HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 2-vägs med Dayton Audio RS125S och LCY-K100
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/03 :  23:13:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag har varit en stygg pojke och byggt en massa saker utan att ha lagt upp obligatorisk bildtråd. *skäms, skäms* Men nu skall det bli ändring på detta! Det blir dassiga bilder, lite stiliga vinklar och säkert en massa fel. Hoppas att det kan hjälpa någon annan med byggkramp att komma loss och få byggt lite också.



Det här är ett försök att bygga en högtalare från scratch. Ett mer seriöst försök att få till låda och delningsfilter (delningsfilter är läskigt!). Även om jag free-baseat frikostigt så har jag kikat på, och använt, diverse program för beräkningar av låda och delningsfilter och port. Inte för att det hjälpte så hiskeliga, men det kan väl sägas att det är på rätt väg åtminstone. Jag vidhåller dock fortfarande att ritningar är för mesar. Det blir för lite utrymme för att kunna ändra längs vägen...

I ärlighetens namn så skulle det dessutom bli en golvare vid detta försöket... Vilket det alltså inte blev. Det var dock inte mitt fel utan Blockets fel.





Jag skärmdumpade och skar ned bilden lite men det var den här som satte detta projektet i rullning. Eller nja, iaf nästan vad som fick projektet i rullning. Till saken hörde att jag redan letade nån form av bas till ett par diskanter, LCY-K100, jag införskaffat sedan jag blev lite kär i diskanten som spelade i de JAS Audio Orsa jag fick äran att testa för några år sedan. Tillverkaren av diskanten är densamma, dock i lite annan utformning. Så man kan säga att jag var redan lite i ett projektstadie, fast på golvnivå och inte stativdito. Bilden på Blocket fick mig över kanten som man säger.

Vad som fångade mitt missriktade intresse vad trion bilder längst till höger. Det finns säkert nån bättre högtalare på samma bildmontage, men inte så cool att den har hål för sex stycken montringsskruvar! "Köp, köp, köp!", ropade min byggreflex och det var bara att hugga.

/M

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2015/01/04 :  07:43:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bra med lite nya byggtrådar Rannagarden!
Det behövs för att skapa inspiration och hålla vår hobby levande

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/04 :  09:14:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Så är det, pix. Bäst att jag köra vidare.



Det här var sent 2012, om jag minns rätt. Och som alla vet så kan man genomföra hifiprojekt på två sätt - varav det ena är att stressa igenom det och leva 24/7 med sitt projekt tills det är klart, varav det andra är att det skall värkas fram under lång tid (gärna några år eller så). Min variant blev det senare.

Elementen i fråga är alltså Dayton Audio RS125S-8, och LCY-K100.

Vad som kan verka oroande är de peakar RS125 har över 5K som kan komma att behöva dämpas och att K100 egentligen är en sk supertweeter och att de bägges känslighet skiljs åt med 8,5dB. Delningen kan komma att bli intressant. Vi får se vad det blir av skiten.

Men sådana petitesser är inget att grubbla över när det skall skissas på kapnotor!

Som jag sa så är ritningar inte mycket att ha. Därför bestod min ritning av ett vitt A4 som blev snedklippt i botten för att få en lutande profil. Det blev ungefär styrande för den interna volymen. ut i garaget och stycka MDF i lagoma bitar.

Vid själva sölandet med MDF blev inga bilder taget. För dammigt.




Lite tejp för att hålla bitarna på plats så man kan få sig en uppskattning om hur det kan komma att bli (om inget ändras längs vägen...).




Inga skruv eller spik. Bara lim. Vinkelhaken skymtas till vänster.





/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/04 :  18:32:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Med hjälp av lite lim, tejp och tålamod blev det ett par lådor med sidor, ovan- och understycke. Bara baffel och bakstycke är lösa. Det blir en nätt liten sak.




Jag letade upp något som kan representera diskant och bas för att få en känsla av hur det senare kunde bli. Bara det är en sporre att fortsätta sina ansträngningar. En cd och en klippt bit papper. Det blir ju nice!

Och när jag labbat klart med div. positioner för hålen blir det att passaren åker fram för att markera ut lite mer seriöst.




Jag kan leva med detta.

