Author |
Topic  |
-AG-
Member

238 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:11:03
|
quote: När jag surfat runt på nätet har jag fått känslan att många audiofiler slutar sin bana med SET trioder och lättdrivna högtalare. Ett högtalarmärke från Dannmark som jag hittat i sådana system. Har varken sett eller hört någon.
Nu vet jag inte om jag är nån audiofil, men jag ämnar nog nångång iframtiden gå mot lägre känslighet, Quad 2905, för i mina öron blir det inte bättre än så. |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:11:59
|
quote: Hemmabio med tjong och tjoffs osv.
Oseriöst tycker jag. |
rolnor |
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:24:53
|
Rolnor Tycker du hemma bio är oseriöst ?? det finns dom som gillar det!!
 quote: Hemmabio med tjong och tjoffs osv. --------------------------------------------------------------------------------
Oseriöst tycker jag.
MVH Lech   
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:42:20
|
quote: Ja, det låter kacka med automatik, det är min erfarenhet efter att ha avverkat Krell,ML,Vincent,Luxman mfl.
Intressant Lech. |
Artphotography |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:50:37
|
quote: Hemmabio med tjong och tjoffs osv.
Om det inte anspelade på ex otajt / blöt basåtergivning så var det ganska otydligt skrivet Lech.
quote: Ja, det låter kacka med automatik, det är min erfarenhet efter att ha avverkat Krell,ML,Vincent,Luxman mfl.
Instämmer med Dan när jag skriver intressant.
Handlar det då enbart om matchning och inte effekt  |
Edited by - Passerati on 2007/08/22 22:51:06 |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 00:11:01
|
quote: Är det fel att ha lite marginal och extra headroom?
Ja, det är fel om det blir på bekostnad av den ultimata transparensen och mikrodynamiken.
Att bara byta till en "flugwattare" i en välkomponerad macho-anläggning som har har både hög effekt och effektiva högtalare behöver inte vara tillräckligt. Programkälla och försteg kan vara transparent nog för att matcha högeffektslutsteget, men släpper inte igenom tillräckligt för att flugwattaren ska kunna briljera. Det handlar väl också om personlig inställning och vilja att lyssna "inåt", som att eftertänksamt smaka maltwhisky i motsats till att dricka blended för att bli full, eller få en smocka i magen och öronsus av lyssning på (för) hög nivå. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 08:53:37
|
quote: Vad händer när man kombinerar riktigt effektstarka slutsteg, låt oss säga 300w i 8ohm till talare med 100db verkningsgrad? Låter det kacka per automatik eller blåser man ur elementen från lådan...eller vad?
Nej det låter inte illa, hög känslighet kräver inte små effekter men lämnar möjligheten för det.
Hela Pro industrin är ett exempel på hög känslighet kombinerat med höga effekter. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 09:19:47
|
quote: Det handlar väl också om personlig inställning och vilja att lyssna "inåt", som att eftertänksamt smaka maltwhisky i motsats till att dricka blended för att bli full, eller få en smocka i magen och öronsus av lyssning på (för) hög nivå.
Lysande beskrivning av våra skilda världar. |
Hälsningar Jamo |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 09:27:56
|
quote: Engelholm: Visst tusan går det att ta fram högeffektshögtalare med moderat storlek. Ett typexempel är Snell E2, numera Audio-Note type E.Den har inte extremt hög känslighet men det behövs inte heller.
Va? Var inte det ett motsägelsefullt påstående. Argumenterar du med mig eller dig själv? 
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 09:38:01
|
Ja, det blev fel sorry quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Ja, det låter kacka med automatik, det är min erfarenhet efter att ha avverkat Krell,ML,Vincent,Luxman mfl. --------------------------------------------------------------------------------
Instämmer med Dan när jag skriver intressant.
Handlar det då enbart om matchning och inte effekt
Jag hamnade i grus och flaskhals fållan. Det har ju inget med hög eller lågeffekt att göra egentligen.
MVH Lech     |
Edited by - Lech on 2007/08/23 09:40:08 |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 09:50:30
|
Lech;
quote: Rolnor Tycker du hemma bio är oseriöst ?? det finns dom som gillar det!!
Jag uppfattade att ditt inlägg
quote: Hemmabio med tjong och tjoffs osv
var ett angrepp på hemmabio, men jag kanske missförstod dej helt, sorry i så fall, själv tycker jag det är jättekul med 5.1, live-konserter är extra roligt.
|
rolnor |
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 10:01:59
|
Rolnor Jag kanske också utryckte mig dåligt.Så det är lungt. Ibland blir det helgalet med detta chattande när man inte "känner varandra" och vet vad man står för. quote: var ett angrepp på hemmabio, men jag kanske missförstod dej helt, sorry i så fall, själv tycker jag det är jättekul med 5.1, live-konserter är extra roligt.
