HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dynaco VTA ST -120
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

dB
Member

425 Posts

Posted - 2013/12/31 :  13:13:44  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hvala Dado! Kom gärna på provlyssning när du har tid.

Vox
lödkolv, avbitartång, plattång, multimeter,spårskruvmejsel, tålamod - that's it.
Bruksanvisning är barnsäker, bilder och detaljerade beskrivningar. Allting funkade direkt när jag slog på förstärkaren. Inget brus sus eller knaster. Knäpptyst tills jag satte i gång musiken.


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2013/12/31 :  13:19:54  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Just det, glömde nämna en viktig sak. Har man några funderingar eller känner sig osäker så är det bara att skicka ett mail till Bob. Han svarar snabbt och detaljerat.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/12/31 :  13:35:02  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
dB: Tack för info, ruskigt fin och hemtrevlig glödbild! Min blir liksom glad av glödande rörförstärkare av någon mystisk anledning

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2013/12/31 :  13:42:26  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej HerrD,
Visst är det nånting speciellt med rörglöd :)
Kan tyvärr inte ta åt mig äran för kortet-min kamera är inte så avancerat. Kortet är taget från Bobs hemsida, som en illustration på hur det ser ut i mörkret.


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2013/12/31 :  16:32:53  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Kul att följa!

Gott Nytt År

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2013/12/31 :  18:42:11  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Oj oj... Jag saknar mina gamla slitna mk3 jag sålde för några år sen....hade faktiskt ingen aning att det fanns att köpa nya byggsatser av denna kalibern...
Fantastiskt trevliga bilder, det ser välbyggt ut. Har du byggt mycket själv tidigare?
Mvh Peter

Rör...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/01/02 :  12:59:51  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Grattis till ett mycket trevligt och prisvärt projekt.
Med den prisnivån på byggsatserna har du nog fått mer för pengarna än om du köpt ett par sunkiga Dynaco Mk.III till överpris och renoverat.

För att ta bilder på rörglöd behövs ingen avancerad kamera.
Nästan alla digitalkameror klarar den långa slutartiden som behövs.
Det viktiga är att kameran står stadigt under hela exponeringen (typiskt mellan 5 och 60 sekunder). Ett kamerastativ är inte nödvändigt, bara man är uppfinningsrik.
Kameran bör ha självutlösare så att du inte får oskärpa av att den skakar till när du trycker av.



En av mina Mk.III i höstmörkret.
Om någon vill kika på före/efter-bilder och annat Dynaco-relaterat har jag en mapp på Photobucket:
http://s850.photobucket.com/user/Lennartj/library/Dynaco%20original%20and%20modified

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2014/01/02 :  13:40:45  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
@dB
quote:
Mitt slutsteg :
ST-120 amp kit > $889 USD
240 volt power transformer > $50 USD
Both cap upgrades > $45 USD
TDR kit > $35 USD
Weber WZ68 > $30 USD
----------------------------------
Total = $1049 + $146 USD = $1195 USD
1200$ inkl frakt gick det på.


Hur gick det med tull och moms? Klarade du dig undan från det?
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/02 :  13:45:46  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej Lennartj,

Tack för tipps om hur man tar snygga kort i mörkret ! Riktigt snyggt!

Har funderat på MkIII men valt VTA ST120 av följande anledningar:

1. Det skulle vara gamla förstärkare som jag skulle behöva renovera, med ST120 fick jag en helt ny förstärkare med moderna/nya komponenter.
2. Byggde upp ST120 tillsammans med min far, så det var ett kult gemensamt projekt.
3. ST120 klarar av att driva KT120 med bravur, vet ej om MKIII klarar detta utan investering i ny trafo och detta kostar en slant
4. Har lyssnat på flera omoddade MKIII tidigare och dessa var trevliga, men (om ljudminnet inte lurar mig) kommer dessa inte i närheten av ST120 med KT120. Däremot skulle det vara riktigt roligt att lyssna på dina moddade MKIIIor
5. Kollade upp vad Bob Latino tyckte om MKIII vs ST120 och hittade följande info:
If you are comparing the tube Dynaco VTA ST-120 to two STOCK Dynaco Mark III's, IMHO the driver circuit, power supply and switchable triode/pentode mode of operation give the VTA boarded ST-120 some advantages.