/M
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/01/04 :  19:17:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag tycker bäst om när det r mer baffel under bas/mellan än över diskant.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/05 :  09:10:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

EA - Det är nog så att det är vanligast. Jag tänkte att baffeln är rätt så liten så det kanske inte har så stora ljudliga påverkningar om det finns mycket baffel över eller under elementet.

Sen så hade jag planer på att göra en rätt så stor rundning från frontbaffel till ovansida för att få mer effekt av bakåtlutningen, och då behövdes lite mer distans i ovankant för att få till det.



Uppe med tuppen (nästan) för att märka ut lite sidolinjer och se hur det ser ut bakom baffel och så att bas/mellan inte tar i. Det blir inte mycket rum över för basen att andas mot sidorna. Hmm...




Men det verkar klara sig om jag bara går på vad linjalen säger så det var en runda ut i garaget för att såga och borra till internt stag som stod näst på listan.






Riktigt tajt, men inte så pass tajt att det får sidorna att buktar ut. Tungan rätt i mun mao. Sen blev det lim och press.





/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/06 :  09:01:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Medans lim torkar passar man på att greja annat. Bla. så hann jag längta efter en bättre fräsjigg, bättre frässtål och bättre överhandsfräs...

Gjorde några test och hittade till slut något som kanske kan användas.




Elementet passar bra, men urfräsningen är kanske en anings aning tajt. Spelet är bara en snålt tilltagen millimeter och det kan straffa sig när färgen skall på senare.




Kanske jag kan tweaka jiggen lite och pressa lite extra utåt när jag fräser ut hålet för att få en halv mm till som spelrum? Så får det bli.

Djupet är jag vilket fall nöjd med. Det där blir bra.





/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/07 :  08:32:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Sorry, men bilder på fräsjobbet. Resultatet får istället tala för sig självt.




Jag fick göra ett litet extra urtag/urjack för att kontaktetna på bas/mellan skall få plats ned i lådan också (maken till malplacerade kontakter får man leta efter).

Det fyrkantiga innerhålet till diskanten bara borrades i fyra hörn och frästes sedan på frihand. Nu kollas det om det passar...




... jodå. Det blir nog bra.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/08 :  08:37:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Och eftersom elementen kan läggas på plats så går det även toppen att märka ut var hålen för elementskruvarna skall vara. Mättes ut med skjutmått för en gångs skull.




Nedan visar även att jag insett mina saknader och införskaffat något så porrigt som en begagnad pelarborr!




Jag säger bara herrejösses! Vart har den varit alla år? En sådan här liten söt pelarborr, för förhållandevis små pengar, gör så att allt går som en dans. Precision är något man inte haft i överflöd.




Borrades framifrån och vändes och borrades större bakifrån så att en islagsmutter skulle få plats. Underbart!

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/09 :  09:31:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Den här bilden måste ju nästan bara vara med för att visa att man inte alltid är på topp: Jag fick ta denna bild med mobilkameran eftersom jag inte hittade den vanliga kameran... Som syns nere till höger i bild.





/M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/01/09 :  09:53:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sånt är livet! Gött att se att det händer även den bäste och inte bara mig...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/01/09 :  10:22:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, pelarborr vill jag också ha! Blir nog bra det där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/09 :  14:56:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Man säger att en bild säger mer än 1000 ord. Vilket nog kan vara sant när man inte ser kameran på bänken framför sig förrän man kikar på mobilbilden man just tog av bänken... Ja, jisses.

Pelarborren är inget jag ångrar. Man tänker: Vad sjutton skall jag med en pelarborr till, jag har ju både borrmaskin och skruvdragare?

Ända tills man skaffar en och inser vad man gått miste om.



Med kameran 'återfunnen' tas det några till bilder.




Här ser man också att jag, med hålen för elementskruvarna borrade, fräst ur en fasning på insidan baffeln för att bas/mid elementet skall andas bättre.




Så dunkas det i islagsmuttrar och kluttas även lim för att säkra upp så att inte muttrarna får för sig att vandra ur.




Muttrarna som flankerar diskanten fick trimmas lite för att inte vara i vägen när diskanten skall på plats.

/M
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/01/09 :  18:13:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Elementet passar bra, men urfräsningen är kanske en anings aning tajt. Spelet är bara en snålt tilltagen millimeter och det kan straffa sig när färgen skall på senare.

