Author |
Topic  |
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 18:37:56
|
Nej tråden skulle nog inte handla om 2A3 original eller inte. Ett förtydligande: Erik A och jag har kört det racet tidigare och vi "fann nog vararandra" till slut. quote: Men jag tror att jag stannar vid ca maximalt 30watt och en bra högtalare då kan jag uppleva musiken på live nivå
Körde tidigare Eriks 6B4G konstruktioner på 7.5 Watt och det räckte i mitt stora lyssningsrum (ca 60m2). Men det gäller att ha högtalare som matchar som du skriver. Dock går utvecklingen framåt varken vi vill eller inte. Ska nog ändra min profil i forumet. Till: Allt "var inte bättre förr " nu vet jag bättre.
Men grunden är den samma !
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 18:55:30
|
Ja just det ! Det är som en Volvo "1927" quote: Nu pratar vi nostalgi 7,5 triod 6B4G
Med JJ 239 och "belgium blue" 2A3 eller JJ 232 300B som också står här hemma så har nog utvecklingen gått framåt sen dess. Men allt det här OT . MVH Lech     |
Edited by - Lech on 2007/08/17 19:02:16 |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 00:59:07
|
quote: De elektroniska tramset som frammställs med datorer och häftiga dataprogram,så kallad MTV trams räknar jag inte till musik
Det är väl menat som en skämtsam provokation.
quote: Vad gäller Film så räcker effektsvaga triod watt mycket långt
Tror inte att explosionerna i t.ex. DVD-aktuella filmen Deja Vù ger samma realistiska kännsla i din triod-rigg som den ger i min Beovision9/Beolab5/Beolab3-bio (ja, jag har sjunkit djupt ner i B&O träsket och därnere trivs jag). Men det är klart, du vill väl ha "akustiska" explosioner och inget "Hollywood trams" |
rolnor |
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 06:22:27
|
Vidga vyerna Rolnor quote: påminner mycket om min tid som tonåring på 80-talet, då bråkade "hårdrockarna" med "syntarna".
Nu har Elvis v.s Tommy debatten startat i pressen igen, Hans Edler har biktat sig. ( 30 år sen Elv.. )
Kom hit upp och kolla vad vi håller på med. quote: ja, jag har sjunkit djupt ner i B&O träsket och därnere trivs jag).
Du kanske rent av kan följa Hans Edlers väg.
OT OT så det förslår ( kommer att hända igen Pac ) Mvh Lech    
|
Edited by - Lech on 2007/08/18 06:29:05 |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 07:00:05
|
quote: Kom hit upp och kolla vad vi håller på med
Tack för inbjudan!
f.ö. så motsvarar väl (tycker jag) rör-maffian syntarna, medans trissegänget är hårdrockarna??? Kom ihåg att jag var syntare (gick bl.a. runt i en nattskjorta som jag köpt på 2:nd hand och väldigt pösiga, potatisfärgade byxor). |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/08/18 07:06:25 |
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 07:22:22
|
Rolnor Vid statsgränsen (Hallandsåsen) är det mindre än en 1 timma med bil hem till mig. Du är alltid välkommen. Pm:a
Siskor(Mods)och raggare gällde på 60-talet ( skit samma ) Vi är nu "Goa gubbar" allihop.
quote: jag var syntare (gick bl.a. runt i en nattskjorta som jag köpt på 2:nd hand och väldigt pösiga, potatisfärgade byxor).
Back to topic now. MVH Lech    |
Edited by - Lech on 2007/08/18 07:41:32 |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 09:27:56
|
Jag rekommenderar att läsa en bok som heter "Ljud och hur det ska låta" Fakta boken om Ljud utgiven av svenska HiFi Institutet, (ISBN 91-070158-06)utgiven början på 70-talet tror jag.
Boken börjar med örat och hörseln, Citat: vem har hört talas om "Musculus tensor tympani" och "musculus stapedius" hos många djur dras dessa båda muskler samman till följd av kraftiga ljud. Hos människan synes edast stapediusmuskeln dras samman vid retning med kraftiga ljud. Tröskeln för denna sammandragning ligger omkring 70-80 dB över hörtröskeln. När stapediusmuskel dras samman minskas ljudöverföringen genom mellanörat. Denna akustiska mellanörsreflex fungerar alltså som ett reglersystem, som strävar att nivån in till snäckan konstant vid ljud över en viss styrka, (hämtat från sida 33 och 34 i boken,skrivet av Aage Möller Dr och Docent i fysiologisk akustik.)
