HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HTPC med lynx two-B, mjukvara?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/03/01 :  14:39:34  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Min HTPC börjar bli färdig och jag undrar vilka mjukvaror som är intressanta?
Även diverse inställningar i windows är av intresse.

Vet att Bernt har koll på detta men det finns säkert fler med åsikter.

HTPC består av Win7 64bit
40Gb ssd + 2Tb sata disk
Lynx Two-B

Kommer att användas både till film och musik.

Drömmer om bra ljud...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/01 :  16:51:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dirac Live + J.River Mediacenter = färdigt.

JRMC funkar bra till film också tycker jag, men där har nog andra mer koll.

(Sen hos mig låter Win7 32bit bättre än 64bit.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/03/01 :  17:31:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan någon av de programmen fungera som delningsfilter? Tänkte sköta de i datorn nämligen.

Hur kan de komma sig att 32bitars låter bättre än 64? Markant skillnad?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/01 :  18:22:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
J.River MC har delningsfunktioner av alla de slag, dels kan man göra det i den inbyggda parametriska EQn och dels klarar den numera att göra det med digitala filter. Jag använder själv funktionerna i PEQ för att dela mellan huvudsystem och subbar.

Dirac har inte delningsfilterfunktioner. Däremot kan den stora versionen hantera många kanaler. Så delningen kan mao göras i JRMC som matar Dirac.

Finns en tråd om 32/64: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89917

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/03/01 :  22:54:40  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Om du vill ha alternativ kan du kolla på Foobar2000 med VST-plugin och t.ex. Reaplugs. Gratis rumskorrigering om man har mätmick och genererar filter från REW. Foobar2000 kan upplevas lite meckigt men är lättviktigt och kan bakas om till vad man vill med plugins. Kör det själv och är nöjd.

Fördelen med Dirac är förutom bra resultat att man kan köra eq på allt som spelas upp via datorn, typ Wimp hifi, Spotify, Youtube mm.

Edit: Jag kör också Lynx 2B, bra val!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2014/03/01 22:55:44
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/02 :  03:20:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Så delningen kan mao göras i JRMC som matar Dirac.


Nu blev jag lite nyfiken, hur får man Dirac Live till att mäta upp en sådant system map filterdelay, lågpassfiltrering samt högpassfiltrering?
Diracs kommande bassmanagement skulle dock kunna vara ett steg på vägen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/02 03:23:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/02 :  09:02:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, där fick du nåt att fundera på.
Jag kör enligt stegen i Dirac calibration tools customuppsättning och kryssar i vilka kanaler som har subbar.

Det är just delay som är den stora grejen som jag ser det. Jag har aldrig någonsin hört en bättre
integrering av subbar än den som blir med Dirac. Låter det bra så brukar det ofta vara bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/03/02 09:03:28
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/02 :  09:23:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Enligt Diracs support kan inte detta fungera:

(Tar mig friheten att delge deras svar)

quote:
Du har ett aktivt delat fyrvägssystem. Delning för detta kommer att ske i jRiver. Du vill kompensera varje element (med låda, baffel och rum) för sig med Dirac Live. Detta låter sig göras med Dirac Live Room Correction suite, men, det finns några saker att fundera på och lösa innan. Förhoppningsvis kommer det att gå enklare än med din nuvarande uppställning.

1. DLCT (Dirac Live Calibration Tool) kommer att svepa hela registret. Detta är ju klart olämpligt för t.ex. en diskant, så den behöver skyddas på något sätt. Detta skydd(filter) kommer förmodligen att ha en inverkan på hur systemet mäter dock, så vad händer när man tar bort skyddet?

2. DLCT kommer att kalibrera varje element för sig, d.v.s. varje element kommer att bli så bra som möjligt. Det är ju förträffligt, men hur kommer de att arbeta tillsammans? Det finns inget sätt idag att sätta targets som kompleterar varandra med DLCT. Det vore ju i detta fall trevligt att kunna optimera elementen så att de t.ex. summerar bra tilsammans, men det går alltså inte med nuvarande releasen.

3. Även om de summerar bra i frekvensdomän kommer de inte nödvändigtvis att ligga perfekt i tid, men detta kan ju lösas med manuell delayklaibrering i audio processorn.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/02 :  09:39:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Egentligen låter det säkert kattskit i kubik men jag är extremt nöjd ändå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/02 :  11:13:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, huvudsaken är ju att man själv är nöjd.

Vid vilken frekvens "delar" då DLCT de kanaler som har sub?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/02 11:28:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/02 :  11:22:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Som jag skrev så delar Dirac inte, det gör JRMC. Hur calibration tool mäter och fixar har jag inte orkat bry mig om så mycket, blir helt uppslukad när musiken tar över.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/03/02 11:25:48
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/02 :  11:27:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Som jag skrev så delar Dirac inte, det gör JRMC.

Nej, självfallet inte.

quote:
Vid vilken frekvens "delar" då DLCT de kanaler som har sub?

