HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekt behövs!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/16 :  10:22:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lech: påhopp? Jag efterfrågar information. Ser du inte det får du läsa igen eller be mig förklara tydligare för trådens fråga är väldigt intressant.

Lennartj: Oj vilken spännande replik! Skapar många fler frågor. Handlar det om utmattning i komponenter eller vad är det som gör icke-repetitiva signaler deformerade? Jag blir nyfiken!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/16 :  10:55:46  Show Profile Send marens a Private Message
Jag får en känsla av att det egentligen är en ickediskussion. Att problemen i motkopplade förstärkare är påhittade för att passa en åsikt/upplevelse av något och att ingen egentligen lyckats visa att motkopplade förstärkare lider av detta generellt. (motkoppling kan ju innebära problem helt klart om man inte dimensionerar den korrekt tillsammans med förstärkaren, men så är det ju med det mesta. Men jag pratar om påståendet att det skulle vara ett generellt problem.)

Man kan ju inte tvinga någon att svara på frågor men avsaknaden av svar, med motiveringen att vi inte skulle förstå, tycker jag indikerar att det egentligen inte finns något hållbart och bra svar som tål att analyseras/diskuteras.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/16 :  11:22:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kanske också bero på tidsbrist, Marens, vilket får ses som helt OK förklaring.
Men jag håller ändå tummarna.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/08/16 :  13:15:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Angående deformation av icke-repetitiva signaler hänvisar jag till debatten Matti Otala startade för ca. 30 år sedan och alla dess efterdyningar.
När jag läste elektrisk mätteknink på Chalmers i början av 70-talet hade vi mycket begränsade mätmöjligheter för sådana. Jag kom att ägna mig huvudsakligen åt mjukvara och inte förstärkarkonstruktion och har noll koll på dagens mätverktyg.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/16 :  13:25:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack Lennartj!

Efterdyningar? Nådde man inget koncensus?
Har du nån länk till läsning?

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/08/16 :  16:58:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Alla känner väl till TIM även idag?!

Om inte, leta på nätet.
Exempel på vad man kan finna:
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?tp=&arnumber=1162904&isnumber=26123
http://home.online.no/~tsandstr/Theory.htm
http://www.axiomaudio.com/distortion.html
http://www.zero-distortion.com/techno/specs/specifications_03.htm
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/16 :  17:22:37  Show Profile Send marens a Private Message
Citerat från: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?tp=&arnumber=1162904&isnumber=26123
quote:
It is shown that feedback values in excess of some 40 dB will cause large internal overshoots within the amplifier. The clipping of these overshoots due to the limited dynamic margins of the amplifier driver stages is shown to give rise to long periods during which the amplifier is in cut-off condition.

Det låter ju verkligen som en dimensioneringsfråga, alltså att det kan bli ett problem om man inte räknar med det men att det inte måste bli ett problem om man gör en bra och genomtänkt design. Det kan väl inte vara så att det alltid är för små marginaler inuti förstärkarens drivsteg?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/08/16 :  18:08:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man kan lyckas mer eller mindre bra med motkopplingen precis som jag tidigare påpekade i tråden. En motkoppling ger inte bara positiva effekter men ofta framställs det som enbart gott och det är synd tycker jag. Om man har linjäritetsproblem eller för hög utgångsimpedans är motkoppling ett sätt att angripa problemet så motkoppling har positiva effekter i vissa fall också. Som alltid är det en balansgång när man skall designa något, vissa väljer en väg och andra en annan. Vissa tycker att den ene lyckats bättre och andra tycker att den andre lyckats bättre. Världen är komplicerad...
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/16 :  18:57:56  Show Profile Send Lech a Private Message
Engelholm.
Editerade mitt inlägg och bytte "påhopp till inlägg" vilket kanske ser bättre ut. ( sorry för dåligt ordval)
Men faktum kvarstår ,inte bara från denna tråden utan många andra också. Vi vet att du inte tycker om rör och då framförallt i lågeffektsversioner. Du måste ha haft en maximal otur i dina upplevelser,vilket jag beklagar och inte rår på.

Jag har en helt annan erfarehenhet än du har om dessa "naturella" skapelser och dess återgivning. Tur är väl det, för oss båda.

Jag har avverkat och förlorat både pengar och tro på det du förespråkar. Men du är välkommen hit hem och "rigga upp" vad du vill inom din genre så kan vi lyssna ihop. Jag kan dock säga att min erfarenhet säger att det "inte blir något köp". Men om du trots allt vill lägga din tid på detta så är du välkommen.
Det finns säkert också andra forumdeltagare som skulle tycka om att deltaga. Dom är välkomna.
"Bollen är din Engelholm".

