HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Finns intresset att följa med? THE BEAST OTL!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

FBK
600.000-klubben, Klubbmästare i AÖ & UA

6467 Posts

Posted - 2020/06/13 :  17:49:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Men visst är det monoblock ? Finns ju bara en en RCA-ingång på bilden längre upp.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.
Och söker du så bra ljud som möjligt för en begränsad summa och är beredd att tänka utanför boxen Hifi ,titta i mina systemtråd.
Go to Top of Page

AlfaGTV
500.000-klubben

4514 Posts

Posted - 2020/06/13 :  19:50:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Helt galna byggen! Stor tumme upp till den som vågar nåt sånt hära! *klapp* *klapp* *klapp*

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Stormen
Member

1456 Posts

Posted - 2020/06/15 :  11:18:46  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Blir lite nyfiken på valet av torroider till rörsteg?

Det finns ju en debatt om detta.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1389 Posts

Posted - 2020/06/15 :  11:43:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det är absolut monoblock, ett steg för höger kanal och ett för vänster

Stormen: nu är det ju inte jag som står för konstruktionen, men jag kan bara se fördelarna med torroiderna i detta bygge, mindre störfält och mindre i storlekarna än EI. Vilka skulle fördelarna med EI vara?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19720 Posts

Posted - 2020/06/15 :  12:28:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nättrafos av toroidtyp är mer bredbandiga än EI. Släpper alltså in mer högfrekvent skit i nätdelen. Om det är hörbart är väl diskutabelt kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1389 Posts

Posted - 2020/06/18 :  11:05:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jaha, okej, det var något nytt för mig.
Jag får hoppas att Bruce har tänkt till och kanske konstruerat resten av nätdelen rätt och riktigt så jag slipper bekymmer angående detta
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1828 Posts

Posted - 2020/06/18 :  13:08:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Vad jag skådar är det octalhållare, EL509 brukar vara novarsocklade. Är det då något som JJ infört? Kan bli problem om man använder rört av annat fabrikat.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peterh
Member

703 Posts

Posted - 2020/06/18 :  17:10:38  Show Profile  Visit peterh's Homepage Send peterh a Private Message  Reply
JJ's variant av EL509 har oktalsockel och saknar toppanslutning.
Dvs egentligen är det inga EL509 ... Men i rörbranchen kan
vem som helst kalla det vad som helst numera.

Elektriskt verkar det vara EL509 så länge anodspänningen är under
500Volt ( då anoden sitter i sockeln )

Musik som rör med rör
http://tubular-well.se

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1389 Posts

Posted - 2020/06/18 :  17:28:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Dessa har egentligen beteckningen EL 509S, detta kanske indikerar avsaknaden av toppanod?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19720 Posts

Posted - 2020/06/18 :  21:18:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nja, JJs variant började tillverkas långt efter EL509/PL509/EL519/PL519.
Från början användes de i färg-TV och jobbade med anodspänningar på tusentals volt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1828 Posts

Posted - 2020/06/19 :  06:25:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Drivspänningarna till EL509 i gårdagens färg TV var c:a 220 volt på anoden samt 150 volt på skärmgallret. Den höga spänningen var den sk. boosterspänningen som upparbetades i linjeslutsteget. Den kunde uppgå till något tusental volt med frekvensen 16.525 Khz tror jag det var om jag inte minns fel. Av den anledningen var EL 509 försedd med toppkontakt för anoden för att undvika överslag i rörhållaren. Man kan säga att EL 509 arbetade som en strömbrytare för att leverera en sågtandformad puls till avlänkningsspolarna. Max kontinuerlig anodförlust för EL 509 var endast 35 Watt, men det spelade mindre roll i detta fall.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1828 Posts

Posted - 2020/06/20 :  08:09:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag vill korrigera mig själv på ett par punkter. Sockeln till EL509 heter inte novar utan magnoval och inget annat. Jag uppgav att EL509 klarar 35 watt anodförlust, det skall vara 30 watt. Det fanns dock en förbättring av EL509 som benämnts EL519, den klarar 35 watt, dessutom hade detta rör förbättrad isolering mellan glödtråd och katod. En viktig egenskap om röret skall användas som katodföljare i en OTL förstärkare.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000