HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beyma 12p80nd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/08/24 :  08:44:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
EN fråga till alla kunniga.
jag har gått länge o klurat på att bygga med Beyma 12p80nd v2 och tpl 150H. Ja enda sedan LennArt föredömligt byggde LaCapella. Det har skrivits en hel del om 12p80nd på forumet här och på andra ställen.
Circlomannen provtutade ju dessa i horn 2015. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93628&whichpage=1

Medans jag är på jakt att få en fin övergång till diskant.

Målet är att skapa en mindre högtalare ( på djupet iallefall) som passar som LCR. Dvs den behöver bara gå till 80 eller 100Hz.
Slutet kabinett på ca 20 liter så ser det ut som att den får f-3 på 180hz redan. Men i verkligheten i rummet så rullar den av mera kring 100hz. Det är inga större problem då en förstärkare justerar detta med dsp eller Dirac. Sätter man den med Basport så går den ner till 75Hz.
Men jag vet inte om det bara är jag som är lite tveksamma till portade lådor. Min erfarenhet o smak för portade baslådor är att de är lite entoniga i jämförelse med slutna rappa lådor. Men det finns såklart undantag. ( en rörförstärkare behöver inte låta mjukt o runt en transistorstärkare behöve ritne låta grus, en skarp horn behöver inte låta tratt o en basportslåda behöver inte låta entoningt) Men jag har ingen erfarenhet om hur en portad låda låter i frekvensspannet 70-150hz. Sen är detta element otroligt styvt från början så det är kanske obefogat att jag räds en portad konstruktion.


Jag vill undersöka lite era reflektioner och vad ni tror att detta element trivs i. Det är långt kvar till byggnadet så jag hålle rmig på det teoretiska sålänge.
Kan man köra någon form av horn eller TL lösning som lägger sig kring 80hz så man fortfarande har en relativt liten eller för den delen smal men hög låda som man får in bakom en projektorduk?

(Är det någon som har 12p80nd tpl eller andra element till salu så hör av er.)

Edited by - Stormen on 2021/08/24 10:40:32

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/08/24 :  10:48:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Portat har sina fördelar om det görs rätt, man kan spela högre, man får lite bättre kylning, och man kan få till en hyffsad nivå på basen lite lägre ner i registret i en relativt liten formfaktor, det är en lösning som är förenlig med ett bredare arbetsområde uppåt i frekvens och det är billigt samt relativt enkelt att åstakomma allt detta, därav är det uteslutande den mest populära lösningen.

Gör det som känns rätt för dig och passar just ditt behov och din applikationen bäst, i detta fall tex. och säkerligen många andra, är det kanske något annat än basreflex som känns mest rätt.

Har själv resonerat väldigt likt dig, och gör det just nu, fast för en topplösning med b&c 15ndl88 i bas/mid.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/08/24 :  11:45:40  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tack Martinsson.

Ja, jag har sneglat på JBL m2 clon. eller andra lösningar. eller kanske coaxialelementet från Beyma som var på tapeten för ett par år sedan med BerntJansson o Peterpettersson och undrar om inte Imperial la örat intill också. Här var det väl svåra att få till ett bra filter till coaxialelementen. Men kostnadsmässigt är det intressant än det ngt dyra lösningen med tpl150H.
Ja det finns mycket att klura på och vad man vill ha. Det är lättare att möta problematiken om det är så att man har tex fasta hål i väggen som har ett visst mått. Då kommer man snabbt fram till om det är 20liter eller 40 liter som gäller. Sen löser man nästa problem osv osv. Men nu när spelplanen är helt öppen som man står o trampar en del.


Är det någon med omkrets från Karlskoga ( Västerås, Karlstad osv) som har TPL150 eller Beyma lösning eller annat högexplosivt så skulle jag gärna lägga örat emot och ta mig en funderare. Jag har ju Chaverex till 2 kanalssystemet så detta är till hemmabion som LCR.

Edited by - Stormen on 2021/08/24 11:53:56
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2021/08/24 :  12:06:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag personligen, hade provat TL eller MLTL, det är inte jättemycket jobb att bygga en provlåda.

Kan inte förklara det men jag tror att du kommer tycka ovanstående förslag är roligare att lyssna på än en sluten låda.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/08/24 :  12:08:11  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Sladdbarn, ja alla TL som jag stött på är väldigt trevliga.

