HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivbutiksdöden slår till i Stockholm igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/24 :  09:40:11  Show Profile Send Gabe a Private Message
Denna gång är det Skivfönstrets två butiker i Ringen på Söder och i Fältöversten på Östermalm som packar igen. Därmed försvinner en institution i Stockholms butiksutbud. Trist men sant! Nu finns bara Pet Sounds på söder, Cosmos och Stockholms Skivbörs på Upplandsgatan, Wasa SKivbörs på Hälsingegatan, Runt-runt och Marquee på Odengatan, samt Record Hunter, Beat Goes On, St Eriks Skivbörs och Atlas på St Eriksgatan kvar...
Måtte de hålla ut!
hälsar
Gabe

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/24 :  11:31:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Pet Sounds besökte jag förra gången jag var i Sthlm (i höstas), det är en riktigt bra affär med bra utbud, de kommer nog att överleva tror jag. Det gäller att ha ett bra och intressant utbud, en inbjudande inredning i butiken och konkurrenskraftiga priser (även i förhållande till nätbutiker som CDON, Ginza och CDWOW) om man vill överleva som skivbutik idag!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/01/24 :  11:31:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
Naturlig utveckling, tycker undertecknad. Men det är ju trist för de som uppskattar de fysiska skivbutikerna att de försvinner.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2008/01/24 :  12:48:39  Show Profile Send mikaels a Private Message
Glöm inte Mega mitt i stan, visserligen inte lika stor som förr, men den finns fortfarande, liksom NKs och Åhlens skivavdelningar.
Men visst är det synd med Skivfönstret, det var en trevlig butik.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2008/01/24 :  14:34:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Tyvärr en naturlig utveckling, själv hade jag gärna handlat allt i en vanlig butik om priserna hade varit lägre. Men med de priserna som det är i butikerna så handlar jag på nätet om man ska få ihop några skivor för slantarna som man lägger på detta.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/01/24 :  14:43:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Tyvärr kommer ju skivbutiker inom några år i princip vara ett minne blott, skulle jag säga (möjligen bortsett från små, nischade aktörer med begagnatfokus för samlare). CD-skivans dagar är räknade för den stora massan, det är bara att inse.

Men sedan är det ju tyvärr inte bara skivbutikerna som försvinner. Butiker med produkter som människor upplever att de lika gärna kan köpa via nätet (böcker, bio, hyrfilm, hemelektronik, heminredning, linser osv osv) får allt svårare att klara sig med innerstädernas höga lokalhyror och personalkostnader. Klädbutiker har det lite lättare eftersom folk gärna vill kunna prova snabbt innan köp. Men annars är jag personligen lite rädd för att vi går mot en utveckling av innerstäder där det utöver boståäder och kontor bara finns restauranger, caféer och kanske en eller annan H&M.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2008/01/24 :  14:43:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bengans i Kista centrum stängde vid årsskiftet.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/24 :  14:58:12  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag hittar alltid det jag söker när jag handlar skivor på nätet, men sällan i en skivbutik. Om skivbutiken mot förmodan har det jag söker så kostar det så orimligt mycket att jag nog avstår ändå.

Nostalgi i all ära, men var det bättre förr? Tycker att det aldrig har varit så lätt, bekvämt och billigt att köpa musik, eller att hitta "udda" grejer på ett sätt det aldrig gick förut.

Med de enskilda, ofta mkt trevliga, skivhandlare som tvingas lägga ner känner jag viss sympati - men tror ändå att formen och idén kring den traditionella skivbutiken håller på att bli förlegad. Den som hittar nya kombinationer i sitt erbjudande och upplägg kanske hittar former för att utveckla det hela. Musikcaféer, nischning, vara verksamma på nätet, kombinera med andra varor än bara skivor osv osv...

Den som lever får se hur det utvecklas, men det är en bransch i förändring vi ser.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/24 :  17:55:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
CD-skivans dagar är räknade för den stora massan, det är bara att inse.

