HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Marillion - Misplaced Childhood 614
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/04/03 :  10:02:37  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Förord

När vi väljer veckans skiva brukar vi skapa varsin "spåningstråd" där vi listar tänkbara alternativ och sedan tittar vi på varandras val och jämför lite så att inte alla skivor hamnar i samma genre.

Det otroliga hände den här gången att två av oss hade valt samma skiva!. Denna 21 år gammla skiva bestämde vi oss för att vi skulle recensera båda om än med något olika utgångspunkt.

Enjoy
Micke Y & Fisherking



Bolag: EMI
Katalognummer: EMI-7243 -4970342
Remaster



Micke Y skriver om
Misplaced childhood

Det finns skivor som har tagit en speciell plats i mitt hjärta och det här är definitivt en av dom. Många tusen varv har den här skivan snurrat, först på min gamla Thorens och senare även på CD. Det som gör den så speciell är att musik, arrangemang och text bildar en så harmonisk helhet som mycket få andra skivor når upp till. Här finns det både nyskapande, lekfullhet blandat med seriösa och stora arrangemang. Skivan består av två delar där de individuella spåren är musikaliskt sammanflätade till helheter, ett arv från vinylens tidevarv när den här skivan skapades. Det är med andra ord inte en särskilt modern skiva det här. Inspelningen gjordes i Berlin 1985 när muren fortfarande stod kvar och studion låg bara 100 meter därifrån. Vid något tillfälle stod bandet och kastade tegelstenar över den och försökte trigga landminor! Lokalen hade varit officersmäss åt SS under en lång period och en del av den speciella atmosphär som här fanns märks på resultatet.
Likaså har det faktumet att musiken är inspelad till största delen live i studion med hela bandet har bidragit till att framförandet har massor av känsla och stämning. Låtarna är långa med mycket starka melodier, långa återkommande teman och gitarr som främsta soloinstrument. Det är en mjuk form av rock som de spelar med influenser från Pink Floyd, Genesis och Rush.



Sångaren Fish har popvärldens bästa texter utan konkurrens i mina ögon. Vissa kan prestera som han i en enskild låt men inte över hela skivor gång på gång som han. Texterna är långa och innehåller massor med litterära och andra referenser som gör att du måste vara vaken lyssnare om du skall fånga alla dess meningar. Fish skriver gärna om de känslor som ett vilt leverne har som konsekvens på honom och just det vilda levernet var det mycket gått om under den här tiden då texterna kom till.


”She wore a ring of violet bruises
They where pinned upon her arm
Two hundred francs for sanctuary and she led me by the hand
To a room of dancing shadows where all the heartaches disappears
And from glowing tongues of candles I heard her whisper in my ear
J’entend ton Coeur“



Annars finns det många texter som handlar om livet på turné som Marillion hade gjort massor av innan den här skivan. Föregångaren Fugazi hade blivit en ganska stor framgång lite varstans i världen och det ville man följa upp med turnéer för att höja försäljningen ännu mer. Nu var nog det ingenting mot vad som följde efter den här skivan som var deras stora genombrott på många ställen.
Det är nog bara Fish som skulle komma på att beskriva en ögonblicksbild av turnélivet på det här sättet:


Another Holiday Inn, another temporary home
And an interviewer threatened me with a microphone
Talk to me wont you tell me your stories

So I talked about conscience and I talked about pain
And he looked out the window and it started to rain
I thought maybe I’ve already gone crazy
So I reached for the bottle and he reached for the door
And I picked up the sleeping pill crushed on the floor
Inviting me to casual obscenity




Redan när Misplaced childhood spelades in så var den omodern och totalt ute på alla former av inneli

Edited by - Micke Y on 2006/04/03 20:57:01

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2006/04/03 :  23:30:51  Show Profile Send HJ a Private Message
Kul att se att det finns fler människor än jag som då och då plockar fram ett gammalt Marillion-album.

Som ni så väl beskrivit är den ett mästerverk och jag får fortfarande rysningar när jag lyssnar på den. Texterna är ett kapitel för sig precis som recensentera nämnt.

Jag har givetvis också köpt på mig de remastrade utgåvorna. Upputsningen fungerar bra på Misplaced Childhood men jag tycker att Fugazi fått ett något "loudness-orienterat" ljud.

Plocka fram den ur gömmorna eller spring och köp.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/04/04 :  00:29:01  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Roligt att se att det finns fler Marillion/Fishnördar här.

