HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En halv kubik transmission line...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/05 :  21:16:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Teaser...



P.S skon är i storleken "svaret på Livet, universum och allting"

Drömmer om bra ljud...

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/05 :  22:04:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Hahaha. Been there, done that. Det här skall bli kul att följa.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/06 :  15:28:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Som så många äventyr börjar det med spånskiva och cirkelsåg.



Som blir lite fler skivor



Och som bekant behövs ett hål



Så ska de limmas å krånglas ihop




Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/01/06 :  18:17:14  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul projekt. !!
Ser att du sågar med en list. Sätt listen på en masonitskiva o såga till så blir det perfekt snitt till just din maskin.Jag har 1m och 2.2m hemma. Superenkelt o smidigt att använda. Bara att markera måttet. Lägga på skärskivan spänna fast o köra. Då slipper man hålla på att mäta ut cirkelsågens mått hela tiden.
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/07 :  16:03:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Grymt bra tips, tackar!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/07 :  16:05:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Just nu ser det ut så här, dvs en blandning mellan Madmax och Pro-Fi




Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/01/07 :  18:15:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Mest Madmax, tycker jag.
Härligt!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/01/07 :  20:30:14  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Gillar den råa finishen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/01/07 :  20:57:43  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vilken tur att du markerade ut vad som är fram på högtalaren så det inte blir bak och fram
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2015/01/07 :  21:03:59  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Coolt :) !
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/01/08 :  09:23:53  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ska du ha 4 st sådana kelgrisar?
Då är ju inte steget långt att du sätter ihop dom till en bänk och lägger på en bänkskiva. Sen kan du beslöja bestarna med akustiktyg som du bara hänger framför som ett draperi. Skulle vara föröriskt att ha sådana bestar som trycker iordning diskarna i ryggen men som knappt syns.

Snyggt jobbat med den inbyggda bokhyllan. Det var läckert.

Vad tycker du skiljer ljudmässigt nu när du fått elementen i större lådor och lite mera tranmissionline än tidigare?

Edited by - Stormen on 2015/01/08 09:24:53
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/08 :  15:44:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för alla tips och glada tillrop, det inspirerar.

Något som jag inte blev fullt lika glad av var att jag körde skruvdragaren rakt genom konen precis

Ska lägga upp sim och lite lyssningsintryck sen.


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/08 :  16:45:14  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vet precis hur det känns!

Lite vattenlöst trälim och pillande senare var elementet men inte stoltheten lagad.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/01/08 :  21:10:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Aj aj. Det där är aldrig kul. Har sluntit med skruvmejseln en gång. Något jag funderat på är lösningarna som man hittar på gamla högtalarmodeller. Membranet är monterat innifrån och för att komma in i lådan skruvar man ofta bort baksidan. Har även sett en lösning där baffeln var riktigt stor o hade många element. Där var det gångjärn och bultar bakom högtalartyget. Jag får insikten att då hanterades membranen som de mest värdefulla delarna som man aldrig rörde. Idag ska man montera bort element så fort man vill peta lite på filtret eller lägga i lite mera dämpning. Vet inte hur många ggr som jag monterat i o ur elementen hemma o svurit över de korta kablarna :-) Hade jag kunnat göra om mina tricolumner i bokhyllan hemma hade jag nog funderat på en lösning där man öppnar hela baffeln eller en sida med 15-20 M10 bultar o sen försökt dölja dom med en list. Borde bli tillräckligt tätt med en fönsterlist imellan.??

Edited by - Stormen on 2015/01/08 21:14:25
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/01/08 :  22:24:19  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
JBL 2240. Reparationskoner finns inte :-(. Vilken tur att du har 4 :-).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2015/01/09 :  07:11:01  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
hmm, är inte dessa koner för denna modell?

http://reconingspeakers.com/?s=2240&post_type=product

/Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/01/09 :  09:06:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sladdbarnet, ska du ha fyra i bredd sedan eller i hörnorna?
Ifall de ska vara i bredd är ju Stormens förslag helt lysande.

Stormen, tack för tipset längre upp, mycket smart!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/01/09 09:08:13
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/10 :  16:00:36  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
JBL 2240. Reparationskoner finns inte


Menar du JBL-original?

quote:
hmm, är inte dessa koner för denna modell?


Jag tror de! Ska även gå att kona om till JBL 2245
http://www.jblpro.com/pages/components/2245H.pdf

quote:
Sladdbarnet, ska du ha fyra i bredd sedan eller i hörnorna


Det kommer inte bli denna typen efter lite övervägande.
Annars håller jag med om att Stormens förslag är lysande.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/10 :  16:07:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bild på skadan, ser lite värre ut i verkligheten.




I denna videon byter han bara upphängningen?
Borde bli enklare / billigare?

https://www.youtube.com/watch?v=9OCgZCC1ZyM

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/10 :  17:28:59  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Lägg till rätta skadan och täta med något flexibelt. Bör gå att få tag på något liknande som används för att göra upphängningen från början.

Ska man börja byta kant eller kona om kan det bli värre än det var från början.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/01/10 :  21:21:17  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det där var ju ingen fara alls. Kan du laga bakifrån med lite tunn cykelslang eller bara lägga tillbaka skadan o kleta med lite textil-lim tex den från biltema. Den är väldigt flexibel o luktar som en hel vulk-fabrik. På något skön-romantiskt vis så passar de ihop med l
nuvarande lådan bättre :-) om inte annat så ska väl en av piraterna var enögd :-) lycka till med reparationen. Jag tror på att limma tillbaka fibrerna från baksidan med lite flexibelt lim. Kommer knappt att synas.

Edited by - Stormen on 2015/01/10 21:25:07
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2015/02/07 :  19:11:29  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Bara köpa ny. Inga parametrar är som de var.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/07 :  19:53:20  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hänger inte med, menar du att parametrarna ändras på en lagad upphängning?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2015/02/07 :  20:34:29  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Javisst den är inte lika mjuk längre. Parametrar ändras ju när högtalaren blir inspelad. Alltså när upphängning blir mjukare. Tänk då hur mkt det ändras när du tillför ett annat material på upphängning.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/07 :  21:40:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Japp, har lagat den med enbart textillim så jag tror inte att något har ändrats dramatiskt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/10 :  18:27:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Simmar för den intresserade.




Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000