HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Open Baffel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2021/12/23 :  14:52:06  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Någon här som har byggt en Open Baffel högtalare?
Fundera på att försöka.
Vilka för och nackdelar följer med en sådan konstruktion?
Elementval välkomnas.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2021/12/23 :  15:33:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lekte runt med en del såna konstruktioner för ett antal år sen, utan att riktigt komma fram till nåt färdigt. En del insikter hann man väl komma fram till:

* Det behövs utrymme bakom högtalarna, en meter eller mer.

* Konarea är helt nödvändigt om det ska bli nån bas, man vill nog ha 2*12" per kanal minst.

* Bygg tungt och stadigt, bafflar står inte stilla på samma sätt som lådor gör.

* Filterdelen blir gärna ganska invecklad, aktiv delning med DSP-filter underlättar nog kraftigt. Förmodligen billigare också än de enorma spolar som går åt om man ska dipolkompensera basarna passivt.

* Om elementval skulle man kunna pladdra länge men här har öppen baffel den fördelen att billiga basar ofta är ganska lämpliga för uppgiften. Dyra seriösa element har ofta väldigt kraftiga magnetsystem och därmed lågt Q-värde vilket faktiskt kan vara en nackdel här i och med att basen då rullar snabbare nedåt i frekvens än ett element med högre Q.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2021/12/23 :  16:23:48  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har läst om dom som tycker det är som holy graal. Hur bra kan det bli utan låda?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2021/12/23 :  16:25:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om man har plats för dem och får till en bra konstruktion så kan det låta bra, jo.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/12/23 :  17:11:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om du använder google så skriv hififorum.nu openbaffel du kan även leta efter en medlem som kallar sig scorpion han är väl den som tog det till ytterligheten men med billiga element, han hade med dem till en diyträff vi hade och de var inte fy skam.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/12/23 :  20:16:18  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Kika gärna in på min tråd
quote:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93807&whichpage=4

Tyvärr så har många bilder försvunnit men högtalarna finns kvar
De är numera döpta till Torshammare av Bebop på ett annat forum...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/12/23 :  20:26:07  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Här finns en lååång tråd.
https://www.diyaudio.com/community/threads/fast-fun-inexpensive-ob-project.110583/


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2021/12/24 :  18:47:14  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Det var någon här på forumet som byggde ett par rejäla bastorn med open baffle, för en drös år sedan. Jag kan dock inte komma ihåg namnet på herrn.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/12/24 :  19:22:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag höll på med det ett bra tag.
Först med Eminence Alpha 15A

och sedan med AE TD15H i lite olika uppsättningar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/12/24 :  19:57:56  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Vad avses egentligen med "open baffel"? Äldre (1950-tal) litteratur i ämnet talar ofta om "oändlig baffel", där elementen kan jobba mot åhöraren med en baffel som är stor nog att vägen mellan elementets fram- och baksida är längre än våglängden för lägsta frekvens man jobbar med. I princip en oändligt stor låda. Men funktionen hos en "open baffel" kommer ju att bero på just storleken på själva "baffeln", så hur menar man att baffeln ska utformas?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/12/25 :  07:26:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag är en varm förespråkare av öppen baffel, men har aldrig byggt någon själv.
Min erfarenhet av öppen baffel begränsar sig till köpe-produkter från Magnepan. Egentligen försöker jag alltid undvika att ta parti för eller emot metoder som sådana. Metoderna är ju inte resultat och det är resultatet man har nytta av. Bortsett från den inflikningen, så kommer här nedan kortfattat några aspekter:
Inga problem med lådljud som tar sig ut genom, och stör ljudet från membranet.
Begränsad djupbasförmåga i de allra flesta praktiskt genomförbara konstruktionerna.
Begränsad ljudtrycksförmåga i många konstruktioner. (Främst de där man inte använder kon-element.)
Avsevärt minskade problem med rumsresonanser.
Problem med möblering, eftersom högtalarna behöver stå en bra bit ut i rummet.
Inga stora problem med sidoväggsreflexer. De kan därför även placeras nära sidovägg.
Det reflekterade (indirekta) ljudet har en tonkurva som är mycket snarlik direktljudet. Förutsatt att det rör sig om en dipol (öppen baffel) i hela högtalarens frekvensområde.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2021/12/25 07:26:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2021/12/26 :  02:11:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:

Det var någon här på forumet som byggde ett par rejäla bastorn med open baffle, för en drös år sedan. Jag kan dock inte komma ihåg namnet på herrn.


