HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Back to the fun things in life
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/23 :  16:21:44  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply

Tjo..

Så börjar man då så smått tröttna på hifin och tröga barnelement...
Hade ju en stor Pa-rigg med lab,B&C,18 sound och Dbx förut som jag min fullständiga imbecill sålde av. Detta ångrar jag bittert idag. Att det på viss musik inte lät riktigt som jag ville har jag kommit fram till var min egen inkompetens fel. Vill även be om ursäkt för andra idiotiska inlägg och trådar jag gjort här.

På infected mushroom har jag till dags dato inte hört något annat som varit ens nära klippet,drivet och orubbligheten (svårt att beskriva) i ljudet oavsett volym,som Pa grejerna presterade,och då har jag hört anläggningar för över 3 miljoner.

Lyssnade även på No frills ja vad heter modellen tro? Det är en koaxial 12" i en kvartsvågspipa om jag inte missminner mig,den var med på en mässa i Jönköping. Dessa lät riktigt,riktigt bra måste jag säga. Roligt, för att använda ett annat ord. Modellen med 15" skulle jag verkligen vilja höra.

Nåväl,jag har nu andra planer.
Jag har kvar mina gammelgamla toppar fast de saknar element,de hade en B&C De750 2" och 1st 15" bas. Dessa tänkte jag nu skrämma liv i igen.
En passiv konstruktion av kostnadsskäl. Tanken är en Beyma Tpl 150 i horn som diskant och sen nån vettig 15" under. Tex Beyma 15P80fe eller Nd. Skulle detta funka,eller bara bli trams? Läste i en annan tråd att man måste köra WTW konfiguration pga spridningen om man använder Tpl 150. Gäller detta även om man kör 15" under? Är det bättre med nån komp driver och en 15? Jag har hört tpl 150 i wavelit högtalarna,och den är sjukt bra i mina öron. Så jag vill ju gärna ha just den..

Alla tankar o funderingar om precis vad som helst är välkommet.

Imperial
Medlem i AÖ

2582 Posts

Posted - 2013/11/24 :  02:25:16  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Välkommen tbax!

Kul att du kommer med nya krafter och ideer igen.
Extra kul att du spanat in Caveman klanen.
Ett par Cave12 lr 15 kommer inte att kunna braka
på som ditt tidigare system kunde men dom
kan spela ruskigt starkt om man vill.
Jag har (ev hade) Cave8" å brukar emellanåt testa
hur mycket dom tål

TPL skrikorna har jag inte så mycket erfarenhet av men
att köra dom tvåvägs mot 15p8fe är en redig utmaning
att få till.
Mitt förslag är att ha en 2 vägare med ex TPL
och en 8" lr 10" bas/mid, å sen får en lr flera
15p80fe ta vid.

Kolla gärna med Petter Persson ang TPL'erna.
Han har pysslat en hel del med dom.


Mvh...






Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/24 :  09:38:38  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Tackar :)

Just det,Caveman hette dom ja.
Ja 15 tumsvarianten på dom kan jag tänka mig spelar på duktigt om matar dom med 4-5oo watt med den känsligheten dom har. På mässan användes ju bara nån liten rörförstärkare till cave 12 vad jag kan minnas,och det lät ju kanon.
Ett par cave 12 som toppar delade aktivt mot 2 st 18" borde ju bli ganska roligt :)
Dock mindre roligt för grannarna..

Jag spånade lite på en annan ide än TPL varianten också.
Jag har ett par beyma Cp21F liggande o skräpar,de skulle man kunna använda och sen ett vettigt mellanregister under (Beyma 10G40?) men jag vet inte om det finns BRA mellan som fixar att gå såpass högt som Cp21 kräver och samtidigt klara att delas såpass lågt neråt mot ett par 15" exempelvis. Ställer stora krav på mellanregistret..
Dock så kan jag inte använda mina existerande lådor då,men men..