A. Driver circuit - The original Mark III used a pentode/triode driver circuit with one 6AN8 tube and one bias control for each PAIR of tubes. The VTA ST-120 uses an all triode driver circuit which is an adaptation of the VTA driver circuit as found on the VTA ST-70. The VTA boarded ST-120 has one bias control for each individual output tube. The VTA ST-120 also has an AC balance control to allow you to more precisely set the phase splitter/phase inverter section of the driver circuit.

B. Power Supply - The power supply on each original Dynaco Mark III has 90 uF of B+ high voltage storage or a total of 180 uF on a PAIR of Dynaco Mark III monoblocks. The VTA ST-120 with capacitor upgrade options has 670 uF of B+ high voltage storage coupled with bypass capacitors to break up resonances in the power supply for better high frequency response.

C. The stock Dynaco Mark III's may only operated in pentode mode unless you want to open the amp and rewire it into the triode mode. The VTA ST-120 maybe be operated in either triode or pentode at the flick of a switch. Which mode sounds best to you depends on your musical taste and your associated equipment. With the VTA ST-120 you have a choice.
Any Mark III may be retrofitted with VTA upgrade driver boards and if you also beef up the power supply on each amp you would have a close equivalent of the VTA ST-120. To do so, however, is not as cost efficient as the VTA ST-120.
As to your inquiry about "does the sound compare to the st 120?". The ST-120, IMHO, sounds better than two STOCK Mark III's and pretty much the same as two VTA boarded Mark III's with beefed up power supplys.

Bob säljer både ST120 och MKIII uppgraderingar så jag litar på att han vet vad han skriver om.

MEN, det finns ett annat alternative som jag var sugen på:
http://www.tubes4hifi.com/bob.htm#M125
Men då hamnar man på helt andra prisnivåer.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/02 :  13:49:06  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
@ tomano58
quote:
@dB

quote:Mitt slutsteg :
ST-120 amp kit > $889 USD
240 volt power transformer > $50 USD
Both cap upgrades > $45 USD
TDR kit > $35 USD
Weber WZ68 > $30 USD
----------------------------------
Total = $1049 + $146 USD = $1195 USD
1200$ inkl frakt gick det på.



Hur gick det med tull och moms? Klarade du dig undan från det?


Fick betala 1800 SEK när jag hämtade paketet på Posten så den är tullad.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/01/02 :  20:06:19  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
De nytillverkade slutrör jag tycker låter bäst i både original och Perka-moddade Mk.III är Svetlana winged-C KT88, men när jag skulle försöka skaffa en extra uppsättning blev jag varse att tillverkningen av den äkta varan lagts ner 2012 på grund av att de inte inte längre kan upprätthålla kvaliteten (i kombination med miljökrav?).
http://www.sedtubes.com/
http://music-electronics-forum.com/t32158/

Jag startade därför den här tråden http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=tubes&m=251750 som fått många intressanta svar.

Du har ju fördelen att kunna utnyttja även KT120 i ditt nybygge.
Missa inte det PM jag nyss skickade, förresten!

Småsignalrör har jag inte jämfört ännu men har börjat en dialog med Roland Johansson på http://www.tangotubes.com/ om rimligt prissatta NOS-rör att prova.

Historien om märkesnamnet Svetlana på rysktillverkade rör är minst sagt förvirrande, men den för mig trovärdigaste och bästa sammanfattningen jag hittat är denna
http://forums.stevehoffman.tv/threads/looking-for-help-to-choose-kt88-tube.303168/ Tyvärr leder inte länken direkt till "jukes" text, så jag citerar
quote:
Rick, the post-Soviet "high-tech" industrial relations in Eastern Europe are confusing. To say the least. I'm not sure, how things are today. Here are just few observations, but I may be totally wrong... sorry for that.