Beyma säger till 12P80nd v2 40 liter och 72Hz avstämning på porten i deras datablad. Det stämmer inte alls när jag simulerar dom. Men jag har mailat Beyma och fråga efter portstorlek och längd om de har det.
Men det kan vara en större låda och port de kommit fram till och då låter det inte pressat utan nästan som en OB eller TL.,, ja nästan :-)

Edited by - Stormen on 2021/08/24 12:10:43
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/08/24 :  12:58:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag gillar den icke kategoriska och odigitala inställningen, det finns bra, mindre bra, och rent usla implementationer av alla konstruktionsprinciper, detta är en inställning man med fördel kan applicera på fler områden.

Jag har raljerat en del om basreflex tidigare och jag gör det ibland fortfarande, men jag försöker samtidigt ha en lättsam ton, lite glimten i ögat, och undviker att belysa de brister jag tror finns i helmholz-hodge förenklingen av navier-stokes och under vilka omständigheter den är giltig, dels därför jag inte har full koll själv och kan ha missuppfattat något (det är ett intressant område, rekomenderar att man tar et titt om man orkar).

Jag har en preferens för hur jag vill att det ska låta, men det är giltigt för mig endast, och det verkar som att vissa konstruktionsprinciper eller underligfande mekanismer tilltalar mig mer än andra, krvartsvågsbaserade lösningar som exempel.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/08/24 13:00:41
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/08/24 :  15:18:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
För att vara lite mer hjälpsam, när jag tittat på slutna lådor så har jag frångått det optimala för frekvensgång (0.707 Qtc) till förmån för lite "snyggare" teoretiskt impulssvar (0.55 Qtc), det blir en lite större låda som faller tidigare men även flackare.

Tursamt nog verkade detta lira rätt väl med portning som "option", du kan porta lådan med ok simulerat resultat eller köra slutet med samma ok resultat, återigen enligt sim och då i fallet med b&c 15ndl88.

Det borde vara möjligt att göra något liknande för 12", typ 12P80nd, men jag har inte undersökt just det elementet, sedan återstår att se om denna idé håller i verkligheten.

Varför skulle jag vilja göra så kan man undra, helt berättigat, jag tycker det vore en kul touch helt enkelt, och skulle man finna sig utan dsp, kör portat, med dsp, boosta på bäst du vill, finns ingen nedre gräns där elementet blir avlastat så att säga, men ge akt på hur elementet mår om du vill köra sub på lite nivå.

Slutet är ju intressant om man kör med dsp och inte tänker spela tokhögt, nivå kan man ju fixa (eq), kvalitet är det svårare att göra något åt, återigen är det upp till ens preferenser.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/08/24 15:28:04
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/08/24 :  15:25:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Toppen, ska testa lite.
Det lite märkliga för detta element är att när jag petar in parametrarna så smäller den till på en låda på 5 liter och en skärpunkt på 190-200hz.


Men i databladet ska den portade vara 40 liter och 72Hz enligt Beyma själva och de borde ju veta vad som är bäst för deras element.
Beräkningsprogramet Win ISD säger 20 liter portad till 71Hz.
Så jag blir lite förvirrad att det skiljer så pass mycket som dubbla lådvolymen på deras rekomendation och vad WinISD säger.

Men jag ska kolla lite med olika parametrar och det är snabbt gjort att exprementera sen när man har elementen med oliak lådstorlekar. Det är bara att stoppa in en 4 liters dunk med spolarvätska för att se vad som händer.
Ska man förutom att öka lådstorleken lite även montera dom i vägg eller dikt ann mot vägg så kan man få lite mera baffelstöd till förmån för det där kring 100hz.

Edited by - Stormen on 2021/08/24 15:45:30
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/08/24 :  17:32:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du ska bygga tvåvägare så är ju slavbas ett intressant alternativ.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2021/08/24 :  18:52:32  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
På forumet diyAudio är det en brasilianare (Angeloitacare ???) som har en lång bra tråd med just Beymas 12":are och TPL 150H. Jag tror du kan hitta en del matnyttigheter i tråden.

