HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 baffellöst och tratt - nya tokerier utanför lådan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/19 :  11:00:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag hade själv aldrig reflekterat över vart det hela var på väg, jag hade kul i min egna lilla värld, jag tog vad jag hade till hands och kombinerade det efter vad som känndes ok, men nu har det kommit till min kändedom att jag i detta brytit mot i stort sett alla principer sammlade under rubriken konventionellt tänkande och sunda angreppssätt.

Detta hela har över tiden gradivs muterat till något man som, om man är riktigt snäll med orden, bäst kan beskrivas som ett stabilt argument för tvångsintagning på flertalet instutioner som syftar till rehabilitering av individen bakom det hela.

Det är ett numera ett system som :

Helt saknar lådor.
Helt saknar bafflar.
Kombinerar 24" basar med 2" bredbandare, och endast detta.
Innehåller mindre trä än vad som återfinns i ett par vanliga skärbrädor.
Har 4st vilkejärn.
Bland annat använder sig av 2st JBL 2386 40x20 horn.

Att få ljud ur något sånt här tordes för någon som läst så här långt kanske bäst kunna åstadkommas genom att släppa det hela från lämplig höjd och lyssna noga, en förvisso relativt kostsam engångsupplevelse, men hur annars?

Hur tusan skulle man ens i sin vildaste fantasi kunna bära sig åt annars?

Men viktigare än så kanske, hur vriden eller desperat, eller båda, måste man vara för att ens försöka bära sig åt till att börja med?

Hemligehten ligger i att helt vända ryggen åt sunt tänkande, titta igenom ett par avsnitt av McGywer för inspiration, släpa fram en back öl och se sig omkring och därefter helt sonika skrida till verket.

(så gick det inte till, men det hade varit en bekväm ursäkt)

Sanningen är långt mer störande, som med alla andra avarter av mänskligt beteende växte detta fram sakta och gradvis, och det är först när man begrundar resultet man inser vidden av det hela.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/02/19 12:26:59

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/19 :  11:13:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


J.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/19 :  11:51:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En av huvudrollsinnehavarna i denna fars...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/02/19 11:53:26
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/19 :  11:56:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En av de mindre aktörerna, rent fysiskt, men är ansvariga för majoriteten av omfånget...

Det är en tidigare bild, elementet är uppgraderat sedan dess, men det nuvarande elementet identiskt på ytan med det som visas nedan.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/02/19 11:57:54
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/19 :  12:06:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Till sist, statisterna i uppsättningen, de passiva men förmodligen mest relevanta för resultatet :
http://www.sound-image.com/wp-content/uploads/JBL_2386.pdf

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/02/19 :  14:38:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Häftigt.

Musik är livet
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2015/02/19 :  14:39:11  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Mmmmm.... Precision Devices.... Mmmmmm...

Hihi. :)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/19 :  15:39:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med en Bl på nästan 40 så kan de sparka rätt hårt och brutalt!
Om man försöker hålla mot konen så får man mest bara ont i handen.

Jag har lånat ett öra eller två till denna setup, och trots den något haram kombinationen av små bredbandare, smalspridande JBL horn och brutala proffsbasar så låter det riktigt bra. Visst finns det en svacka mellan 24 tummaren och tvåtummaren, men hornen hjälper de små pytte-pytte-jätte-små-bredabandarna att ändå ha nån typ av kött på benen. Allt med denna setupen är haram i överkant, men det svänger bra ändå. Riktigt kul!
Jag är mycket imponerad av basarna. Trots den baffellösa öppna baffel principen så har de fysisk tyngd, fyllighet och slagkraft. Inte THAM15-nivå (men det är få basar som har), men väl så välljudande ändå. De går djupt med pondus. Elektronisk musik som Sub6 låter så drivande och dansant som man förväntars sig att det ska. Basen är ren, torr, dynamisk med bra anslag, ingen som helst energilagring likt portade konstruktioner - vilket inte är så konstigt.