Livekonserter är kanon, min egen 5.1 anläggning ( NAD ) var dock inget att hurra åt.
Jag skänkte den till en ungdomsgård i ett av Gbg:s problem områden och där uppskattas den. Nu är det Tjong och tjofs där.
MVH Lech    
|
Edited by - Lech on 2007/08/23 10:02:50 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 13:13:03
|
quote:
quote: Är det fel att ha lite marginal och extra headroom?
Ja, det är fel om det blir på bekostnad av den ultimata transparensen och mikrodynamiken.
Att bara byta till en "flugwattare" i en välkomponerad macho-anläggning som har har både hög effekt och effektiva högtalare behöver inte vara tillräckligt. Programkälla och försteg kan vara transparent nog för att matcha högeffektslutsteget, men släpper inte igenom tillräckligt för att flugwattaren ska kunna briljera.
Häri ligger svårigheten. Det är svårt att konstruera en förstärkare som ger förhållandevis hög effekt och den ultimata upplösningen samtidigt. Det är rätt sällan man hör det, men det finns. Ur min egen erfarenhet t.ex vissa OTL-steg (som Einstein) och någon modell jag hört ur Krells nya EVO-serie. quote: Det handlar väl också om personlig inställning och vilja att lyssna "inåt", som att eftertänksamt smaka maltwhisky i motsats till att dricka blended för att bli full, eller få en smocka i magen och öronsus av lyssning på (för) hög nivå.
Jag hävdar att det inte finns motsättning här. Det finns "vulgär" konstmusik med våldsamma urladdningar, slagverk och så vidare. Då krävs det en kombination förstärkareffekt och högtalare som kan återge skeendet utan att ställa till det. Opera blir inte särskilt njutbart förrän man kommer dit tycker jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 13:18:21
|
Kan man bli full av opera...? F´låt... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 15:09:09
|
quote: Det handlar väl också om personlig inställning och vilja att lyssna "inåt", som att eftertänksamt smaka maltwhisky i motsats till att dricka blended för att bli full, eller få en smocka i magen och öronsus av lyssning på (för) hög nivå.
Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra, jag kan gör gärna båda delarna, ett par timmar försvinner skrämmande fort i lugn harmoni tillsammans med Mike Oldfield, Jon hopkins, eller vangelis, likväl är det brutalat monströsa hos frontline assembly eller energin hos vnv-nation och covenant mkt uppiggande när man är på det humöret. |
 |
|
-AG-
Member

238 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 16:29:51
|
Appropå effekt lyssnade jag i förrgår på ett par Quad 989 drivna av ett par Kenwood L-09M från 1980, http://www.audioarchives.net/kel09minfo.htm och de fick panelerna att sjunga rejält. Burmester cd001 bidrog väl lite till sången också. |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 17:23:26
|
quote: Häri ligger svårigheten. Det är svårt att konstruera en förstärkare som ger förhållandevis hög effekt och den ultimata upplösningen samtidigt. Det är rätt sällan man hör det, men det finns. Ur min egen erfarenhet t.ex vissa OTL-steg (som Einstein) och någon modell jag hört ur Krells nya EVO-serie
Det här upplever jag som pudelns kärna i den här tråden, kul att det i alla fall finns grejjer som har båda dom här egenskaperna, tittade på Krell Evolution och dom är ju inte SÅ dyra, nångång kanske man får råd (till hösten kanske). Men annars är väl lösningen att ha 2 olika riggar, blir förmodligen billigare. Edit; Vad ska man ha för högtalare till Krell EVO, förslag? |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/08/23 17:28:09 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 17:42:06
|
quote: Häri ligger svårigheten. Det är svårt att konstruera en förstärkare som ger förhållandevis hög effekt och den ultimata upplösningen samtidigt. Det är rätt sällan man hör det, men det finns. Ur min egen erfarenhet t.ex vissa OTL-steg (som Einstein) och någon modell jag hört ur Krells nya EVO-serie.
Man kan ju också kolla om t.ex. Burmester och Accuphase har transparens och mikrodynamik som räcker till. |
Hälsningar Jamo |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/08/24 : 04:25:16
|
Rätt kul, Esoterisk i Uppsala har faktiskt förstärkare i Krell-EVO serien och faktiskt ett par Wilson Maxx2, känns lite som ödet.. |
rolnor |
 |
|
TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 11:28:15
|
My 5 cents: En 2 W förstärkare som spelar kring säg 1 W har en del fördelar järmför med en 2000 W förstärkare som spelar kring 1 W. Frågan är om dessa fördelar kan uppväga minskat "headroom", vad nu det är.
