HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 knastrande ljud från grammofonen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matta
Member

627 Posts

Posted - 2016/02/29 :  10:01:15  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Hej på er!
Jag var hemma hos PIX i lördags och lyssnade på hans riktigt välljudande pukor Han har fått till det på ett mycket bra sätt i mina öron. Chet Bakers skiva Chet och låten "Alone Together" lät riktigt mumma!! Efter besöket snurrade jag igång den skivan hemma och slogs av att jag har ett knastrande ljud. Det låter som ett "elektriskt" knastrande ljud, om ni förstår vad jag menar. Inte hela tiden, utan speciellt när trumpeten hörs. Jag tänkte inte på det när vi lyssnade hemma hos PIX, antagligen därför att det inte hördes på hans grejer... Jag har trott att det kanske bara är så och att jag får leva med det, men nu inser jag att nått är lite galet.

Funderar på om min PU är dålig eller om grejerna kanske behöver en justering?? Har ni varit med om något liknande?

/Mats

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)

Edited by - matta on 2016/02/29 15:02:49

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/02/29 :  14:04:56  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Var det samma fysiska ex av skivan?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2016/02/29 :  15:02:26  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Yes Vox...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/02/29 :  19:22:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Troliga orsaker är något, några eller alla av pickup, tonarm, riaa-steg och försteg.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2016/02/29 :  20:39:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Om problemet är relaterat till kraftigt utstyrda och delvis högfrekventa partier, t.ex trumpeten, så verkar det vara spårningsproblem, vad är det för pickup? Nåltryck? Korrekt monterad?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2016/02/29 :  21:12:00  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Om det knastrar lika mycket i bägge kanalerna så prova att höja nåltrycket något. Kommer det ur höger kanal så öka antiskatingen och vice versa.

Edit;
1. Är nålen smutsig?
2. Det kan vara så att din nålslipning läser av skivan just där den är sliten i spåren. Har du upplevt liknande knaster på fler skivor?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2016/02/29 21:28:23
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/29 :  22:33:37  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Kontrollera och sedan höj nåltrycket för att se om det blir någon skillnad.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2016/03/01 :  07:46:48  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Det är en Benz Ace L PU som jag köpte ny 2009. Har ingen koll på hur många timmar den använts, men det blir nog några stycken.

Montering och nåltryck är enligt konstens regler på min Cantusarm. Men det är väl inte skrivet i sten. Skall nog testa att trixa lite... Ja, jag har upplevt liknande knaster på andra skivor, främst kvinnoröster. Har nog avfärdet det med att jag helt enkelt får leva med det. Men som sagt, efter lördagens lyssning hemma hos PIX så är det värt att mixtra igen.

Tack för alla tips! Börjar med nåltrycket.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/01 :  12:16:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Efter att ha sett effekten på en Benz Micro Ace H av ca 500 timmars spelning utan antiskejt, så skulle jag börja med att besikta diamanten med ett USB-mikroskop...
Jag tänker att även (i synnerhet?) en tangential arm kommer att slita puppan mera på "utsidan" av diamanten.
/Micke


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2016/03/01 :  12:42:49  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Okej, kanske skall försöka hitta ett USB-mikroskop och kika på den. Det låter ju rimligt att den slits mer på utsidan med den armen jag har...

Sen kanske det är läge för en ny puppa ändå. Kanske kliva upp ett par snäpp

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/03/01 :  18:55:44  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Åhå... vi snackar tangentialarm alltså...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/03/01 :  20:01:08  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Kolla så att Cantusarmen är inställd så pickupen verkligen går rakt in mot centrum av skivan. Minsta avvikelse gör att pickupen kommer att gå snett i spåret.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2016/03/02 :  08:25:43  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Måste kolla det igen Vox, om det mot förmodan har hänt nått.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000