HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekt behövs!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:25:53  Show Profile Send rolnor a Private Message
Anton;

Om jag framhärdar så blir jag kallad för "Gås" igen, eller idiotförklarad "i all välmening", tar därför bara till mej dina synpunkter utan kommentar.

rolnor
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:15:39  Show Profile Send Anton a Private Message
rolnor: Ja naturligtvis, det är ju din fulla rätt att tycka som du vill.

En nyfiken fråga: det var för en tid sedan en rätt intressant debatt om Beolab5 på Faktiskt, -var du möjligtvis inblandad i den?

[edit] stavfel

Edited by - Anton on 2007/08/21 23:05:53
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:44:11  Show Profile Send rolnor a Private Message
Anton;

Nej, det var jag inte, tack för att du respekterar min ståndpunkt.

rolnor
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/08/21 :  22:04:21  Show Profile Send Stormen a Private Message
Bernt skrev
quote:
När detta händer(klipper) beror på kombinationen av högtalare och förstärkare. Hos Time med 3 watt så tror jag inte det händer, på ett annat ställe med andra högtalare kanske inte ens 500 watt räcker för att göra det oansträngt

Detta är oxå intressant att reda ut.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/08/21 :  23:21:09  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nu kliver jag in här mitt i matchen och undrar lite.

Jag har inte läst hela tråden , därför ber jag om tillgift för min okunskap.

Det här med effekt är som synes ett hårt debaterat ämne, men jag undrar om vi inte har glömt något här? eller snarare jag.

Ström?

Har det varit avhandlat på tidigare sidor så är jag som vanligt sen, men jag tycker nog att det är ett eftersatt ämne i sig, så ni får ha överensende med mig i så fall.

Är det inte så att: om man har tillräckligt med bra ström så blir det också tillräckligt med effekt?

Om det värdet blir satt emot högtalarens impedanssvar så händer det en del intressanta saker.

Utan att ta till räkneexempel på det ena eller det andra så kan man konstatera att, om impedansen sjunker så kräver det mer effekt av förstärkaren, dvs mer ström.

Nej, det blir inte mer välljud bara för att man har mer ström.
Och jag tror inte heller att det blir mer välljud bara för att man har mer effekt.

Jag tror, och har hört, att små effektsvaga förstärkare både kan och vill driva tuffa högtalare när det gäller känslighet, låg och hög.

Däremot har ingen strömsvag förstärkare kunnat göra något åt högtalare som krånglar med impedansen.

Mina fem cent.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/21 :  23:26:53  Show Profile Send rolnor a Private Message
akktustakki;

Med mer ström, menar du fler Ampere då eller?

rolnor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/21 :  23:30:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
P = U x I

Effekt är lika med spänning gånger ström.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/08/21 :  23:51:25  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Sådärja, så fick vi oss en liten formel också.
Det är jag tacksam för. Om två dagar så kan jag nog den också.

Helt uppriktigt så kan jag intet om uppdelningen mellan de ingående parameterna i Ohmslag eller hans bröders dito.

När jag menar mer ström, så menar jag mer ström, som kommer ut ur ditt eluttag. Och som din elektroniska HIFI apparatur kan tillgodogöra sig, när den behöver göra det.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/22 :  00:45:44  Show Profile Send rolnor a Private Message
akktustakki;

Jag tror inte att Ohms lag går att bara hoppa över om vi ska diskutera effekt, Volt gånger Ampere ger antalet Watt, vill du ha högre strömstyrka eller högre spänning??

rolnor
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/08/22 :  01:39:10  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
JAha, eftersom det inte gick att hoppa över diverse övningar så får väl vi bli på den nivån idag med.

Jag är inte riktigt på det klara vad som skall bevisas?

Om en högtalares impedans sjunker hastigt så måste förstärkaren rusa dit med ström. I vilken form det månde vara känns rätt lik!riktigt just nu.

