HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här med grannar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2003/03/20 :  16:58:12  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Älsklingsskivan är i stoppad och du har precis tryckt på play...och precis när refrängen kommer som är så otroligt bra står högtalarna där och bara ler, slusteget pumpar ut effekt....*knack knack* !

Visst är det fantastiskt, det här med grannar. Fast jag tror faktist att min granne tar rekord, mitt förstegs volymkontroll går i princip inte lägre när hon knackar...

Om man ändå bodde i ett hus !

[i][purple]

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:21:50  Show Profile Send DasIch a Private Message
Mot rimlig ersättning kan du få låna min granne. Han är lugn och beskedlig, har aldrig klagat, och det bästa av allt; han är hörselskadad!

Objektivist
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:28:07  Show Profile Send norman a Private Message
Ibland verkar det som om en del grannar bara sitter och väntar på att dom skall få nåt att klaga på... Lösningen kanske är att man föreslår att dom hittar nån hobby att hålla på med istället..
(sen finns det såklart jobbiga grannar som väsnas för mycket också.. )
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:47:11  Show Profile Send Atlas a Private Message
Jag har en arbetskamrat som precis har köpt bostadsrätt som behöver lite renovering,så i helgen var han där på dagen för att fixa lite med lägenheten som t.e.x slipa skåpsluckorna i köket.
Klockan är då ca 1700 när han slutar för dagen för att komma tillbaka på söndagen för lite mera jobb.
När han kommer till lägenheten på söndagen så ligger det ett klagomål samt ett papper på vilka regler som gäller i fastigheten.
I brevet står det att det skall vara tyst kl 1600!!!
För det har föreningen i huset bestämt,snacka om sjuka regler.
Det bor mest pensionärer i han hus så man kan ju tänka sig vilka som har bestämt dessa underliga regler.
Tur att man inte bor i det huset

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:48:02  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
lösningen är en revolver typ magnum 44.

har ijuförsig inte stört mig så mycket på grannarna så jag har alldrig testat men har hört att det ska vara ganska effektivt :)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:42:07  Show Profile Send orthanc a Private Message
Själv hade man sådan tur att efter 2 veckor när jag hade bott här säger tanten som är granne: Det var värst vad tyst det är, vore roligt om man hörde att folk var hemma.
Vad säger man till damen: Det är lungt stereon har inte flyttat in än, så du kommer märka när vi är hemma.
Tänk att så små saker kan göra äldre folk glada. Efter stereon kom på plats har hon inte klagat över tystnaden.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:46:35  Show Profile Send RotelPower a Private Message
orthanc:

<------- 100 posts

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:52:46  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Hoppas att min kära äldre pensionärsgranne inte klagar på mina ååh nyuppackade MAggies !!

Här ska spelas ..

[i][purple]
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:33:06  Show Profile Send Cortez a Private Message
Det är nog inte en fråga om volym, snarare brist på vett och etikett som ofta bidrar till klagomål.

Klockan 19:30 en lördag kväll kan man kräma på ganska mycket, medans söndag morgon kl 10:00 inte är en så värst lämpad tid.

Jag har sådan tur att jag har två högtspelande grannar under & över mig, och tröttnar jag på dem behöver jag dra igång favoritskivan på respektabel volym så sänker dom.

Jag är stereodiktatorn i mitt hus, än så länge obesegrad :)

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/21 :  10:27:41  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har själv väldigt svårt för en viss granne. Nämligen dom vägg i vägg. Det är ett pensionärspar som inte har några som helst intressen, det vill säga dom sitter alltid hemma.

Jag kom hem tididgare från jobbet igår och sjönk ner i lyssningsfotöljen och satte på lite Neil Young. Nu snackar vi alltså Neil Young här, inte nån bastung hip hop eller nåt i den stilen. Jag har dessutom stativhögtalare. Jag hade ganska låg volym och började lyssna. I ungefär mitten på andra låten så störs jag av ett jävla bankande. Jag går till ytterdörren för att se vad det är och vad ser jag då om inte pensionärsparet utanför dörren. Mannen står och sparkar!?! på min ytterdörr medans kärringen står och manar på "Sparka ordentlig Göran, sparka så hårt du kan". Allvarligt talat, hur normalt är detta!

