HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Metallicas Nya?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/08 :  04:11:27  Show Profile Send Lepra a Private Message
Såg musikvideon till s.t anger o det lät inte bra... det ända man hörde var en "pongande" virvel o hetfields kassa röst, inget mer.

Tycker för övrigt att kirk är en extremt överskattad gitarrist.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:19:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Har nu lyssnat lite mer och måste nog säga att det är det bästa Metallica släppt sedan ...and Justice for All. Ljudet är förvisso skitigt men jag gillar det, särskilt den ringande virveltrumman. Kul också att höra Lars Ulrich åtminstone försöka spela trummor, det var ju typ tio år sedan sist. Det negativa är väl att låtarna kan upplevas som en smula enformiga, samt att Hetfield sjunger lite klent av någon anledning.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:53:35  Show Profile Send dali a Private Message
ollilaboratories: Hmmm, jag har aldrig varit i en replokal där det låter lika sunkigt som på St Anger. Trummorna låter rent förj-vligt! Hade detta varit en debutplatta från någon okänd grupp hade nog inte många gillat den, men eftersom det är Metallica så gör folk sitt bästa för att "lära sig" tycka om den.

Så gör inte jag, men smaken är väl delad ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/07/09 12:56:20
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:23:07  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Jag har sällan hållit med så totalt på en skivrecension som den på
St. Anger i nya Hifi&Musik!!
Spiken i kistan var ordet!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:41:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag har sällan hållit med så totalt på en skivrecension som den på
St. Anger i nya Hifi&Musik!!
Spiken i kistan var ordet!!"

En stor avledning som jag misstänker, till att skivan låter skit i vissa anläggningar beror på att det är en kopieringsskyddad cd.

Jag är dock inte alls förvånad eftersom just Metallica gjort sig kända för att motarbeta spridningen av sin musik via Napster mm.

Skivan låter skräp och går knappt att spela på vare sig DVD:n eller cdbrännaren på jobbet men funkar kanon på min stationära cdbrännare från Plextor och cdspelaren från Primare.

Det här skall inte tolkas som att jag på något sett stöder piratkopiering av musik eller filmer,utan bara läsas som en tänkbar förklaring till det usla ljudet hos St Anger som vissa upplever.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:29:05  Show Profile Send n/a a Private Message

Kan kopieringsskyddet påverka ljudet så mkt? Jag är tveksam.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:33:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det är ju iofs även jag men,det verkar som en tänkbar anledning.För skivan lät katastrof via datorn men bra via min egen. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/10 :  16:31:21  Show Profile Send dali a Private Message
Aha, så det är för att förhindra att folk kopierar skivan som låtarna är så förb-nnat tråkiga? Smart, men å andra sidan vill ingen köpa skiten heller ...

(Sorry, kunde inte låta bli)

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/10 :  20:32:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, det är mycket sämre ljud på de separata ljudspår som kan spelas upp via datorn. Däremot tror jag inte St Anger kan betecknas som välljudande hur man än gör Problemet ligger inte i formatet, det är produktionen som är sunkig, IMHO.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:04:20  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Detta är den klart bästa Metallica skivan enligt mig. Jag tycker att den är ruskigt bra. Vaddå låter dåligt, det ska ju låta så! Allt i världen är inte sockersött och strömlinjeformat ibland gör det ONT!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

carljo
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/07/20 :  04:40:07  Show Profile Send carljo a Private Message
Besviken blir man ju, man vill ha en skiva som låter som de första. Men jag tycker inte att den är dålig, har inte lyssnat mer än tre fyra varv men jag tycker att i alla fal de tre första låtarna är riktigt bra.

Virveltrummans ljud tycker jag bidrar till farten i vissa låtar men den är lite trötsam i längden. Trummorna i övrigt låter ju som de brukar och Ulrich har gått och blivit en riktigt bra trummis.

Jag saknar gittarsolon, Kirk verkar ha ändrat stil lite.

Även om man hatar nya skivan så är de ju inte döda, missade tyvär roskilde men såg en spelning på tv, tror att det var från rock am ring, där de var grymma och hade gjort det bästa möjliga låtvalet (nästan bara gammalt, inledde med blackened). Hoppas de kommer till Sverige snart.

"A daily dose of eMpTyV will flush your mind down the drain"
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/20 :  09:26:04  Show Profile Send n0p a Private Message
Tycker skivan är bra, men den som har producerat är de väl skottpengar på vid de här laget? Eller?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:35:50  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Skivan rockar på som tusan på mina Utopior... dynamiskt som fan och lika smutsigt!! Lite rått sound är ju bara gött!!

