Author |
Topic  |
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 20:43:11
|
Hej å hå mina vänner på detta forum. Jag är jättetjock!!!! Stor och härligt hårig mage som gör allt den kan för att min klättring skall vara svår. Jag har dragits med övervikt i många år, delvis pga en utslagen ämnesomsättning, men oxå en stor kärlek till onyttigheter. Glass och godis är bäst i helt omåttliga mängder! Det skall mätas i kilo!
Så för ca 5 veckor sedan tog min läkare av mig från all Levaxin för div undersökningar. Jag gick upp 14,4 kg på dessa 5 veckor! Det känns extremt. Jag har väl gått upp så mycket på ett dåligt år förut, men aldrig på 5 veckor!! Nån som varit med om nått liknande???
Sedan i fredags följer jag Sten-Sture Skaldemans underbara kostråd, och har redan rasat 3,2 kg. Det är sååå gott att banta! Frukost: 500 gram lammstek med en vin och gräddsås gjord av 100 gram smör, 3 dl grädde och 1 dl gott rödvin som fått koka av i stekpannan tillsammans med köttet i 15 min. Lite (1/2 tsk) rönnbärsgele, rosmarin, svartpeppar, salt och timjan.    Denna kost har ohyggliga bieffekter! Varning!!! Jag har fått ca 10 gånger mer energi på bara 5 dagar. Massor av svullnad försvann de första 3 dygnen och jag har en uppkäftig attityd till fysisk aktivitet. Kroppen riktigt längtar efter att få pressa sig lite. Håller på att sakta öka dosen med medicin igen, så min ork är ju inte riktigt som innan, men på god väg. Ha en trevlig helg allesammans. Nu blir det lammstek med rödvin och grädd-sås igen.(ingen alkohol mina kära moderatorer, den har kokat bort! ) |
Edited by - Circlomanen on 2008/01/20 09:28:52 |
|
CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 23:09:09
|
Circlomannen/
Rasa inte för FÖR mycket på viktstegen. Kom ihåg en viktig regel: En RIKTIG man väger minst 100 KG
Hälsar en 198 cm och 130 Kg MAN |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
 |
|
Amazon
fd. arne

490 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 00:29:00
|
Ett tips om du vill gå ner i vikt
"Kolhydrater står för en stor del av ditt dagliga energiintag. En kraftig sänkning av kolhydratintaget innebär att du får i dig mindre energi.
Även om du börjar äta mer fett och protein, kommer du att ha svårt för att komma upp till ditt tidigare energiintag -- fett och protein mättar nämligen bättre än kolhydrater."
http://www.halso.info/71.html
Dra ner på kolhydraterna, käka mindre o unna dig saker ibland typ en dag i veckan. Själv så är jag 177 cm och vägde 97kg förra vintern, nu väger jag 78. Inga större problem bara man är medveten om vad man käkar och lägger om kosten. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 08:21:07
|
Amazon, jag håller inte riktigt med om att jag får i mig mindre kalorier. Vissa dagar när jag räknat dessa små tingestar har jag kommit över 5000 kcal. Tar man min sås tex å räknar lite så ger grädden 3 x 380 kcal = 1140 kcal. Smöret 720 kcal och resten ca 10 kcal. Allt som allt är då min frukost 400 - 500 gram lammstek på för mig just nu okänd antal kcal och en sås på totalt 1140 + 720 + 10 = 1890 kcal. Skulle tro att det hela hamnar på minst 2500 - 3000 kcal, å detta är då endast frukost! Jag är förvisso mätt i 8 timmar efteråt utan större tecken på blodsockersvängningar. Måste ibland påminna mig att äta mer så att jag orkar morgondagen. Igår vart det två ovanstående portioner till då frukost och lunch, en morot, och slutligen tre kokta ägg till kvällsmat. Mår toppen idag.