Själv har jag TPL 150H tillsammans med Acoustic Elegance TD 12M som topphögtalare för LCR. Jag ville som du ha ett litet djup på lådan, samtidigt som jag önskade få elementen på rätt höjd lyssningsmässigt. Måtten på lådan blev H 1000 x B 394 x D 251 mm. Lådan är invändigt segmenterad så 12":aren sitter i sluten kavitet om ca 20 L och TPL 150H har ett slutet utrymme om knappt 13L L högst upp, underst är ett slutet "dödutrymme" som f.n. bara fungerar som stativ men är förberett för basreflexvolym. Om jag skulle flytta från kåken kan jag inte ta med mig subhögtalarna som är väggfasta men topphögtalarna kan snabbt och geschwindt göras om till basreflexburkar som går lägre i frekvens. -Det finns alltså skruvade "lock" inuti som tätats av med gummilist. Bottenstycket är skruvat i stället för limmat om / när jag vill göra om lådan till en basreflex. Plockar jag bort locken blir inre volymen ca 54 L med 2 st 75 mm-rör.

Simuleringsmässigt ger ca 20 L sluten låda mot AEs 12":are en F3 kring 120 Hz. I realiteten, som lådorna är installerade i "hundkojor" med baffelbredd 86 cm och i rumshörn så fås ett basstöd och F3 hamnar vid några Hz under 80 Hz. Frontsubbarna är integrerade direkt invid hundkojorna, så dom blir en direkt fortsättning på baffelbredden med ytterligare 60 cm.

Jag plockade bort plasthuset på TPL 150H. Inuti huset finns en enkel 10 mm filt som dämpning. Dom som använt elementet tidigare menar på att någon resonans dämpas otillräckligt och att bättre resultat fås om det är öppet bakåt mot moff i en egen kavitet på några liter.

På bilden har portarna ännu inte täckts med lock som går helt i plan med baffeln. Jag körde på 75 mm stuprör i limbar plast. Med 74 mm dosborr fås ett 75 mm hål som rören passar perfekt lagom trångt i. Jag lade ändå in en borrad plywoodbit inuti vid hålet som förstärkning vid limning. Om baffelhålet rundas med 10 mm fräs så kommer ytterdiametern för en propp avsedd för 75 mm avloppsrör komma helt i plan med baffeln.










Edited by - adhoc on 2021/08/24 19:11:02
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/08/24 :  20:22:59  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Var är den där stora "hjärta" knappen :-)

Helt fantastiskt. Att det gav så bra resultat som ner till 80hz är ju otroligt bra.
Lite lurigt av dig att förbereda för basreflex. Bara att "dra pluggen" :-)
Det tog några sekunder att fatta. Jag såg direkt att det var ju svarta katten bion. Den har jag ju läst om flera gånger tidigare. Med alla akustikåtgärder. Aha!! (O inte sjutton blir jag snabbare i huvvet med åren heller)

https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/289190-newly-built-lcrs-ae-td12-beyma-tpl-150h-advices-welcomed.html


Nu har du det, en galning i Asien (Javs) o Micke i Skellefteå som LennArt byggde åt. Sicket grupptryck det blev på mig :-)



Jag ska lusläsa dina trådar på Diyaudio o faktiskt.
Jag har snappat upp det där med att öppna baksidan. Tänkte först att köra helt öppet o så typ handdukar bakom flr att slippa reflexer alls. Men det är ju inte så mkt eller svårt att dämpa 1.2kHz o uppåt eller vart man väljer o lägga sig. Det är lite delade meningar om det. Nu så går version 2 upp lite mera utan spricka upp så 1.8kHz kan vara bra, en del förordrar 2.2 eller mer för att lägga delningen så långt utanför hörbart känslighetsområde.


Angeloitacare
https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/231551-beyma-12p80nd-tpl-150-a.html



Om du skulle göra om det skulle du göra ngt annorlunda, dvs ngt med lådan, andra element , annan vinkel eller ingen vinkel

Edited by - Stormen on 2021/08/24 21:39:04
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2021/08/25 :  12:24:50  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Måtten på lådan är den kompromiss som passade som lämplig i mitt rum, efter jag tagit hänsyn till diverse begränsande praktikaliteter. C-C-avståndet mellan elementen blev i realiteten 278 mm. Det jag kom på i efterhand är att jag kunde minskat avståndet lite ytterligare om korgen på basen fått överlappa underkanten på TPL-hornet (eller tvärtom) med 25-30 mm, typ som i bildlänken på några surroundhögtalare. Det är väl en sak jag kunde fixat bättre.

