Author |
Topic  |
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 17:46:44
|
Zalve: Jamo-dipolerna som fanns på lördagen blev ju till söndagen utbytta till ett par stora Klipsch RF-7 (tror jag det var) som var hur kul som helst!
/A |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 17:47:21
|
Nu får ni sluta att tjaffsa om akustiken på mässan alltså , det var intryck och höjdpunkter som denna tråd var avsed för |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 18:04:08
|
OK, då förstår jag Anton. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Egill
Member

376 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 18:24:09
|
Angående Kharmahögtalarna så tyckte jag de lät alldeles för återhållsamma, nästan som om man satt i ett annat rum och lyssnade (lite överdrivet men ändå), fast det hördes att där fanns potential. Inte värt 100k kr för mig i allafall |
Vituð ér enn, eða hvað? |
 |
|
Viking
Member

224 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 18:37:06
|
Martin Logan Summit: Unaturlig? GIVE ME A BREAK! Det er tydelig at du ikke vet hva naturlig lyd er om du fikk det servert på sølvfat. Summit er naturlige, du liker det unaturlig, det er greit. Men ikke kall Martin Logan Summit for unaturlig, det blir latterlig. |
MVH Viking |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 18:53:54
|
Anton: Drevs det med samma elektronik som Jamo-högtalarna på lördagen? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 19:52:14
|
Trevlig mässa, det spelades inte på så hög volym generellt som Gignosmässan i vintras.
Lät bra tycker jag bl.a ARC med Wilson Sophia, fattas bara annat med den prislappen. Där spelades en del kul klassiskt på vinyl som lät stooort och 3D. Grannen med Usher lät oxå bra synd bara att rummet var så litet.
Direkt illa tyckte jag bara dom hissade Monitor Audio lät, vass diskant trots lagom volym. Synd dom ligger i ett prisspann där nog även jag har råd.
Ett haksläpp var faktiskt dom små gråa TL-högtalarna med Jordanelement (kommer inte ihåg vad dom hette) drivna av en liten h/k- stärkare. Där spelades bl.a Diana Krall in Paris och när man blundade var det en mycket bra närvarokänsla. När man tittade upp förundrades man över vad den "lille skiten" presterade.
Zu var en annorlunda och kul uppenbarelse.
Burmester lät oxå bra men med tanke på priset så.......demades med lite ovanligare musikval än brukligt på mässor. En man bakom mig sa högt "de ä kul å höra musik som man lyssnar på"...
Annars var det som vanligt en hel del trist mässmusik. MEN jag fick iaf med mej en schysst packe vinyl hem både nytt å beggat.
|
nyfiken skeptiker |
 |
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 20:19:40
|
Martin.M: Ja det var, mig veterligen, samma elektronik. Blev glatt överaskad av hur de spelade! |
 |
|
olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 22:23:46
|
quote: Unaturlig? GIVE ME A BREAK!
Vilken konsert har du varit på där alla musikerna springer och ställer sig ovanpå varandra på ena sidan av scenen när du lutar huvudet något av mittaxeln. Naturligt? Give ME a break! |
Edited by - olof on 2005/10/24 22:24:23 |
 |
|
Snoddas
Member

