HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tappad pipa med QW-frontresonator
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/31 :  09:53:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hej å hå alla bashungriga!

Igår vred Martinsson om de mentala tumskruvarna på mig och tvingade mig att mot bättre vetande och stark motvilja åka till brädgårn med en lång lista över behövda bitar spånplatta... 3 hela skivor blev det....

Han muttrade nått hånfullt om hur mina Beyma 12P80Nd ligger oanvända och förtvinar av en total försummelse och övergivenhet.

Han muttrade vidare om nått om att inte tro på sina egna ideer. "Ja... prat är ju alltid lätt!, när får vi höra lite resultat?" typ.

Jag som är svag för grupptryck och påtryckningar fick vackert veva igång Hornresp och snabbt simma fram nått gångbart. Återigen pitchar jag ideen för Malin med att grabbarna behöver bashorn (min minsting gillar att DJa).



Här hamnade det hela. Två st tappade pipor matar in i en gemensam kvartsvågsresonator avstämd till att fylla ut den djupa dippen i responsen man får av en tappad pipa med för stor tvärsnittsyta i förhållande till elementet.

Jag har designat den för att ta lite extra hänsyn till Beyma 12P80Nd lite speciella karaktär med väldans lätt och tunn kon och ruskigt kraftiga magnetsystem.
Med en tvärsnittsyta på ca 65% av Sd så försäkrar jag mig om att trycket på konen är lågt och fint, trots en lite lägre avstämningsfrekvens.
Det tror jag är viktigt med en Bl på 23 och en Mms på 66 gram.

Mvh Johannes

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2015/10/31 :  09:58:10  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Trevligt Bas är aldrig fel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/31 :  10:07:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply






Lådan får de beskedliga yttermåtten 120 x 94,5 x 46,4 cm för en totalvolym på 526,176 liter. Kan knappast kallas för en baslåda på detta forum, då PetterPersson, Bernt mfl har byggt många gånger större alster förr om åren.

Det som är intressant med denna princip är just att kunna få upp verkningsgrad utan att behöva plåga magnetstarka element med allt för hög kompression, och att front-resonanskammaren ger en påtaglig verkningsgradsökning och distortionssänkning genom sin lågpassfilter-funktion (massladdning - lite i linje med vad Tom Danley är inne på med sina beskedliga och ödmjuka BC412 och BC415).
Den djupa "suckouten" (härlig svängelska) ovan passbandet ger oxå en mycket kraftig distortionssänkning, precis som en bandpasslåda.

Det jag är rädd för är att den skall låta tungt och sävligt pga ett relativt högt GD och en del roliga fasskift.

Sånt återstår att se (höra) när den väl lirar.
Nu skall jag återgår till limflaskan och skruvdragaren.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2015/10/31 10:10:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/10/31 :  10:43:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Heja!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/10/31 :  11:39:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Skoj! Har simmat på ett likadant projekt, ska bli skoj att höra lite intryck från det verkliga livet

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/10/31 :  15:56:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Oj, det ser ut att kunna spela!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/31 :  17:07:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jo, den skall kunna spela om inte Hornresp luras allt för mycket.
Tittar man på mitten av det tänkta passbandet där modern musik har sin mesta energi centrerat runt 80 Hz nånstans, så blir det inte sämre med goa ca 110 dB/w/m.

Hoppas på att den lilla puckeln från frontresonatorn ger ett mer markerat anslag och "poppighet" åt karaktären. Tappade horn avstämda nedåt 30 - 35 Hz brukar annars kunna låta lite tunga och sega då de nästan alltid får en viss liten svacka runt dessa ack så viktiga frekvenser. Jag får ofta intrycket att många som simmar fram (tappade) horn tittar för mycket på utsträckning nedåt till bekostnad av en viss glädje i midbasen, trots att midbasen egentligen är mer viktig för energin och drivet i musiken än det som händer under 50 - 60 Hz.

Som vanligt oroar jag mig inte det minsta för vågigheten i den simmade responsen då den aldrig blir så markerad som det matematiskt perfekta världsfrånvända Hornresp hävdar.
Jag vill ha en lätt sluttning från midbasen och nedåt för att kompensera för att de flesta "vanliga" rum bidrar med roomgain med ungefär samma kurva men inverterat.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/31 :  17:16:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Höjer man spänningen över de två parallelade 8 ohms talspolarna (två element i denna lådan) till 20 volt = 100 watt så är man uppe och nosar på 130 dB strecket.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/31 :  17:50:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Grå kurva är bara den tappade pipan utan frontresonatorn.

