| Author |
Topic  |
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 16:35:52
|
Tycker det hetsas på en utmärkt nivå.. |
 |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 16:37:09
|
Absolut!! Här hetsas i extrem välmening!!  
|
 |
|
|
Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 16:37:35
|
Hej grabbar,
Mycket snack om "sista metern"...ur EMC hänseende bryr sig signalkablarna inte särskilt mycket om vad som händer mellan Ringhals och proppskåpet, eller mellan proppskåpet och eluttaget. Man använder skärmade nätkablar för att minimera störfältet just kring den sista metern! För att komma runt problemen med skitig hushållsel får man nyttja filter och trafo eller batteridrift som någon nämnde (inte för att det är en särskilt praktisk lösning men ändock). 
Mvh, Marcus |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 16:41:36
|
| Jag var med också och lyssnade där CH nämner. Jag måste säga att det här gör mig förbannad!!! Det blir STORA skillnader men jag kan för mitt liv inte förstå varför. Byta en j-a nätkabel och sen få ett annat ljud, jag hör ju själv - ena kabeln gav spretigt hårt ljud den andra mjukt och väldefinierat. Varför blir det så? Ja, säg det... Jag har hårdnackat hävdat att nätkablar inte gör skillnad men vad ska man göra när man hör sånt här. Det är bara att krypa till korset och erkänna - jag hade fel! En läxa har jag lärt mig, det är att lyssna och bilda mig en uppfattning innan jag säger alltför mycket. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 17:08:05
|
| Ja tyvärr så är det nog så att man måste uppleva vissa saker för att bli varse om hur det ligger till, men man ska ju försöka lära sig nått nytt varje dag som man säger... |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 17:59:59
|
| De´e ju skönt att det fortfarande finns folk med hörseln i behåll. |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 18:41:21
|
Har också hört skillnad på nätkablar. Varför vet jag ej, blev också förvånad. Kan det bero på att konstruktionen inte är genomtänkt när det gäller just störningar, dåligt avskärmad osv?
Mast31 / MartinH, hur blir det med det testet? 
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 19:00:50
|
Väntar på OK från MartinH till mitt förslag till test(deal)  |
 |
|
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 19:04:10
|
Jag har själv hört en ordentlig skillnad mellan olika nätkablar, senast var de nya Nordost-kablarna. Däremot vet jag inte om prestandan rättfärdigar priset alla gånger, men men,..jag är får väl ändå vara med på "javisst-sidan" va? |
kabelskitsnackare
|
 |
|
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 19:07:33
|
Batteri-matning verkar ha sina nackdelar, dynamiken brukar visst bli lidande och det låter inte som ett område jag vill kompromissa med.
Angående nätkablar tycker jag fortfarande att 10.000 SEK på akustikförbättring av rummet borde ge mer resultat, men om det redan är gjort så kan det ju bli riktigt intressant! /Per |
You're nobody without a Naim
|
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 19:35:01
|
Jag förstår inte hur man kan argumentera för högtalar- och signalkablar, men helt mot strömkablar...längre. Slå bort de förutfattade meningarna och lyssna! Jag var helt imot dyra pengar på strömkablar innan jag fick en demo på Primare SPA20 med Clou´s häftigaste strömkabel (tror den heter silver vocie eller nå´t). Verkligen allt blev bättre, dynamik, separation, omfång, allt! Jag visste inte vad jag skulle säga. Demonstratören stod och smålog bakom mig eftersom jag innan hade förklarat för honom att det där med strömkablar tror jag inte ett dugg på, jag var ju minsann elektriker och allt... |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
|
palm
Member

371 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 20:30:31
|
Rolig tråd att följa der här Var och hämtade ett gäng Transparent super nätkablar i helgen hade med mig en kompis som inte är intresserad av HiFi utan bara musik som han brukar säga Vi lyssnade en kort stund med de gamla och seda med dom nya jag sa inenting utan väntade på hans kommentar "HAR DU HÖJT VOLYMEN?????" jag förklarade för honom att det antagligen var förbättrad dynamik han och jag hörde eller att det blev en tystare bakgrund i musiken, varför vet jag ej men skillnad blev det!!! så jag är vel också placerad i ett läger här   |
Palm |
 |
|
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 21:01:42
|
Skoj !! Nu har alla något skojigt att säga om ljudförbättring, hmmm
  |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
Edited by - Creative Audio on 2004/03/18 21:03:09 |
 |
|
|
sker
Member

488 Posts |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 01:23:41
|
...men vad ska man tro om nätkablar när inte ens Stereophile hör dessa skillnader...
(klippt från dyiaudio.com)
"The editors of Stereophile lost a blind challenge to Bob Carver. They couldn't tell a pair of $15,000 monoblock tube amps from a $699 Carver model that Bob lightly tweaked to duplicate the frequency response of the tube amps. They helped define the terms of the test. They were VERY confident they would win. They lost."
Vad ska man tro, som sagt? Tror mig själv kunna höra skillnader mellan ett kallt och varmt Pass Aleph3    , men kan bara inte få till hörbar skillnad mellan nätkablar..(men är uppenbart i minoritet) .
Vad tror du om Stereophile-testen, MartinH? 
|
 |
|
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 07:22:35
|
Dax att dom byter hörapparater mot en HIFI på Stereophile ??? Min gamle far hade en sådan från Bosch med 5 EQ inställningar, den var riktigt bra!!
    |
Edited by - Creative Audio on 2004/03/19 07:23:03 |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 11:39:45
|
Det finns två stora källor till störningar som vi vill skydda oss mot, de som kommer från vår elleverantör och de som vår egna system skapar. Jo, våra egna prylar är en av de absoluts största källorna till nätstörningar genom likriktning och annat skräp. De skickar ut denna störning av på nätet igen eftersom det är växelström vi har i våra väggar. Genom att ha en kabel med bästa möjliga skärm minskar vi effekten av dessa störningar. Enkel fysik. Nätburna störning skyddar man sig genom trafos+filter. Enkel fysik. Nätkabeln utsätts för ett starkt varierat magnetfält med en given frekvens så det är viktigt med en viss mekaniskt stabilitet för att undvika ljudlig påverkan. Enkel fysik.
Så wolfagng och mats31 - varför är nätkablar så konstigt?
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:04:50
|
| Om du nu menar mig Micke Y, (wolfagng) så tycker jag inte alls att det är konstigt. Tvärtom pläderar jag ju för BRA nätkablar och har "naturligtvis upptäckt" att en del "låter" mycket bättre. |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:07:23
|
Det där citatet som mats31 kom med var en väldigt dålig sammanfattníng eller snarare grovt vilseledande beskriving av testen. Texten finns på Stereophiles hemsida. Kanske en bra läsövning för mats31?
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:33:57
|
Var på Stereophiles hemsidor hittar man testen?
mats31, det blir helt galet att klippa ut en del av en test från ett ställe som inte är källan. Det kan ju också vara förvanskat där av ett eller annat skäl genom att dom har lagt ut en liten bit av en helhet som i sista slutändan ger en helt annan innbörd.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Topic  |
|