Question concerning power-tubes only. Originally, in the times of Soviet empire, both Reflector (Saratov) and Svetlana (then, Leningrad) made tubes with the name Svetlana. Today the situation is slightly different.

Electro Harmonix is both a brand (or label) and a company from USA: it relates to our story only because there's Russian factories that manufacture tubes for or under the name Electro Harmonix (something like "Electro Harmonix - Made in Russia"). EH tubes, however, are made in several locations. In general, I've understood, the main interest of Electro Harmonix is not in hifi but in guitar amps and the like. At least the background of EH is there.

New Sensor Corp. owns (at least North American) rights to the name/label of Svetlana and is the owner or in steady business relationship with the Reflector Corp. (Saratov). So, on the U.S. market you have Svetlana's made by Reflector. They don't sell these Svetlana's to Europe.

Mike Matthews is the owner of both Electro Harmonix and New Sensor Corp. I don't get why he has to run two companies - for historical reasons, I guess.

Sovtek is a brand (not factory) and the new Sovtek's are made by Reflector Corp., I've understood. Other brands from Reflector in 21st century are (according to the different sources) Electro Harmonix, Gold Lion, Mullard, Svetlana S-Logo and Tung-Sol. Obviously quite decent manufacturer, that Reflector, huh? And quite many of these brands/labels are related to Mr. Matthews owned companies. In these murky times when China-made tubes with false labels/signs on them are almost everywhere these Matthews-owned brands should be quite a reliable ones. At least when you buy the tubes directly from New Sensor.

Svetlana: the original "real" Svetlana tubes are today made in Petersburg, Russia. Before the collapse of Soviet empire both Reflector and Svetlana made tubes with the name Svetlana. (And that causes confusions because modern Svetlana-company doesn't own it's name in the West. Something like that.) Perhaps they both were parts of some Soviet Army related electronics company. I'm not sure. After the revolution, it seems, ownerships changed etc. so today the situation is such that there are two non-related producers left - Svetlana Electron Devices (SED, the company & factory in Petersburg) and Reflector Corp. - that share the main heritage of Soviet tube manufacturing expertise. And New Sensor owns the Svetlana-label (that's why SED-made tubes aren't officially Svetlana's but it's exactly them we call Svetlana's... - it's quite like Michael Jackson saying to Paul McCartney during a recording session in the Eighties: oh by the way, Paul, I just bought your songs).

Sorry for the repetitions!

Reflector-made (sold by New Sensor) Svetlana's have S-logo; SED-made Svetlana's have "C"-logo (in Cyrillic, the letter "C" means our "S"). For hifi-use it's the "C"-Svetlana's that are the most yearned for KT88's. 6550's are also very well appreciated, I believe, but there's no such religion around them like it's with KT88's. Holy C!

It's worth mentioning that the old Czechoslovakian Tesla-giant (electronics, tubes etc.: Bohemia and Moravia were the industrial heartland of the old Austrian empire until the 1st world war, so there are traditions in fine-mechanics and such) was split with the split of Czechoslovakia into Czech and Slovak Republics after the collapse of Soviet empire: for example, the Austrian engineer Heinz Lichtenegger began to produce the Project turntables in old Tesla factory in Bohemia/Moravia. (I got my first Project in 1990's. They have good quality and they give bang for the buck but aren't sexy in the eyes of hifists/highendists.) On the other hand, in Slovakia JJ Electronic was established on the remnants of the old Tesla tube factory. JJ produces today tubes quite well appreciated. I have few of them in one small pre-amp: they're OK.



/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2014/01/02 20:08:11
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/02 :  20:37:37  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Mycket trevligt att läsa där! Har följt en del av dessa diskussioner tidigare men det är alltid lika roligt att läsa om rör.
Finns Mycket att lära sig.
Tack för ett trevligt PM, nu är det besvarat.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/01/03 :  12:53:29  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Japp .Då har det gått iväg ett mail till Bob.Beställde ett Vta 120 kit utan rör.Jag tog med en attenunator också för säkerhets skull. Vad gör den där Weber WZ68?
Tack Lennartj för rörinfon.