Det är intressant att se att hela passbandet lyfts så påtagligt i verkningsgrad av frontresonatorn.
Konamplituden är ganska opåverkad utom just runt frontresonatorns grundresonans, där man kan se en liten minskning. Den lär inte vara revolutionerande, men bidrar säkert sitt till för att hålla distortion nere i den så viktiga midbasen. Ser man skillnaden i konamplitud i skenet av verkningsgradsökningen som är ca 7,7 dB @ 74 Hz, så är det destå mer imponerande.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/31 :  18:10:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/263812-danley-bc-subs-reverse-engineered.html

Ett år gammal tråd från annat forum där jag spånar på om denna princip kan ha med Danleys BC412-BC415 att göra.
Troligtvis är det "vanliga" exponentialhorn som är massladdade och modifierade att koppla optimalt till frontbubblan så som Tom Danley hävdar i den tråden, även om jag fortfarande tycker att fasvridningarna och till viss del spl-kurvan ser "mystisk" ut i hans datablad. Jag får inte riktigt ihop publiserade kurvor med rena lätt massladdade exponentialhorn. Jag vet att Hornresp inte kan räkna på "bubbel-anslutning" och andra spännande saker, och detta kan säkert svara för de olika skillnaderna jag ser mellan datablad och mina simmar. Men det är fortfarande nått som kliar lite i mitt sinne.
Varför kan inte Tom Danley skicka mig två st BC415 som jag kan ha att leka med i vardagsrummet? De skulle passa jättebra för min basnarkomani och min lill-killes DJande.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/01 :  15:03:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Seg som novemberkall sirap idag. Jag har lyckats såga ut hålen för mina 12P80Nd i baffeln. Alltid nått. Hoppas på mer ork i morgon.

En sak som slagit mig när jag simmat denna typ av avstämning är att den är oväntat tolerant för en viss strömdrivning. Mitt bygge skall lätt och ledigt acceptera 5 ohms källimpedans trots att det är två 8 ohms element i parallell (motsvarar då 10 ohm källimpedans per element).
Responskurvan ser faktiskt riktigt snygg ut med 4,7 ohms seriemotstånd enligt Hornresp.



Grå kurva = 0,1 ohm.
Svart kurva = 4,7 ohm.

Detta kanske inte ser värst viktigt ut, men faktum är att för hårt proffsbruk där talspolarna BLIR varma mer som regel än undantag, så gör det att karaktären inte ändras nämnvärt trots baskraftiga passager. Dynamisk kompression blir om kanske inte mindre i amplitud, så åtmindstånde mindre förstörande för den allmänna karaktären och ljudbalansen. Detta gör att EQ och delningsfrekvenser inte behöver ändras allt eftersom att kvällen går och volymen ökar.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2015/11/01 15:17:35
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/01 :  15:16:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Grå kurva = 0,1 ohm.
Svart kurva = 10 ohm (ett element).

Här är då en enkel 12P80Nd i en klassisk THAM12 som jämförelse.

Ganska mycket fulare kurva med varm talspole. Trenden håller även i sig med två element i en dubbel-THAM12. Har kollat i Hornresp, men inte sparat några bilder från simmen.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/11/01 :  20:23:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det ska bli mycket intressant att se vad en massladdningskomponent medför i praktiken, om simuleringarna visar ens 50% av verkligt utfall så är detta likväl ett mkt stort bidrag till floran av högeffektiva DIY konstruktioner, med tanke på vilka element parametrar som betyder mkt för ett lyckat utfall ligger denn konstruktionsprincip kanske aningens före sin tid, men kommer likväl gissningsvis göra markant skillnad redan nu.

Om detta blir lyckat så tror jag det är värt att betrakta som nästa steg i utvecklingen efter TH när det gäller standalone konstruktioner, och nästa steg blir att lista ut hur de lämpligen ska balanseras med avseende på element parametrar och layout för att få större förståelse och kanske ta det ännu längre beträffande effektivitet och omfång.

Spännande!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/02 :  12:51:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack för påhejningarna!

Med en djupfryst och död snigels hastighet limmas bit för bit samman, för att förhoppningsvis inom en geologiskt relevant tidålder bilda ett lyssningsbart bashorn. "Geologiskt" kanske är ett något olyckligt val av ord, då denna förhoppningsvis skall kunna skapa geologisk aktivitet när den väl är lyssningsbar.
Jordbävningar, vulkanisk aktivitet och plattektonik är ju alla exempel på geologiska aktiviteter som man helst inte bör påverka med sin Hifi-rigg. Det kan skapa osämja med grannar och troligtvis åtal för storskalig terrorverksamhet.