TPL:en med waveguiden har ju begränsad vertikal spridning, ca 30 grader, så vilken är ens vanliga lyssningshöjd? Är det en hemmabio med flera sittplatser bakom varandra och på olika höjd? Vad är ens typiska lyssningsavstånd? C-C-avvstånd mellan 12:aren och TPL:en och delningsfrekvens ger en viss loobning mot tak och golv. Går reflexen från tak och golv att åtgärda med absorbent eller bortreflekterande skiva? Det är saker att fundera på i förskott, det finns säkert mer att beakta.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=34107

Edited by - adhoc on 2021/08/25 12:58:16
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/08/25 :  13:49:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@adhoc, tack för dina tankar. De är värdefulla.

En fråga då jag vill utreda de olika alternativen bättre.

SKa man bygga en portad låda så ska man givetvis stäma av den o mäta så det blir rätt portlängd. Men nu finns det rekomendationer.

Kan man räkna baklänges. dvs Beyma skriver i sitt datablad rekomenderad lådvolym 40liter och avstämning 72Hz.
Kan man utan att blanda in högtalarparametrar få ut öppningen och djupet på porten?
Har testat lite olika beräknare på nätet, men jag får inte till det.

Den här är det bästa som jag kan hitta där jag på ett annat sätt än i WinISD kan bestämma formerna själv.

https://speakerboxlite.com/



Men jag kan inte begripa varför Beyma vill ha 40 liter och portad låda.
Det är väldigt för stort. De flesta simuleringar landar på 15-20 liter med en port och då landar man på ca 90hz.
Men jag har mailat dom, ja inte sagt rakt ut att de har fel utan mera vilket av deras kabinett på ritningar som de har de rekomenderar.

Edited by - Stormen on 2021/08/25 15:33:22
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2021/08/26 :  11:20:02  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Det finns många, många andra på HF som kan besvara dina frågor mycket bättre än jag om det gäller optimeringar eller beräkningar av högtalare, portar och filter. Jag är kass på sådant och har förlitat mig på simuleringsresultaten från programmet Unibox 408.

Från "förståsigpåare" tycks det ha bättre renomme' än t.ex. WinISD. Programmet är enkelt att använda och har stor flexibilitet när det gäller typer av lådor, om portar har flänsar / avrundningar, olika mängd moff inuti, gissat lådläckage, serie och / eller parallellkoppling av element, påverkande kablageresistanser etc. Har haft det nedladdat som excelfil på datorn sedan lång tid tillbaks. Ska väl kunna laddas ned fortfarande även om det inte längre uppdateras. Jag har inte märkt av några problem med windows senaste utgåva, (programmet är skrivet mot tidigare windows-versioner). Bilder, googla Unibox 408 Ougaard, nedladdning: http://audio.claub.net/software/kougaard/ubmodel.html

Jeff Bagbys Baffle Diffraction and Boundary Simulator 1.30 kan vara bra att ladda ned och använda om man ska försöka gissa sig till lämplig Qtc för högtalaren. Beroende på högtalarens rumsplacering och typen av rum är det inte "one size fits all". En betongbunker som jag har och en gammal träkåk med tretexbeklädda plankväggar ger väldigt olika rumsförstärkning och eventuellt pressure gain under lägsta (teoretiska) rumsmoden. För högt Qtc kan ge bummelbas och rumsmoder som är svåra till omöjliga att åtgärda med acceptabelt stora s.k. basfällor. Några kommersiellt köpbara eller DIY i acceptabel storlek räcker inte långt. Jag valde Qtc till låga 0,36 för mina slutna DIY-subbar med F3 118 Hz. Vid 10 Hz blir det ändå högre SPL än vid 120 Hz (!) pga betongbunkerns rumsförstärkning och pressure gain. Basen däremellan blev ganska jämn upp till tänkt delningsfrekvens. Peaken i bildlänken kan EQ:as ned medan en djup dipp inte kan Eq:as upp särskilt väl. (det finns ingen smoothing, EQ elIer använd tidsfördröjning i bilden). Ett nybygge med reglade lättviktiga gipsväggar och Qtc 0,36 hade säkert givit en väldigt tunn basrespons i stället. Programmet finns här: http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html

https://www.diyaudio.com/forums/attachments/room-acoustics-and-mods/977366d1629764377-house-ground-listening-dimensions-acoustic-elegance-pb18-closed-box-174-qtc-0-36-150-png

https://www.diyaudio.com/forums/attachments/room-acoustics-and-mods/977367d1629764377-house-ground-listening-dimensions-enbart-basar-spelar-mik-vid-50-procent-av-rumsl-ngd-basar-fas-bl-omv-nd-polaritet-bak-jpg


Edited by - adhoc on 2021/08/26 14:20:00
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/09/01 :  22:15:00  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nu har jag fått svar från Beyma i Spanien.
Väldigt roligt att de vill svara en privatperson. Mem jag kanske utryckte mig trevligt och att de bara gav halva lösningen i databladet.

