HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kan de flesta rör köras i A2?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/19 :  20:45:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Döm mig inte för hårt..Inga återkopplings slingor är ritade.
R6 är räknat med 25mA ,250v på anoden.Rätt eller inte?
Samt R7 Screen motståndet,tjänar man nått på att reglera denna med en transistor istället?




Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/20 :  00:45:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Som det är ritat nu är ingångsröret triodkopplat, vet inte hur triodkurvorna för 6AC7 ser ut eller hur mycket gain det ger. Med en fast skärmgallerspänning får du mer gain att återkoppla bort.

R6 blir nog inte riktigt bra, antingen får du sätta en stor kondensator på anoden till V3 eller, hellre, byta ut R6 mot någon slags n spänningsstabb. Som det är nu kommer spänningen över röret störtdyka när det börjar flyta ström genom katodföljaren, raka motsatsen till vad du vill ha.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/20 :  14:38:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Som det är ritat nu är ingångsröret triodkopplat, vet inte hur triodkurvorna för 6AC7 ser ut eller hur mycket gain det ger. Med en fast skärmgallerspänning får du mer gain att återkoppla bort.


https://frank.pocnet.net/sheets/093/6/6AC7.pdf
Om jag kopplar (och räknar om värdet på)motståndet till B+ då?
Om jag använder en transistor som regulator till 150v då?

quote:
R6 blir nog inte riktigt bra, antingen får du sätta en stor kondensator på anoden till V3 eller, hellre, byta ut R6 mot någon slags n spänningsstabb. Som det är nu kommer spänningen över röret störtdyka när det börjar flyta ström genom katodföljaren, raka motsatsen till vad du vill ha.

Jag har kretskort till en SS Regulator,kan jag använda den och justera den till 250v? (Istället för R6)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/20 :  15:03:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Bättre eller?



Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/20 :  18:22:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu ser det bättre ut, enligt mig i alla fall.
Exakta spänningar och motståndvärden törs jag inte uttala mig om på rak arm. 13k känns spontant lite lågt som anodmotstånd åt 6AC7, funkar säkert men det såg ut att bli en ganska brant load line.
Om du optimerar ingångssteget och har över 400V matningsspänning tillgängligt så kan du nog skippa 6SN7:an, 6AC7 i pentodkoppling borde kunna ge både gain och spänningssving så det räcker om du ökar anodmotståndet till kanske 40k eller nåt (grovt uppskattat) och sen fintrimmar arbetspunkten.

Sen vill du nog ha lite filtrering av matningsspnningen till ingångssteget, pentoder har kass nätdelsundertryckning.


Egentligen skulle du nog kunna lösa mycket här med ett par mosfetar. Lite krångligt att förklara i ord men tänk dig en spänningsdelare mellan B+ och jord som ger en punkt med ungefär 150V (ett 0A3 stabbrör skulle också funka), den punkten använder du som spänningsreferens till två mosfetar där den ena matar ingångsrörets skärmgaller och den andra 6AS7:ans anod. Finessen vore att sätta dit avkopplingskondingar på precis rätt ställen: På ingångsröret vill du ha en skärmgallerspänning som är helt konstant i förhållande till katoden, inte till jord, för optimala prestanda i pentodkoppling.
Om du sen refererar mosfeten som matar 6AS7:an till rörets katod istället för till jord så får du 150V konstant över röret, om jag tänker rätt skulle det bli en mycket bättre katodföljare på det viset.

Inser att förklaringen blev rörig, jag återkommer med en skiss som kanske visar bättre.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/20 :  18:35:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply


Om jag ritat rätt så ska det där ge konstant spänning skärmgaller-katod på ingångsröret och anod-katod på katodföljaren, vilket *bör* bli jättebra. Observera att skissen är konceptuell, det fattas gate stoppers och skyddsdioder och liknande.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/20 :  18:35:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja en skiss uppskattas.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/20 :  18:46:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vilken ström ska jag köra 6AC7 på då?
10mA som i databaladet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/20 :  18:49:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Konstant skärmgallerspänning i förhållande till katoden är gammal kunskap, däremot är kopplingen runt katodföljaren lite mer experimentiell även om den egentligen inte är några konstigheter.
Om det funkar som avsett, vilket jag tror den skulle göra, får man en katodföljare med lägre dämpning och bättre förmåga att lämna peakströmmar utan att krokna.

Katodföljare har ju alltid en förstärkning på under 1, och 6AS7 har väldigt låg förstärkningsfaktor och med en lågohmig last blir "förstärkningen" i verkligheten kanske 0,5 eller så. Med en sån här kaskodkoppling borde läget förbättras en del i och med att man inte har någon spänningsvariation på anoden som motarbetar utsignalen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/20 :  18:55:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Vilken ström ska jag köra 6AC7 på då?
10mA som i databaladet?



Jag hade nog provat med ungefär 400V matning (dumpa 30V över ett motstånd avkopplat med en elektrolyt), 39k anodmotstånd och sen anpassat katodmotståndet så att röret drar ungefär 5mA och anoden hamnar på runt 200V. Mellan tummen och pekfingret då, men nåt i den stilen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/20 :  19:14:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja tackar så länge...
Ska se om jag får ihop ett schema så småningom..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2022/10/20 19:21:15
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/20 :  19:20:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det ska nog ge sig.
Ingångssteget känns som den enkla biten. Du behöver nog klura lite kring biasen för slutröret, den kommer nog behöva vara justerbar och det kan göras på ett par olika vis

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/20 :  23:41:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu har jag kikat på lite rörkurvor och gjort några snabba kalkyler: Lägg till ett motstånd på 680-820R i serie med katoddrosseln, annars kommer det flyta för hög ström genom den så att den blir mättad. 15-20mA borde vara lagom i och med att den ska klara ett ganska stort spänngingssving vid låga frekvenser.