Dock så anser jag att detta är Marillions "minst bra" skiva.

När det begav sig (80-talet) så hade jag vänner som var helt insnöade på Marillion och dom blev helt tokiga när skivan kom! Detta var inte Marillion i deras ögon. Dom mest inbitna fansen av mina vänner kallade skivan "Misplaced Album". En av dom blir fortfarande upprörd över den när vi pratar om det idag!

Härligt att se konsertbilden där trummisen sitter på podiumet. Samma podium dom hade när jag såg dom sist (med Fish som sångare) någon gång på 80-talet. Kommer ihåg att en av luckorna som är längst till höger gick att öppna. Fish gick dit och plockade ut en flaska som innehöll rödvin och whiskey blandat. Det var i alla fall vad han sa! Denna flaska bjöd han ur till oss som stod längst fram. Flaskan var en rödvinsflaska men innehållet var som sagt en udda blandning av.....rödvin och whiskey?? Det smakade inte illa i vilket fall som helst.

Oavsett vilket så fyller Marillion och Fish mina sinnen på daglig basis och jag blir fortfarande förvånad ibland över hur bra dom är!


PS. Min signatur är hämtad från deras "bästa" skiva: Clutching at Straws

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/04/04 00:32:30
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/04/04 :  01:01:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tycker att "Script for a jester's tear", "Fugazi" och "Misplaced Childhood" är bland de grymmaste skivor som finns. Helt suveräna texter och varierande musik, borde finnas i varje musikälskares gömmor...







You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/04/04 :  05:35:23  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Är man inte så nöjd över hur Marillion blev när Steve Hogarth to över som sångare, och om man är aningen mer lagd åt "folk"-hållet musikaliskt, så rekommenderar jag plattan Fish - Vigil in the Winderness of Mirrors.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/04 :  08:08:28  Show Profile Send bliss a Private Message
Jonasz: Håller helt med dig, dessa tre är fantastiska. Gillar även real to reel inspelningen.

Micke Y & Fisherking: Tack för en mycket trevlig recension + kuriosa! En kompis brorsa köpte skivan precis när den släpptes och när han inte var hemma så smög vi in på hans rum och laddade vinylsvarven och bara njöt. Blev helt såld första gången. Fick dock under en lång tid nöja mig med ett par inspelade kassettband innan jag köpte skivorna (Maxell UD faktiskt ;-)).

Kan väl lägga till att dessa skivor ofta finns att hitta i hyggligt skick på tex andra långgatan för typ 40:-/st för den som är sugen att testa.


Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/04 :  08:25:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom här tidiga Marillionplattorna är egentligen plagiat av Genesis tidiga skivor rakt av.
På Misplaced Childhood-skivan hade man kommit fram till "The Lamb Lies Down On Broadway".
Det handlar om kortare låtar, ihopfogade till en svit.
Detta är inte menat som kritik, för Genesis själva hade slutat spela denna underbara typ av musik och Marillion gjorde det bra.
Jag tycker Misplaced Childhood är deras klart bästa platta, full av bra idéer.
Tycker också Gaffas rekommendation är bra.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/04/04 :  08:47:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den här var väldigt kul att skriva också. Att Fisherking skulle skriva om samma skiva var inspirerande och sen var det så kul att vi kunde hitta så olika vinklingar på samma skiva.

Jag har sett dom ett par gånger som Marillion och sedan ytterligare två ggr när Fish körde solo.

På Hovet konserten gick Fish ett varv på ståplats och hälsade på publiken! cool tycker jag.

Alla gånger har varit otroligt musikaliskt tillfredställande.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/04 :  09:47:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad kul! Den här skivan har spelats många gånger hos mig, den är riktigt bra. Har också sett dom en gång, på Scandinavium.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/04 :  10:02:08  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Såg Marillion på Liseberg, sommaren 86. Hade hört lite Marillion innan så det blev väl en mindre chock när jag insåg att de skulle spela på Liseberg, av alla ställen. Förstod långt senare att orsaken till att kalla turnén Garden Party tour inte endast härrördes till låttiteln, utan även till det faktum att hela baletten klarades av utomhus.

Fish, för tillfället iklädd svart och vit joggingdress och pannband, gick runt med mikrofonen i ena handen och en lisebergskanin i den andra.
Efter två låtar, tror att det var Assassing och Garden Party, börjar Fish Introducera sista låten. Ett besviket sus gick genom publiken, men när första tonerna av Pseudo Silk Kimono strömmade ut ur Mark Kellys keyboard började vi fatta att de tänkte köra hela Misplaced Childhood från början till slut då.....

