Author |
Topic  |
sub_sonic
Member

82 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 21:18:11
|
? Vad är klubbstugorna för något? Har missat det! |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 00:32:07
|
Syftet med klubbstugorna är att skapa lokala träffar och främja att folk träffas på riktigt. Vi vill slå hål på anonymiteten som i varje fall jag tycker är en tråkig bieffekt med internetfora. Jag ser inget problem alls med klubbstugorna, men de ska ju hållas med lokalanknytning och på ett personligt plan.
Generellt är det LÅG aktivitet i klubbstugorna, undantaget är oeljud - skåningarnas klubbstuga.
Att det skrivs mindre vet jag inte om jag håller med om. Däremot tycker jag att det är lägre "brus" nu, det är färre skräpinlägg och pajkastning och i stället mer kvalitet. Det är också fler bildtrådar nu än för något år sedan, vinylforumet har tagit bra fart också. DIY har väldigt livlig aktivitet.
Trafiken på forumet är fortsatt hög och strömmen av medlemsansökningar är stor, just nu har vi 128 stycken på kö.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 10:53:10
|
Att klubbstugorna är kanon är inget tvivel om.. Det var inte heller frågans kärna.. Utan mer kanske just detta att vi "kryper in där" för mycket. Och även om därigenom trådar blir "renare" utanför så kanske dom ochså blir "torrare". Och "almänaktiviteten" minskar..
Vilket ju i sin tur gör att forumets öppna del blir LITE dränerat på "liv"...
Så hoppas att alla förstår vi INTE talar i svartvita termer här.. Utan kanske mer om nyanser...
Det finns alltid en nyans!!. Och ingen får tro frågan var hurvida stugorna är bra eller inte.. För det är dom. vår stuga är oerhört aktiv..Och innehåller till största delen endast massa ot på rad som tidigare sagts...
Jag skrev en fråga i topicinlägget som jag sätter in här igen...
quote: Min egen åsikt är väl att klubbstugorna är kanonroliga..
Men ändå så kan jag nog dela den uppfattningen att till en del så begränsas KANSKE almänna öppna delen av forumet till en del..
Ja.. vad tycker ni... Bör vi alla skärpa oss lite och vara mer ute i öppna delarna
Jag markerade "huvudfrågan" lite.. Och som sagt.. "Nyanser" är det tal om. inte svartvitt.. Så detta är endast exakt vad det är. DVS en liten enkel diskution som absolut inte bör skapa en megadebatt. utan endast en trevlig kamratlig diskution där vi gemensamt utvärderar tiden efter.. Och ser om det går att "finslipa" kanske så saker blir bättre..
Sånt vi gör ofta med våra anläggningar.. tweekar in noga..
MVH Tobbe
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
niklasmagnus
Member

457 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 11:48:06
|
jag har nu inte läst igenom hela tråden, men jag tycker det blir bara mer och mer död på det öppna forumet. Jag kan dock inte säga om disskutionerna har flyttats till klubbstugan i min del av sverige då jag inte är med i den. |
 |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 13:09:14
|
Mer död på det allmänna forumet och jättebra i klubbstugorna....
....går det hela mer och mer över i "frimureri" (slutna sällskap med egna regler och "ryggdunk" internt - samt ofta väldigt strikta krav på närvaro och olika sorters bidragande) såsom t ex Rotary med just titlar som president o dyl i verksamheten. Dessutom ska nya medlemmar rekommenderas in och känna stolthet äver detta. Och sedan sker glatt "utrensningar" då och då, vilket "de som är inne" är stolta över ?!? (titeln "skarprättare" används med stolthet t ex)...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2005/12/10 14:14:15 |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 14:47:35
|
Håller helt med dig ulfsan/Ulf. Den öppna delen måste ju vara "huvuddelen" där alla trådar som kan beröra andra än medlemmarna i klubbstugan bör ligga. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 14:50:10
|
quote: Syftet med klubbstugorna är att skapa lokala träffar och främja att folk träffas på riktigt. Vi vill slå hål på anonymiteten som i varje fall jag tycker är en tråkig bieffekt med internetfora. Jag ser inget problem alls med klubbstugorna, men de ska ju hållas med lokalanknytning och på ett personligt plan.
Tar man eoJEUD som exempel då vi är klart aktivast så är det precis vad har gjort. Nån enstaka tråd kanske skulle ha legat ute men då handlar det om en eller två bara. Vi rensar även upp ibland (dax att svinga bilan igen ) för vi vill inte ha några snålåkare , har man inget att ge då åker man ut !
Lite statistik: 18 april öppnade eoJEUD sen dess har vi skapat 305 topics på 13 sidor dessa har blivit lästa 8178 ggr. Dom som kan läsa är admin o medlemmarna. Vi är i rundla slängar 20 st.