Dock så behöver basarna lite mer stöd. När man närmade sig Fs med frekvenssvep så rörde sig korgen nästan lika mycket som konen. Med en mms på 416 gram och en Bl på 39,5 så är det inte så konstigt att accelerationen sätter dem i svängning. Jag föreslog 30 mm rostfritt stål i baffeln för att ha lite massa som håller mot, men Martinsson ser inte glansen i min brillianta ide...

Tack för att jag fick ta del av denna unika och mycket roliga högtalar-kombo! PDN2450 är nått som man måste uppleva för att ha en aning om vad det är. De är så stora att mina Beyma 12P80Nd ser ut som taniga 5 tummare när de ligger bredvid. De skulle passa i en 2200 liter BIB om du nån gång saknar bas... Säg bara till så skall jag skicka simmar åt dig.

Mvh och stort tack,
Johannes
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/02/19 :  15:58:22  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Häng upp basarna så slutar de okynnesvibrera.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/19 :  16:05:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Häng upp basarna så slutar de okynnesvibrera


Det förstår jag inte riktigt hur det skall gå till. Hänger man dem i tex en kedja så svänger de mer, inte mindre. De behöver ha ca 1000 gånger mms med en mycket styv infästning för att dämpa ut oönskade vibrationer ca 40 dB. Därav mitt förslag på 30 mm rostfritt stål. Troligtvis behövs det snarare 40 mm tjockt stål med svetsad sandfyllda kanaler/förstyvningar längst ytterkanterna.

Martinsson mumlade bara nått knappt hörbart om "galenskap" när jag föreslog en laserskuren baffel i RF.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2015/02/19 :  16:32:02  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
BILDER BILDER BILDER!!!!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/19 :  17:23:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Bjuder väl på en liten ovan vy i så fall, härligt det här med perspektiv, ser ut som ett par fjuttiga 18" på den här bilden...



Beträffande mmmmm... precision devices... för min del blir det inget mer från det fabrikatet, kvaliten både på elememnt och support var minsta sagt kast, har aldrig varit med om värre, men det är en annan historia, tur då att jag köpte dessa då det är svårt att få tag i neodynium 24" av annat fabrikat.

Nu ska jag ägna kvällen åt att ställa in systemet med aveseende på delningsfrekvenser och gain, och vem vet, det kanske blir lite bilder också :)

Tack för att ni uppskattar detta, jag trodde min inledning skulle få de flesta att se åt ett annat håll upplysning och intelektuell stimulans :)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/19 :  17:33:30  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/19 :  18:55:29  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Dipolbasar är bra skit
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/02/19 :  19:12:20  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Nja, 24" är väl midbas =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/19 :  19:25:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Holy crap Är det en 24a, jag läste 21

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/19 :  20:36:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
21" är vad man siktar på om man vi vara näst störst, och ferrit om man vill vara bakåtsträvare, jag tänkte att man ska göra det ordentligt om man väl ska liksom :)

Här är alltså låd... nej baffe... någonting.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/02/19 20:37:59
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/02/19 :  21:56:25  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Knasigt, men synnerligen roligt att få ta del av
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/02/19 :  21:56:49  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Du är ju för härlig!!!
Ja bara älskar sådant här:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/02/19 :  22:30:17  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2015/02/19 :  23:36:39  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Här finns en tråd om baffellösa OB, och wirehängda element, som kan ge lite eftertanke och reflektioner, tråden är lång men mycket intresant, och kan nog ge en del Aha upplevelser!
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/142015-my-open-baffle-dipole-beyma-tpl-150-a.html

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2015/02/19 :  23:48:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gillar detta. Att spela med basar som står fritt uppallade på golvet har jag gjort, däremot har jag lekt för lite med bredbandare i fronthorn.
Kan man bara acceptera behovet av EQ (som rent praktiskt kan bestå av ett motstånd och en konding) så går det nog att ställa till med en hel del kul, lyckades få en billig 10" från Eminence att lira rakt upp till över 3khz i ett horn med den metoden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/20 :  07:42:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tack för att ni tar det för vad det är, galet, roligt och inte så lite lärorikt, som en vis man en gång sa "det ska vara kul, vad är annars poängen med det" (Circlomanen) och det är i den andan jag kommit hit, varför ska man alltid vara så seriös och allvarlig med sitt intresse?