920 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 01:24:53
|
Många intryck blev det iallafall !
Dom bästa sakerna:
Martin Logan med Cayin´s monoblock tyckte jag var det som lät bäst! Otrolig närvaro med bra stuns i basen. Kunde lätt fått följa med mig hem . Prislappen behöver man ju inte titta på.....
Dynaudio och deras nya Focusserie (kommer tyvärr inte ihåg vilken elektronik som det spelades med) lät också bra. Deras stativare lät så bra att det tog mig ett tag innan jag insåg att det var stativaren som spelade och inte golvaren. Makalös bas från den lilla saken.
Usher, dom små nätta golvarna (ironi), var också väldigt trevliga. Dom spelade en basslinga från något filmsoundtrack med musik gjord av Peter Gabriel. Den basen var djuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup! Lite klarare diskant kanske hade varit på sin plats. (Jag vill ha LJUS diskant).
Jamo, MS´s nya Silverserie, Cantons nya "småburkar" lät också trevligt. Dock så lär man behöva bo i en mindre tennishall för att få in Jamo eller Canton.
Besvikelse 1: Pioneers nya "high-end" högtalare hade en grym finish men ljudet var urtråkigt. Besvikelse 2: Allt dom sålde, eftersom det såldes i respektive rum. Kunde dom inte haft all försäljning direkt när man kom upp? Vissa rum som sålde saker kom man inte ens in i .
Skulle handla nya strömsnokar men kom aldrig till skott pga. detta. Skulle åkt in andra dagen också men tanten blev sjuk. Nu sitter man här utan ordentliga strömkablar och utan nätlist.
Sluta gnälla om dåliga rum . Dom flesta har rum som i stor utsträckning påminner om sådana rum. Låter det bra där så kan låta bra i ens egna hem. Dom flesta av oss har inte dedikerade musikrum med diverse akustikförbättrande åtgärder, tyvärr............
Bäst av allt: pratstunden med Jorma ang. strömsnokar, fick hälsat på Wolfgang och Mayro på vägen hem. Värt mycket bara det
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2005/10/25 01:25:53 |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 07:03:03
|
quote: Jorma "I Mårtens rum där jag också höll till var det en lätt höjning på knappt 3 dB i området mellan 100 till ca. 200 Hz. Annars var rummet bra."
Hur kom ni fram till det? För mig framstår det som ett fullständigt fantastiskt rum då jag aldrig stött på rum utan resonanser i +-10-15dB. Och ofta ännu värre.
Och om man nu kommer till ett rum med fula basresonanser som i dom "stora" rummen. Vad gör leverantörerna då? Har man inga motmedel om man står och spelar på elektronik för flera hundra tusen? Consulterna kör ju dessutom en del med Svanå så nått borde väl kanske använts? Tyvärr var det för långt att åka för att kunna se och höra själv. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
Jesper_Nilsson
Member

494 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 08:40:29
|
quote: Ett haksläpp var faktiskt dom små gråa TL-högtalarna med Jordanelement (kommer inte ihåg vad dom hette) drivna av en liten h/k- stärkare. Där spelades bl.a Diana Krall in Paris och när man blundade var det en mycket bra närvarokänsla. När man tittade upp förundrades man över vad den "lille skiten" presterade.
Högtalarna var orginalversionen av Ted Jordans Jx92s VTL (ritning finns på Jordans hemsida). Elementen var Jx92s 5" bredbandare.
/Jesper |
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 10:08:34
|
krellmaster: "Direkt illa tyckte jag bara dom hissade Monitor Audio lät, vass diskant trots lagom volym. Synd dom ligger i ett prisspann där nog även jag har råd."
Vass diskant? Det vete tusan, säkert du inte blandar ihop med Audiovector eller Mordaunt-Short-rummen? ; )
Sedan så är du ju inte tvingad att köpa, även om dom råkar ligga i din prisklass. : )
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:19:42
|
Intressant hur vi alla verkar ha lite olika uppfattning om ljudets natur. 
Måste bara nämna att ja tyckte vinylen var härlig på mässan. Inne hos Mårten Design var det dregel-varning, ju! "En arm och ett ben, tack". Inga problem! 
Blev även klart impad av jämförandet mellan Cd-mediet och Vinyl-mediet hos Creative. Missa dock att kolla priser på alla vinylspelare överallt - tanken slog mig efteråt hur fint det hade spelat...
Bild på denna iaf inne hos Creative.

