HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlurstips för oss med stort huvud?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/10/09 :  15:53:10  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Jag har ett litet problem att hitta hörlurar som sitter skönt på mitt huvud. Jag drar storlek 62-63 i mössor/hattar och hittar sällan bekväma lurar.

Jag är för tillfället ett par lurar kort och letar nu efter lämpliga objekt.

Jag har idag ett par Sennheiser HD580 som sitter bra.
Mina Philips 890 avled då plasten som höll ihop själva luren och infästningen till byglarna valde att spricka fullständigt.
Koss porta pro går bra i största läget med komfortzone ställd till light.

Visionen säger att det borde finnas ett par välljudande och bekväma hörlurar för runt tusenlappen som dessutom klarar av att drivas av dator alternativt bärbar mackapär.
Eller är det för mycket begärt av mig?

Att köpa ett par Koss porta pro till är ju tråkigt och dessutom bara sådär välljudande.
Philipsarnas efterträdare skyr jag som pesten då jätteburgarna inte motsvarade förväntad kvalitet.
Alternativet som börjar kännas överkommligt är att köpa ett par HD650 och låta HD580 övergå till datortjänst. Fast det känns lite tungt ekonomiskt.
InEar har aldrig varit ett alternativ komfortmässigt.

Så, vad har ni nu för bra tips att kika vidare på?

//Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/09 :  16:28:16  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
AKG k240 studio på www.jam.se


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/09 :  17:56:14  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tja, jag tycker då HD650 låter som det bästa alternativet. De går ju numera att få tag på för runt 2700:- och är förmodligen värda de extra slantarna du får lägga.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/10/10 :  23:14:35  Show Profile Send J. Consul a Private Message  Reply
Jag kan inte rekommendera Sennheiser HD650 om du är det minsta tjockskallig. Jag tycker inte att jag har särkillt stort huvud men mina 650´s passar "just så pass".

Jag köpte efterföljaren till Philips 890 till farsan när han fyllde år sist, de tycker jag var mycket prisvärda. Billigare än 890, bättre ljud och skönare.

/JimmyGranada

Edit: mina Philips 890 har också spruckit efter tre års dagligt användade; jag satte mig på mina...

Edited by - J. Consul on 2006/10/10 23:16:07
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/11 :  13:27:15  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
rådet kvarstår har typ liknande storlek på mitt huvud dessa sitter avslappnat på huvudet, med andra ord testa de ovan nämnda akg.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/10/13 :  11:26:45  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Tackar för en massa bra tips.
Jag lär återkomma med både fler frågor och visa vad det tillslut blev.
Mvh Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/10/18 :  09:59:09  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Nu är det dags för uppdatering igen.

Gårdagens sena eftermiddag spenderades på Ågrens Hifi i Göteborg provandes hörlurar tillsammans med min nyinköpta Mac:apär (Ipod).
En visit är att rekommendera för den hörlurstörstande då de har stort utbud av olika lurar och dessutom av olika lurförstärkare.

De akg som provades var inte riktigt min grej.
De Sennheiser som fanns i vettiga prisklasser hade inte miniplugg.


Sen dök de bara upp där, Grado sr60. Ljuvlig komfort och lät dessutom mycket bra ihop med mac:apären. Att de dessutom rymdes inom ursprunglig budget får anses som riktigt bra.
Jag testade även SR80 men det gav inte någon mersmak som motiverade prisskillnaden.


//Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2014/09/08 :  17:27:04  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Trådlyft i mästarklassen samt uppdatering:

Grado SR60 är riktigt trevliga att leva med, de har fått logga många timmar med musik, film och gitarrer och de står sig riktigt bra över tid.
Det kanske inte är det mest neutrala lurarna, men de håller för långa pass av lyssning.

Negativt: plastinklädnaden till bygeln har en begränsad hållbarhet, speciellt om man inte är pedant med att hänga upp hörlurarna ordentligt efter varje användning. ena luren vill lossna från bygeln, går antagligen utmärkt att åtgärda med en droppe superlim. På det hela taget lurar som jag förälskat mig i och jag kommer att köpa ett par likadana den dagen då dessa lämnar in fullständigt.

/Tux


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000