Author |
Topic  |
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 15:36:49
|
Kör Ino Audio piP nu efter att först haft DIY-högtalare, sedan LTS-F1 och sedan JM Lab Chorus 806V. Det är högst troligt att jag byter piP, som jag haft i snart två år (tror jag) mot något större, men jag tror inte det blir ett annat märke än Ino Audio. Det ska nog mycket till och en fin prisbomb landa i mitt knä för att så ska ske. |
Edited by - shifts on 2009/04/03 15:37:45 |
 |
|
Smackman
Member

968 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 19:12:06
|
Canton Ergo Rc-L hade jag i 5år det är nog rekord för mig ..Nu har jag Xtz 99.26 vilka är riktigt bra , om man säger så här ,jag skulle inte byta dem mot några andra stativare ..däremot finns alltid risken att man vill ha golvare igen ;) |
|
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 21:05:37
|
Mina Respons Grand Artist D fyllde 3 år och jag kommer att behålla dom tills tiden är mogen för store bror ..... Grand D 
Jag har ingen fleece skydd för dom som mr. Bland men det skulle vara intressant att se den 
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
 |
|
tian
200.000-klubben

1554 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 21:11:46
|
Har väl aldrig varit riktigt (super) nöjd, men jag vet vilket håll jag ska åt :)
Längst högtalare i mitt ägo : XL Fidelity PG 1800 Pro |
Edited by - tian on 2009/04/03 21:12:11 |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 21:36:55
|
Passerati quote: Klingan Nyfiken på er som har haft era högtalare under en lång tid. Har själv varit inne i bytarkarusellen, men letar nu efter det paret som ska få stå kvar ett bra tag. Så ni som har haft era högtalare under en lång tid, vad är er historia? http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11882
quote: Klingan Nu förstår jag inte
"Dessa är de första högtalare som har fått mig att lyssna på hela min skivsamling, alltså otroligt musikaliska och tar fram det bästa på skivan utan att göra avkall på hifi parametrar." |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 19:19:11
|
Ninja. Det kommer bilder.....bara jag begriper hur man gör.......:-) |
 |
|
DrBoar
Member

457 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 12:35:30
|
Har Audiotronic CM3mk II sedan ca 18 år. Hade hembyggda Klipsch bashorn innan dess, saknar den oändliga kraften i ett par bashorn men större högtalare än CM3 funkar inte i mitt arbetsrum. (drömmer om gillestuga och stora horn). Vad jag egentligen behöver är riktigt bra närfältshögtalare till mina datorer! |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 17:09:14
|
På frågan vad som är länge är svaret minst en generation. Då ska det vara högtalare som inte är omkonade på grund av hårda kanter och med de eventuella resterna av skumplast fronten. Då kan man tala om länge. |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 14:45:21
|
Tothem är det bästa som byggts tyvärr har jag dem inte. jag har bara Monitor Audio |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 16:19:52
|
Bara en liten fråga, varför är Totem det bästa som byggts? |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
llerk
Member

1014 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 18:09:34
|
Kanske ett par Sonus Faber. Dessa blir man inte trötta på i första taget. Man vill bara liksom sitta längre och längre... |
"don´t care as long it´s krell" |
 |
|
bmxx
Member

