HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ska vi slå nya vansinnesrekord i julhandeln
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2015/11/26 :  22:40:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Den rubriken är något att suga på....
Kanske läge att börja tänka på HUR mycket man lägger och på VAD....
Det råkar ju finnas en hel del organisationer som behöver ekonomiskt stöd, jag kan knappast vara den enda som får brev ifrån Läkare utan gränser,Rädda barnen,Stadsmissionen osv osv.
Gör något nytt i år, gör nytta för någon som verkligen behöver det.
Julklappar för vuxna är historia i min familj, utan det är något för barn.

Själv har jag med familj de sista åren ätit jullunch i Kyrkans regi där traktens företagare bidrar och de som kan betala för sig gör det, för att de som inte kan betala för sig slipper.
God Jul i förskott!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/11/27 :  07:28:58  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Bra sagt!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2015/11/27 :  17:40:20  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Jag hoppar till stor del över jul, eller julhelvetet som jag kallar det. Jag jobbar med julgemenskap, alla som vill är välkomna att äta julbord och träffa lite medmänniskor ca 50-60 personer brukar komma det blir mer för varje år. Hemmavid har jag julfri zoon, inte så mycket som en liten tomte. Min enda jultradition är att på annandag jul går jag till badhuset sedan äter jag kinamat


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/11/28 :  10:34:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi tar det lugnt i jul och har alltid gjort det. Ömsom har jag och hustrun suttit ensamma hemma, ömsom har de amerikanska barnen varit på besök, ömsom har vi varit hos dem i Chicago.
Julklapparna begränsas till skapliga sådana till barnbarn (ex-frun sköter om det), en skaplig, men ej överdriven, kontant slant till barnen (jag vet att de hanterar det där bra). Emellanåt köps en lite mer speciell julklapp där det ligger mycket tanke bakom. I år får svärsonen en AK47 (i glas fylld med vodka).
Jag har inget behov att ta i när det drar ihop sig till jul. Fixar den mat vi verkligen gillar och avstår från julklappar till varandra. Julhelgen är ju en period då man verkligen får vila, något som är speciellt viktigt för mig som börjar tappa ork samtidigt som det är slitigare än någonsin på jobbet. Jag orkar inte engagera mig i världens elände och vill kanske inte heller; jag vill ha ro och vila.

Vad folk gör på jularna, hur mycket de spenderar på mat och klappar är inte min ensak och jag blir faktiskt riktigt upprörd när, t ex Metro, ondgör sig över att vi lägger över 70 miljarder på julen när de asylsökande bara kostar 60 miljarder. Moraliska pekpinnar ogillar jag, men samtidigt hyllar jag dem som verkligen kämpar för att ställa upp för alla som inget har och som annars skulle sitta ensamma och utfrysta i helgen.

För att anknyta till Svejk, vi pyntar inte heller direkt. Julduk på köksbordet, adventsstakar (2 stycken) i fönstren och kanske några grankvisar med några kulor i en stor Rörstrandsvas. Det är ju så trist att plocka ner allt sen.

Fast, ska jag vara ärlig, när jag hör folk intervjuas på TV och de berättar de köper klappar för någon eller några tusenlapp PER FAMILJEMEDLEM blir jag lite skärrad.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/11/28 :  17:19:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
t ex Metro, ondgör sig över att vi lägger över 70 miljarder på julen när de asylsökande bara kostar 60 miljarder.


70 miljarder är ALL konsumtion i hela december, dvs 10 miljarder mer än en vanlig månad!

Har svenskarna köpt för mycket julklappar i år igen? Det är i alla fall intrycket man fått i jul av artiklar om julångest, julkonsumtion och julhets. Men i själva verket har våra julinköp varit konstanta och till och med gått ner lite under de senaste 20 åren.

http://www.allehanda.se/opinion/debatt/fel-siffror-om-julkonsumtion

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2015/12/03 :  21:55:42  Show Profile Send bing a Private Message  Reply
Metro borde vara glada att vi handlar saker då 25% är moms så det är väll vårat spenderande som fyller statskassan så regeringen kan spendera på det som dom tycker är viktigt

alla öron är olika
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2015/12/07 :  18:57:29  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Har tidigare jobbat i detaljhandeln under 30 år, och de senaste 22 av dessa på ett rätt stort köpcentrum. Så länge jag jobbade där tänkte jag i lönndom, med butiksstöket och centrets julmusik/julmuzak skrålande i öronen: "den dag dom ska ha öppet julafton/juldan DÅ letar jag på annat jobb".

