka så har jag träffat en ny kompis från mina gamla hemtrakter. En gammal diskjockey med en gedigen skivsamling. Vi turas om att hålla i träffarna som varar ungefär 12 timmar per gång. Ändå hinner vi inte med att spela allt som var tänkt. Vi ska ju äta och dricka gott också. När han gästar Uppsala så skall även stadens skivaffärer hinnas med. Det brukar bli en hel del gammal vinyl som vi släpar hem.

Förutom våra klubbkvällar som vi kallar dem så brukar det bli ett par konserter tillsammans varje år.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000