Hmmmm... Undrar hur många IPAL21 i ett hur stort horn behövs för att sätta Cumbre Vieja i rörelse?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cumbre_Vieja



Små framsteg idag. Några få bitar limmade.
Nu är det dessutom uppenbart vart elemeneten skall sitta.


Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/11/02 :  19:43:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Tack för påhejningarna!


Klart att vi hejar på, hifi-forums just nu intressantaste tråd

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2015/11/02 :  19:57:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag hejjar på jag med!

En fråga, om lådvolymen och avstämningen hålls konstant, hur blir tonkurvan då? Ex. Med exponentiell utvidgning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/02 :  19:57:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Har simmat på ett likadant projekt


Berätta gärna mer om dina simmar och ideer.

Det finns en massa intressanta men kanske inte uppenbara teoretiska fördelar med denna princip. Distortionsutsläckning genom akustisk kortslutning av tredjeton och andraton av respektive peakar i konamplitud mm mm godis.

Jag har div saker att berätta när den väl spelar och jag kan göra nån form av verklighetsbaserad utvärdering.
Det skall bli skoj att köra frekvenssvep på hög volym på denna. Lådan kommer nog att svänga med då det är nästan helt ostagad 22 mm spånplatta. Det är tyvärr ett oönskat nödvändigt ont, då min ork inte medger allt för mycket finlir just nu. Blir det bra så hoppas jag på fler och mer seriösa byggen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/02 :  20:09:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Menar du ett vanligt frontladdat exponentialhorn?

Man kan som redan diskuterats i tråden på diyaudio (finns länk tidigare i denna tråden) simma fram rimligt lika tonkurvor med en mängd olika avstämningar (TH, FLH osv), men problemet är att det oftast blir för hög kompression för moderna Bl-stinna element. Denna avstämningsprincip kom till som ett sätt att komma förbi ohälsosamma mängder kompression med element som B&C IPAL18, B&C 12NW100, Faital Pro 10HP1020, Beyma 12P80Nd, RCF LF15N451, mfl liknande mycket motorstarka element.För tio år sedan så (åter)upptäcktes och utvecklades tappade horn för att dra nytta av tex B&C 15TBX100 som var ett mycket kraftigt element med den tidens mått. Det är svårt att få maximal prestanda ur sådana element i basrefelxlådor då de egentligen saknar Sd för sin magnetstyrka och Mms, samt att portkompression blir besvärlig med rimligt dimensionerade portar.
Idag är ju B&C 15TBX100 ett bättre mellanklass element, väl beprövat i tappade horn och FLHer mm. Med tex B&C 12NW100 (28 i Bl och 119 gram Mms för en 12a) och B&C IPAL18 så har elementtillverkarna tagit ett kliv upp i "power-density" igen. De är svåra att tappa i rimliga horn så som vi är vana att göra. Det krävs lite nytt tänk (enligt mig). Lång "rant" på kort fråga....

Mvh Johannes
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/11/03 :  07:25:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det hade ju varit synnerligen intressant att benchmarka denna konstruktionsprincip med den vanligast förekommande där ute för att få en bra bild av hur pass mkt mer effektiv den faktiskt är.

Ju mer jag tittar på det verkar detta vara något som verkligen osar proffsapplikation, och jag undrar hur den skulle kunna rafineras till att hysa exempelvis 2st 15" och ändå inneha måtten av en approximerad standard 218 låda, säg denna som ett exempel : http://www.jblpro.com/www/products/portable-market/stx800-series/stx828s#.VjhRZ03bLCM

Frequency Response (± 3 dB) 37 Hz-120 Hz
Sensitivity (1W/1m) 99 dB
Power Rating 2000 W / 4000 W (continuous / program)
Rated Maximum SPL 138 dB SPL Peak
(externvolym ~450dm3, räknat själv)

Detta är gissningsvis inte så långt ifrån flertalet 218 lådor därute, och min gissning är att ska man jämföra med något så är det en typsik sådan här, den fungerar stand alone, har liknande storlek och frekvensomfång (man använder oerhört sällan 218 lådor over 120Hz), hurvida man kan mata på samma effekt däremot är jag inte riktigt klar over.

Så hur står sig en 215, eller för den delen en 218 variant om det rymms I systemvolymen <450dm3 av din konstruktionsprincip vid en jämförelse med ovanstående?