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/08/16 19:00:31
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/16 :  19:17:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lech:
quote:
Men faktum kvarstår ,inte bara från denna tråden utan många andra också. Vi vet att du inte tycker om rör och då framförallt i lågeffektsversioner. Du måste ha haft en maximal otur i dina upplevelser,vilket jag beklagar och inte rår på.

Jag är nyfiken på hur det funkar och vill lära mig mer. Därför frågar jag, därför är jag envis. Men jag försöker verkligen hålla mig till sakfrågan - just för att den är intressant (inte pajkastning(vilket jag heller inte beskyller dig för)).

Jag kommer gärna förbi dig och lyssnar på ditt ljud. Att rigga upp något hos dig tar för mkt tid, för med stor sannorlikhet vill jag fixa och dona med akustiken också.

Samtidigt välkomnar jag dig till Karlskrona så får du lyssna på mina känslokalla sandlådor och det stela tråkiga ljud jag trivs med!

Peace.

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/16 :  20:30:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Det är lungt Engelholm.
quote:
för med stor sannorlikhet vill jag fixa och dona med akustiken också.

Akustikåtgärder i mitt "rum" ,har haft det i snart 30 år och känner väl dess styrkor och tillkorta kommanden. Har haft tiden för mig så att säga.
Men visst allt kan bli bättre och allt är en kompromiss.
Jag bor ju här också och inte ensam. Men med grusförstärkare och stativhögtalare hade jag kanske blivit ensam
En sak till( det går inte att försörja sig på trioder )så där gör du rätt. Det är en exclusiv hobby.
Simma lungt Engelholm.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2007/08/16 20:35:23
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/16 :  22:53:40  Show Profile Send rolnor a Private Message
Intressant det här med "konflikten" lågeffekt-rör/trissestärkare
påminner mycket om min tid som tonåring på 80-talet, då bråkade "hårdrockarna" med "syntarna". Hårdrockarna var klädda helt i jeans och syntarna var lite mer pastell-lång lugg m.m. Jag var syntare, vi var "mesiga" och fick på helgerna stryk av hårdrockarna ibland, kunde bli riktigt obehagligt. En helt meningslös, grundlös och samtidigt olöslig konflikt, kanske lika hopplös som Sunni vs Shia-muslimer (lite överdrivet), om och om igen, samma tugg, skillnaden är väl att vi åtminstone når fram till att vi är överens om att vi inte är överens. God Natt

rolnor
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/17 :  10:44:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Respekten skall alltid finnas där oavsett vilken väg man väljer, och det gör den oftast här på forumet, ta exemplet här ovan.

Promoting differances, elebrating diversity som det heter på utrikiska (ursäkta ev. felstavning).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/17 :  10:55:25  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
...grusförstärkare...

Sådana här uttryck bidrar ju knappast till ömsesidig respekt och ömsesidig förståelse.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2007/08/17 :  11:48:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Instämmer, men så är det ibland när det finns brist på respekt och förståelse för andras ljud smak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/08/17 11:50:16
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/17 :  11:52:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Som vatten på en gås".

Den fullkomligt värdelösa filmen Road House har en poäng.
"Don't take it personal"
"If someone call my mum a hore...how's that not personal?"
"Well...is she?"

Lech:
Tror säkert du jobbat med akustiken, men kanske inte på samma sätt som jag vill/tycker. Har för mig du finns i Göteborg och lovar höra av mig nästa gång jag är där och har en eftermiddag till övers.

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:40:54  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag var hemma och lyssnade hos en som verkligen har jobbat med akustiken,
han hade inga Svanå prylar,rummet var avsett för musiklyssning och ingen "regering hade tillträde" till rummet.

Grund inställningen är att njuta av musik ska inte kosta skjortan så han hade gjort allt själv.
Han hade tror jag ca 25års erfarenhet av att pyssla med "hifi" och testat det mesta.

För att detta inte ska bli en reklamtråd för diverse "akustikleksaker" som vissa börjat sälja så vill jag bara berätta hur mycket förstärkar effekt han använde,

Det var en rörförstärkare på ca 12watt (med motkoppling) och ett par dipolhögtalare och vi pratar om ljudtryck på live nivå när musiken flödade ut i rummet.