Om man har ett par stabila högtalare med hög känslighet så är väl detta inte ett större problem.

Har man en förstärkare som är klen i att leverera vad som krävs. så blir det andnöd.

Huruvida jag vill ha högre spänning eller voltstyrka känns inte riktigt som vad jag var ute efter.

Faktum är att jag inte förstår frågan, om det nu var en fråga.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/22 :  09:03:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Engelholm:
Eftersom du röstar på få watt och lättdrivet,varför inte konstruera ett par
högtalare med 98-100db,då står du ju med en fot i varje läger.
Jag kan ställa upp med en SE 2A3 för test.

Planer, ideer - till och med ritningar - finns. Men lådorna blir självklart rätt stora och kostar en slant. Man kan säga att jag inväntar sponsor alt en driven privatperson.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2007/08/22 :  09:44:08  Show Profile Send OlaH a Private Message
Va bra,lite fler detaljer vore kul att få.
(PM:a om du vill.)

Ola

Edited by - OlaH on 2007/08/22 09:46:36
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/22 :  12:29:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
PM skickat.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/22 :  19:12:27  Show Profile Send Lech a Private Message
Äntligen Engelholm Tiden är mogen.
Här har du en affärside med stor potential. ( ja, jag har skrivit det förr )
Vi går mot en era med rör och låga effekter oftast också SET.

Det finns skäl till det så att säga,även om frälsta åt andra hållet
kämpar emot in i det sista.
Hemmabio med tjong och tjoffs osv.

Matchande högtalare "kommersiellt tillgängliga" är nästan omöjligt att finna idag. ( de finns, men oftast är de "förskräckligt fula enligt WAF normen"
Vem blir först med kommersiellt tillgängliga "känsliga" högtalare med modernt snitt får vi se. Det får gärna bli Engelholm , då blir jag kanske "en Kund".

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/08/22 19:17:44
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/22 :  19:28:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Vad det beträffar en kommande era med rör och låga effekter vet jag ej, men jag hoppas att det blir så, känsliga högtalare gör sig väl även med lite större "motorer" enigt min egen uppfattning.

Det finns ju givetvis en he del hinder att ta sig förbi, en formel1 bil är ju inte den mest behagliga att köra för att använda en analogi syftande på en mkt viktig parameter som Lech nämner, nämligen WAF, detta är kanske inte så viktigt för oss som är inbitna, men för att få det att gå runt på bred front är det en utmaning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:05:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl nästan omöjligt att bygga känsliga högtalare med hög "WAF" av den enkla anledningen att de nästan per automatik blir väldigt stora, i alla fall om de ska ha någon basåtergivning att tala om.
Att moderna högtalare har så låg känslighet beror väl just på att de klarar att återge låg bas trots ett rätt beskedligt (och därmed möbleringsvänligt) format.
Jag har lite svårt att tro att någon med vilja skulle designa högtalare med låg känslighet, det är nog snarare så att det är en parameter som betraktas som mindre prioriterad idag pga att effektstarka förstärkare trots allt inte är så dyra.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:14:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl nästan omöjligt att bygga känsliga högtalare med hög "WAF" av den enkla anledningen att de nästan per automatik blir väldigt stora, i alla fall om de ska ha någon basåtergivning att tala om.

Medhåll. Vad man kan göra är att ge fin finish, snygga material och kanske rent av snygga linjer. Men det blir ändå stort...

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:24:04  Show Profile Send svejk a Private Message
När jag surfat runt på nätet har jag fått känslan att många audiofiler slutar sin bana med SET trioder och lättdrivna högtalare. Ett högtalarmärke från Dannmark som jag hittat i sådana system. Har varken sett eller hört någon.

http://www.realhi-fi.com/products/horning_perikles.html

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:29:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Engelholm: Visst tusan går det att ta fram högeffektshögtalare med moderat storlek. Ett typexempel är Snell E2, numera Audio-Note type E.Den har inte extremt hög känslighet men det behövs inte heller.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:52:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Visst tusan går det att ta fram högeffektshögtalare med moderat storlek.