Edited by - leffee on 2014/01/03 12:56:02
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/03 :  13:21:57  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej leffee, bara att gratulera och önska lycka till!
Själv skippade jag attenuator eftersom jag har en TentLabs attenuator liggandes.
Weber WZ68 ersätter GZ34 likriktarröret.
Hoppas att du blir lika nöjd som jag!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/01/03 :  13:28:55  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Tack för infon dB Köpte du Weber röret av Bob?
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/03 :  13:37:33  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej Weber är en SS likriktare (ska hålla längre än liktriktarröret). Jag köpte den av Bob och den kostar 30 USD

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/01/03 :  15:16:04  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag är övertygad om att halvledarlikriktare som Weber WZ68 håller längre än likriktarrör typ GZ34 men hur är det med omgivningen?
Med likriktarrör får man mjukstart på köpet, anodspänningen smyger upp mjukt under flera sekunder istället för att rusa upp på 5 millisekunder.

Min magkänsla säger att halvledarlikriktarens våldsamma tillslag tär mer på rör och glättningskondensatorer, vilket i längden ger högre driftskostnader än tätare byten av likriktarrör.

I ett nybygge som ST-120 skulle jag bygga in en mjukstartskrets och använda halvledarlikriktare, men i gamla renoverade förstärkare skulle jag behålla likriktarrören.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/03 :  15:49:10  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Jag valde en TDR (time delay relay) samt en Weber WZ68. Har ca 17-20 sec fördröjning.
Bob skriver så här ang Weber:
"In the VTA ST-120 OR the M-125 monoblocks I recommend the Weber WZ68 solid state rectifier. The Weber has a short 3 to 5 second delay built in so that the use of the TDR board (at least with this SS rectifier) is not absolutely necessary."

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/01/03 :  16:27:02  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Jag beställde också bägge 2 Tdr och Weber WZ68an. Jag har ju en månad på mej att bestämma mej om hur jag ska göra, innan den kommer till Sverige.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/03 :  16:48:44  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
leffee, vilka rör ska du använda?

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/01/03 :  17:11:43  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
dB Jag vet inte riktigt vilka rör jag ska jag ska ha.Jag skulle ha beställt ett Edison 60 kit från Audion.
Men ändrade mig i morse.Ska tydligen finnas några kinesiska K 88 rör som ska vara riktigt bra.
Jag återkommer vad det blir. Det ska ivarjefall bli spännande att få ihop ett sådant här kit.
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/01/04 :  08:49:36  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Då har jag bestämt vad det blir för rör till min.Märket blir Golden Dragon Gz34 röret och 12au7 rören är tillverkade i Kina.KT 88 rören
finns i 2 versioner Retro och Premium tillverkade i Ryssland
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/04 :  10:05:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fin byggsats! Hade jag haft behov av ännu en förstärkare så hade det där varit ett högintressant alternativ.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/01/04 :  10:22:32  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Golden Dragon-spännande! Var köper man dessa (kollade lite snabbt bara men hittar inte på många ställen som säljer märket)? Så du kommer att använda GZ34 och inte Weber WZ68?
Själv har jag varit i valet och kvalet mellan Genalex Gold Lion kt88 och KT120. Genalex Gold Lion kt88 var länge första alternativ, men läste att dessa inte håller speciellt länge så det blev KT120 vilket jag inte ångrar. Ska skaffa några Genalex Gold Lion för att testa i framtiden.
Det blev Brimar 12au7. Hade också några JJ 802S liggandes. Just mu använder jag JJ 802S som yttre rören och Brimar som mellersta rör.
Funkar riktigt bra!
.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/01/04 :  11:37:25  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Vi får se om man kan köpa några rör av dom.väldigt lite info om dom
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000