Det har man sagt många gånger förr och i säkert 10 år nu. Jag är inte alls säker på att det är så. Om 20 år visst, men knappast inom 5-10 år.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/01/24 :  23:34:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag gillar och föredrar skivbutiker, fysiska sådana, det är svårt att ladda ner vinyl
Skämt åsido, en annan orsak att jag föredrar fysiska butiker är att när man köpt skivan tar man med sig den hem. Väntar just nu med spänning på om två beställda vinyler via GEMM kommer att komma, eller om man blivit blåst, de är rejält försenade, och varken GEMM eller säljaren är direkt snabba med att svara.

Och nu till något trevligare, det finns ett flertal skivaffärer till i huvudstaden än de som räknades upp i första inlägget. Skivhögen, Repulsive Records, Delicious Goldfish Records (Solna), Dist Box, Mellotronen, Nostalgipalatset, SoundPollution för att nämna de jag kom på eller har länkar till, det finns fler, runt Mosebacke t.ex finns det minst 2 till som jag glömt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/25 :  09:40:12  Show Profile Send Gabe a Private Message
Du har så rätt Buggson, det finns - tack och lov - fler skivbutiker i stan (Stockholm alltså). Det var bara mitt snäva Vasastan-perspektiv som kom till synes. Å andra sidan, så är det rätt skönt med ett helt koppel butiker på ett mindre geografiskt område. Man blir v ä l d i g t effektiv på sin skivrunda!Att prisnivån är tacksamt låg - ofta billigare än nätbutikerna - gör det hela ännu angenämare för oss som föredrar fysiska butiker.Köpte t e x Nicolai Dungers nya för ynka 110 kr igår. Och jag kunde knalla hem me den direkt, behöver inte vänta 2-7 dagar på posten. F ö håller jag med Matte: CD-skivan må vara på tillbakagång, men död, knappast.
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/01/25 :  14:39:16  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Det har man sagt många gånger förr och i säkert 10 år nu. Jag är inte alls säker på att det är så. Om 20 år visst, men knappast inom 5-10 år."

Googlade bara lite snabbt och hittade siffror från 2001 att cd-försäljningen i Sverige då hade minskat med 20% bara sedan året innan. Och det var för sju år sedan. En inte alltför vild gissning är att försäljningen sedan dess har rasat ytterligare ett bra antal procent. Men jag hinner inte leta upp den statistiken just nu.

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article15817.ab

Bland mina kompisar är det vad jag vet i princip bara jag som fortfarande köper cd-skivor någorlunda regelbundet...

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/25 :  14:46:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Förutom jag vet jag väldigt många som fortfarande köper cd-skivor (de flesta tillhör dock inte "nedladdningsgenerationen"), och jag läste någonstans att CDON tex säljer fler cd-skivor än någonsin.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/25 :  15:41:16  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
jag läste någonstans att CDON tex säljer fler cd-skivor än någonsin.
Ja det kan jag ju förstå för jag köper det mesta från dom. Nä allvarligt talat så har dom väldigt mycket in sin katalog och ibland så lovar dom mer än dom kan hålla. Senast här om dagen annulerade dom en av mina beställda skivor så nu får jag försöka köpa den från Amazon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/01/25 :  15:53:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Hittade lite på Göteborgspostens webb:

"På fem år, fram till förra sommaren, tappade musikbranschen 700 miljoner i cd-försäljning på den svenska marknaden. Beloppet motsvarar en nedgång på 42 procent i grossistledet.
I butiksförsäljningen handlar det om ännu större belopp, enligt upphovsrättsorganisationen Ifpis statistik."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=280345

"Cd-skivan är på väg att dö. Visst kommer det säljas skivor även framöver, men inte tillräckligt mycket för att hålla en hel bransch på fötter."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=280342