Så vi kanske är lite för aktiva ? Fast......... Hur många bildtrådar har vi startat 
*Edit*
Det är inte den första hösten/vintern frågan om låg aktivitet har dykt upp  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/12/10 14:51:02 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 17:54:55
|
Fakta just nu, jag postar en skärmdump på aktiva ämnen:

Som ni ser, nio trådar igång i klubbstugorna sen midnatt fram till 17.40. Samtidigt har 88 trådar rört sig utanför klubbstugorna. Detta ser inte jag som ett problem i alla fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 18:20:27
|
quote: Syftet med klubbstugorna är att skapa lokala träffar och främja att folk träffas på riktigt. Vi vill slå hål på anonymiteten som i varje fall jag tycker är en tråkig bieffekt med internetfora
Klockren beskrivning 
/Mvh Cyber |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 18:30:43
|
quote: Mer död på det allmänna forumet och jättebra i klubbstugorna....
....går det hela mer och mer över i "frimureri" (slutna sällskap med egna regler och "ryggdunk" internt - samt ofta väldigt strikta krav på närvaro och olika sorters bidragande) såsom t ex Rotary med just titlar som president o dyl i verksamheten. Dessutom ska nya medlemmar rekommenderas in och känna stolthet äver detta. Och sedan sker glatt "utrensningar" då och då, vilket "de som är inne" är stolta över ?!? (titeln "skarprättare" används med stolthet t ex)...
Vakna upp Ulf.  Klubbstugorna har i princip samma regler som huvudforumet. Det finns ingenting om att man måste bli rekommenderas in, utan man skickar ett PM till ansvarige för klubben. Sen hur klubben väljer att göra med inaktiva medlemar är olika. Både Eojued och AÖ har plockat bort medlemar då de inte verkar vilja vara aktiva. I N.A har vi det med som en anslagstavla, där vi hjälper varandra med lokala saker.
Att det är mindre aktivitet på huvudforumet pga ökad aktivitet i klubbstugorna köper jag inte alls.
Även om jag tror att du försökte vara rolig Ulf, så kan jag säga att nåt "Frimurari" kommer det inte bli i klubbstugorna, för då är de fel ute! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 18:32:08
|
Jag tror man kan summera lite och säga att stugorna förutom EV mycke mycke lite har inverkan på forumet i stort ändå. ..
Per G Jeppson satte nog dit orden tidigare då han skrev att man luras att tycka det minskar eftersom uppdelningen UTE i öppna delen gör forumet mer "spritt" helt enkelt.. Och då "ser" man inte hela aktiviteten som helhet...
Så ser det ut för mig i alla fall då man tittar på dom åsikter som inkommit..
Sedan är det tyvärr några som inte är med inne i stugorna. Men ansöka in är som jag sett inte mer än ett pm som behövs. Samt ett visst mått av deltagande också (gäller i eojued i alla fall. dom andra vet jag inte.).Vilket ju är relativt självklart önskemål i en klubbstuga... Men det är ju en helt annan topic än denna som jag skapade här..Det är ju dom "lokala stugreglerna" som styr sådant..exakt som forumreglerna här ute..inget underligare alltså...
Så min slutledning är i alla fall att stugorna högst i marginalen påverkar aktiviteten ut i öppna delen. För tex eojueds trådar hade till 99,99 % blivit låsta efter andra inlägget pga OT i öppna delen. .

|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/12/10 18:33:36 |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 18:58:55
|
Vi här nere i eoJeud har ju precis som påpekades innan mest ot i våra trådar och en hel del(det mesta)som inte har med hifi att göra överhuvudtaget. Tillhör nog sällsyntheterna att vi klarat mer än fem inlägg utan att det blivit ot  Undantaget då när mayro blivit medlem och han blev tvungen att lära sig diverse skånska uttryck(ord)Då han riskerade att kastas ut annars (obs skämt ) |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 19:18:15
|
Skärmdumpen som Bernt la in förefaller ju faktiskt visa att det finns en del aktivitet i eoJueds grupp som faktiskt inte alls har någon speciell lokal anknytning. Tvärtom, verkar det vara en del off-topic-trådar som kanske hade passat rätt bra i den öppna "Fritt forum"-avdelningen? |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 19:19:15
|
ja då hade ni förbaske mig skoj .. o alla satt med on topic helt plötsligt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 19:25:27
|
Piggen: Jo men här skrivs personligt, det kan man inte göra på off topic delen. Vi erbjuder varandras hjälp på ett lokalt plan. Det skiljer sig igentligen inte mycket från pm trafik, fast innom "klubben". Jag tror även att många eoJuedare är väldigt aktiva på den öppna delen, tror inte det är någon som inte är lika aktiv på både den öppna och den slutna delen.
/J |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 19:29:27
|
Piggen, en sak du skall tänka på till är att tråden sällan handlar om det som rubriken säger... OT är mer regel än undantag i den skånska gruppen. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 19:54:13
|
quote: Även om jag tror att du försökte vara rolig Ulf, så kan jag säga att nåt "Frimurari" kommer det inte bli i klubbstugorna, för då är de fel ute!
Hoppas du har rätt, Zalve....Du har ju som moderator inblick. Det har inte jag. Jag har nämligen rensats ut, eftersom jag tydligen åkte snålskjuts och inte bidrog med något. Detta hände ca 2 veckor efter att jag rekommenderats in av en annan medlem (utan att jag egentligen visste om det från början). Synd att jag inte skrev en massa om mina wiskyvanor, för då hade jag kanske fått vara kvar.... Eller vad gäller i oljud?