Det kan nog ha varit Esl här på forumet. Det var två pelare med sex 15-tummare i varje. Tornen gick från golv till tak och han stabiliserade dem genom att klämma fast toppen på dom mot taket.

Eller också är det nåt av Solhagas experiment.

Bosse Hanssons högtalare "Ukko" och Bo Bengtssons "Megatrend" är kommersiella exempel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/12/26 :  10:56:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Får man ha en åsikt fast jag inte tillhör DIY trojkan? Chansar och enligt min åsikt så gör en öppen baffel mest nytta i basen som går att få till riktigt bra i ett rum men är mer tveksamt till mellan o diskant där jag tycker att reflexerna bara ställer till det. Dvs ALLT låter stort o maffigt men lyssnar du på en intim, småskalig inspelning så låter den maffig den med tvärtemot hur den är inspelad. Gillar mer att spegla inspelningen.
Å andra sidan så lyssnar du bara på orkestermusik så är det problemet litet och konstruktionen blir enklare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/12/26 :  11:50:24  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Dipolbas kräver 3 saker: pumpvolym, pumpvolym och pumpvolym. Membranareanr inte kritisk, men pumpvolymen kan inte bli för stor. Aktiv drivning är en bra hjälp. Vid passiv drivning får man dämpa sig till en relevant elektrisk överföringsfunktion. Se jamos modeller. Annars läs på linkwitzlab.com.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/12/27 :  10:25:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply


Ett exempel på svensk köpehögtalare med öppen baffel som jag fick chansen att lyssna på på Take 5 mässan.

Lindström Next Generation

Med bredbandselement och två extra diskanter för att öka spridningen av diskanten.


Lät maffigt men kräver väl lite avstånd till väggarna antar jag.


P.S.
När jag googlar på den så ser jag att den fått ett nytt namn. ISO 85.
Tja, om den hade fått heta Next Generation, vad ska då nästa generation heta?

https://www.lindstromaudio.com/products

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/12/27 10:38:54
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2021/12/29 :  07:30:42  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
I det där rummet var det väl ett ganska stort avstånd till väggarna?
Varför skulle det krävas lite (förmodar att du menar ganska stora) avstånd till väggarna? Det kanske det gör, men varför?
Jag var inte där, men har sett en del bilder på rummet med dessa högtalare.
Konstruktionen påminner lite om Gradient Helsinki åtminstone vad bas-arrangemanget beträffar.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2021/12/30 :  18:50:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag har också en fråga, läste någonstans att utrymmet bakom öppen-baffel-högtalare behöver se symmetriskt ut?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/12/30 :  21:56:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det strålar ju betydligt mer ljud bakåt med en öppen buffel än med en vanlig högtalare så jag antar att det är ännu mer viktigt med avstånd till väggen bakom högtalarna för att inte reflexerna ska störa direktljudet. Det är vad jag tror i alla fall.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2021/12/30 :  22:09:12  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Å andra sidan strålar dipoler betydligt mindre i sidoväggarna än lådor. I de lägsta oktaverna strålar lådor lika mycket bakåt som dipoler.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2021/12/30 :  22:15:19  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Å andra sidan strålar dipoler betydligt mindre i sidoväggarna än lådor. I de lägsta oktaverna strålar lådor lika mycket bakåt som dipoler.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/01 :  16:56:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det kan du ha rätt i, det borde bli en utsläckning åt sidorna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2022/01/02 :  08:23:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det BLIR en utsläckning åt sidorna. Åtminstone teoretiskt blir utsläckningen total.
Bakåt så låter det såklart både från dipoler och lådor. Bara att ställa sig bakom lådan och lyssna. Helst utomhus, eftersom man då minimerar reflekterat ljud. Dock låter bakåt-ljudet på ganska olika sätt hos de två högtalarprinciperna.
Som jag ser det, så är det "ungefär" två, tre stora skillnader mellan hur dipoler och lådhögtalare beter sig i ett rum:
  • Dipolen - om det är en dipol i hela registret - låter likadant bakåt som framåt. Det betyder att det reflekterade (indirekta) ljudet låter väldigt snarlikt det direkta ljudet. Det - i sin tur - betyder att det TOTALA ljudet låter ungefär likadant som om man bara lyssnade på direktljudet. (Litegrann som att lyssna på lurar, ur just den aspekten.) Åt sidorna kan det dock låta lite olika beroende på konstruktion, form - på detaljnivå - mm. Men eftersom ljudet avtar åt sidorna så är det förmodligen ett acceptabelt problem.
  • Lådhögtalaren låter olika i olika riktingar. Grovt sett så låter den mer och mer diskantfattigt bort från framsidan. Eller såklart snarare mer och mer av enbart bas, eftersom inte bara diskant utan även mellanregisterljudet avtar i styrka.
  • Lådhögtalarens basljud påverkar lufttrycket i rummet som helhet. Dipolens basljud påverkar inte lufttrycket i rummet som helhet. Det är ganska lätt insett om man sänker ner/lyfter upp sin knytnäve i/ur en vattenfylld diskbalja. (ungefär lika med lådhögtalarens trycksättning av ett rum.) För man istället den öppna handflatan fram och åter i vattnet så liknar det dipolens påverkan på luften i ett rum. Detta i sin tur påverkar om basen låter "tjock" eller "luftig". I knytnävsfallet så påverkas vattnet lika i alla riktningar samtidigt. I handflate-fallet så uppstår en plus- och en minuspåverkan samtidigt.