Tankar och ideer på nåt helt annat är också välkommet.
Spelglädje,dynamik och skaplig Splförmåga (headroom) är ledorden.
Helst passiv delning om det går,då jag vill använda min nuvarande elektronik.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/24 :  12:44:07  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Sitter o spånar ideer..
Skulle en wtw lösning med B&C de 250 och Beyma 10G40 fungera vettigt?
Blir ungefär halva priset mot de saker jag tänkte från början dessutom.
Eller annars kompakta toppar med 1 st G40 och B&C drivern o sen ett par fina 18" under det..
Men inget av detta kanske skulle bli bra?
Jag är ju rookie på detta med att bygga högtalare,så all input är ju synnerligen välkommet. Det är rätt många som läser,men ingen som skriver...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/24 :  14:39:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Skulle en wtw lösning med B&C de 250 och Beyma 10G40 fungera vettigt?


4 st 10G40 + 1 st DE250 per kanal i moduluppbyggda bakladdade horn har jag hört är en trevlig lösning på de flesta hifirelaterade problem.

Kolla med Bernt och HerrD här på furumet. De kan säkert ge dig en smak av absolut referensbas, referensattack, och referensnärvarodetaljeringsgradupplösningspelglädjedjeflaranamma...



J.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/24 :  14:46:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vi har en lite modifierad CP380M i diskanten dock. Annars stämmer allt Circlo skriver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/24 :  15:23:48  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Haha,ja det tror jag skulle lösa alla hifiproblem ganska snabbt
Du syftar på catacomberna antar jag?
De fanns på sweetspot i Jönköping sist jag var där,men det var så mkt folk så jag fick aldrig chansen att lyssna på dom annat än extremt off axis när de spelade superlågt/svagt. Så kan inte säga nånting om dom alls.
Men en riktig demo av dem vore mycket kul måste jag säga.

Det vore något att knacka upp i lägenheten det
Tror inte mina grannar skulle tycka lika bra om det dock.
Vad kostar den härligheten?
Är ju relativt billiga element i den.

Skulle jag bygga 2 st wtw lådor med 2 st G40 och 1 st de 250 i varje skulle elementkostnaden bli 9200,sen material till lådor och tillsågning säg 1500-2000 om vi tar till lite extra. Ca 11000. Sedan kommer det största problemet,delningsfiltret... Löda ett passivt filter har jag aldrig gjort. Har kört 100% aktivt i mina förra system.

Det enklaste vore att mecka i element i de existerande lådorna jag har,vilket var tanken från början. Men det verkar tydligen svårt att få till det med Tpl och någon 15" bas. Om jag kör tpl,sen bygger en extra låda för en beyma 10g40 per kanal och ställer överst på mina existerande lådor och sen en vettig 15". Det kanske funkar bättre? Nåt liknande som Imperial skrev alltså. Men då jag vill köra passivt blir det väl jättekrångligt att få till det?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/11/24 :  18:59:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hur ser dina lådor ut? Att sätta en 1" i ett stort horn som går ner
till 1000 Hz där 15" tar vid är också en möjlighet och blir billigare
och enklare än ett trevägssystem.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/24 :  19:41:16  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
De är anpassade för Jbl 2226H,sen är det ett skuret hål för ett Me60 horn,och ett hål för beyma Cp21F överst. Jag har ju bild på dom när det satt element i,men jag har glömt hur man lägger upp bilder här.

Men om en 1" går ner till 1000 Hz,hur blir effekttåligheten då?
Men en sån lösning låter riktigt vettigt annars,och högst genomförbart ju
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/24 :  19:53:04  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
[URL=http://s278.photobucket.com/user/Apophysis666/media/Stereo%20bilder/Stereon.jpg.html][/URL]

Jag vet inte om det funkade,men det är dom topparna på bilden där iaf,fast numera som sagt utan element.
Nästan så man blir lite ledsen när man ser den bilden,vilka roliga grejer man har gjort sig av med
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/11/24 :  20:00:57  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Om du vill få liv i de gamla lådorna så har jag ett par DE75 om du är sugen. De är väl bara stoppa in i hornen så är saken biff. Har nog ett par 2226 också för den delen.

/Marcus
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/24 :  20:09:10  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Det sitter förövrigt inte Jbl 2226H i topparna på bilden,det sitter en HIIH 1501B istället. När jag skulle köpa dessa som egentligen är fullrange,så blev de för dyra med JBlbasarna i tyckte jag,så då stoppade konstruktören i de billigare basarna istället. Hörde dem aldrig med Jblbasarna i..