256 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 14:07:00
|
hade mina första högtalare i 15 år, ett par wharfedale modus one. orsaken var nog mest av ekonomiska skäl..
är det inte så att man söker efter dom perfekta komponenterna, men det finns alltid något som är bättre och därför så måste man byta upp sej. "det finns inga genvägar..." |
Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99 |
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 14:28:52
|
ja....ska jag byta mina Grand Piano Home så blir det mot ett mar Cremona för Amati kommer jag alldrig ha råd med. Sonus Faber och Musical Fidelity spelar som handen i handsken för mig. Kanske vill prova en sub till dem men vi får se.
Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
 |
|
Fella
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 07:08:49
|
Jag köpte mina Carlsson OA50 1984(4500:-). Sålde dom 2009,enda anledningen till att jag sålde dom var att vi flyttade och dom inte passade(för breda)annars hade jag haft dom kvar(Until Death Do Us Part)om man säger så, enda modifieringen var nya basar pga skumkanterna vittrade sönder. Så min rekomendation är ganska given, köp ett par Carlsson och sen behöver du inte fundera på något mera högtalarbyte (enda nackdelen är väl att det ev. kan bli osämja vid boupptäckningen;)
//Fella |
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 09:20:28
|
Hej
Tycker att jag efter 10 år med kontinuerliga uppdateringar har hittat rätt med de högtalare jag köpte i höstas. Då gick jag från ett par Totem Hawk till ett par Oscar Heil Kithara som passar mig väldigt bra. Efter lite övertygande av frun så blev dessa accepterade och en av de stora fördelarna, förutom att de låter extremt bra, är att de kan stå relativt nära bakvägg vilket var en förutsättning för att få "flytta in" hos oss. De har ju ett något udda utseende jämfört med konventionella högtalare men många av mina icke hifi-nördiga vänner tycker att de är snygga, mina är dock i lönn.
 |
Linkan
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 10:26:36
|
Talarna jag har haft längst måste vara JBL XPL 200, dessa hade jag nog i 5-6 år Sen ändrades prio i livet och lite olika talare passerade revý - Dali Skyline - Magnepan msg (rätt namn?) till jag fastnade för Canton Digital 1.1 dessa hängde kvar i 2 år tror jag det var.
Sen dök Talon Thunderbird upp o dessa han väl stå o dryga året innan dom blev förstörda :-/ När försäkringsfrågan väl blev utredd så tog jag god tid på mig att fundera på vad det skulle bli. Focal Nova var väl förstahandsvalet men ju mer jag funderade på att ställa in ett par kolosser ju mer blev jag avskräckt. Hade ju redan haft Talon på 160Kg st o det är inte kul. Så jag satte mig ner o rotade i minnet, vad har berört mig riktigt !? Då poppade WLM upp ganska omgående.
Efter lite testande o ringande upp till Robban så blev det WLM Aura (aktiv delning) o Duo 18 Dessa har jag nu haft i 2 år drygt o jag ser ingen som helst anledning till att byta. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 16:59:47
|
Vad hände med dina Talon Johan?
Annars tycker jag att Respons är högtalare som man kan leva länge med.
|
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 17:11:22
|
Du hittar pics i min systemtråd 
Det var en vattenläcka ovanför oss som hade legat o droppat i trossbotten o väggen in till badrummet i flera år. En dag så kom allt vatten farande.
Sanering, torkning hela middevippen plus slipning av betongväggar (!) Detta gjordes utan något som helst skydd så HELA lägenheten fylldes med betongdamm. Byggarens försäkringsbolag fick ta det på sig sen var det en utdragen tvist under 6-7 månaders tid. Högtalarna var det stora o jag krävde att dom skulle till tillverkaren för genomgång, för att säkerställa funktion o för att fixa lacken. Försäkringsgubben tyckte att en sanering skulle räcka, dom var ju sååå duktiga o han fattade inte att bara tillverkaren kan garantera elektrisk o akustisk funktion.
Frakt, genomgång och den rep tillverkaren trodde var minimal skulle landa på ca 120K så jag förstår att dom till viss del. Men han spelade mest dum o körde mest med "god cop bad cop" så jag tröttnade o sa till att jag har alla papper samlade o ligger det inte pengar på kontom o 5 dagar då skickas det till Tingsrätten. Då tog det först fart.
Hela kalaset kostade dom lite över 500K bara för att byggaren slarvade.
**edit**
Från systemtråden, ursäkta OT !!! Förra sommaren närmare bestämt i mitten av Juni så fick vi en vattenläcka i huset. Efter 2 dagars huggande i tak o i vägg så hittade dom läckan i trossbotten ovanför oss. I rummet där vattnet kom forsande ner för väggen var tvunget att torkas ut vilket även gällde Wc.
När väggen skulle slipas så förvarnades inte vi hur det skulle göras o ingen sa nått om att tömma rummet inte ens byggaren !!!!. Lite skyddsplast sattes upp lite sporadiskt men inget gjordes för att tätsluta rummets 2 dörrar.
Byggaren börjar slipa ner ungefär 1 cm in i betongen på en 14 kvm stor vägg. Under den tiden dör hans stora byggdamsugare för dammet går rakt igenom påsen rätt in i motorn, hans ansiktsfilter begar igen nästan direkt. Men han slipar på. Hela lägenhet fylldes med fint betonmjöl o jag menar HELA lägenheten.
Där började en lång fight med byggarens försäkringsbolag som tidvis var riktigt hätsk  Vi fick ingen support överhuvudtaget o fick fixa det mesta själva i början. Jag minns inte hur många ggr vi tömde kökskåpen för att diska eller hur många ggr golven tvättades. Rummets där dom hade slipat rörde vi överhuvudtaget inte. I oktober då saneras det rummet o elektroniken i hemmet skickades iväg OKTOBER !
Lite bilder

Den stora fighten kom att handla om det här

Som såg ut så här innan dom slipade

Dom ville skicka talarna på sannering o jag krävde att dom skulle skickas till Talon för fullständig genomgång. Att bara Talon kan säkerställa funktionen förstod dom inte o jag blev nästan beskylld över att äga ett par dyra talare. Deras bud var ej förhandlingsbart sa dom o gav mig valet att ta emot 30K eller låta dom bli skickade till Arepa i Danmark. Mina krav var förhöga sa dom då dom fick reda på att Talon ligger i USA o att det skulle kosta dom dyra pengar.
Så där står man.................. Det första jag gjorde var att ta kontakt med vårat eget försäkringsbolag för att få lite råd och tips. Därefter så fixade jag fram alla priser på frakter, tog kontakt med Talon o fick reda på ett minimum pris och vad eventuella tillägg skulle hamna på. Slutsumma - minst 110 00 :- men det lutade åt att det skulle hamna på 140K eller något över.
Jag skickade iväg skadeståndskravet o sa att jag ska ha besked inom 2 veckor. Det här var i slutet av Oktober. Därefter började ännu en katt o råtta lek från deras sida. Det hela slutade med att jag ringer till bolagets chef o sa att dom har en vecka på sig att lämna besked sen lämnar jag över det till Tingsrätten. Efter en vecka får jag besked att dom går med på att ersätta mig, nu är vi vid Nyår !??! Sen händer ingenting...................... Efter mycket tjat så sätts pengarna in sen blir det tyst igen....... Idag hämtade dom högtalarna !?
Hela historien har tagit musten ur en totalt men det slutar inte där. Vi hade ingen toa i 6 månader, ena grabbens rum var obeboligt i 4 månader. Till råga på allt så har vi en annan fuktskada i ytterväggen i 3 rum som det inte har gjorts nått åt sen vecka 47 men det kommer dom att börja med så fort som det inte är minus eller frost risk.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2009/04/21 17:19:26 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/04/22 : 12:41:17
|
Jag har haft mina Sonus Faber Minima i 10 år och kommer inte att byta. |