Jag är numera mycket rädd om min hörsel så jag kan njuta av musik och film på min mycket dyrbara fritid. I mitt jobb så exponeras jag av mycket höga ljudtryck långt över 120dB om jag inte passar mig, vilket har gjort att jag har fått konstant tinitus pga oförsiktighet i mina yngre år.
Så för mig räcker en riktigt bra förstärkare på några få watt för att uppleva musik och film,sen om det är rör eller transistorer det skiter jag blankt faan i.
människan har utvecklas i milijontals år så dom fysiska hörsel lagarna kan vi inte ändra på. |
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
Edited by - magnus1967 on 2007/08/19 12:11:35 |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 10:48:09
|
Faktaboken om ljud sålde jag under min tid som hi-fi handlare på 70 talet. Dessvärre har jag inget ex bevarat endast skivan. Det är mycket intressant som citerats. Själv har jag en mindre vetenskaplig benämning som jag döpt till "öronblockering". Men all denna diskussion om förstärareffekt tycker jag ligger fel i tiden. Allting beror på högtalarnas verkningsgrad hur högt man vill spela. Som jag ser det finns det idag ingen som helst anledning att bygga högtalare med låg verkningsgrad, det anser jag vara att spela för kråkorna. Att det går att bygga högtalare med hög verkningsgrad är bevisat många gånger om, inte minst genom vår svenska nestor Bo Hansson som fö även tillverkar rörförstärkare som erhållit mycket goda omdömen. Vad beträffar 2,5 2A3 watt går det att nå "öronblocksgränsen" med högst normala högtalare och ej horn som ofta påstås. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 11:41:19
|
quote: Allting beror på högtalarnas verkningsgrad hur högt man vill spela. Som jag ser det finns det idag ingen som helst anledning att bygga högtalare med låg verkningsgrad, det anser jag vara att spela för kråkorna. Att det går att bygga högtalare med hög verkningsgrad är bevisat många gånger om, inte minst genom vår svenska nestor Bo Hansson som fö även tillverkar rörförstärkare som erhållit mycket goda omdömen.
ErikA: Jag blir förvånad över dina kategoriska uttalanden. Även om jag tolkar dem som att förstärkareffekten spelar roll till viss gräns, vilket inte är det du säger så är jag minst sagt förvånad.
Verkningsgraden spelar ju bara roll för hur starkt högtalaren spelar med en viss ineffekt. Det kan ju handla om en låg inneffekt säg 0.01W och en med tanke på inneffekten relativt hög ljudnivå (alltså det som är hög känslighet. Det säger ju absolut ingenting om hur starkt man kan spela. Högtalare kanske inte ens klarar en effekt om 1W utan att dista och då kan man ju inte ens spela så starkt som känsligheten är angiven.
Sedan angående med hur hög verkningsgrad man kan bygga högtalare så är det dels en kostnadsfråga och dels en kompromiss mot:
-Hur starkt man kan spela -Högtalarens storlek -Hur djupt i basen man kan spela
I stora drag då. Högre verkningsgrad gör alltså att man får göra avkall på något eller alla av ovanstående tex hur starkt man kan spela vilket är rätt vanligt om man har krav på en begränsad storlek och att högtalaren även ska återge bas. En kortare slaglängd tex ger ju en högre känslighet med samma "magnetresurser" tillhands.
Sedan skriver du ju själv att förstärkareffekt är billigt. Då kan man ju väga hur mycket "spela högt" man får för pengarna genom att bygga en högtalare som tål högre ljudtryck och dessutom har högre känslighet jämfört med att öka förstärkareffekten och endast kompromissa med känsligheten.
Visst känslighet är i stort sett alltid bra (förutom om man har problem med förstärkarbrus tex) men jag tror man misstar sig om man börjar tro att det bara är känsligheten som har betydelse, eller att känsligheten har någon betydelse överhuvudtaget om man börjar titta på hur starkt högtalarna i själva verket kan spela och fortfarande låta bra.
edit: Sedan har vi iofs andra änden av det att högtalarna behöver hantera så mycket ineffekt att det börjar bli obekvämt. Svårt att hantera den termiska tåligheten och olinjäriteter som följer av temperaturen eller en för liten lådvolym. DÅ har vi en för låg känslighet, men jag tycker knappast man kan prata om att känsligheten alltid måste vara högre. |
Edited by - marens on 2007/08/19 11:46:53 |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 12:08:55
|
magnus1967;
Tidigare i tråden så sägs det ju att effekten inte i första hand är till för att kunna spela högt, utan att kunna återge dynamiken i musik eller film, kan vi inte slå fast detta? Beklagar din tinnitus, inte kul. |
rolnor |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 12:12:07
|
Marens: Ibland måste man gå utanför textboken och vara lite logisk. Det behöver inte bli kostsamt att bygga effekt, däremot blir det ofta problem att få dessa "muskelförstärkare" att prestera musik av hög kvalitet ofta bla beroende på att de arbetar i Klass-B eller liknande.