/Jag försöker faktiskt inte vara rolig i denna tråd...)
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 20:28:24
|
Ulfsan
Dom regler vi har inom euJEUD är ganska enkla , du måste vara aktiv helt enkelt. Starta trådar , svara i trådar thats it. Vi är inte intresserade av att en massa medlemar som har fått ett forum till att läsa men inget ger. Samma om man är aktiv på den öppna delen men inte i klubbstugan.
quote: titeln "skarprättare" används med stolthet t ex)...
Vi har haft ganska stor omsättning på folk , många blev tydligen sugna på att se vad vi hittade på då våra bild trådar syns ganska väl. När det sker rensning så är det Vemsom o jag som går igenom vilka som ska stängas av. När vi har gjort det så startar vi en tråd om det samtidigt som det näms att vissa är i farosonen. I en sådan tråd kom "Skarprättare" upp den första gången sen har det dykt upp fler ggr. En rolig detalj helt enkelt.
quote: (slutna sällskap med egna regler och "ryggdunk" internt
Då har du missat våra bråk !!! Det har gått hett till flera ggr. Nån ryggdunkar klubb kommer vi aldrig att bli.
quote: samt ofta väldigt strikta krav på närvaro och olika sorters bidragande
Har man inget att ge eller bidra med , vad har man där då att göra ?? Man bli inte avstängd efter en vecka precis.
Att klubbstugan i vårat fall har främjat privata träffar osv är helt utan tvivel. Det rings o träffas mer eller mindre dagligen bland medlemmarna. Precis som det ska va  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 20:34:06
|
ulfsan..
Sänd bara ett pm till vemsom så är nog saken biff... Tror inte det borde vara nåt problem direkt om misstag skett..
Och du är ju aktiv här.. och skulle säkert matcha väl in med wirredrickarna där inne .. tänk på mig som snudd inte ens dricker.. jag får ju bara titta på ja..  
så iväg med ett pm till vemsom bara...Så reder ni säkert ut detta..Han bits inte även om han har en synerligen hård yttre atribut med skarpa farliga ögon som förstenar en av skräck.. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 21:01:00
|
mayro eoJeud är egentligen enbart för oss här nere i Skåne Därav att klubbstugorna finns.Det skall alltså vara en lokal förankring Vilket iaf jag anser vara relativt viktigt. Har man medlemmarna spridda över hela landet försvinner tanken bakom det hela Nu finns det några undantag men de är få och får inte bli för många för då försvinner syftet med klubbstugorna. Som sagts innan så känner många varandra i det verkliga livet och att det personliga tenderar att öka (iaf i vår klubbstuga)
|
|
Edited by - EAR on 2005/12/10 23:58:22 |
 |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 21:07:40
|
Nja, man har ju sin stolthet..
En sak som oljud missar i sin skarprättning är att på något sätt varsla den man tänker sig rensa bort om att detta är på gång. Att en vacker dag plötsligt bara inte ha tillgång till stugan känns lite förnedrande...
Men det är klart... Jag känner ju en hel del där inne i värmen, så vi får väl se om jag kommer att be om ny nyckel hos Vemsom...
Sen menar jag faktiskt att stugorna kan fungera dränerande på allmänna delen, eftersom en anda som inte bara handlar om Hifi verkar odlas där ibland och ta "tid och kraft" från kärnverksamheten... och när folk försvinner åt olika håll finns ju inga kvar "på torget" för att träffas... Det är inget roligt att vara på ett öde torg, ju...
/ Ulf |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 21:49:18
|
Jag reflekterade inte på dig Ulfsan utan mitt inlägg var generellt menat alltså om att det skall vara en lokal förankring i de flesta fallen med ytterst få undantag Alltså skall man egentligen försöka att vara med i den klubbstugan som ligger närmast för det är där man egentligen hör hemma och får störst möjligheter att träffa folk in real life och får störst möjligheter att ha roligt tillsammans på pubträffarhemma hos kvällar o.s.v. MVH/Mats |
|
Edited by - EAR on 2005/12/10 23:57:38 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2005/12/10 : 22:03:13
|
Jag kan ta ett fiktivt exempel som kan vara klubbstugornas fördel Låt oss säga att tex P-G köpt en häftig DA omvandlare med rör i  Då kommer jag kanske med kommentaren har du provat detta röret i stället för det du har Närheten gör att P-G har ärende in till stan för att kanske handla mat eller något i den stilen(16km) och svänger in om och lånar några varianter för att prova och kanske tar en kopp kaffe och snackar lite allmänt struntprat under tiden. Om man bor 50 eller 100 mil ifrån varandra så¨existerar inte den möjligheten överhuvudtaget. Närheten som vi skåningar(och våra fåtal adopterade icke skåningar) är det som jag tror ligger bakom att vår klubbstuga är så aktiv som den är
Fast på samma gång kan man faktiskt undra varför storstadsklubbstugorna inte är så aktiva 
|
|
 |
|
Topic  |
|