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2007/10/27 08:25:55 |
 |
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 09:48:39
|
Tjenare Circlo Några undringar; varför en sådan enorm frukost Vore det inte vettigare med 250g kött och hälften av såsen och sedan lika mycket till lunch Liknar Atkins diet det här. Extremt mycket fett och nästan inga kolhydrater. Tänk på att hjärnan behöver ca 40g kolhydrater per dygn för att fungera optimalt. Vid svält kan den ställa om till att använda ketonkroppar från fettförbränningen. Faktum är att fettförbränningen fungerar bättre om man tillför lite kolhydrater oxå. De blir som syre för elden.utan dem är det som att elda surved, en massa rök men inte mycket värme och effekt.
Mitt råd är som följer; 200g protein(=900kcal)+150g fett(=1350kcal)+ 50g kolhydrater(=250kcal). Totalt ca. 2500kcal.
Satsa på fett från tex lax och valnötter som innehåller mycket omega3-fettsyror. Dessa verkar stimulerande på fettförbränningen plus att de sänker andelen av det "onda" kolesterolet LDL.
Kolhydraterna bör helst ha lågt GI så att de räcker länge och undviker svängningar i blodsockret. Grönsaker,bönor och nötter är kanon. Drick mycket vatten och ta en långpromenad varje dag |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 10:29:55
|
quote: Några undringar; varför en sådan enorm frukost
Det är så att jag har ju ätit en kolhydratstinn kost ett tag nu och är väldigt hungrig och har en stor magsäck. Har märkt att jag dessutom går ned fortare när man trimmar in kroppen på mycket fett redan från början. Blir matt av för lite mat, och har lätt för att falla tillbaka i kolhydratträsket om jag är för matt. Socker är härligt snabb energi!
Efter några veckor brukar mina portioner krympa, men mitt problem är ofta att jag äter för lite. Glömmer bort att käka helt enkelt. En helt otrolig upplevelse, då mat har varit den stora dominanta centrala delen av mitt liv. Alltid hungrig och sockersugen. Bra att grunda med en stor god frukost och sedan stå mig bra i 8 timmar.
Tack Plind för förslag! Jag är storvuxen och jobber hårt fysiskt samt försöker träna en del så portionerna måste vara större än så, men det är ju en bra sammansättning.
Tack Bernt för länkar! Han verkar ha blivit poppis den där Sten-Sture. Kul kille! Starkt intresse för sin kost.
Jag har pratat med en läkare som jag har stort förtoende för som sade positiva saker om denna kosten, "så länge man inte blir extrem, ät lite grönsaker och ibland nån frukt" var läkarens ord.
Mvh Johannes. |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 10:36:46
|
Akta dig för såna där fettdieter.. Visst du går ner i vikt, men sen får du en hjärtattack istället. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 10:38:20
|
quote: Det är så att jag har ju ätit en kolhydratstinn kost ett tag nu och är väldigt hungrig och har en stor magsäck.
Det fixar du genom att äta mindre så blir du mindre hungrig!
quote: Blir matt av för lite mat
Ja det är klart! Men det är ju då kroppen behöver använda dina resurser utanför magsäcken! Det är ju det du vill åt för att gå ned i vikt.
Motion i all ära men du kan motionera hur mycket du vill och inte gå ned i vikt om man vräker i sig massor med mat.
Är mindre så ger det snabba resultat - MEN - det är inte lätt att dra ned, det är ju ett beroende. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/10/27 10:39:05 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 10:50:07
|
quote: Ja det är klart! Men det är ju då kroppen behöver använda dina resurser utanför magsäcken! Det är ju det du vill åt för att gå ned i vikt.
Motion i all ära men du kan motionera hur mycket du vill och inte gå ned i vikt om man vräker i sig massor med mat.
