HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mer bas än nöden kräver
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/02 :  19:16:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag grenar av detta bygget till en ny tråd då detta är nått riktigt extra roligt och galet.

Jag återpostar denna bilden ovan för att ange tonen för det kommande bygget.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/02 :  19:21:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det var nog det j**ligaste monster jag sett. Det kanske mer går som elektromekanisk kolv?


Tack Stormen för ditt påhejande!

Jo. Det är en lite speciell bas. Vi hoppas såklart på att den levererar vad GAS data lovar. Med ett Qts på 0,21 så är det lätt att tänka sig att den kommer kunna trycksätta.

Det blir först ett litet prototypbygge i billig spånplatta för att se om allt stämmer. TPQWR-principen är så udda och konstig att varje ny låda vi bygger, mäter och testar ger en rejäl boost i förståelsen. Det kommer väl krävas ett antal byggen och några år till innan vi hittat alla potentiella dB och allt potentiellt välljud.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/02 :  19:30:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Och angående ett litet prototypbygge i billig spånplatta så ser tre hela skivor 22 mm spånplatta ut såhär efter att vi sättit sågklingan i dem:



Ni har alla redan sett det till leda, men jag bjuder på ett billass med sågat plattmaterial igen.
Så mycket glädje och så många roliga upptåg har börjat såhär.
Det ligger en förvänantan i luften.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/02 :  19:33:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Väl hemma kunde vi inte hålla oss från att torrmontera allt utom stagen och toppplattan.

En synnerligen ödmjuk liten låda.

Jag undrar vem storgrabben brås på? Mamms eller Papps?

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/01/02 :  19:54:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Är ni verkligen säker på att det behövs stagning...?

Hejja hejja!!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/02 :  19:56:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag måste lite snabbt flika in att det inte är basen som är liten.
Frontresonatorn på 0,3 m2 mynningsyta och 186 liters volym ger bara en lite skev referensram.

Lite grovuppskattningar baserat på min ROAR12 och grabbens GAS Alpha12D2-TPQWR ger en max frontresonator-amplitud på ca 20 cm.

Det motsvarar ungefär två st 21 tums element som har 20 cm linjär konamplitud.
Det kan ju till viss del förklara det vi hör när vi låter den sjunga.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/02 :  20:01:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Är ni verkligen säker på att det behövs stagning...?





Jag vet inte. Jag får grubbla lite på det.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/02 :  20:09:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


SPL med ca 6 kw i 2,0 Pi och 0,5 Pi strålningsvinkel.

Om en bil har ca 20 dB cabingain ovanpå den simulerade responsen i 0,5 Pi så kan den bli ett rätt skoj liten låda i en bil.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/01/02 :  20:13:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Känner igen mig i rubriken, och ibland så tänker jag på försäljning då min sub XTZ 3X12 går på 1/4 av sin kapacitet hos mig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/03 :  09:31:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/eXuVRargWDU

https://youtu.be/ReYc7enol_o

Två videos från första prototypen med en GAS Alpha12D2.
Det är ett löjligt klent element i jämförelse med Comp15D1, men riktigt skoj ändå.
Den lådan är av ostagad 22 mm spånplatta med läckande elementmontage. Dessutom så är den helt felavstämd med en rejäl sluttning på responskurvan. Trots många fel på en gång så lyckas den ändå ge en imponerande prestanda. Med stag, tätt elementmontage och mer tväsnittsyta i tappade pip sektionen så skulle den troligtvis ge minst 10 dB mer. Läckage är satan själv men vi orkar inte lägga ork på islagsmuttrar och insex-bult just nu. Vi lägger ork på den stora versionen istället.

Edited by - Circlomanen on 2018/01/03 11:01:04
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/03 :  10:09:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Simm i 1,0 Pi strålningsvinkel.

Det stora monstret som denna tråden handlar om är primärt tänkt till bil.

Eftersom vi alltid ser en väldigt utslätad och nedåt fallande respons i verkligheten så har jag försökt att ge denna en lite bättre lutning på kurvan från början. Redan i 1,0 Pi strålningsvinkel så ger den några få dB mer under midbas-peaken än över den. Jag har ökat på tvästsnittsytorna en hel del, men jag är rädd att det inte räcker.
Simmen ser spretig och peakig ut, men jag tror att den kommmer bli väldigt slät och mjuk i verkligheten. Det är svårt att veta hur detta element kommer att beté sig då vi inte har fulla data på det.