Den djekla MDFen har, precis som alla andra organiska material en otrevlig egenhet att suga åt sig fukt i den omgivande luften, och sväller.
För 5 år sedan sågade, borrade, fräste, filade och mejslade jag ut ett hål i en bräddbit som ska vara front i en CD-spelare (med CDROM). Men idag är hålet för litet.

Nu har jag iofs byggt klart () men följer med lite här ändå.



(Har två datorhögtalare att bygga dock ...)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/10 :  13:50:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

quote:
Men idag är hålet för litet.
Vi får se om det straffar sig. Jag får försöka att få lite mindre färg på nedfräsningens innerkant.





Den nedre islagsmuttern för diskanterna tog i stagskivan som jag limmat i lådan så det blev till att göra en nätt karvning för att fronten skulle kunna läggas på utan problem. Även mid/basens sidomuttrar klämdes lite så det blev lite att tälja där med.




Staget har även slipats ned så det följer frontens lutning. Tanken är att även staget skall limmas i frontbaffeln och dämpa dess rörelser.




Med islagsmuttrar på plats kunde man ju naturligtvis inte hållas från att testa hur elementen passar med skruvarna.




Och det passar! Jo´rå så att...

/M
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/01/11 :  11:07:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vet inte hur jag lyckats missa denna tråd men nu är jag med och tycker det är kul att följa. Det där med pelarborr är ju ett måste Stå där och vingla med borrmaskin är ju att tigga om sneda hål

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/11 :  17:40:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

quote:
Stå där och vingla med borrmaskin är ju att tigga om sneda hål
Precis!



Bafflarna sågade, frästa och borrade. Bara att limma! En handfull precisionsvikter lokaliserades och användes.

*limma, limma*




/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/12 :  18:57:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Sen blev det dags för filter och beta-test av högtalaren. Rätt läskigt och man var skraj för att felkoppla och bränna diskanten, typ.




Har varit inne och huserat på lautsprechershop och matat in data/önsketänk här och var i diverse lämpliga kalkylhjälpmedel som finns på sidan. Det resulterade i valet av ett andra ordningens filter, en sänkning av diskanten med ca 8dB och ett notch-filter för att dämpa en ringning i bas/mid elementet som somliga säger är väldigt hörbart medans andra säger att ett andra ordningens filter dämpar så det räcker. Delningen mellan diskant och bas/mid hamnade vilket fall på 3000Hz och notch-filtret skall dämpa hyggligt runt/mellan 10-14kHz. Jag vet inte om ringningen kommer göra sig påmind eller höras öht, men det kändes bra att klämma dit ändå. Vad skall en novis göra i en värld av dubbla budskap...

Inget bakstycke!


Inser krokodilklämmans genialitet och att det underlättar kopplingsarbetet avsevärt. Rekommenderas!




Valde kanske lite klent material till spolarna, men va fasiken. Det fick duga här och nu.

Lät det nåt då? Ja, då! It´s alive! (som Frankies farsa sa). Med ytterst varsam volymkänning kom det fagra toner ur skapelsen. Delningsfiltret inspekterades åter (efter att ha kollat och dubbelkollat alla kopplingar 20 gånger redan). Inget konstigt som luktade och inga diskanter som rök.

Alla element testades och gjorde ifrån sig med tumme upp. Så här långt allt väl alltså. Rätt nöjd! Nästa steg blir ju bla att sätta bakstycken och limma och dämpa och slipa och putsa och måla.


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/14 :  18:20:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Allt enligt plan och glad i hågen fortlöpte det hela. Bakstycke skulle ju göras också.




Körde ett par basreflex(jodå)-beräknare på nätet (som inte var överens självklart). Men två av tre ansåg att ett lagom reflexrör skulle vara runt 100mm långt om det var 41-43mm stort. Visst kör på det!

Inte enligt plan gjorde fräsen en generös manöver som fräste lite extra på rundningen inåt röret. Där fick spackelkungen komma och hjälpa till.




Bakstyckets insida har en fals nedfräst några mm på så att rören trycks på plats. Som lim användet jag vanligt trälim.


/M
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/01/14 :  19:47:21  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kanonkul att följa dina rikligt illustrerade byggen! :-)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/15 :  17:51:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tack, ff! Kul att höra!