Jag har en längre tid nu uttalat min trötthet inför det utbud som finns tillgängligt för konsumeter, vi DIY'ers ser ju det hela lite annorlunda, denna gången tog jag ut svängarna lite och provade lite nya grepp, lite "walk the walk" om man säger så, det som är lite förvånande är hur bra det faktiskt funkar.

Man måste tillåta sig att experimentera, att ifrågasätta och vända upp och ner på vissa sanningar, jag drar ett citat till "progress comes from doing things differently" (Michio kaku) sådär, det var det sista jag lovar :)

Det är alltså ett par neo 24", PD pdn2450 närmare bestämt, och det är knepigt att få med proportioner på bild, men de mäter 630mm som största diameter, så fram med stålskalan och rita cirkeln för att få en uppfattning, men det är ju inte det som är grejjen, att kan köpa stora element kräver ju inte så mkt mer än pengar (vilket med respekt inte är så bara) men de står faktiskt i skuggan av 2"arna på hornen som jag personligen anser vara mer imponerande sett till vad det är.

Tanken med dessa 24"are var inledningsvis något helt annat, ni som följt mina utsvävningar inom tappade horn annar nog vad som var på gång, vad som faktist var ritat, simmat och klart för tillverkning, men på grund av livets vändingar, plånbokens storlek och lägenhetsboendets begränsningar så fick jag ta en annan väg.

Jag har numera ägnat lite mer tid åt filter och gain samt mätningar och glappet mellan de två väsensskillda ljudalstrarna är nu i stort sett borta, jag använder ingen som helst EQ i basen och den är imponernade jämn från 40-400Hz (på 1m avstånd mitt i rummet) (och detta enligt min PAA2 ska sägas) knepet var att sätta 16,7 Ohm i serie med elementet, tack för tipset Circlomanen, med en liten boost vid 30Hz blir det en i det närmaste otäck upplevelse att lyssna på valda verk ur genren liquid d&b :)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/02/20 07:46:03
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/20 :  08:40:44  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag gillar att du har fått till WAF-faktorn med tapeten

Är högtalarna så långt in i hörnet som det ser ut på bilden? Det kan påverka frekvensgången. Jag har för mig att Linkwitz rekommenderade 4ft till sidorna och 8ft bakåt till Orion högtalarna, så jag antar att utrymmet bakom är viktigast.

Frågan är om inte lite aktiv dipolkorrigering hade varit på sin plats istället för resistorn? Jag har en design på ett kretskort som jag gjorde åt en annan förut om du vill beställa ett kretskort?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/02/20 :  09:50:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kul med lite tankar "utanför" boxen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/20 :  10:17:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
högtalarna så långt in i hörnet som det ser ut på bilden? Det kan påverka frekvensgången.


Jag hade oxå en del funderingar om placeringen, men det fungerade utmärkt när jag lyssnade på dem. Jag trodde basen skulle släckas ut och minska i nivå pga den något dominanta reflexionen från bakväggen, men jag kunde varken höra det eller mäta det med Martinssons PAA2.

quote:
Frågan är om inte lite aktiv dipolkorrigering hade varit på sin plats istället för resistorn?


Aktiv dipolkorrigering minskar inte distortionen i elementet. Att strömdriva dem minskar distortionen, och framför allt tredjetonsdist, enligt alla studier om strömdrivning jag läst. Strömdrivning och OB är en gyllende kombination, då OB "lider" av ganska stora konamplituder för ett givet ljudtryck. Strömdrivning hjälper mest vid lite större konamplituder då det är olinjäriteter i motorn,, eddycurrents i polstycke mm, som i normala fall ställer till det med spänningsdrivning.

Jag håller på att skissa på några små söta transkonduktansförstärkare till Martinsson. Får väl se om han faller för lockelsen med klass A, entaktskoppling frihet från global negativ återkoppling och strömdrivning på riktigt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000