Så en rekomederad låda på 40liter till 12p80nd/v2


Good morning Fredik

 

I asked to our R+D Department and they gave the below data:

 

1 tube Diameter 175mm, depth 185mm

 

We hope it helps you.

 

Thanks for trusting Beyma.

 

Kind regards





Edited by - Stormen on 2021/09/01 22:16:26
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/09/02 :  13:35:09  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Har beställt TPL150H från Spanien på E-bay. Han var tydligen vän med VD på Beyma och Beyma har även tagit fram en egen högtalarserie till säljaren Paolo Tomelli. New.era.Store
Jag gav 1200 Euro inkl frakt (78euro) för 3 st. tot 12800kr Thomann återkopplade på prisförfrågan igår och ville ha 7400kr styck. = 22 200.


Paulo skulle även kolla på ett paketpris med 3st 12p80nd/v2 och 2 st 15p80nd. Men där skiljde det inte så mycket. ca 1000kr per element inklusive frakt. dvs 68euro för ett par 15p80nd och frakt uppåt tusenlappen. I sverige ligger de på ca 4500kr styck inkl fri frakt.

Det är 2 års fabriksgaranti. Men det kan vara bökigt om man ska skicka elementen till Spanien om de krånglar. Men det går att lösa det med såklart.



Jag försöker klura på varför man valt ett så stort kabinett som 40 liter till 12p80nd/v2
Räknar man lite i WinISD mm så kommer man fram till 5-15 liter på sluten låda och ca 15-20 på en portad.


Kan det vara så att detta element låter bäst i horn eller lösning där det är helt utan dämpning? ( baffel, OB) Då kan en stor låda med en stor port göra att resten av elementet inte upplever speciellt mycket motstånd och låter transientrikt o snabbt?


Jag försöker lära mig detta lite närmare och elementet har ett Qts på 0.19 som är tydligen väldigt lågt.

Tittar jag på EBP som är FS/QES, i detta fall 47hz/0.2 = 235
Så kan jag utläsa att det är bäst lämpat för en portad lådda.

EBP = Fs / Qes
If EBP around 50 or less, then the woofer is suited for sealed.
If EBP > 100 then the woofer is suited for bass reflex.
If EBP is between 50 and 100, then it is good for either closed or bass reflex.

Det slutar nog med att jag provbygger något som jag tycker passa i storlek hemma och som går att gömma bakom en tilltänkt duk. Dvs ca 20-25cm djupt. o så agerar jag därifrån med portlängd och hoppas komma ner till 80-90 Hz nånstans.

Det finns även lite tankar kring att köra på baslådor fram med 15p80nd och då behöver topparna bara gå ner till 180hz egentligen. Så det är väl ett ställningstagande för mig att göra.

Aftonbladet eller expressen. Har man utrymme så bygger man en portad låda med plugg i men får räkna med att man också byggt en helmholtsabsorbent på den frekvensen om man inte pluggar utgången.

Edited by - Stormen on 2021/09/02 14:03:26
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2021/09/02 :  14:41:18  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jag köpte också mina 3 st från Paolo (efternamnet är Tonelli dock.) Kändes då som chansning jämfört med att handla från svenska Supersonics, i.o.m. att Paolos pris var så många tusingar lägre. Paolo gav dock ett bra intryck i mejl och elementen kom snabbt och i Beymas originalkartonger, skulle också vara matchade mot varandra enligt Paulo.

(För byggdjupet bakom duk, glöm inte att lådorna bör vara något invinklade och praktiska byggdjupet ökar en del då.)

Edited by - adhoc on 2021/09/02 15:03:56
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2021/09/02 :  15:55:02  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har bara provkört mina V2 i 50 liters slutna lådor jag hade liggande. Behövde lite eq för att nå ner till 80hz men när de fick det lät de reptilsnabbt och trevligt. Jag skulle inte bekymra mig med portar om jag var du, skulle nog gjort ett par stabila slutna 30 literslådor och delat dem till dina 15".