Nästan en timme senare var det dags för extranummer, och vilka extranummer sen! Forgotten Sons i en 20-minutersversion där Fish levde ut sin ångest och frustration över oroligheterna på Nordirland så man nästan trodde man befann sig i Belfast på riktigt. Därefter blev det en lika fantastisk version av Market Square Heroes där misären vändes till framtidstro.

Helt enkelt fantastiskt!!

Ska försöka scanna in några bilder ikväll...


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:21:13  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Vilka bra recentioner....man blir sugen på att lyssna direkt

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:23:08  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Var på Liseberg -86 jag med.

Låtlistan var:
1. Garden Party
2. Freaks
3. Script for a jesters tear
4. Assassin
5. Misplaced Childhood

Extranummer
6. Forgotten sons
7. Market Square heroes
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:41:53  Show Profile Send bliss a Private Message
quote:
Det är en mjuk form av rock som de spelar med influenser från Pink Floyd, Genesis och Rush.


Vad ser man på baksidan av "Script for a jesters tear" liggandes bland konvoluten om inte Pink Floyd's "A saucer full of secrets".

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/07 :  20:14:12  Show Profile Send Nothing a Private Message
Den skivan gick på repeat (spola) i min sonywalkman. bla sittandes på bussen till I5 östersund år-92.
Den och 'Fish - Vigil In A Wilderness Of Mirrors'

.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/07 :  21:38:38  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fantastiska skivor La just på "Script for a
jesters tear". Så nu sitter man här med ståpäls igen

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:30:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
För mig var Genesis mina husgudar på 70-talet.
Jag stod på knäna och tillbad dom när dom spelades i min anläggning.
Jag tycker fortfarande att att Genesis live från -73 är det bästa jag hört. När "Duke" kom i början av 80-talet så grät jag floder, musiken var död!
Jag kunde lika gärna sälja min musikanläggning.
Så dök Marillion upp.
Dom lät exakt som Genesis gjorde första hälften av 70-talet.
Min lycka visste inga gränser.
Genesis up my ass!
Phil Collins! Du förstörde Genesis! Håll dig till dina djävla trummor!
Så här ska det låta!

Lite kritiskt så tyckte jag att Script for the jesters ters och Assasin lät precis som jag ville att Genesis skulle låta. Soundet var exakt, men uppdaterat, Fish lät precis som Peter Gabriel, låtarna var lika oförutsägbart uppbyggda, men! Dom var ojämna. Suveräna partier växlade med medioker musik.
Inte bra!
Men Misplaced Childhood tycker jag håller rakt igenom.
I vilket fall som helst tycker jag att skivorna är oumbärliga.
Det för att det gjorts alldeles för lite musík i den här stilen.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:35:51  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Marillion Det där med tegelstens-kastning lät ju kul! Fick dom in någon fullträff

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/04/10 :  08:08:29  Show Profile Send rovis a Private Message
Men en sak blir jag inte riktigt klok på, vad är det för musik egentligen? Jag är obekant med Genesis tidiga historia och har aldrig hört Marillion vad jag vet, men jag var helt övertygad om att det var nån form av 80-tals heavy metal. Antagligen är det omslagen som lurat mig.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/04/10 :  10:38:06  Show Profile Send matså a Private Message
rovis, Tidiga Genesis var Symfonirock. Men när både Gabriel och Hackett slutade så gick det åt mer lättare låtar. Men det var inte Collins som förstörde det, eftersom de tre var med på det alla tre. Personligen gillar jag Collins eran lika mycket som Gabriel eran, speciellt de långa sångerna.

När det gäller Marillion är min favorit Fugazi.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr

121 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:35:10  Show Profile Send rEVOLVEr a Private Message
Om ni är ute efter skivorna så har ju CDON 7 års jubileum nu med billiga skivor. Bl.a. så finns Misplaced childhood för 59:- (Finns en annan version som kostar 159:- också)
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/14 :  18:19:49  Show Profile Send bliss a Private Message
Och som sagt fanns det minst tio utmärkta ex av varje inne på Andra långgatans skivhandel för ca 50:-/st.

Edit: I Göteborg alltså.

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2006/04/14 18:20:27
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:44:21  Show Profile Send markih a Private Message
Jättekul recension! (vilken jag dessutom instämmer i.) Få textförfattare har så mycket bett i pennan och känsla som Fish.

markih
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000