Jag ställer frågan då detta är standarden därute, fortfarande, tyvärr :) och jag tror det vore lite ögonlyftande att se skillanden givet samma begränsande paramaterar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/11/03 07:29:29
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2015/11/03 :  08:07:00  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Blir kul att följa denna tråd

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2015/11/03 :  11:32:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag tänker th. Jag förstår hur du tänker med laddning av konen. Detta borde återspeglas i impedansen. Där den är hög möter konen högt motstånd. Därför tror jag att impedansplotten är ett viktigt jämförelseverktyg för att förstå hur hårt konen belastas vid olika frekvenser.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/11/03 :  12:02:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Med viss risk för missuppfattning från min sida borde vi inte för denna princip ha 4 impedanspeakar, den 4:e härstammar från front resonatorn vilken saknas hos de 3 som vi ser hos TH's & TP's, grovt uppskattat borde dessa uppstå vid 28, 42, 93 och 150 Hz enligt excursion grafen en bit upp på sidan, den som vi ser vid 28Hz är elementets fs som sänks på grund av massladdningen, tänker jag rätt här ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/11/03 12:03:52
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/03 :  17:55:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dimensions (H x W x D): 564 mm x 1137 mm x 714 mm


Mått på JBL-lådan..
Känns lite smutsigt att du postar länkar till basreflexlådor i denna tråden Martinsson!

Jag skall se vad som går att göra. Tror inte det blir svårt att ersätta två ytmonterade lite äldre 18-tummare med modernare 15-tummare. Vi vet ju att två THAM15 med 15TBX100 äter en JBL218 till frukost. Idag finns ju roligare element än 15TBX100, även om det fortfarande är ett av de bästa, mångsidiga och välljudande baselementen som går att få för pengar.

quote:
Därför tror jag att impedansplotten är ett viktigt jämförelseverktyg för att förstå hur hårt konen belastas vid olika frekvenser


Jag skall posta det så fort jag har Hornresp på denna datorn. Jag har suttit med Hornresp på grabbarnas datorer och flyttat bilder med en USB-sticka fram och tillbaka. Idag har jag inte ens orkat med det. Jag har mest suttit mycket disträ och uttråkad, och petat på min ena 12P80Nd utan syfte och mål.

quote:
tänker jag rätt här ?


Jag postar mer när Hornresp är igång i en virtuell maskin i min Linuxburk. Jag vill installera om till FreeBSD, men som tur är så fungerar Virtualbox lika bra där som i Linux.

Får se vad jag orkar ta itu med i morgon.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/03 :  18:08:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag hade visst redan kopierat en bild till USB-stickan.

De elektriska impedanspeakarna är vid 20, 47, 99 och 138 Hz.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/04 :  12:48:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Som jämförelse så simmade jag termisk kompression för en "standard" 218 basreflex med 2 st Beyma 18P1000Fe-v2 i 360 liter lådvolym och en enkel port på 540 cm2 tvärsnitt (45 x 12 cm) och 30 cm längd.

När man får ca 3 dB termisk kompression så gör det ökade talspole-impedansen och höjda Qes att tonkurvan ändras till en "one-note-wonder" port-brölare.

Detta har man hört mer än sin beskärda del av när folk driver klassiska 218 lådor till mer än dom trivs med (vilket pga termisk kompression, portkompression, distortion mm, inte är värst mycket i verkligheten).

Edited by - Circlomanen on 2015/11/04 12:49:30
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/11/04 :  20:19:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://www.youtube.com/watch?v=IwDdrEaVBr4

Ungdomlig "bilsterjo-video" med phaat bass!

Skämt åsido. Detta är ungefär en halv watt från min klass A förstärkare (Nelson Pass Zen inspirerad).

Detta är skoj!! Den är så mäktig och kraftfull att det är svårt att klä det med ord. Inget svullet eller överdrivet. Bara oerhört hårt, strikt och kraftfullt - oavsätt volym (och volym finns det ett överflöd av när man önskar).

Jag skulle vilja säga att känslan av bas-kraft som denna förmedlar är som när man sätter foten på gaspedalen på en dragracing-bil, och känner en topp-trimmad lustgasmatad specialbyggd V8 på 2000+ Hk som bara längtar efter att få varva loss allt sitt mekaniska ursinne med en explosiv kraft få någonsin får uppleva.
(Jag jobbade bredvid ett garage där de byggde och trimmade dragracingbilar, så jag har sett och upplevt dem på nära håll när dom provkör sina motorer - läskigt mekaniskt ursinne!!!)



Torrmonterat lock (bara skruvat - inte limmat) och inga stag gör att det är avsevärda förluster. Hoppas på att saker förbättras i morron när jag limmar den tät och stabil.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000