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/09/03 :  08:22:52  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Lägger in en länk så jag hittar den igen. Mkt inspirerande dipolbygge
http://www.elisanet.fi/diyspeaker15/index.html


@ adhoc va bra att du har goda erfarenheter. Man blir ju lite nervös när de tär mycket pengar även om man betalar via paypal. Det kan även vara helt trasiga paket när de kommer osv. SÅ det är lite gambling. Jag visste inte att man kunde beställa via supersonic. Går det även om man är privatkund och frågar snällt? Precis som man kan med Lundahls transformatorer?

@jonasz Kul o höra att du har goda erfarenheter av att det blir rappt. Det verkar som att 12p80nd är en kamelont som passar både i slutet sällskap och när porten står öppen.


Har läst mängdes med trådar om portat eller slutet. Och det finns många generella givna svar. Det finns många svar som baseras på baslådor med sladdriga element där man med långa rör pressar ner ett redan trögdrivet element att gå lägre. Jag byggde sist slutna lådor till 12" under soffan med en linkwitz transformator i MiniDSP HD. Men jag har inte som adhoc möjligheten att dra pluggen och verkligen jämföra med samma element.

Det är få inlägg o tankar kring portade lådor i mellanregistret. Man kan tex titta på JBL proffsriggar där det är portade lådor på det mesta.
o till sist så verkar det som att man behöver skaffa sig sin egna uppfattning. Eller att man väljer en lösning och så jobbar man med de kompromisserna som uppstår efter det.

Nu har jag Chaverexsystem till 2 kanalslyssningen. För er som var med på DIY mässa på Hisingen för många år sedan så släpade Preben med sig systemet dit. Ett sånt där ljud som är så dynamiskt så det hoppar fram o biter en.
Utifrån det resonemanget, kommer man närmast då med portad eller sluten med detta element?

Edited by - Stormen on 2021/09/03 13:14:25
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/09/04 :  14:59:15  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@adhoc
2 frågor inom området.
Försöker hitta vilka surround som passar till dessa fronter. Är fortsättningen liknande waveguide, billigare amt diskanter o högeffektivt 8" för att få samma klang? (Har vanlig textildome och sinus 8" idag)
Vad bygger man för vettiga pengar?

Andra frågan
Såg att du hade Altec 604 innan. Som är en helt fantastisk högtalare. Vad upplever du mest efter bytet?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/09/05 :  14:04:37  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tja!

Jo ja har haft ett finger med i spelet på No Frills högtalare.
Jag gillar Slits portade lådor Ala Onken.
Du har ju ett potent pa element å vill frångå Q0,7 å föredrar Q0,5.
Då är Onken en variant so jag tror du skulle gilla.
Jag själv gillar dom små bas portarna/slitsarna för ljudet blir inte lika en tonigt som när man kör me en ren br lösning.
Man jobbar mycket mer med flödes motstånd än bara portning i Onken.
Googala lite på det.
Ljud mässigt så är Onken lugnare i djupare basen om man kan sejja så än va bas reflex är.
Lite bökigare att bygga men enl mej så är de värt det.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2021/09/05 :  17:58:41  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jag har inga bra svar på frågorna. Jag var med på ett gruppköp för flera år sedan och köpte då 6 st byggsatser till pK-högtalare som Anders Eriksson (Naqref) designade. Finns en lååååång tråd om dessa på faktiskt.se. Elementen är sådana som "blev över" i samband med att Peter Steindl utvecklade sina "ägghögtalare"3D8 (http://www.bremen.se/ + https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/bremen-3d8/) . Därefter har jag velat komplettera med ytterligare surroundburkar för utbyggnad till Auro-3D / Atmos /DTS-X och tyckte det vore dumt att inte fortsätta med samma surroundhögtalare runtom. 8-tummare som du är inne på skulle ge för stora lådor för mig, pK-slutna är små och ger större möjligheter rent placeringsmässigt. (Lite byggtråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2159240#p2159240 )

I.o.m. att jag byggde om rummet därfram blev Altec 604-8K för stora för att fälla in i väggen. Därav att dom fick bli TV-högtalare i vardagsrummet. Ljudminnet är kortare än näsan och med så totalt olika rum är det dumt att försöka göra jämförelser. Jag var inte missnöjd med 604:orna i biorummet och jag är inte missnöjd där dom står nu. Dom nya DIY-byggena är med Acoustic Elegance-element och jag vill väl gärna tro dom är ett snäpp uppåt. Beyma TPL 150H borde definitivt vara det.