M |
 |
|
pdmlmember
Member

309 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:58:33
|
Den spelaren ser ut att vara exakt samma som min Pro-Ject 2. Jag vet att de tillverkas i samma fabrik men det här var intressant. |
 |
|
pdmlmember
Member

309 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 11:59:49
|
Ok, nu ser jag att Music Hall har ett inbyggt vattenpass. |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 12:40:28
|
Mayro skrev- quote: Desutom var rummen rätt bra akustiskt med fin dämpning.och med folk som även det hjälper till...
Ursäkta men var hittade du dom rummen  Det satt lösa innertak som vibrerade, värmeelementen vibrerade, när man slog lite lätt på väggen lät det "Boungk", bakgrundsljudet påminde starkt om Finlandsfärjan 02.00 på natten... Nä, rummen var inte bra och det kommer man aldrig/sällan att få uppleva på en mässa. Mässan är till för att väcka en nyfikenhet/intresse för produkten som sedan demas för de intresserade i en trevligare butik-/hemmiljö.
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 13:16:50
|
Jodå pdmlmember; visst påminner den men den har sex viso-elastiska koner som separerar de två "plattformarna" från varandra och "tar bort"/ dämpar ev. vibrationer! 
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 13:26:57
|
Sanoj.. Din beskrivning är väl rätt passande för dom hem vi bor i ungefär. Dvs gipsväggar som säger "bounk". bakrundsljud som är som finlandsfärjan från trafik o grannar osv... Vibrerande bokhyllor o alsköns inredning..
Eller har du limmat o skruvat fast allt i ditt hem kanske...
Jag tycker det är trist att se att man på ett forum för ljud o musik INTE kan säga sin åsikt rent ut utan att det skall bli mer snack om ens åsikter än om den man själv anser..
Alla får väl rimligen tycka vad dom vill. Jag anser att det är bedrövliga priser i paritet med vad man får. Hoppas jag kan få tycka detta UTAN att det skall "bedömmas" av andra. Ni får tycka exakt vad ni vill för mig.
Jag är nämligen näppeligen inte så intresant person så min åsikt är andras lag sörru..
Därmed punkt från min sida här.
Gillar ni läget så.. ok.. gör det. Jag gör det inte. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 13:44:37
|
Nä Mayro, man får faktiskt inte skriva på forumet utan att få det bedömt av andra...det är väl lite grejen med forum. Du är nog själv medveten om att det inte kan jämföras med det egna vardagsrummet, men det är ju kul att sätta saken till sin spets..eller
Om du har liknande bakgrundsljud som det var på mässan skulle jag ta en allvarlig funderare på en flytt. Hur bor du egentligen, vibrerar allt hemma hos dig bara för att du spelar musik
quote: Alla får väl rimligen tycka vad dom vill. Jag anser att det är bedrövliga priser i paritet med vad man får
Det har man naturligtvis sin fulla rätt att tycka.
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 13:47:20
|
Jag har startat en tråd som innehåller två frågor angående detta med små eller stora rum. Alla får väl ha en åsikt Mayro? Jag håller heller inte med dig men det innebär inte att jag gnäller över sakernas tillstånd eller tycker något är orättvist. Mässor bjuder verkligen på helt andra och MYCKET sämre kringförhållanden är vad något hem i landet kommer i närheten av.
En subwoofer på andra sidan en enkelgipsvägg är väl knappast vad man är van i vare sig i hus eller i lägenhet?
Att låtsas detta skull vara samma som i mångas hem hem håller jag inte alls med om.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 16:41:12
|
ML till Revel-stativarna var utan tvekan den absolut bästa kombon.
Hade varit kul med en sammanfattning senare FBK.
PS. Vart var alla Hifi-klubbens prylar ?!! |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 22:51:27
|
Blue: Nä jag blandar inte ihop Monitor Audio med Audiovector men jag tycker iofs dom är tunna och skrikiga oxå. Tunn bas och överenergisk diskant är jag allergisk emot men det kan bero på tinnitusen.
Mordaunt Short har jag aldrig hört men det verkar ju inte va nåt för mig det heller då ;-). Är nog ganska nöjd med mina halv-vintage burkar....just nu iaf |
nyfiken skeptiker |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 22:59:12
|
quote: PS. Vart var alla Hifi-klubbens prylar ?!!
Minns jag rätt så har dom aldrig varit med i Malmö |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 23:39:51
|
Men dom var på besök, och deras LCD skärmar var i rummet bredvid mitt ...... Och skivor köpte dom hos mig med ...... till butikerna!
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
Topic  |
|