Och delningsfiltret som satt i dessa brann upp en kväll när festen blev för glad,liksom en diskant, och en Jbl 2118H 8" mellan,som ska sitta där egentligen istället för B&c drivern. Kapade sönder lådan för att få i hornet,var ju en låda bakom 8" aren,den fick jag slå sönder för att få i hornet. Dumt,med tanke på att det lät bättre i lådan som driverna satt i från början,med 2 st 12" ... Många misstag har man gjort kan man säga.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/24 :  20:12:53  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Mostlydiy: Hornen är också sålda,det är bara tomma hål i lådan nu.
Har du inga horn?
De75 är ju dock lite väl stark för att användas på korta avstånd,om den nu är likadan som 750 vilket det var jag hade.

vad är det för pris på grejerna?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/24 :  22:16:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
en 1" ner till 1k går att ordna, blir dock ett väldigt stort horn och risken är att du tappar en del i toppen.

varför inte 3-vägs ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/25 :  16:35:50  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Det är inget som är bestämt alls med en 2 vägare.
Det var Petters förslag bara att om jag kör med en 1" och sen en 15" under så blir det enklare och billigare. Det som är kruxet är filtret,eftersom jag vill köra passivt. Men en lite snällare 2" som mid,Cp21F överst och sen en vettig 15" i botten skulle nog funka bra,om man fick till filtret vill säga.

Körde Cp21F över De 750 på slutet,det var en grym förbättring mot att låta drivern gå hela vägen. La delningen vid 7-8 Khz om jag minns rätt. Körde aktivt då. Men just den de 750 var iaf då väldigt hård i klangen,och skränig metal som jag lyssnar mycket på blev jobbigt.
men på bra inspelad musik så lät det klockrent däremot. Infected... Glömmer inte det i första taget.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/11/25 :  20:21:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sannolikt blir effekttåligheten ungefär hälften av den angivna. Det bör
dock räcka med tanke på den höga känsligheten. Nackdelen är att du får
slöjda till tratten själv, den blir lika stor som en 15" i diameter.
Passivt är det rätt skönt att slippa delningar så högt upp då det blir
mycket interferensproblem. Här skulle 15P80Fe tillsammans med CP380M
passa utmärkt. Den kombinationen körde vi även i det bakladdade hornet
som sedan utvecklades till Catacomberna.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/25 :  20:35:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
kollar man databladet för DE750 ser det ut som att konen börjar bryta upp runt 8k så det kan förklara att den lät hårt..

Tycker sällan det låter bra att köra 2"-drivers så högt i frekvens.
Går väl iofs att trixa till tonkurvan lite för att få dom lite snällare, men det är ändå en väldigt stor driver för så höga frekvenser.. blir ju väldigt spridning of axis i höga frekvenser..

Med tpl 150 borde du iofs kunna köra ganska långt ner i frekvens..
Ska du ha en 2-vägare hade jag nog satsat på max 10"
Annars 15", 8" & 1", alt. 18", 8" & 1"..

Finns ju en del fina koaxialer också..
Frågan är väl hur högt ljudtryck du är ute efter ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2013/11/25 :  21:52:52  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Kör med DE75 just nu i hornen eftersom det är nå knas på en av mina 2441 och det låter bra. Jag och mårten svepte dom närfält för inte så länge sen och det såg väldigt fint ut från 600 till närmare 20k. Delar den till en 077 just nu vid 8k. DE75 har förvisso en exit på 2" men talspolen är 3" vilket skiljer sig en aning från standard 2" exit drivern som oftast har 4" spole så den klarar sig ganska bra där uppe helt själv.

Frågan om vilket ljudtryck du är ute efter är befogad helt klart. När en kompressionsdriver kastar in handuken brukar oftast resten av systemet ha gjort det för länge sedan. Personligen tycker inte jag man ska vara rädd för att köra en 15 under hornet. Finns många fina lösningar på det konceptet, bara kolla JBLs nyare monitorer, TAD exclusive mf.

/Marcus
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/25 :  22:06:23  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Kör 15" mot 1" driver, funkar kalas :)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/26 :  07:01:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
DE75or är riktigt fina drivers. Måhända lite rocknroll - lite "på" och inte så "ljummet rödvin-diana krall-trendigt-blå lysdioder-tillrättalagt" som domdiskanter och andra styggelser.