I 0,5 Pi strålningsvinkel och ännu mer så med all cabingain i en bil så hoppas jag på att den kommer att bli nästan rak nedåt 30 Hz för att sedan falla flakt ned till 23 Hz eller så innan den dyker brant.

Den saknar inte verkningsgrad och det är ju skönt. Med ett GAS Competition5000.1D så borde den kunna fylla ungdomsbilen med förtjänstfulla mängder bas.

Edited by - Circlomanen on 2018/01/03 10:10:48
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2018/01/03 :  10:55:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Alltid lika kul att följa dina olika idéer o byggen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/01/03 :  11:22:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad ska du ha mjölken till? Eller tänker du att med 3%-mjölk ska det låta FETT!!!???
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/05 :  11:17:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Den har rörelsemån, vilket kan behövas.

Med en död snigels fart på en vandring genom saltöknen så fortgår detta bygge. Orken sitter på behörigt avstånd nånstans i Andromdagalaxen och skrattar hånfullt åt min längtan och vilja att höra monstret spela.

Grabben hjälper till en hel del (det är ju trots allt hans bygge), men jag vill gärna att de stora lastbärande viktiga första bitarna skall bli så bra som möjligt. Lite småfel här ger så stora problem sedan.

Nu hoppas jag på att lådan skall gå 3D idag.

Edited by - Circlomanen on 2018/01/05 11:44:24
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/05 :  11:19:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vad ska du ha mjölken till?


Mjölk ger starka ben, och starka ben behövs i detta bygge.
Den kommer att väga aningens mer än en HFLS1 när den är klar.



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/05 :  11:37:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Monteringen från andra hållet.

Ibland är det så befriande skönt att bara skita i allt praktiskt, förnuftigt och rationellt.

Att få ta ut svängarna och leka. Glädje är nyckelordet. Det skall vara skoj, å herrejöstanes va roligt detta bygget är!!!

Tror inte grannarna kommer dela vår glädje - även om vi delar med oss av resultatet!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/01/05 :  13:35:26  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Vilket monster!

Hur skruvar du fast det? -Rostfria inslagsmuttrar och insex?
Momentnyckel?
Tätning?

Underbart att följa!

Björn i Göteborg

(Jag kan inte vara med i SPL-ligan, bor i lägenhet, sitter nöjd med ett par mint IMF TLS80, som ger all djupbas man kan begära )
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/05 :  21:24:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Japp. Islagsmuttrar och bult it is.
Jag ser hur enkelt en relativt klen Alpha 12D2 sliter 8 st 5 mm skruvar ur spånplattan, och jag har inga illusioner om att de skulle kunna hålla detta monstret fast.

Vi försöker bygga en kraftig strukturell plattform av 3 bitar 44 mm spånplatta med stora stag mellan. Allt för att elementet skall ha en stabil plattform att "ta avstamp" från.



Efter ett sista ryck så blev lådan 3D tillslut.
Allt är tungt och otympligt i denna låda, men värst är ändå elemetet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/05 :  21:38:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Efter ett varv med stoppskruv till varje islagsmutter så gick vi ett varv till. Nu är det två stoppskruvar på varje islagsmutter.

Det platsar nästan i värdelöst vetande men jag postar det här ändå. Allt för att spamma er med bilder.

Jag försöker visa grabben att dessa detaljer gör en stor skillnad senare. Ett bra grundarbete är viktigt för slutresultatet. Slarv med elementmontage förtar hela konstruktionens potential effektivare än dåliga element och usla förstärkare.

"The devil is in the details" som man säger långt västerut i Trumps förlovade rike.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/06 :  12:19:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Steg för steg växer den fram. Idag sitter baffeln äntligen på plats.
Nu känner jag att resten är storgrabbens eget ansvar, så nu lämnar jag över bygget till honom. Det är en klar fördel att vara två när man skall dra ihop alla stora strukturella bitarna med precision.
Det är ett riktigt monsterbygge. Kul att redan som 15åring bygga 400+ liters bashorn. Jag är lite avundsjuk faktiskt.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2018/01/07 :  01:20:42  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Sicket element! Och så hornladdning på det! Jag följer med glädje och dräggel denna tråd.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/07 :  17:19:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Då vi förväntar oss luftrörelse i denna konstruktion så får jag oxå sjunga handöverfräsens lovsång.