|
|
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 12:27:53
|
magnus 1967;
Det finns fler än du som fyllt 40 och som lyssnat på både lågeffekt och högeffekt stärkare med olika högtalare i oliks prisklasser och som kommit fram till att det ÄR viktigt med muskler och att man får betala lite om man vill få en återgivning som är fri från distortion, så det så! |
rolnor |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 12:32:06
|
"En gyllene medelväg" kanske skulle vara idealet?
Ytterligheter har ju oftast ett pris..inte sant? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2007/08/19 12:32:52 |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 13:09:05
|
Jag känner då inte till en enda hififörstärkare som jobbar i klass B. Varför skulle man använda en sådan? |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 13:14:44
|
Man använder Klass-B eller liknande för att erhålla hög effekt. Nästan samtliga förstärkare på marknaden arbetar i Klass-B vid större delen av sitt arbetsområde. Verkningsgraden vid Klass-B är c:a 76%. Klass-A betydligt lägre. |
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 13:42:23
|
Lågeffekt Singel end förstärkare (2A3,300B mm) framställs ofta som ett kvalitetsberepp. Det är fel! Många av dessa konstruktioner på marknaden fyller knappt de lägst ställda krav på musikkvalitet. Detta gäller främst förstärkare från USA och Kina detta trots utmärkta tester i div magasin. Japanska förstärkare däremot har betydligt högre kvalitet. Bra komponenter är ingen bevis på bra ljud, är konstruktionen undermålig blir slutresultatet pannkaka. |
|
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 15:44:33
|
Det går inte att säga sådär "i större delen av sitt arbetsområde", den går ju genom nollgenomgången hela tiden eftersom att det är AC, alltså jobbar en klass AB aldrig i klass B. Aningen är det klass B eller så är det AB. Klass B är en meningslös teknik för hifi eftersom den får stora olinjäriteter genom nollgenomgången vilket går att undvika med AB-teknik. |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 17:02:43
|
Marens: Jag måste tyvärr rätta dig, en Klass-AB förstärkare som du nämner arbetar i Klass-A för låga effekter samt i Klass-B för höga effekter, övergången sker när steget hämtar upp kraft från nätdelen dvs strömmen genom röret styrs av ingående signal. Det är en de viktiaste definitionerna för Klass-B. När detta sker uppstår nya dynamiska distortions former vilka inte framträder vid en statisk mätning. Om du önskar vidare kunskap om detta hänvisar jag till all litteratur som finns tillgänglig. Det är för omfattande att skriva om här på forumet. Det finns till och med de som hävdar att Push-Pull koppling inte blir annat än Klass-B. Men det tycker jag är att hårddra det hela. Jag glömmer ej min gamla lärare i elektronik han kallade det för "Klass-A till Klass-B". Klass-B går endast att använda i Push-Pull koppling. Om man skall "strömstyra" ett singel-end steg då båda signalhalvorna förstärks i ett steg kallas det A2.
Beträffande dina åsikter om högtalare måste jag rätta dig även här.Det finns mycket väljudande högkänsliga högtalare med extrem god basåtergivning tillverkade, och det bevisar att det låter sig göras. Det behöver inte kompromissas med ljudet, jag vill gå så långt att säga att de bästa högtalare jag hört har hög verkningsgrad. Jag är ingen högtalarkonstruktör utan jag överlåter detta till någon som kan det. Men ska det vara så svårt???? |
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 17:20:20
|
Håller med Erik till 100% i de sista inläggen.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 17:37:50
|
Erik A: Du är nog ganska ensam om det sättet att klassa förstärkare. Klass AB innebär ju rent logiskt att förstärkaren jobbar i klass A på låga nivåer upp till en gräns där den jobbar i klass AB. Detta eftersom den ju går genom nollgenomgången på samma sätt hela tiden (mha båda transistorerna) oavsett nivå. Den beter sig alltså aldrig som klass B (där bara ena halvan av transistorerna är aktiva) någonsin, vaken på låg eller hög nivå.
Enda anledningen att kalla klass AB för klass B som jag kan se är om man vill på retorisk väg argumentera mot AB tekniken. I själva verket är det ju inte relevant i sak. |
 |
|
Topic  |
|