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/01/25 :  16:02:19  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag är helt säker på att CD skivan är inne på sista versen, Det kommer att bli så att man laddar ner det man vill ha och betalar en summa. Så sa Ginzas VD i radion för ett tag sedan. Tror nog jag håller med om att det kommer att bli så om alla laddar ner. Men Vinyl- skivan har bara börjat, nästan allt släpps ju nu på LP och det känns ju tryggt, i slutet på 80 och början på 90 talet såg det ju lite mörkt ut, men nu blommar vinylen som aldrig förr....Tycker som ni andra att det är mycket roligare och bläddra i skivorna (se, klämma och lukta) istället för och se skivlister på en hemsida på nätet.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/25 :  17:05:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror inte att CD skivan kommer att försvinna så snart. Däremot så kan jag tänka mig att musik kommer att finnas mera på DVD med filmsnuttar och extra material. Om det nu mot förmodan skulle bli så att skivförsäljningen upphör då kommer i alla fall inte jag att ladda ner någon musik vare sig mot betalning eller gratis. Vem vill ha litteratur på hårddisk. Det är trevligt att se ryggen av böcker och skivor i hyllan.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/29 :  21:38:45  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Största problemet enligt mig är att de flesta tyvärr anser att man inte behöver betala för något som man kan hämta hem gratis. Detta drabbar inte bara CD-skivan som format, utan hela musikindustrin. Här kan vi även också räkna in film och spelindustrin. Legal nedladdning kommer aldrig kunna ersätta ett fysiskt format, folk har tyvärr vant sig vid att det "ska" vara gratis. Jag brukar oftast kallas konstig av mina kompisar för jag vill köpa skivor, film och spel. Men på samma sätt som jag vill ha betalt för det jag säljer i mitt yrke, förstår jag att t ex musiker vill ha betalt för sin produkt.

Jag tror tyvärr också att CD kommer försvinna mer och mer, hur fort vet jag inte, men jag hoppas på att för en själv som lyssnar på annat än "popskval" kommer riktiga skivor att finnas tillgängligalänge till, med artwork och allt. En stor del av problemet tror jag ligger i att musik idag är en "slit och släng" produkt som så mycket annat, musiken som stora massan konsumerar idag är inte attraktiv om 6 månader. Detta är helt främmande för mig som ofta kan ta fram en skiva jag ägt i 10-15 år. Det får ju iaf mig att tycka att en skiva är prisvärd.

Att vinylen är på återtåg ser jag som något positivt helt klart, tyvärr kommer inte alla skivor jag vill ha på vinyl utan då får jag välja CD istället. Vad gör jag när den inte kommer på varken eller? Hemska tanke. Laddar ner den kommer jag nog inte göra.

---
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/01/30 :  10:36:26  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
I Sundsvall minskar Åhléns sitt skivutbud kraftigt. Det som kommer att bli kvar är i stort sett bara nyheter och några av storsäljarna (= inom parentes).

Den enda återstående skivaffären i centrum är bara Harvest Records och de säljer både nytt och begagnat. Vinyl och cd.

Jag tror också att det finns risk att det inte kommer finnas några musikmedia att köpas i fast form i framtiden som i dag. Alla tecken pekat mot det, tyvärr.

Det kan bädda för ett guldläge för dem som säljer begagnade plattor. Det tycker jag är bara bra, för de har fått klara sig med obefintliga marginaler redan tillräckligt länge.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/30 :  11:12:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst minskar skivförsäljningen, inget snack om det. Men det beror på flera saker; den yngre generationen som laddar ner allt gratis istället för att köpa skivor, för höga skivpriser, för dåligt ljud på många skivor, för lite mervärde i att köpa den fysiska skivan istället för att ladda ner (fet booklet med bra text och bilder, extra dvd etc är exempel på mervärde) och den plats som krävs för förvaring av skivorna.

