Author |
Topic  |
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 10:19:32
|
Detta var en trevlig tråd. Här var det många som man nästan aldrig ser till som träder fram med sina långlivade högtalare. Tycker det känns märkligt att man håller kvar vid sina högtalare då dessa påverkar kanske ljudet mest i en anläggning. Men verkar som många har hittat "hem" till sitt ljudideal. Har inte haft högtaare så värst länge men inte bytt så värst ofta själv. Kommer väl ihåg dem första jag hade, ett par Technics från 70 talet. SB 45 tror jag dem hette. Lät kanon i butiken men kanske inte lika bra hemma. Ekonomin räckte inte till för förstärkeriet typ. Men högtalarna fanns kvar ett bra tag. Sen kom egenbyggda konstruktioner in i bilden. Ett par stora hornhögtalare fick entra vardagsrummet... lät jättebra i mellanregistret och diskanten men basen vart lite klen. Några år var dem kvar med sen så tyckte den bättre halvan att dem upptog lite väl mycke plats. Nu för tiden har jag haft Proson Reality 63 MK2 sedan 6-7 år och jag gillar dem skarpt för dem passar min ljudsmak. Har nu börjat modifiera dem en aning för att känna av vad det kan ge. |
 |
|
peter_gbg
Member

529 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 13:04:22
|
Har haft mina Monitor Audio GS20 i 2 år nu och har inga som helst planer på att byta.
Vill inte förstöra tråden men jag tror inte att det handlar om att vissa specifika högtalare behåller folk längre utan det handlar som Leif B är inne på att "hitta" hem till sitt ljudideal. Köper man ett par högtalare som man verkligen gillar och sedan skaffar en förstärkare som passar bra ihop med dem har man en väldigt bra början att bygga vidare på.
/Peter
/Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
 |
|
Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 02:52:34
|
Nästa byte blir nog det sista jag gör på 7-8år. Idag har jag QRS Merkurius MK2 och VSA VR-1, jag har i och för sig bytt högtalare minst en gång om året, men nästa par kommer jag ej byta ut, det är i alla fall vad jag tror men man kan ju aldrig vara riktigt säker på den saken:), just nu är jag inne på mitt femte högtalarpar sedan 2004, men nu tror jag det stannar av lite, nästa par blir antagligen ett par Von Schweikert VR-4jr MK2, dom hoppas jag att jag skall bli så nöjd med att jag behåller dom nu när Von Schweikert äntligen är tillbaka i Sverige.
|
Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.
http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra |
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 07:13:19
|
Har haft mina Epos11ES sedan början av 90-talet. Det är väl de tre sista åren jag har önskat något att ersätta dom med. Basen bummlar något så fruktanslöst i mitt rum. HFSL-1 har mera kontroll i basen än mina epos-som dock är rätt trevliga från mellanregistret och uppåt. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
s60761
Member

312 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 08:29:59
|
Ska man ha högtalare under lång tid ska man vara nöjd med ljudet samtidigt så får de inte vara för dyra tycker ja. Har själv ett par Dynaudio Contour s3.4 och är supernöjd med ljud utseende mm, men de är också ganska dyra och är värdefulla. När man skaffar barn och låter hifi-intresset svalna kan det kännas lite dumt att ha så dyra högtalare ståendes.
Speglar lite min situation  |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 12:37:41
|
Hur länge är "länge"?
Har haft mina Canton Ergo RC-L i snart fyra år och ser ingen som helst anledning till att ens överväga byte. Inte alltför stora, hyfsat snygga, barnsäkra (fick barn för ett halvår sen) och låter helt fantastiskt. Och, ska tilläggas, inte alltför dyra, som användaare "s60761" skriver ovan. Hade de varit dyrare hade det känts oroligt med barn lekandes omkring dem, samt onödigt då jag inte så ofta har tid för "fin-hifi" längre. Sålde t.ex. cd:n till förmån för dvd. |
 |
|
Levator
Member