Slapp lura på det, blev arbetslös ett tag och sen hoppade jag in på en helt annan bransch: samhällsbetalda transporter av de som behöver det dvs gamla, skolbarn/särskolebarn och andra som av olika skäl inte kan nyttja vanliga kollektivtrafiken. Färdtjänst alltså. Fick dag ett förstå att "under jul är man INTE ledig i detta värvet!". Vilket ju är fullt begripligt.
Så nu sitter jag här och slipper lura så mkt på vad jag ska syssla med dessa "ljuvliga dagar" som vi kallar jul.

Under månaderna i arbetslöshet, kom jag lite smidigt in på det med att lägga ner allt julklapsköpande. Inte för att jag lagt några större pengar förut men med 11 syskonbarn blev det iaf några julklapps-slantar som gick åt. Utan jobb var det lätt att förklara att sånt går helt enkelt inte, pga att hyra, mat och sånt är vad jag har råd med. Sen har det aldrig varit nån familjevana att julklapparna ska kosta stora slantar.

Inom färdtjänsten är det lite bättre än när man går arbetslös (ekonomiskt alltså) men kommer inte sätta igång igen att köpa massa klappar. Barnen ifråga är ju inte precis utan det dom kan behöva ändå..och kan ju inte påstå att betalningen är alldeles underbar heller...

Hemma är det som det brukat vara, extremt lite julpynt, om än inte noll. Köpte en julstjärna förra året som aldrig blev uppsatt, tänkte nog se till att den kommer upp i år, iaf senast till jul...

Ska alltså nu till jul göra precis det jag inte alls kunde tänka mig att göra medan jag jobbade i handeln: jobba under jul*! Men kan bara tänka mig att det jobb som redan resten av året är väldigt meningsfullt bara kan vara desto mer så under jul. Många av dem som nyttjar dessa transporter har ofta svårt kunna träffa nära och kära och att då kunna ta sig en sväng med hjälp av oss är för dom något jag vet uppskattas lite mer just till helgerna, jul eller inte. Förra julen hade jag skadat mig pga cykling på isgata, då blev det inget juljobbande.




* Jobbat annandag jul en massa gånger, så sant, och nu kommer jag istället kunna vara ledig just annandagen, så nån sorts rockad kan man kanske säga att det har blivit.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2015/12/07 19:09:04
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/12/10 :  10:09:05  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
OK, så vi bör tänka efter ordentligt hur mycket pengar vi lägger på julklappar till andra....?

Hur mycket pengar vi lägger på HiFi-prylar till oss själva behöver vi inte tänka en millisekund på...?
(gömmer mig längst ner i det atombombssäkra skyddsrummet med 2 m tjock ståldörr...!)

Självklart, om man bara byter Aladdin-askar eller isskrapor med varandra kan man lika gärna strunta
i det, men om man vet att brorsan skulle bli grymt glad för ett ex av en sällsynt bok om
smide (t. ex.) så är det ganska kul att ge bort en sån julklapp. Och den behöver inte alls kosta
skjortan, tricket är att överhuvudtaget hitta ett ex!

Och självklart bör man ge till diverse organisationer dessutom, jag tror inte på antingen/eller
i det läget. Man kan mycket väl göra både och (skänka till välgörenhet och byta julklappar).

Tremolo junkie!

Edited by - alpinist on 2015/12/10 13:13:11
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2015/12/10 :  21:48:27  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
alpinist: +1

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/12/11 :  01:10:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Julklappstips:

http://gulabatarna.se/



Hade förmånen att vara med det första gänget nere i Grekland och bygga upp Sjöräddningsförmågan på plats.

http://www.harrydaposten.se/2015/11/raddade-liv-i-medelhavet/

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/12/21 :  10:49:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.svtplay.se/video/5427472/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-20?start=auto

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/12/21 :  15:02:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Julen är ett koncentrat av vårt vardagliga liv.
En ständig jakt på materialistiska substitut för bestående lycka.
Jag tycker att en gåva hör julen till, men den skall vara genomtänkt sak, menad från hjärtat.

Då jag nyligen separerat (efter 21 år tillsammans) så möter jag min första ensamma jul med vånda.
Jag börjar förstå vad som är viktigt, och vad som inte är det.
I går ringde en vän som bjöd mig till sitt hem på julaftonskvällen. En gåva större än jag någonsin fått tidigare.

Jag tycker att julen är en tid då man bör reflektera.
Har det egentligen så stor betydelse om julklapparna uteblir, eller i vart fall minimeras till sådant som iaf behöver införskaffas.
Och vad är en klapp värd om man inte har någon att fira jul tillsammans med?
Om inte annat så bör vi kanske hålla julklappsmängden låg, just för att inte glömma att det finns massor med människor som sitter ensamma, inte har några medel alls, eller av annan orsak inte får möjligheten att fira jul.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000