Med all respekt för att frågan inte var avsedd för mig, men detta har väl aldrig varit ett problem, det är mer relaterat till vad elementen kan utsättas för (liten låda, mkt effekt, hög temepratur etc.).

Jag gissar (kanske felaktigt) att du avsåg hög känslighet i mindre högtalare, om så är fallet håller jag inte riktigt med, i viket fall inte om den höga känsligheten skall avse det register vi kallar för fullrange, dvs bas inkluderat.

Ang Audio Note AN-E Lexus Signature loudspeaker :

"it had an electrical sensitivity of 90dB and a nominal impedance of 8 ohms. I suppose the Type E would have been a pretty decent mate for some of those low-power tube amps that didn't yet exist."

Så visst, där finns en poäng, men vart drar vi gränsen för hög känslighet, lätt färgad som jag är av "PRO" världen, men där är 90dB/W/m inte mkt att komma med, men det kanske inte är relevant i denna diskution.

Tittar vi på exvis klassiska fina K-horn ser vi en betydligt högre känslighet, närmare 15dB högre, och storlekren följer liksom med på kuppen litegran.

Två vägar finns i detta fall att gå (avseende bas och känslighet) som jag ser det, horn eller stora elementytor, ingadera är små i formaten om vi skall kunna återge bas neråt säg 30Hz med hyffsad känslighet.

edit (ang Audio Note AN-E Lexus Signature loudspeaker )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/08/22 21:09:25
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/22 :  20:53:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast Audio Note typ E är 790 x 360 x 270mm stor, det är nog i största laget för de flesta så WAF är nog ändå rätt låg.

De stora volymerna för högtalartillverkarna även på "entusiast" sidan (dvs lite dyrare högtalare) ligger väl gissningsvis i "bokhyllehögtalare" och då sjunker känsligheten.
Ex. Audio Notes Ax-1 har en känslighet på 88 dB (vilket väl iofs är högre än de flesta i den storleken).
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:03:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Trodde WAF faktorn var önskan om stora
En del gubbs gillar också stora
quote:
väl nästan omöjligt att bygga känsliga högtalare med hög "WAF" av den enkla anledningen att de nästan per automatik blir väldigt stora,

Tror inte storleken är avgörande, utan Rätt grej på Rätt plats
injekterad av Rätt grej ger Rätt resultat

Affärsiden lovar jag är god, kanske rent av "sladden" till QRS vaknar till liv på gamla dar. Någon grejar det här hur som helst.
Vi får se vem det blir ....
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2007/08/22 21:05:02
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:43:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sterophile mätte upp den nyss nämnda högtalaren till 92.5 (något lägre än spec)

"The Audio Note AN-E Lexus Signature was one of the more sensitive dynamic speakers I have measured, at an estimated 92.5dB(B)/2.83V/m, though it should be noted that this is well below the specified 98dB figure."

En liten fråga till er som tycker man klarar sig bra med få watt (säg under 20-30W)

Är det fel att ha lite marginal och extra headroom?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:59:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Är det fel att ha lite marginal och extra headroom?

För att hård-dra den frågan ytterliggare. Vad händer när man kombinerar riktigt effektstarka slutsteg, låt oss säga 300w i 8ohm till talare med 100db verkningsgrad? Låter det kacka per automatik eller blåser man ur elementen från lådan...eller vad?

Artphotography
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/22 :  22:08:22  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja, det låter kacka med automatik, det är min erfarenhet efter att ha avverkat Krell,ML,Vincent,Luxman mfl.
quote:
Låter det kacka per automatik

Sorry to say ,men det är min erfarnhet.

Automatik förresten vad är det ?
Dåligt svar det inser jag men min erfarenhet säger annat... (grus)

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2007/08/22 22:12:41
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000