295 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 13:40:00
|
Oj jag är nog en riktig nörd för jag har nog som längst haft ett par högtalare i 4år. Började med ett par DIY Stridbeck TL6, dom hade jag nog i 4år. Sedan så blev det ett sattelitsystem från Stridbeck, åkte ut snabbt! Sedan ett par SL 44 från Stridbeck, dom var nog dom högtalarna som passade bäst(speciellt efter en liten modd av delfiltret). Sperrling A1 ett par högtalare att hänga på väggen med 12" basar. Sperrling D3 Nouvau 160cm höga med 2 12" 7"mellan 6diskanter i varje. Tyvärr fick jag aldrig chansen att utforska dessa ordentligt (flytt till lägenhet samt för mycket slutsteg och kablar för min sambo). Så då blev det ett par Audiovector K1, riktigt bra för att vara så pluttiga ;-). Efter det så ville jag ha ett par golvare så då blev det DLS R55 och denna fastnade också i musikminnet för att vara riktig mångsidig. Nu har jag sålt dom för att dom blev för höga när jag köpte projektor. Men får tillbaka min Stridbeck SL44 så dom kommer nog bli dom som jag har haft längst. 4år är en väldigt lång tid för mig,
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 14:04:07
|
Vad mycket Göteborgsljud du har haft Levator! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Levator
Member

295 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 14:10:48
|
Ja nu när du säger det så!! inte tänkt på det!!
Herr Sperrling vet jag iofs inte var man ska placera geografiskt, det varierar varje gång man ringer honom!!
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 14:11:13
|
Ett par egenbyggda OM Allegro NG8/NG8B. Byggdes i två omgångar; 1992 och (basmodulerna) 1993. Byttes bort strax innan jul. Trevliga att spela med men ville ha plats för mina Sonido-horn. |
 |
|
BSY
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 19:26:04
|
Jag har fastnat för Snell sen många år tillbaka ,mer presict sen -86. Började med ett par E2 bytte sen till ett par typ C som jag spelade på i 18 år ,har nu ett par A3 som funkar mycket bra.Ja som ni förstår tycker jag att gamla Snell har något speciellt. |
 |
|
lortopalt
Member