Medan spackelkluddet torkar runt basreflexen passar jag på att lägga lite pussel.




Lite bitumen-pussel.




Jag hade lite stabilt 5mm bitumen med elakt klister som jag tror ytterliggare kan musta upp eventuell dämpförmåga i lådans väggar. Jag satte bara på den nedre delen av sidoväggarna. Värmepistolen hjälper till att göra bitumenplattorna lite mer hanterbara och möjliga att få på plats med god och stor kontaktyta för klistret.




Sedan passade jag på att peta in dämpvadd på 'hyllan' bakom diskanten, då jag misstänkte att det kunde bli svårt i efterhand att få det snyggt.




Svårt att se på bilden men det skymtas att reflexröret har 5-7cm på sig att andas inne i lådan innan dämpvadden på hyllan börjar. Dvs att det klarar sig gott och väl.

/M
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/01/15 :  18:16:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, det är väldigt inspirerande med byggbilder!

quote:
Det där med pelarborr är ju ett måste. Stå där och vingla med borrmaskin är ju att tigga om sneda hål

Har använt en grön Bosch (PBD 40) ett tag, är mycket nöjd.

Jag har kanske missuppfattat, men verkar inte elementen ha ett glapp i frekvensåtergivningen (Usable frequency range) mellan 4 och 7 kHz?
Eller tänkte du lösa det med delningsfiltret?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/16 :  21:08:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

quote:
Bosch (PBD 40)
Söt maskin!
quote:
Jag har kanske missuppfattat, men verkar inte elementen ha ett glapp i frekvensåtergivningen (Usable frequency range) mellan 4 och 7 kHz?
Eller tänkte du lösa det med delningsfiltret?
Nja. Jag gissade att problemet med att få elementen att nå varandra inte skulle bli det svåra då diskanten faktiskt hänger med en bra bit ned i frekvens. Orosmomentet för min del är istället att diskanten höjer sig så pass efter 5-6kHz och att det verkar som om den belastning (watt) elementet tål ser ut att gå ned tillsammans med frekvens.











Med bakstycket limmat och en del stoppning i pluttarna fulkopplades delningsfilter och stärkare åter in. Skämmer bort mig i stereo och testar att höja volymen lite för att se om nåt går sönder...










För att vara på entusiastnivå tycker jag att ljudet har potential. Jag är faktiskt väldigt nöjd med att det låter över huvud taget!

Planen är att låta dem gå några timmar och sedan mäta dem på extrem amatörnivå för att se om det är nåt att ha i frekvensväg.


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/19 :  12:02:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Rätt eller fel, inte en aning, men amatörmässiga mätningar utfördes med vad som fanns till handa: Slutsteg, dator med jättekass ljudkort, mick med stativ och en härva delningsfilter som hängde ut genom basflåset.

Man brukar tala om rummets begränsningar och så också här. Att mäta något på längre avstånd än 1m var bara hej-å-hå, så mätningarna genomfördes på ett avstånd om 10cm (vad det nu säger?).

Grön är 10cm framför bas/mid, röd är 10cm framför diskant, och blå är, vi kan kalla det akustiskt centrum , mitt i mellan bas/mid och diskant. Mätningen är ett frekvenssvep 20Hz-25kHz.




Diskanten har en höjning som följer databladet hyggligt. Kanske är det inställningarna i datorprogrammet eller micken som gör att diskanten fallet vid 20kHz? Vet ej. En utsläckning i basen hittar jag också. Vid 50Hz.




Utsläcknigen är inget jag reagerat på vid direkt lyssning i rummet. Kanske är det nåt med att jag mäter så nära? Eller har det med basreflexen på baksidan att göra? Hmm.


/M
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/01/21 :  00:12:03  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det skulle vara lite intressant att se tre mätningar ovanpå varandra med micken placerad flush baffeln framför baselement, diskant och basport.

Som det ser ut nu dyker frekvenssvaret under 60 hz men frågan är om det är en mätteknisk detalj (utsläckning) eller om det är så på riktigt. Genom att mäta närmre elementen tror jag att man får en tydligare bild av hur respektive element/port spelar.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2015/01/21 :  09:03:06  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Coola!

Ser ut som du behöver korrigera för baffelsteget....
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000