(Salig Prebens alster hörde jag på den där DIY-mässan på Hisingen. Klart kul och impenerande med ett jäkla drag.)

Edited by - adhoc on 2021/09/05 18:01:45
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/09/07 :  11:20:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@Imperial. Jo det var nog så att jag var uppe och skulle hämta Bo's Candela och blev sittandes i soffan framför Beymas coaxial. Det var något aldeles speciellt med ljudvågsutbredningen från en 12" element på just röster som jag fastnade för. Det där fastnade hos mig och nu så är jag här o ska försöka bemästra något som skulle passa hemma.

- litet o nätt att gömma bakom en duk. (i framtiden)
- Frekvens ner till där en Atmos stärkare delar. 80-150hz.
- spela starkt utan minsta distorsion
- dynamik som hoppar fram o biter en

Genom att tillföra 2 st 15p80nd senare, 35-150hz ( under, bakom eller på sidan av duken på nåt vis i världen) så kan de integreras i en hemmabio att ta alla kanalers nedre register. dvs från 150 o neråt. Jag har ju 2st 12" sinus som spelar under soffan och de tar ingen hänsyn till rummet att jag faktiskt har en hel utsläckning på 27hz precis där man sitter. Dom spelar med fullständig övertyglese rakt upp i de mest känsliga området på kroppen. Så de får ta 18-35hz.

Bra tips om Onken. Ska se om jag kan rita på ngt som skulle passa 12p80ndv2. dvs förlänga den från sina naturliga 180hz ner till 100hz sträcket.
Något som användes förr var även basportsbromsar. kommer inte på rätt namn nu men vet att de fanns att köpa på ljudia. De ger också intressanta egenskaper till en högtalare. Den har inget rör utan är bara en rund plugg med dämpning i som man sätter på lådan.


@adhoc

Bremen var riktigt festlig, har inte sett dom tidigare. Bra att det fungerar med traditionella högtalare. Det är ju lite overkill att som Norrmannen bygga surrounder med tpl150H och 15p80nd. Det är lite överkurs.

Edited by - Stormen on 2021/09/07 11:36:56
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2021/09/09 :  10:39:01  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
@Stormen:

Det finns en variant av basreflexavstämningarna vi kan göra, som kallas EBS (Extended Bass Shelf). Om vi tar en vanlig basreflexavstämning och avsiktligt underavstämmer den genom att öka kabinettets volym, når frekvensgången betydligt lägre.

Här är 12P80Nd med volymen 40 liter och resonansfrekvensen 72 Hz. Det är väl inte otänkbart att det är något sådant Beyma tänker sig.



Priset vi betalar är en sänkt nivå relativt de högre frekvenserna, i det här exemplet tappar vi 3 dB.

Om vi fortsätter med 40 liter men stämmer av till 50 Hz, kommer vi ännu lägre. Den här gången får vi dock plikta med 7 dB i nivå:



Eftersom elementets egenresonans ligger en bit under 50 Hz kommer elementet fortfarande att vara belastat även om vi spelar så här djupt. Visst kan vi kompensera för nivåsänkningen med digital eq, men det finns en gräns för vad vi bör utsätta elementet för. 12P80Nd tål en del, men vi bör hela tiden ge akt på ljudkvaliteten.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2021/09/09 10:39:44
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/09/10 :  09:54:37  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tack för graferna Lennart. O intressant med EBS.
Jag ska läsa på lite i de teoreriska skillnaderna.

Det kan vara så att det jag upplever negativt med basreflexer och som tillskrivit dom ett allmänt negativt rykte i jämförelse med slutna är kanske att man försökt att pressa elementet lägre än optimalt, med långa rör och låg känslighet som följd. Det är ju oftast biobasar som tillverkarna försöker få ner i små lådor ( möblerbart) och spela djupt på pappret för att få en chans till försäljning.