Men DLCT gör det när kalibreringen utförs. Dvs från vilken frekvens görs då analysen, eller är det inställningsbart?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/03/02 11:29:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/02 :  11:43:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ingen aning som sagt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/03/02 :  12:34:45  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Acourate är ett intressant alternativ som kräver lite mera av användaren:

http://www.computeraudiophile.com/content/556-advanced-acourate-digital-xo-time-alignment-driver-linearization-walkthrough/

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/03/02 :  18:15:16  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Solhaga skrev:

quote:
Diracs kommande bassmanagement


Låter som du har inside information...berätta mer....
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/03/02 :  18:44:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Men DLCT gör det när kalibreringen utförs. Dvs från vilken frekvens görs då analysen, eller är det inställningsbart?


Det går inte att se eller ändra. Det låter dock som att de kanaler man har märkt som "sub" ändå sveps fullregister.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/02 :  20:52:41  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Låter som du har inside information

Nejdå, det är ifrån samma mailkonversation med supporten:

(Supportens svar:)
quote:
Det är lite oklart precis vilka features som kommer bli tillgängliga i RCS (room correction suite) framöver. Jag tror inte att stöd för delningsfilter kommer att dyka upp snart, men man vet ju aldrig

quote:
Bass management däremot kommer förmodligen att dyka upp så småning om.


Jag uppfattas säkerligen som en surgubbe, men jag vill att korrekt information ges så att inte folk blir besvikna när de upptäcker att det inte fungerar som de hade tänkt sig.

Jag vill inget hellre än att Dirac Live och DLCT fungerar för tvåkanalssystem med aktiva högtalare, dvs utan analoga filter och bi-, tri- eller varför inte quadampat. En sådan programvara skulle ju vara värd många tusenlappar.

Så länge man kör mono-ampat och med passiva filter, så löser ju Dirac RCS rumsproblemen. Eller om man använder det för HT, som väl var det ursprungliga annvändningsområdet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/03/02 :  21:08:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Stöd för delningsfilter och bass management är väl egentligen samma sak, men förmodligen menar de bättre stöd för subwoofers.

Men nåt som borde gå, som jag dock inte testat än, är att använda asio-bridge. Då behöver inte Dirac vara default audio device längre. Det skulle då teoretiskt gå att dela i jriver innan DLCT får signalen, eller..?!? Då spelar det ju ingen roll om DLCT blåser med full-range, det har ju redan jriver korrigerat..?

Äsch, nog skrivet, nu ska jag testa..
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/03/02 :  21:24:39  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Efter ett snabbt test, JA, det går att blanda in Asio-bridge i kompotten, vilket gör att du ställer in dina delningar i Jriver och sedan så blåser DLCT bara de frekvenser Jriver tillåter.

Testar mer imorgon.

Börjar bli liite OT nu. Vi kanske ska fortsätta i Dirac-tråden..?
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/03/02 :  22:00:29  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
CH & co, detta är mycket intressant. Idel hejarop!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/02 :  22:13:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
du ställer in dina delningar i Jriver och sedan så blåser DLCT bara de frekvenser Jriver tillåter


Javisst, punkt ett kan då vara avklarad.

quote:

1. DLCT (Dirac Live Calibration Tool) kommer att svepa hela registret. Detta är ju klart olämpligt för t.ex. en diskant, så den behöver skyddas på något sätt. Detta skydd(filter) kommer förmodligen att ha en inverkan på hur systemet mäter dock, så vad händer när man tar bort skyddet?

2. DLCT kommer att kalibrera varje element för sig, d.v.s. varje element kommer att bli så bra som möjligt. Det är ju förträffligt, men hur kommer de att arbeta tillsammans? Det finns inget sätt idag att sätta targets som kompleterar varandra med DLCT. Det vore ju i detta fall trevligt att kunna optimera elementen så att de t.ex. summerar bra tilsammans, men det går alltså inte med nuvarande releasen.

3. Även om de summerar bra i frekvensdomän kommer de inte nödvändigtvis att ligga perfekt i tid, men detta kan ju lösas med manuell delayklaibrering i audio processorn.




Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/03/22 :  17:38:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Blir inte riktigt klok på inställningarna....

Har två slutsteg, det ena ligger på Analog out 1 & 2.
Det andra ligger på Analog out 3 & 4.

När jag höjer volymen från mitt tangentbord så ändras bara Analog out 1 & 2,
jag vill ju höja utsignalen på båda slutstegen....?

Bilden är stor så jag lägger den som en länk istället för att klistra in den.

http://img842.imageshack.us/img842/5503/xytw.jpg

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2014/03/22 17:39:22
Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2014/03/22 :  19:42:02  Show Profile Send OrEs a Private Message  Reply
Har du definierat utgången stereo i windows. Jag tror du måste definiera den som 5.1 i windows för att volymen skall fungera på fler kanaler än 1 2.

/Örjan
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/03/23 :  19:27:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack så mycket, nu funkar det
Lite lurigt att jag var tvungen att starta om windows innan det skulle fungera...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/03/25 :  09:12:34  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det knäpper/sprakar/hackar i mina högtalare emellanåt

Lät inget när jag använda min dac, borde således vara lynxtwob-kortet?

Kör som sagt windows 7 64 och spelar för det mesta spotify men
oljudet låter oavsett källa. Har senaste firmwaren.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/03/25 :  09:49:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Händer det mer och mer ju längre du spelar?
Eller bara vid låtbyte?
Eller när du rör pekdonet, byter fönster etcetera?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000