Är mindre så ger det snabba resultat
Noop! För mig är det oftast att jag ätit för lite när vikten inte minskar. Det är faktiskt så att så länge det handlar om fett så verkar det som jag minskar mer i vikt när jag ökar intaget. |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8452 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 11:14:46
|
Jag höll också på med nån Aktinsvariant för ett tag sen. Fick lite panik när vågen visade felmeddelande istället för siffror... (vägde alltså över 140kg, dock utspritt på 204 cm). Jag lyckades hålla dieten såpass länge att vågen i alla fall började visa siffror igen men sen fallerade det hela. Det kändes rätt sjukt att mumsa i sig en massa delikatessmat i ett försök att banta, dessutom blev jag extremt törstig vilket botades med enorma vattenintag och ett evigt pinkande dag som natt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 11:42:17
|
Jag hade grava problem med muskler, lever och njurar under ett par år. Inte helt frisk nu och kommer så förbli. Ett av problemen var att levern inte kunde bryta ner protein.
Så börjar det lukta ammoniak om käften din......dra då ned på protein intaget!!!!
Ammoniak i blodet = i hjärnan sabbar för livet
Tack för ditt inlägg dock Jag blir påmind om att jag måste ta tag i mitt karlaproblem, Jag är helt enkelt för mycket karl 
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 13:21:12
|
quote: Jag hade grava problem med muskler, lever och njurar under ett par år. Inte helt frisk nu och kommer så förbli. Ett av problemen var att levern inte kunde bryta ner protein.
Tack för varningen! Hur såg din diet ut?? Var det mycket protein eller mycket fett? Jag har förstått att protein skall man inte äta för mycket av. Kolhydraterna skall ersättas med fett, inte kött. Så i mitt fall blir det sås i mängder. Köper alltid köttet med störst andel fettkant och kan tillockmed skära bort lite kött i bland. När jag vill koppla in viktnedgångsturbon så är fetthalten den magiska nyckeln. 4/5-del av energin kommer då från fett. Då blir jag helrt varm i hela kroppen. Ligger och svettas om natten utan täcke och kan rasa 6 hg på ett dygn utan problem, eller 2,5 kg på en vecka. Hårdare har jag aldrig pressat mig.
Fuling: Hur länge höll du på?? De första veckorna handlar mest om anpassning, och en sockjerförgiftad kropp kan ta månader innan den är i balans igen. För mig har det gått fortare och fortare för varje gång. |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 14:10:57
|
Jag föredrar hård styrketräning. Man kan princip käka så mycket det går, man lägger inte på sig nämnvärt med fett. =) Vill man sen gå ner, är det bara att dra in lite på käket, försvinner otroligt snabbt. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 20:37:54
|
Jag har aldrig mött en kalori jag inte tyckt om  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 21:18:56
|
quote: Tack för varningen! Hur såg din diet ut??
Dieten var till en början helt normal. Det var medecinering som pajade organen till en början. Det gjorde att normala mängder protein bleven kraaaftig överdos för mig.
En middag med lite kött, t.ex en ½ kotlett, slutade med att jag efter maten lutade mig tillbaka hög som ett hus. Som efter en spliff eller två...gissar jag
Jag fick sluta med protein så gott som helt i väntan på att levern skulle återhämta sig vilket den hade svårt att göra eftersom alla slaggprodukterna från nedbrutna muskler misshandlade den totalt... vilket ledde till att de gick igenom orenade.. vilket fick njurarna att paja vilket..... tja! 
En fet biff idag, sju år senare fårmig fortfarande att bli rättså yr.
Tjo M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 23:31:35
|
marcus_ec: hård träning är den ENDA lösning, allt annat är trams enligt mig. Man kommer gå upp kilona igen när man börjar sin normala diet. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
Zei
Member

826 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 23:41:17
|
quote: Jag föredrar hård styrketräning. Man kan princip käka så mycket det går, man lägger inte på sig nämnvärt med fett. =) Vill man sen gå ner, är det bara att dra in lite på käket, försvinner otroligt snabbt.
Förutsätter självfallet att allt står rätt till i kroppen och att man inte tar någon medicin som kan sätta nedbrytning, ämnesomsättning osv ur spel..