6AS7 ser ut att vilja ha ungefär 70V på anod-katod (strax under 100V mot jord) om det ska ge lagom mycket spänning på katoden för att mata 811:an och drosseln, förutsatt att gallret är jordat via ett motstånd. Alternativet är att tillföra negativ bias på 6AS7:ans galler och sen höja anodspänningen, resultatet borde bli detsamma. I vilket fall som helst måste antingen galler- eller anodspänningen göras justerbar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/21 :  00:16:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tror jag fick till det,det var så jag tänkte det med spänningen till gallret på ingångs röret,men då med zener som spännings refrens.
Men detta går ju lika bra.
Q1 och Q2 valde jag bara för symbolernas skull.
Många mosfetar har ju inbyggda skydsdioder.
Tja variabel HV hur gör man då? Det kanske inte är så hällsosamt att skicka ett par hundra volt genom en trimpot (jag menar på gaten)? Eller?


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2022/10/21 00:58:52
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/21 :  00:58:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu börjar det likna nåt...enligt mig, som sagt
Jag hade nog ökat på gate stopper-motstånden till 1k eller så (och använt kolmassamotstånd).
Biten med trimpoten är lite knepig faktiskt, jag törs inte svara på hur stort justerområde du behöver efter att ta gjort några snabba överslagsräkningar utifrån 80 år gamla datablad.

Säg att du vill kunna justera styrspänningen till mosfeten från 50 till 100V, då behöver du en pot på 50k som klarar 1mA, alltså 0,05W. Ingen skräckinjagande siffra, men det kan nog vara värt att lägga nån krona på en kvalitetspot och, förstås, montera ett högohmigt motstånd från löparen till sidan som går mot jord så att biasen stryps om poten börjar glappa.

Rent praktiskt kan det nog vara smart att bygga upp kretsen så att det är lätt att byta ut motstånden i spänningsdelaren så att du kan testa dig fram lite.

1M kanske är lite häftigt som gallerläcka åt 6AS7 också? Har för mig de kan vara lite tjuriga på den biten men jag vet inte vad databladet säger.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/21 :  13:17:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kan du skissa in potten I schemat?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/21 :  20:26:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nåt i den här stilen kanske, då kan du justera arbetspunkten för ingångsröret med en pot också ifall det behöver kompenseras lite för olika exemplar:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/21 :  21:18:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tack fuling du är en klippa!
Jag ritade inte in skyddsdioder mellan drain och source då jag völjer
sådna med inbyggda.
Jag har lagt till en återkoppling på schemat.År det ok att dra den direkt till katoden på 6AC7 eller ska det vara ett motstånd ovanför katod moståndet?
Samt hur räknar man ut återkopplings motståndets storlek,eller får man prova sig fram?


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/21 :  21:29:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Så lite så, kul att hjälpa till med nåt man har en del erfarenhet av.
Skyddsdioder brukar sitta inbyggda ja, men zenerdioderna vill du nog lägga till så att det inte blir tok vid uppstart.

Återkopplingen ska nog funka som den är ritad, annars kan du dela upp motståndet på två och avkoppla det övre med en kondensator.
I och med att ingångsröret är en pentod så borde det gå att lägga till lokal återkoppling också genom att koppla ett motstånd från ingångsrörets anod till slutrörets anod.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/21 :  21:50:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
I och med att ingångsröret är en pentod så borde det gå att lägga till lokal återkoppling också genom att koppla ett motstånd från ingångsrörets anod till slutrörets anod.


Va det det som kallades Shade eller nåt?Kan det va ett mootånd på 100K?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/21 :  22:12:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Precis. Namnet är ganska omtvistat men när man pratar om Schade-återkoppling så är det ofta den kopplingen som menas. Motståndsvärdet törs jag inte uttala mig om men högt, flera hundra kohm troligtvis. Förstås beroende på hur mycket återkoppling man vill ha då.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/21 :  23:12:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Schade


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2022/10/21 :  23:32:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu tycker jag det börjar se riktigt lovande ut.

Stoppermotstånd på båda gallren hos ingångsröret vill du nog ha, annars kan det bli en AM-sändare av alltihop.

R18 kan du gärna dela upp på två seriekopplade motstånd eftersom det kommer se väldigt stora spänningssving.

C2 ser lite liten ut, men jag har inte räknat på vilken brytfrekvens du får med 470k gallerläcka.

En konding mellan punkten R10/R20 och jord skulle inte skada, 0,1uF eller 1uF eller nåt.

Q2 får du dimensionera rejält och montera på en ordentlig kylare, den kommer sänka ungefär 13W på tomgång och mer i topparna.
Störande mycket kan jag tycka, om du har nån möjlighet att ordna fram en mittapp på nättrafon eller en egen trafolindning som ger i trakterna av 200Vdc så blir det väldigt mycket mindre värme att vädra bort.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/21 :  23:46:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
7.2hz får jag det till i min app i tfn.
Du menar att ge 6AS7 en egen nätdel på 200vDC?
Hur välfiltrerad behöver den vara då?
Ska jag räkna på 25mA per kanal då?
Det blir nog så att jag beställer en custom trafo från Polen ,då kan jag ju lägga till lindningar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/10/22 :  00:11:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000