Svarva ett par stora Le Cléac#8217;h horn till dom så kommer dóm tacka dig med avsevärt mycket bättre ljudkvalitet.

http://www.azurahorn.com/azurahorn_horns.html

Mvh Johannes
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/26 :  20:38:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Svarva ett par stora Le Cléach


ingen liten uppgift det heller..
Men det hade nog suttit fint på dom där drivrarna..

Får övertala Fuling att ordna en form till 2"..
Han tycker ju om att plasta..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7535 Posts

Posted - 2013/11/26 :  22:22:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Han tycker ju om att plasta..


Nä, det är mest ångorna från plasten jag är förtjust i.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2013/11/27 :  18:19:28  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Tack för all input.
Konstigt att det såg fint ut ända till 20K med De75. Efter 10K är den ju extremt ojämn i frekvensgången,iaf på de datablad jag har sett.
För det är samma som De750 väl?

Jag tyckte kombon Cp21F och den driverna funkade riktigt bra,fantastiskt mycket bättre än att låta drivern gå så högt själv. Både mera detaljer och inte lika hårt ljud.

På elektronisk musik med mycket snärt eller hur man ska säga i trummorna...alltså... helt insane så bra det lät. Och det vacklade verkligen inte en millimeter,kändes som det gick att spela hur starkt som helst. På death och blackmetal var det dock det omvända. Mest skrän o skrål.

Hur starkt jag vill kunna spela är lite svårt o svara på,men jag vill ju kunna spela över 100 Db utan att det känns ansträngt iaf. Ju mer headroom desto bättre. Och som sagt,jag vill helst använda befintlig låda,och helst passiv delning.

BMS 4590 då? Eller heter den 4592..Eller så heterden itne alls nåt åt det hållet. det är BMS iaf. Den går att dela vid 500HZ och har väldigt jämn frekvenskurva ända till 20Khz. Extrem känslighet också med 118 Db.. :) den och sen dubbla 10G40 i horn och längst ner ett tappat horn med dubbla B&C 21SW152.. Lyckan är total :)

Lite overkill i en lägenhet kanske,men ändå . Vm i headroom.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/27 :  20:05:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
DE75 och DE750 är inte samma driver..

Dödsmetall och liknande brukar ofta låta apa i högkänsliga horn.
Inte alltid för att hornen/drivern är dålig utan för att dödsmetall brukar vara så sjukt dåligt inspelad och all skit kommer fram med sådana element..

många drivers kan också ha en del elaka peakar i högre frekvenser som kan bli väldigt olustiga om man inte kompenserar dom, speciellt med sån musik med mycket cymbaler och skrammel..

quote:
BMS 4590 då? Eller heter den 4592..Eller så heterden itne alls nåt åt det hållet. det är BMS iaf. Den går att dela vid 500HZ och har väldigt jämn frekvenskurva ända till 20Khz. Extrem känslighet också med 118 Db.. :) den och sen dubbla 10G40 i horn och längst ner ett tappat horn med dubbla B&C 21SW152.. Lyckan är total :)

Lite overkill i en lägenhet kanske,men ändå . Vm i headroom.



Låter som en plan..
Overkill ? vad är det ?
det finns bara för lite och tillräckligt.. aldrig för mycket..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/11/27 :  21:41:23  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Den där BMS du far efter är en koaxial med ett stort och ett litet membran. Det låter tydligen inte hifi om det. Om du bara ska ha ett horn, satsa på en driver med 3" talspole, typ DE75 (titan), eller en Altec 288. Altecen är väl 10 gånger dyrare dock :-). Det finns fina drivers med 3" VC från Radian också, och då får du aluminiummembran som går att uppgradera till beryllium. Eller varför inte en BMS med 1,75" talspole. BMS har ringradiatormembran som inte har några uppbrytninar.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/27 :  21:47:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Två st 21SW152 i ett tappat horn stående i ett hörn. 2000 watt till varje element.

Lägg till ca 10 dB roomgain i nedre delen av passbandet.



Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2013/11/27 21:48:50
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000