Största problemet med styrketräning för viktminskning är att de flesta inte orkar att träna så hårt som det krävs.. (Men du skrev å andra sidan "Hård styrketräning") 
/Z |
Signatur.. |
Edited by - Zei on 2007/10/27 23:44:59 |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 00:20:29
|
Hmmm.... Lagom är bäst... måste allt dras till sina extremer... sund och bra mat, lite motion... Det är inte raketvetenskap... Var och en får bli sund enligt sin fason.  |
Min anläggningstråd |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 09:24:08
|

Frukost idag. Smaskens! Lövbiff, vitlökssmör och grevèost. Lite sparris för syns skull.
|
Edited by - Circlomanen on 2007/10/28 09:24:54 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 09:27:18
|

Den oerhört sexiga anledningen till att jag äter god mat och njuter kungligt av att tappa vikt. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 09:38:22
|
quote: hård träning är den ENDA lösning
Kul att det funkar för dig. Jag längtar som f.n att få styrketräna, eller bara träna överhuvudtaget. Svårt med utslagen ämnesomsättning och en sjuk kropp sedan 8 år. Hård styrketräning skulle för mig vara en enkelbiljet till Sahlgrenska. Denna kost gör mig friskare, piggare och har gjort att min kropp tål minst 10 gånger mer träning än förut, vilket är oerhört roligt. Hoppas på att orka klättra mer än de 4 gånger jag gjort hitills i år.
quote: Man kommer gå upp kilona igen när man börjar sin normala diet.
Ja, det faller sig ju naturligt att går man tillbaka till en sockerstin giftig kost så blir ju kroppen inte glad. Men vem orkar köra en hård styrketräningregim hela livet då??? Det är ju inte heller allt för lätt.
Mace: Tråkigt att höra att du fick sådana problem, hoppas det blir bättre med dig! Gäller det bara animaliskt protein eller alla sorters aminosyror/proteinkäller?? Fisk? Soja? Quorn???
Mvh En mer välmående Johannes. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 10:36:20
|
Det finns inget positivt med övervikt. Äldste sonen väger runt 120kg (ev mer) och har ännu, efter 7 år, inte fått kontroll på sin diabetes. Han fick en propp i benet häromveckan. Det värsta är att han inte ser sambandet mellan sin övervikt och sina hälsoproblem. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 11:01:18
|
Jag har pendlat en del i vikt under de senaste åren.Allt började när jag bestämde mig får att gå ner i vikt en jul, och hade då tur i oturen eftersom jag fick någon form av matförgiftning vid julen, allt utifån vad läkaren sa.
Jag rasada relativt fort i vikt, och gick under mellan ett halvår tilll ett år ner från 103 til 73 kilo. Sedan har jag hållit vikten relativt bra, har samma midjemått som det efter att jag gick ner men väger mer och har mer muskler, vilket jag ju numera behöver när jag jobbar.
Har kollat upp allt möjligt om hur man skall kunna gå ner i vikt och nu lever jag efter att jag äter huvuddelen av dygnets födointag på frukost och lunch. Men detta gjorde jag under julen 2001-2002. Så det är ju en tid sedan men jag har fortfarande vänner som inte sett mig sedan innan min viktnedgång.
Men man går ju lätt upp i vikt igen vilket jag gjorde den första tiden efter den julen, så rådet är ju att stå på dig och fortsätt även om du stöter på motgångar. Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2007/10/28 18:46:08 |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 18:41:38
|
Shit vilken frukost, ser ju helt bizzart ut Själv skulle jag gärna äta mindre kolhydrater, men hindras dels av att det är dyrare (ris, pasta och potatis är ju i princip gratis = bra när man studerar) och att det är krångligare att laga eftersom man inte är van att laga sådan mat. Men jag tror nog att det skulle ge en hel del, det trevligaste är att slippa blodsockerpendlandet som gör att man är helt däckad efter lunch t.ex.
(Sedan måste jag tillägga att det gör lite ont i själen att se folk vräka lammstek till frukost när jag inte anser mig ha råd med det till söndagsmiddag  ) |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 21:24:05
|
quote: Circlomanen

Vad är det där, har NASA upptäckt en ny måne   |
 |
|