Men varken cd-skivan eller LP-skivan kommer att dö ut så länge det finns många kvar som vill fortsätta köpa dem, dvs de som idag är typ 25 år och äldre (grov generalisering jag vet, men ändå). För ljudintresserade, audiofiler eller inte, är nedladdning av MP3-filer knappast ett bra alternativ till att köpa cd- eller LP-skivor. Ge oss okomprimerad musik med bra ljud till bra pris och det blir mer intressant. Men då ska det vara möjligt att få till en digital booklet etc. Visserligen föredrar jag den fysiska bookleten, men man kanske vänjer sig isåfall...

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:12:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Skivförsäljningen har minskat kraftigt, ja det tror jag beror på att det idag finns så många andra olika saker som man istället kan göra. Spel som ett exempel eller man kan titta på film och för att inte tala om att kunna chatta med andra. Jag har tänkt på att idag så ser man inte så mycket barn som är ute och leker med andra barn. På min tid när jag var barn så var det alltid barn ute. Men då fanns det inget av det som finns idag. Nu talar vi 50,60 år tillbaka och TV fanns ännu inte eller så var det i sin linda. Jag tror ärligt talat att skivbolagen som också samtidigt är filmbolag och spelbolag inte har tänkt på det här. Hur kan det bli så att man kan snart nog köpa en film för mindre pengar än för ett fonogram om det nu förståss inte är en dagslända. Människor idag läser mycket lite böcker. Men man måste alltid ha underhållning med något i öronen eller för ögonen.
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2008/01/30 :  14:07:28  Show Profile Send Telarc a Private Message
Angående tidigare inlägg gällande dåligt utbud och dyra priser i fysiska skivbutiker:
Jag har gått från att beställa mycket via webben till att endast köpa i butik, då oftast Bengans. Har de ej skivorna inne så beställer jag dem i butiken. I Göteborg tycker jag inte att priserna skiljer sig markant från priserna på t.ex. CDON.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/31 :  11:12:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skivförsäljningen minskar kanske men "vissa", som undertecknad, köper fortfarande mycket musik på cd. Nedanstående beställde jag tex igår och idag :

Black Mountain - In The Future (2 CD Deluxe Edition)
Cat Power - Moon Pix
Steve Earle - Guitar Town (Expanded edition)
The Feeling - Twelve Stops And Home
Hard-Fi - Stars Of CCTV
John Hiatt - Bring The Family (Rem)
Ray Lamontagne - Till The Sun Turns Black
Kirsty Maccoll - Kite
Kirsty Maccoll - Electric Landlady
Kirsty Maccoll - Tropical Brainstorm
Graham Parker - Howlin' Wind (rem)
Graham Parker - Heat Treatment (rem)
Boz Scaggs - Silk Degrees (Legacy edition)
Siouxsie & The Banshees - John Peel Sessions
Regina Spektor - Begin To Hope (2 CD Special edition)
Stereophonics - Language. Sex. Violence. Other?
Talking Heads - Remain In Light (CD + DVD-Audio)
Warren Zevon - Excitable Boy (exp & Rem)
Warren Zevon - Stand In The Fire (exp & Rem)

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/02/01 :  21:01:45  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
matte76
Nedanstående beställde jag tex igår och idag :)
I butik eller på nätet
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/02/01 :  21:12:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag gillar fysiska butiker, en kunnig o shyst skivnasare är alltid trevligt att besöka. Har vart en viktig bit i mitt liv i nästan 40 år. Jag får några tior i trogen kundrabatt på varje platta, detta tillsammans med diverse årliga reor gör att jag handlar för samma pris spm nätet. Har gjort överslag detta stämmer. Tänker fortsätta med detta så länge han håller ut. Min skivbutik är min ungdomsgård, min skivnasare är min vän!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/02/02 :  05:31:48  Show Profile Send forken a Private Message
Antal sålda skivor har minskat med 35.5% från 2002 - 2007. Genomsnittspriset har under samma period minskat med ca 29.5%.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000