183 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 21:07:12
|
Jag har haft ett par hembyggda horn med bredbandare i hur många år som helst, minst 15 i allafall.Köpte elementen av tillverkaren och kopierade övriga konstruktionen.Har varit hur nöjd som helst med dem, men varit runt på ständig jakt efter något nytt. Nu sedan ca en månad har jag ett par Dali Helicon MK2 att spela på. Varför fastnade jag för dem då? Svårt att säga något avgörande, men ett skäl kan vara att jag upplever dem som icke tröttande för guldöronen.LoL......Nu har de börjat släppa efter mycket inspelande, äntligen. Tyckte att ljudet har varit lite av blöt filt karaktär tills nu. Fan....man blir aldrig nöjd, eller....? Ha det bra i stugorna, snart är det vår och då får vi gå ut igen.... Stefan. |
 |
|
beetype
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 14:09:28
|
Jag har haft ett par Qln Qubic 313 sedan 1994 och de har funkat felfritt och låtit mycket bra sedan dess. Jag har dock efter mycket övervägande bytt upp mig till ett par Dali Ikon 6. Min brorsa har tagit över Qln högtalarna och jag har tagit till baka ett par Rauna Njord från början av 1990-talet som han lånat. De har också funkat perfekt och visar inga tecken på att bli trötta.
Hur länge man tänker behålla samma högtalare beror på mer på ens förmåga att stå ut med ljudbilden än hållbarhet osv. Därför skulle jag välja ett på så neutrala högtalare som möjligt. Både utseendemässigt och ljudbildsmässigt. Ett par som inte är kräsna med förstärkarkraft och inte är svåra att placera. Har du lyssnat på en enda musikstil hela livet så anpassa valet efter det. Brukar du växla mellan olika stilar välj en kompromiss. Har du rotat dig för livet så välj högtalare om passar ditt rum storleksmässigt och estetiskt. Är du en som flyttar ofta så blir det svårare. |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:16:26
|
Har haft mina Respons Grand Millennium edition i 8 år. Och jag lär ha kvar dem i många år - de står som nya då jag har sytt snygga skydd i fleece och siden till dem. |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:18:26
|
Får man se en bild Bland? Det skulle vara intressant |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:39:05
|
Jag kan ta bilder, men jag vet inte hur man lägger ut dem på sidan.....men det kanske jag kan lära mig... |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:42:30
|
Starta ett konto på photobucket.com eller pixbox.se eller liknande, högerklick apå bilderna och kopiera bildadress. Klistra in den, dubbelklicka (markera) texten och tryck på bilden med tavlan på för att bildlänka den |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:45:19
|
Tack för hjälpen...ska prova... :-) |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:57:04
|
Vad gäller att ha ett par högtalare under lång tid bör man fråga sig hur mycket som beror på själva högtalarna och hur mycket som beror på sig själv!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 19:51:46
|
IS så klart
Allvarligt talat så tror jag att jag hittat hem, efter några försök med så kallade highend-högtalare (Leedh Psyché, Oskar Heil Kithara och Anthony Gallos nucleus Ref. 3.1).
IS toppmodell 815PRO är aldrig jobbig att lyssna på men avslöjar ändå allt, precis som jag vill ha det.
I början förstod jag inte deras storhet men nu börjar det klarna ordentligt, dessa högtalare måste lyssnas till under en längre tid för att förstå hur bra dom är.
Att jobba med ljud och använda dessa måste vara guld, då man hör ALLT. |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 14:49:47
|
Mina inskaffades 2001 och var begagnade då borde byta ut dem. Vill någon byta muna Linn Helix med stativ mot något motsvarande från 1990. ingen av oss ska göra en dålig affär. Mina är från ett 100 & rökfritt hushåll. Ingen har någpnsin vågat tänka tanken att röka hemma hos oss. |
 |
|
jari
RödaTråden vinnare

4520 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 08:37:22
|
Jag har hittat hem.Efter att ha provlyssnat på Ino Audio högtalare,så har de varit i min ägo de senaste 6 åren. Alltså pi60s modellen sedan 3 år tillbaka. Det finns "faktiskt" en recension av dessa att ta del av. http://www.bigscreen.se/recensioner/hogtalare/?artikel=116&atyp=1
 |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 11:26:58
|
quote: Klingan Nyfiken på er som har haft era högtalare under en lång tid. Har själv varit inne i bytarkarusellen, men letar nu efter det paret som ska få stå kvar ett bra tag. Så ni som har haft era högtalare under en lång tid, vad är er historia?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11882 |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 13:22:51
|
Nu förstår jag inte |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 14:52:25
|
Jag köpte ett par högtalare som var bestyckade med JBL element. Det var 1970 och 1973 byggde jag mina nuvarande lådor också med JBL element men aktivt delade. Sedan några år tillbaka har jag samma låda men numera tre-vägare. Det jag fått göra under dessa år sedan 1973 är att jag behövt kona om basarna. Det som jag gjort men inte nödvändigtvis behövt göra är att jag köpte ett nytt aktivt delningsfilter och bytt till ett par begagnade 2":s driver#180;s. Nu i sommar tänker jag sätta in ett par mellanbas högtalare som också ska vara aktivt delade. Det här har totalt sett fram till nu inte kostat mig så mycket. Och jag säger det att bättre högtalare än dom som jag har nu är mycket svårt att hitta. Dom är inte jättestora men låter vidunderligt bra och dom kommer säkert att överleva mig med råge.. Jag undrar ibland vem som kommer att få leva med dom efter mig. Men jag hoppas att det dröjer länge än. Jag har hört många högtalare under de 50år som jag hållit på, och den högtalare som ligger närmast är TAD referencee one. Det var den modellen som man kunde lyssna på senast under High End mässan 09. |
 |
|
Topic  |
|