HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HIFI i bil!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2006/05/07 :  02:41:44  Show Profile Send Amatören a Private Message
OK!
Det har varit en "massa" inlägg om hifi i bil senaste tiden.
Varför inte?
De flesta i detta (och andra) forum tillbringar mycket tid i bilen till och från arbetet.
Kanske dags för en egen avdelning rörande detta ämne på HiFiForum
Vad tycker ni

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/07 :  02:54:11  Show Profile Send Saro a Private Message
jag är bilstereobyggare. Tja.. Visst varför inte. Jag bygger aktivt och tycker väl att det skulle vara roligt med en del i detta forum där de flesta har lite högre krav än den normale 18åringen. Jag vet iaf minst en på detta forum som har en skaplig bilstereo förutom mig själv och det är octavia rs. Han har en rätt imponerade anläggning i bilen.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/07 :  09:58:17  Show Profile Send marens a Private Message
"hifi" i bil är intressant men problemet är att man måste tänka i helt andra banor än hemma. Dels pga den lilla kupén med många objekt ivägen och närliggande reflexer men också pga bullernivån i kupén. Man får ändra målen på hur ljudbilden ska låta för att tillgodose hörbarhet istället för korrekt återgivning för det kommer man aldrig ens i närheten av.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/07 :  10:12:34  Show Profile Send KingX a Private Message
samuel: finns det bilder o kika på?
Byggde själv ljud i bil men la helt av för typ 5 år sedan.. Älskar dock o se diverse byggen i bilar.. (och höra skall tilläggas)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:44:00  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Går det att bygga HiFi i bil? Jag trodde inte det, givetvis finns det bättre och sämre bilstereos men man kan väl inte kalla en anläggning för HiFi bara för att det finns något som är sämre!? OBS! Jag påstår vare sig det ena eller andra här utan frågar bara... Jag tycker exempelvis att jag själv har hyggligt ljud i min bil men skulle inte få för mig att kalla det för hifi. En stor del av "HiFi-upplevelsen" för mig är att sitta i sweetspot i en bred, symmetrisk, nyanserad och välbalanserad stereobild - med en lugn och tyst omgivning. Hur uppnår man detta i en bil? (jag antar då alltså att bilen används och är funktionell i sin uppgift som bil - d.v.s. inte tömd på inredning och en stol i mitten, etc...)

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  12:02:09  Show Profile Send CC a Private Message
Kul med bilar som låter! Tyvärr så betonas det mest att det låter i bilbyggen...
Tyckte själv att det var kul en gång i tiden fram tills dess att några kräk på parkeringen vi min dåvarande bostad var bestämnde sig för min bil... Sju gånger!!! En del i taget! Ett oförstående försäkringsbolag (inga namn) och jag lade skiten på (hatt-)hyllan!

Nä... skottpengar!!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/07 :  13:03:12  Show Profile Send Saro a Private Message
KingX: nej inga bilder.

Till er som undrar ifall det finn hifi i bilar? Ja det gör det. Helt klart. Med dagens tidskomp och olika dsplösningar så är det inga problem att smiska ganska många uppställningar som är vanliga i svenska hemmet.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/05/07 :  14:05:15  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Håller med föregående (hög)talare! Har själv lyssnat på en anläggning som kunde mäta sig med många anläggningar i hemmet. Det var ju i och för sig en anläggning som kostade lika mycket som en ny Volvo, men gosse vad de hade fått till det, man blev helt lurad att tro att allt ljud kom framifrån i och med att basen var tidskompenserad.

Det lät allt annat än "billjud".

Rör...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/07 :  14:19:56  Show Profile Send Saro a Private Message
Korrekt. En massa hifityckare på forum som vars enda bilstereoerfarenhet är sonens 240 borde vidga sina vyer lite :) Nu är det ju så att bra bilstereo kostar pengar också.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/07 :  20:51:12  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har hört bilstereos låta ok men det har alltid låtit bilkupé och ljudet maskeras svårt när man kör. Anledningen till detta är att de tidiga reflexerna inte går att komma ifrån, de gör att det kommer att låta bilkupe hur man än gör (även med DSP-lösningar då dessa bara påverkar hela ljudet som lämnar högtalarna frekvens och tidsmässigt och inte påverkar hur högtalarna sprider ut ljudet i kupén och reflexerna som blir). Inte heller bullret går att få bukt med ordentligt. Det spelar ingen roll hur dyra/fina element man använder tex det största problemet är ändå akustiska miljön och högtalarplaceringen, med råge.

Man brukar ju prata om hur viktigt det är med bra rumsakustik för hifi. För billjud är det typ 1000ggr mer problematiskt.

Edited by - marens on 2006/05/07 20:53:29
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/07 :  21:52:43  Show Profile Send Saro a Private Message
Därför uppfan gud bly och dämpfärg..
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/07 :  22:01:48  Show Profile Send esl a Private Message
Fördelen med billjud kontra hemmaljud är att man kan konstruera anläggningen till just den bilen.
Alla filter, frekvensgång, tidskompensering, faskompensering kan man ju optimera väldigt bra!
Hur många har en sådan anläggning hemma?