Det finns såklart MASSOR av ytterligare aspekter att lägga till de ovanstående, vilka i olika grad gör alltsammans mer komplext och vilka i olika grad inverkar på resultatet. Men för att få en liten överblick så tror jag att man kan stanna ungefär här.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2022/01/02 08:33:24
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/03 :  02:23:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har haft stor glädje av Martin J Kings arbeten arbeten om bland annat OB. Han har skrivit och prövat en hel del som kan vara kul att ta del av om man har det intresset.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/01/03 :  15:01:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Avståndet till väggen bakom högtalarna är ju viktig för att reflexerna inte ska blanda sig med direktljudet. När det gäller reflexer från sidoväggarna så kan jag förstå att ljud direkt mot sidväggarna släcker ut varandra men ljudet blir ju mer riktat framåt ju högre upp man kommer i frekvenserna och det ljud som når öronen från väggarna vid sidan av högtalarna är ljud som inte har riktningen 90#730; utan mer vinklat framåt. För att ljudet från baksidan av högtalarna ska blanda sig med det ljudet och åstadkomma en utsläckning så måste det ändra riktning vilket jag antar sker i en väldigt liten utsträckning genom diffraktion.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/01/03 :  16:19:16  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja surra för länge sedan m Bo Hansson om bafflar för länge sedan.
Å han sa att de e viktigt å ha många element i basen så att man får "som han sa en plan våg front".
Han höll då på m ett projekt att bygga ett par bafflar till en typ hör sal för teater å bio mfl sammankomster.

Å han sa att öppna bafflar m många element i basen e aldeles utmärkt å ha som scen högtalare.
Då dom släcker ut ljudet där artisterna står å lirar.
De tar bort hela problemet m återkoppling via mikrofon.
Det sprider ljudet jämt över hela publiken.
Å de går även å dra på å spela starkt utan att bafflarna kroknar.
Dom tar upp väldigt lite golv yta men behöver "andas" bakåt.

De va mer en sammanställning av pa bruk m bafflar men ändå värt å tänka på för hemma bruk.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2022/01/08 :  20:36:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Det strålar ju betydligt mer ljud bakåt med en öppen buffel än med en vanlig högtalare så jag antar att det är ännu mer viktigt med avstånd till väggen bakom högtalarna för att inte reflexerna ska störa direktljudet. Det är vad jag tror i alla fall.



Ja, avståndet bakåt är såklart viktigt.

Men eftersom ljudet från dipoler blir en summering av ljudet framåt OCH
bakåt (efter det reflekterats mot bakväggen) så påstods det någonstans
att rummet bakom högtalarna bör vara symmetriskt.

Tanken är väl att ett osymmetriskt rum ska ge en sned ljudbild?

Ska jag tro något bör det inte spela någon roll med tillräckligt avstånd
bakom högtalaren, frågan är då bara vad tillräckligt avstånd är...

I min 10-årsplan ingår det att jag ska bygga dipoler i bio-rummet

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000