Enkel 10 mm radie gör underverk för att minska turbulens. Inget så störande som en skarp kant i ett luftflöde. Men som tur är krävs inte mycket för att minska turbulensen drastiskt.

Storgrabben som aldrig använt handöverfräs innan blev mäkta imponerad av både farten och resultatet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/07 :  17:24:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Sicket element! Och så hornladdning på det!




Det vore ett svårt elementmissbruk att använda det elementet i någonting annat än horn eller serieresonatorer med rikliga tvärsnittsytor. Även med en 400 cm2 portyta når man snabbt över 100 m/s om man ger elementet lite effekt.

100 m/s portflöde är inte en avstämning. Det är en tryckluftssiren.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/01/07 :  17:39:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det pradas om fjärilseffekten, vilka helsickes ärkeorkaner ska ditt element skapa då???
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/13 :  11:03:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det pradas om fjärilseffekten, vilka helsickes ärkeorkaner ska ditt element skapa då???




Det får vi snart se.




Det har varit lite väl mycket ett tag nu, både positivt och negativt, så detta lilla sötbygge har fått stå tillbaka en stund.

Idag drog jag fast lite 12 mm gängad stång som stag.
Det är ett test av en magkänsla jag har.
Ett helt stag av spånplatta/MDF/plywood ger massor av extra friktionsförluster, vilka känns fel i denna konstruktion. Stålstagen ger i stället eventuellt mer turbulens i pipan, vilket inte heller är bra, men jag tror dock att de små stängerna är totalt sett mindre störande. 12 mm stål har ett oerhört mycket högre Youngs modulus ("drag-styvhet") än trä. Väggarna sitter som i ett skruvstäd.
Stängerna stjäl inte heller alls lika mycket volym.

Det är ett test. När vi väl matar in 5 kw i basen så kommer vi få svaret om det var en bra idé eller inte.

Nu skall spånplattan stå och krossas under trycket av muttrarna och brickorna ett tag, sedan skall jag efterdra dem lite försiktigt. Därefter blir det smältlim för att de inte skall kunna vibrera loss med tiden. De är redan satta i ett elastiskt lim som läckte ut lite ur hålen där stängerna går igenom, men jag vill inte slarva med nått sånt enkelt. Vi hoppas på att denna söta lilla ödmjuka lådan skall kunna skaka om killarna på BRL inom kort.

Det är endast locket och elementmontage kvar nu.....
Längtar som en 10åring på julafton!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/01/13 :  11:19:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Blir detta bra så är förhoppningen att nästa bygge blir rejält mycket mer seriöst i konstruktionsavseende.

Alla lådflexningar är en ren förlust, och denna principen jobbar med enorma tryck.

Nästa bygge - om basarna leverar vad som utlovas och avstämningen är rimligt rätt - bör då bli i 36 mm plywood med omfattande stålstag.

Vi tänker oss att fälla in (fräsa) 8 x 60 mm plattjärn i väggarna och svetsa plattjärn mellan de bitarna så att det blir längsgående formsvetsade H-balkar som stag. Det finns såklart färdiga H-balkar att köpa, och hittar vi rätta dimentioner så slipper vi svetsa. Det är en avvägning mellan flexibiliteten i byggstadiumet och arbetsinsats. Det tenderar att bli ruskigt tungt och styvt med denna konstruktionsprincip.

När vi matade min lilla ROAR12a med dryga kilowatten så kände man rätt rejäla vibrationer i lådväggarna, trots 18 mm välstagad plywood.

Inom dB-dragrace så har man länge jobbat med just strukturell styvhet och styrka. Det är inte alls ovanligt med gångade stänger, flera lager skicktlimmad MDF och en allmänt sinnessjukt styv struktur.
Ganska ironiskt med tanke på att man sedan använder magnetsvaga element med Qts över 0,4.......

Lite som att bygga en styv motorinfästning på en dragrace-bil och sedan hänga i en otrimmad Opel Corsa motor på 1,2 liter....

Grabbens GAS Comp-15 är ingen liten klen rak fyra. Skall man dra paralleler till bilvärlden så är den snarare en 572 kubiktums Chevy Bigblock med frikostig kompressormatning.

Maken till ursinnigt monster får man leta länge efter... (ok då - B&C 18IPAL tillhör samma muskelbilskategori).

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000