Jag öppnar dörren och frågar vänligt vad dom håller på med. Kärringen svarar, men inte till mig utan säger: "På honom nu Göran!". Right... Mannen börjar skälla på mig för att dom inte kan prata vägg i vägg för basen är så fruktansvärt hög(Jag spelade Neil Young, akustisk rock!!!!!!). Jag tar med "Göran" in i vardagsrummet och visar för honom att jag har så lågt att vi kan hålla en konversation i normal samtalston trots att stereon är på. Men detta är inte nog. Han stormar ut fly förbannad för att jag inte stänger av direkt och ska gå till miljö och hälsa förvaltningen och lämna in ett skrifligt klagomål... Klockan var 3 på eftermiddagen...

Som sagt, dessa grannar, dom är underbara..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/21 :  10:34:33  Show Profile Send pontus a Private Message
quote:
"Sparka ordentlig Göran, sparka så hårt du kan"

"På honom nu Göran!"
Akhenaton, du har inte bara tur med försäljare utan även med grannar...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/21 :  10:46:49  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jo, jag verkar ha turen att stöta på dom allra trevligaste, sympatiska människorna här i skåne..

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:12:14  Show Profile Send iffe a Private Message
Akhenaton: Ett tips, ring och klaga på din granne. Säg att det är störande att de kommer och bankar på din dörr så fort du lyssnar på musik på låg volym mitt på dagen. Om du klagar har du större chans att klara dig än om du låter dem få hela tolkningsrätten.

Jag hade en granne som brukade klaga på att jag spelade för högt. Orkade inte engagera mig utan drog ner volymen när han sa till. Senare började han flippa ur mer och mer, till slut en dag hävdade han att det "lät som att det flöt omkring grejer i min lägenhet" och var fly förbannad. Tidigare hade han även anklagat mig för att spola ner konstiga grejer i tvättfatet. Psykiskt sjuk person, givetvis.

Men grejen var att innan hade jag fått klagomål på mig med hot om vräkning, när jag ringde och klagade själv (när droppen fick bägaren att rinna över) så fick jag gehör för det jag sa. Sen kom det in ytterligare klagomål och personen i fråga blev vräkt och min stereo spelar på som vanligt.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:34:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>iffe

Jag tänker lyda ditt råd. Ska ner och klaga på grannarna när jag kommer hem från jobbet.

Hade ju varit enormt skönt att slippa dom kära åldringarna.. men sån tur har man väl inte..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:17:34  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Det jävliga är att alla som klagar har rätt! Det handlar om en ljudnivå i storleksordningen för en viskning. Hörs det mer än så in till grannen så har dom rätt att skylla på dig. Helt sjukt..
En annan myt som existerar är att man har rätt att vara lite högljudd fram till nio eller tio eller nåt liknande.. Men det är som sagt en myt, man har inte rätt att leva om alls om man läser de regler som är uppsatta runt detta.

Det bästa är nog att försöka prata med sina grannar och förklara vad man pysslar med och fråga om man inte kan få spela fram till en viss tid eller nåt liknande. Men med de riktigt "känsliga" är nog inte ens särskillt vänligt inställd till detta ens. Så då har man att välja på att flytta eller sluta lyssna på hifi..

Har själv haft ett par grannar i min egen ålder (alltså 22) som kom och knackade klockan tolv(på dagen!) på en lördag. Då börjar man fundera vad dom har för liv..

Mitt bästa tips är att flytta till nåt skabbkvarter. Typ sochus eller nåt. Dom bryr sig inte ett dugg (och skulle dom bry sig så är dom ju "bara" soc-fall)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:58:46  Show Profile Send pontus a Private Message
quote:
Mitt bästa tips är att flytta till nåt skabbkvarter. Typ sochus eller nåt. Dom bryr sig inte ett dugg (och skulle dom bry sig så är dom ju "bara" soc-fall)
det var ju en trevlig inställning...