Ja det måste vara så Beyma tänkte 40liter 72 Hz. Jag får fram liknande när jag petar runt.
Jag har siktat in mig på en mellanlösning. Genom att bygga på ca20 liter och och en avstämning så det går ner till ca 90-100hz. Det är en avstämning som passar många bioinstallationer o stäkrkare, dvs om ma nskulle använda dom i andra sammanhang. med andra subbasar osv. Och jag når då målet med en mindre låda. 35x35 och bara 20cm djup. Den där diskanten var ju inte direkt liten nu när jag packade upp den :-) o den ska ju ha sin slutna egna låda om jag vill öppna bakstycket. Så lådan växer 25cm på höjden. o några centimeter till för porten i botten. Jag ska försöka komma så nära varandra som möjligt i CC för att vågbredden då ska hamna under XO. Jag har inte testat eller erfarnehet men 20cm imellan ger en våglängt på 1700hz. Det står en massa om detta i JAVS bygge och han bråkar om spridningsvinklar ut utsläckningar. Än så länge har jag ingen erfarenhet av detta utan kan bara nicka och apa efter.

Angående en mjuk approach o stämma ner elementet lite grann.
Har tagit till mig ett utryckt du en gång sa.

-"Man ska närma sig elementet försiktigt, med filter och avstämningar"

Och det är ju helt sant. När något får röra sig i sitt naturliga element utan för mycket böjning så brukar det bli bäst. Det gäller det mesta runtomkring oss.

Jag kliade mig lite i huvudet över Beymas lösning iomed att man ser att man tappar ganska mycket. Men det kan vara så att detta element kan användas i flera olika applikationer och lösningar. EN del elemnent är betydligt smalare och kan bara användas optimalt i en enda konstruktion.

Det som jag försöker förstå är lite detta med 0.707 och 0.5 mm. Det jag kan läsa mig till så står det att man får mindre effektivitet vid 0.5 men rikare transienter.
Här blev jag lite fundersam för min erfarenhet är att med hög känslighet på elementen i horn så får man både verkningsgrad o fjong i ljudet. Så jag har dragit en egen parallell mellan att hög känslighet är detsamma som transienter. ( kanske inte är sant? )


Vid ett par tillfällen ställde vi upp andra märken på högtalare i rummet hemma hos Bo. Det spelade förvisso och vi höjde volymen, bara mer o mer, men det liksom kom inget ut ur högtalaren. Men det fanns detaljer i återgivningen men ingen dynamik. JA ja sa Bo, det är inget svårt att göra en högtalare med mycket detaljer.
Jag förstod inte riktigt vad han menade. Men det var en hel del han pratade om som jag inte såg framför mig på samma sätt såsom han såg det hela. Han förklarade att han såg ljudvågorna utbredning i de olika frekvensspektrana framför sig när han ritade o tittade på saker. Likt riktigt duktiga fotografer som ser ljuset på ett helt annat sätt än oss andra dödliga.

Men det kanskee var det han menade och det som texten avser att transienter bevaras ( impulssvar, insvängningsförlopp ) men känsligheten minskar.

Ok, varför ska jag ens gå ner till 100hz? Om man ska följa resonemanget med att låta elementet spela naturligt så ska det vara mellan 180hz-2Khz o vad ska jag ha nedanför 100?
(Jag har iofs 6st 12" med sinuselement och laminatspider men oklart hur de skulle funka) Dessa fungerar övermäktigt bra i IB lösning hos Claes i Stenungsund. Men vet ej resultatet på lådors storlek, hur de funkar i en BR lådda, klangmatchning, effektivitet/känslighet osv till topparna.

Nu blir det med stor sannolikhet 2st 15p80nd. för att få en bra klangmatchnning i systemet. Då skulle jag utan problem gå upp till 180-200hz. Men genom att ändå lägga frontarna till 100hz ungefär så befriar man sig lite från placeringen med basarna samt integrering och funktioner med många andra system.

12p80ndv2 kommer att tillverkas under slutet av september så de kan börja levereras.

Edited by - Stormen on 2021/09/10 12:34:39
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2021/09/12 :  15:14:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jisses vad stora diskanterna är. Men de låter otroligt luftigt och oansträngt.



Nu var det bara en snabbtest för att se att de funkade och även så var de odämpade

Det jag hör med vanliga domediskanter är att de spelar lite påträngande, lite entoniga. Metalldiskanter tål jag inte. Utan det behöver vara textil. Helst gillar jag trattdiskanter som lowther. Men de är längst i skalan åt andra hållet istället. Behaglig o rund diskant. AMT:erna verkar vara mitt i mellan. Målet är en ren o tydlig diskant som finns där tydlig o klar men som inte behöver tränga sig på.

Edited by - Stormen on 2021/09/12 15:27:50
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000