1. Signalen förstärks 1000 gånger mindre. Allstå kan en högre insignal behandlas (säg 0.5 V istf 5 mV). Borde väl ge den lilla förstärkaren en stor fördel i S/N vid denna låga utnivå?
2. Som en följd av ovanstående borde volymkontrollen shunta bort 60 dB mer (om den är en resistiv spänningsdelning som vanligt är) vilken kanske i sig ger större signaldegradering i volymkontrollen?
3. Arbetsspänningen i stora slutsteget måsta vara någonstans kring 100 V eller högre för att möjliggöra 2000 W. Även om man trixar med variabel spänning så är det en förhållandevis HÖG spänning i samtliga fall. Det är jättesvårt och dyrt att bygga en strömförsörjning som håller god kvalitet vid så höga spänningar. Det lilla steget å andra sidan kanske har 10 V matning eller liknande. Dettta ger flera fördelar. S/N och dist pga induktion är en. Rippel blir mindre Strömförsörjningen kan få lägre impedans etc. etc.
Jag är inte konstruktör, ovanstående är bara "sunt förnuft" hoppas jag. En kontruktör kan säker hitta fler förklaringar? /Tomas F. |
musikälskare
|
Edited by - TomasF on 2007/08/25 11:46:25 |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 13:09:40
|
Du drar inte samma slutsatser som de jag drar baserat på MITT "sunda förnuft" som således skiljer sig från ditt (vilket ju är normalt och jag presenterar bara en annan åsikt):
1. Signalen förstärks normalt lika mycket om förstärkaren är följer normal standard. Däremot behöver de olika stor inspänning för att utstyras fullt ut. Som jag förstått det (normalt har en förstärkare ungefär 26-28 dB förstärkning). Skillnaden mellan 1 och 1000 W är bara styvt 30 gånger dvs 0.1 V i ena fallet och 3 V i andra fallet. Inte någon direkt fara på taket och långt ifrån tillräckligt för att ställa S/N som direkt jättestor skillnad. Är förstärkaren bra konstruerad kan både enwattaren och tusenwattaren spela renast. Det beror ju på. Däremot brukar kommersiella konstruktioner på 1 W vara väldigt enkla och ofta vara rörbaserade och jag skulle nog vilja påstå att de flesta kommersiella konstruktioner på 1 W är betydligt sämre än en välbuggd förstärkare på 500-1000 W (t.ex. Brystons stora).
2. Faller i min mening enligt ovanstående och beroende på konstruktion kan ju en volymkontroll vara bra i valfri ände av skalan.
3. Normalt räknar man en lägre spänning som känsligare eftersom varje strömuttag har en större procentuell inverkan på matningen. Det betyder att rippelundertryckningen blir ännu viktigare och allt mycket känsligare. |
 |
|
TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 22:41:18
|
Hej UrSv,
du har säkert resonerat på vettigt sätt ovan, speciellt om att det skiljer en faktor 30 i spänning mellan 1W och 1000W, miss av mig ovan. Alla mina förstärkare har haft ingångskänslighet (line) mellan 400-1000 mV. Undrar vilken ingångskänslighet tex de ibland omtalade 2.5W-förstärkarna har?
Ang. spänningsmatningen så är min enda praktiska erfarenhet att jag byggt klart fyra olika, på 5 V, 6.3 V, 12V och 42V. De första tre kunde använda enkla och relativt billiga komponenter (kondensatorer, regulatorer) och allt blev flera gånger dyrare för den högre spänningen. Men jag förstår din kommentar nummer 3 och håller med.
/ mvh Tomas F. |
musikälskare
|
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 14:33:18
|
En komentar till ovan resonemang, jag har idag 3st likadana slutsteg som har switchande nätdelar och är av 2stegs klassH utförande, dessa steg är utan tvekan de tystaste och renaste jag har hört så här långt.
Ett kör jag på diskant (ca 110dB/W/m) och när det skall vara tyst så är det knäppsyst, man kan höra lite bakgrundsbrus om man sätt örat mot hornmynningen, annars ingenting.
De andra två sköter mid och bas, där hörs ingenting alls inte ens med örat vid elementen.
Däremot kan man höra brus från olika inspelningar väldigt lätt. |
 |
|
Topic  |
|