Go to Top of Page

TG
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/07/20 :  14:56:26  Show Profile Send TG a Private Message
Tackar och bockar
för att denna cd inte kommer att hamna i min cd samling, trodde de hade försöker att komma till baka efter deras mjuka stil, men tydligen inte.
old metallica ruls

In love whit 2 ch
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/20 :  15:20:19  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Mjuka stil? Ja.. detta är definetivt inte soft och mjukt. Eller va menar du?

Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:53:38  Show Profile Send Reefer a Private Message
Jag tror att en del av dom som tycker att St Anger är bra inte har lyssnat på Metallica förut, det kan dom inte ha gjort helt enkelt, lyssna på plattan "Master of Puppets" sedan lyssnar ni igen på St Anger, skillnaden är enorm och det är inte till den senares fördel....

"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee"
-John Locke in "a letter concerning Toleration"
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:24:30  Show Profile Send redestad a Private Message
Bra sagt Reefer!!! Har tänkt precis detsamma, blir nästan störd när folk kommer och säger att de gillar nya plattan och i nästa andetag påpekar att de aldrig tidigare lyssnat på eller gillat Metallica :-( Känns som de borde lagt ned för ett tag sedan. Alla som vill får ju självfallet lyssna på smörjan men i min värld är den fan inte "äkta" ;-)

(Lustigt nog är Metallica en av få grupper där jag har en väldigt "konservativ" inställning, gillar annars utveckling. Komplext.)
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:11:19  Show Profile Send poppen a Private Message
Svensson gillar sunkigt ljud. Det sådant som kallas känsla och äkta mm.
Vanliga människor har enkla anläggningar det för dessa som producenter och artister gör skivor.
Men vist är det trågigt att man inte anstränger sig och gör en produktion som låter bra.

Kopmpetensen fins ju.
Go to Top of Page

Barf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:12:25  Show Profile Send Barf a Private Message
Tycker att det var ett hemskt gnällande på hur produktionen låter, det är det ljudet grabbarna valt för att behålla känslan i låtarna, lite rått och opolerat, inget ont i det ... Tror att att låtarna skulle låta rätt mycket sämre med samma (Över)producerade ljud som på svarta skivan och framåt.

Och ja, jag har lyssnat på Metallica sen Kill Em All kom, men alla ni som spelar själva vet att man alltid försöka prova på nya grejer och bryta ifrån det man gjort tidigare .. Äntligen visar dom har lite kvar att ge!

/Mvh Peter
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/08/29 :  21:58:09  Show Profile Send Kreator a Private Message
Verkar konstigt att man valt ett ljud som är så sopigt att det eliminerar allt vad känsla heter!? I mina öron låter det punkband i källare med 1000 kr i budget.

Har hört många plattor där produktionen varit långt mycket bättre utan att den skitiga känslan gått förlorad.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Barf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/08/30 :  02:08:45  Show Profile Send Barf a Private Message
Vems känsla pratar du om egentligen? Vad jag refererade till var deras förhållningssätt till låtarna ... Inte ditt och mitt

/Mvh Peter
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/08/30 :  16:01:19  Show Profile Send Kreator a Private Message
Vad jag menar är att om dom vill förmedla en känlsa så är det väl rimligt att även skivköparna (=fansen) ska kunna uppfatta den. Inte tolka ljudet som så outhärdigt att ingen orkar lyssna på den.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Barf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/08/31 :  14:25:54  Show Profile Send Barf a Private Message
Spelar du in något själv?
Om du nu gör det vet du mycket väl att du inte väger in andras uppfattningar om ljud när du sittar och eq'ar det du spelar in, då utgår du helt från dina egna referenser och inget annat .. Bra (passande) ljud i deras öron överenstämmer tydligen inte med dina, tough luck!

/Mvh Peter
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/31 :  16:55:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Om du nu gör det vet du mycket väl att du inte väger in andras uppfattningar om ljud när du sittar och eq'ar det du spelar in, då utgår du helt från dina egna referenser och inget annat"

Om inte producenten optimerar ljudet för att så många som möjligt ska köpa skivan förstås...
Go to Top of Page

Barf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:34:56  Show Profile Send Barf a Private Message
Hejsan!

Nog inte helt vanligt förekommande att en producent helt bestämmer inriktning på soundet förutom Brittan och dom kanske .. Men med tanke på att bandet sitter med i produktionen tror jag inte att det är något problem ...

/Mvh Peter
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000