Ägaren av systemet har varit med när man gjort musikinspelningar och går ofta på livekonserer han vill ha en verklig reference när han bygger upp sitt musiksystem som ska vara så nära verkligheten som man kan komma.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/08/17 12:44:51
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/17 :  15:59:04  Show Profile Send Lech a Private Message
Engelholm
Du har rätt (igen)!!
quote:
"Som vatten på en gås".

Skämt åsidå, det fanns uppenbart forummedlemmar som tog "illa vid sig" i vårt lilla gnabb. Tråkigt tycker jag för inget var/är personligt och grusförstärkare byggde jag själv på 60-talet och redan då var begreppet myntat. ( Matti Otalla konstruktioner )

Simma lungt och välkommen hit som du vet.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/17 :  16:37:01  Show Profile Send Lech a Private Message
Det låter betryggande! Skönt att höra det finns fler.
quote:
Han hade tror jag ca 25års erfarenhet av att pyssla med "hifi" och testat det mesta.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2007/08/17 16:38:07
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/17 :  16:58:43  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Om du menar att jag tog illa vid mig så är det helt fel!!!
Jag är inte intresserad av ditt rum eller vad "XXXXXXX" med svanås leksaker har att erbjuda!

Själv äger jag slutsteg som visar 480jule i energi på nätdelsmätaren dvs 2x600watt i 8 ohm och dubblar effekten ner till 2ohm,skjuter man säkringen så sätt dit en starkare så dubblar man effekten samma sak säger manualen om mitt 5x200watts slutsteg har fortfarande kvar dessa för gammla saker får man inget annat än skambud när jag bytte ut dessa mot en massa 300B triod förstärkare så upplevde jag inte någon större skillnad i ljudtryck men den musikaliska njutningen ökade med kvadraten i kubik,
det kanske handlar lite om att ha kunskap om hur våran hörsel fungerar över 95-96Db?

Ska förmodligen halvera effekten en gång till för att öka dom musikaliska kvaliteerna ett snäpp till!

Tråden är väll inte en tråd om akustik utan en tråd om förstärkar effekt!!

Edited by - magnus1967 on 2007/08/17 20:12:56
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:12:15  Show Profile Send Lech a Private Message
Mycket troligt och låter väldigt förnuftigt !
Kör själv på JJ 239 med 2A3. SET ( 10 Watt ) Hittills bäst för mig.
quote:
när jag bytte ut dessa mot en massa 300B triod förstärkare så upplevde jag inte någon större skillnad i ljudtryck men den musikaliska njutningen ökade med kvadraten i kubik,

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:19:08  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej!
Kom igen nu!! Om folk tar illa upp om man skriver "grusforstarkare" eller "flaskforstarkare" ar det illa stallt med toleransnivan! Eller ar det sa f.......t viktigt att vara politiskt korrekt i sina uttalanden!
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:38:01  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag ska försöka spela njuta av musik,film/flerkanal på orginal 2A3!
Inga "Belgian blue trioder" dvs 300B "fusk" trioder som utger sig för att vara 2A3 och ge 10watt i effekt.

Då tror jag att jag har mer utbyte av mina orginal GE 6A3 rör eller 6B4G orginal trioder.

men som någon sa tidigare effekten styrs av behovet jag har inte så höga krav.
Kan jag spela på höga volymer över 90Db så är jag nöjd,
om sju högtalare samtidigt spelar med en volym på 90Db så blir slutsumman av allt ljud ganska högt.

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:38:25  Show Profile Send Lech a Private Message
Nej, tror Pac & co har en ganska förnuftig hållning till det här.
quote:
Eller ar det sa f.......t viktigt att vara politiskt korrekt i sina uttalanden!

Nu är detta med effekt,(rör/halvledare)liksom kablar ett allmänt infekterat ämne och
det var lätt att hugga nu. Blottade kanske mig för mycket.
Men fa..n den som ger sig.!! dom får tillbaka.
Stå på..själv.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:46:28  Show Profile Send Lech a Private Message
Urdålig kommentar som jag tidigare kommenterat och inte gärna förlänger.
quote:
orginal 2A3!
Inga "Belgian blue trioder" dvs 300B "fusk" trioder som utger sig för att vara 2A3 och ge 10watt i effekt.

Hur skulle världen se ut utan prestanda ökning. Kalla en Volvo för en Volvo och tro att 1927 års Jakobs prestanda är det du får.
Sorgligt i vår tidsålder.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000