Att flytta till studentboende är postivt från ett rent hifiperspektiv (finns dock få andra fördelar...)
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2003/03/21 :  13:54:14  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Hmmm inte roligt som vissa av er har det, lider med er. Själv spelar jag inte så högt mest beroende på att mitt lyssningsrum är riktigt dåligt, så det går inte att spela så högt. Men ändå lär det ju höras till grannarna särskilt bastonerna *s*. Har inte fått några klagomål än men i grannlägenheten är det en väldans omsättning på folk kan det finnas ett samband ;).

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:24:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj oj! Om jag skulle berätta vad min granne har gjort p g a att jag spelat musik på stereon så skulle ni få dåndimpen allihop.

Men jag är nu så pass less på det hela att jag knappt orkar skriva om det, för då blir jag bara påmind om alltihop.

Det har faktiskt gått så pass långt att jag numera har svårt att glädjas av att spela musik hemma. För det mesta kollar jag bara på TV nu. Är det ett sådant liv man ska behöva leva?

/Johan
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:30:51  Show Profile Send dole a Private Message
Knoppen det är bara att ta tjuren vid hornen. Trimma volymen till 11 och gasa i 280
Själv har jag nu någon dåre till granne som har planterat en tv i sovrummet. Så när man ska sova typ 1.30 på natten hör man Hummm naaee muppp jgunnne bummmell grup. Och jag kan inte lista ut vilken j***a det är.
Vad folk gör mellan 10:00 och 22:00 struntar jag i.
Men efter 22:00 ska det vara tyst.
(Utom kanske till 24:00 en fredag eller lördag.)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:40:53  Show Profile Send norman a Private Message
knoppen: Låter inte alls bra.. (ännu värre om man tänker på alla kassa program det går på tv..)
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:42:11  Show Profile Send Viktor a Private Message
Dole: Dags att börja åka hoj utanför huset mitt i natten?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:49:04  Show Profile Send dole a Private Message
Hehe åka hoj utanför huset

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Kakan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:25:18  Show Profile Send Kakan a Private Message
Jag har turligt nog inte haft några problem med grannarna (har för enkelhetens skull bara en väldigt trevlig grannfamilj med två små barn i våningen nedanför mig). För att bilda mig en bra uppfattnig om hur mycket jag kunde spela utan att det störde slog jag på stereon på rätt hög volym, gick ner till grannen, knackade på och bad att få komma in och lyssna i deras vardagsrum (direkt under stereonrummet). Det visade sig att jag fick anstränga mig rejält för att höra kvinnan som rockade loss i våningen ovanför. Därmed fick jag en bra bild om var volymen kunde placeras. Då visste jag att jag kan spela högre än jag vill lyssna utan att grannen stördes.

När jag härom helgen hade besök och vi klämde på med en del musik som innehåller lågfrekvent bas dök dock grannen upp på besök och undrade om jag hade något festligt för mig. Djup bas känner grannen av lika tydligt som när tågen rullar förbi utanför.

Man kan inte få allt.

Kakan - kan ibland
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:30:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
mina grannar spelar högt på stereon ikväll, det är bra, för då slipper jag skämmas!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:35:43  Show Profile Send jonasz a Private Message
Skaffa dipolhögtalare, det gör underverk för grannfriden!
En bra biverkning är att de låter bra också

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:53:42  Show Profile Send Mikaell a Private Message
En trevlig sak som hände för en månad sen när jag hade haft fest så träffa jag granntanten i tvättstugan. Jag fråga om vi hade stört (vi spelade högt o det var ca 20 pers på i min 2:a), hon sa att det är så bra med fjärrkontroll till tv´n för då kan man höja volymen på bingolotto utan att behöva resa sig ur soffan, sen log hon bara. sen fick jag bullar efter några dagar som jag kunde bjuda mina vänner på nästa gång dom kommer! bättre än så blir det inte! Tack Gun.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000