Kolla bara in Volvos fina ljudsystem!
Åk in till en Volvohandlare och lyssna om ni har möjlighet.
Det har hänt en hel del sedan 240 tiden helt klart!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  22:49:49  Show Profile Send CC a Private Message
"Det har hänt en hel del sedan 240 tiden helt klart!"

- Jaså? Ä de sickert de? :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/08 :  12:48:31  Show Profile Send KingX a Private Message
synd att det inte finns bilder.. det vore skoj o se! du kan inte försöka plåta lite? =)


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2006/05/08 :  15:12:32  Show Profile Send gilgo a Private Message
Tyvärr så verkar det som 99% av alla som pysslar med hifi i bil endast vill ha bas, bas och mera bas. Oftast har dom ett antal basar i skuffen och många gånger original skitsaker i övrigt, det är tuffast så. Att det låter skit om basen det bryr dom sig inte om, övriga registret hörs inte så det behöver man inte bry sig om då.

Jag hade lite hifi i en gammal bil men det var ingen basanläggning. Mycket DLS delar ur Ultimate serien, basen kom från en liten låda på 7liter med en 10" DLS bas som tillverkades av Morel. Spelade absolut inte högt men djävlar vad fint det lät för att vara bil.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:55:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Räcker det med en Behringer Ultra-Drive 2496 för EQ och tidskompenseringar?
Med tanke på hur enkelt konstruerad spänningsmatning den har borde det vara enkelt att kovertera den för 12v drift.
Köpte en Kenwood-spelare i 7500:- klassen som kunde prologic och grejjor, men har inte kopplat in den än...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/09 :  20:41:31  Show Profile Send Saro a Private Message
Sitter just nu på mds í umeå och har precis plastat en till dörr färdig. Nu börjar det närma sig . vinylen är beställd också, tror jag iaf

Polarens båda dörrar är klädda och han sitter just nu och håller på att skruva ihop bilen fram.

Roligt som bara den är det iaf.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/09 :  20:43:26  Show Profile Send Saro a Private Message
Esl. Ändå liter det inte direkt bra i en mordern bil heller.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/09 :  23:18:15  Show Profile Send mayro a Private Message
Bilstereo skulle va skoj att ha som en egen del på detta forum. Då kunde man ju få tips o ideer enkelt o fint direkt här då man skall göra nåt i bilen.. Så den ideen va kanontrevlig tycker jag. Hoppas pac o grabbarna ser detta som skoj underavdelning också. För vi alla har ju hemmastereo som gemensammt intresse ändå.. Så det vore kanontrevligt..

För tex jag skulle aldrig någonsin orka delta i ett forum bredvid detta och till liten del faktiskt.. Men kunde man utnyttja detta forums redan befintlige bilstereokunskap vore det ju skoj...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/09 :  23:36:33  Show Profile Send Saro a Private Message
Mayro: Helt rätt. frågan är bara vad pac och de andra boysen säger
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/10 :  00:03:30  Show Profile Send CC a Private Message
"Alla filter, frekvensgång, tidskompensering, faskompensering kan man ju optimera väldigt bra!
Hur många har en sådan anläggning hemma?"

- Int ja! Å tur e la de... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/10 :  00:05:37  Show Profile Send Saro a Private Message
CC kanske skulle behöva ^^
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/05/10 :  08:52:33  Show Profile Send twostroke a Private Message
klart det ska finnas bilstereo här på forumet!!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:47:15  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Någon här ville ha lite bilder så jag slänger in några ifrån min bil kvaliten är sådär, tog dem med min gamla kamera som var allt annat än bra
Men oavsett vilket så har jag följande utrustning i min bil.

CD spelare: Pioneer DEX-P9, optisk överföring till eq och filter box i bagaget, mycket ofta använd i tävlingsamanhang.

Eq och filter: Pioneer DEQ-P9, 2st 31 bands eq (höger+vänster), 4 vägs delningsfilter (subbas, midbas, mellanreg och diskant) 0-36dB brantenhet på varje filter, tidskomp 0-400cm på varje kanal (8st), Burr Brown 24bit D/A omvandlare (1704).

Slutsteg: Audison VRX 6.420, 6 kanaler, jag kör mitt som 5 kanaler vilket ger 4*75+1*500W.

Diskanter: Focal TN45, 1 tums tioxid dome, monterade i något modifierade orginal diskant fäste.

Midbasar: Focal Polykevlar 6K1, 6.5" bas, kartfacket är ombyggt för att få plats med en djupare högtalare.

Bas: Focal Polykevlar 33K, 13" bas monterad i 50 liter portadlåda, lådan är byggd i 19mm mdf och nedbyggd i reservhjulsbaljan.

Övrigt: Jag har en styck DLS 1 Farads kondning och kablaget i bilen är Autoleads (ström 35mm2), DLS (högtalare) och Oelbach (lågnivå).

Bagaget med täckskivor.


Basen och steget.


Steget.


Diskanten på passagerarsidan.


Midbasen på passagerarsidan (har galler för dem normalt).


Har inga bilder på cd:n och eq boxen så jag tog en på nätet.


Bilen som allt sitter monterat i (Octavia RS -02)

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2006/05/10 17:53:17
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:53:52  Show Profile Send Amatören a Private Message
Snyggt!

Åsså Focal

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:56:26  Show Profile Send KingX a Private Message
snyggt bygge! fin gömma på bas samt steg där bak!

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000