HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på barnsäkra högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/08/24 :  19:54:32  Show Profile Send xdakob a Private Message
Hej!

Då barn av naturen verkar gilla att pilla på högtalarelement(har just nu en intryckt metall dome) så skulle jag vilja ha lite tips på högtalare som är gjorda för att spelas med galler på. Linn Ninka och Aurum Cantus Country Rhyme 5 är två modeller jag vet, vilka finns det mer?


Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/08/24 :  20:18:33  Show Profile Send ninja a Private Message
Respons är inte gjord för att spelas med galler på men den har plast galler/kåpa som man sätter på när man inte lyssnar.



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/08/24 :  22:00:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Hört talas om barnuppfostran eller vill du ha en ursäkt till att byta högtalare?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2008/08/24 22:00:40
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/08/24 :  23:01:55  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag förstår frågan till 100%.

Mina två småtjejer skulle INTE röra elementen, de är mycket medvetna om att pappas hötalare rör man inte.

MEN, deras små kompisar då!? Barnkalas eller varför inte alla vänner med sina små (visserligen alltid underbara) barn som inte är vana vid fina högtalare?

Det är dem jag är livrädd för.....

Har någon kanske nåt tips på att barnsäkra dem emmellanåt? Typ, trä över en damstrumpa eller nåt

Artphotography
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/08/25 :  00:04:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Lås rummet eller avlägsna högtalarkablarna och använd högtalaremballagen som kondomer.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/08/25 :  07:15:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
När det var släktkalas och släktens 'monster' hälsade på hade jag en kraftig formsydd filt jag trädde över högtalarna som skydd.

Första barnet vakade vi över som en hök i början och lärde respektera vad som var 'mammas och pappas' osv. Nu med andra barnet hjälper hon till att visa lillebror vad man får pilla på och inte. Går jättebra. Däremot så var det ju det där med kompisarna då. Men tillsammns förklarar vi att vissa saker i hemma hos oss får man inte pilla på. Inget konstigt. Lite jobbigt i början, men det går lättare vart efter.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/08/25 :  07:28:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Skaffa ett dedicerat lyssningsrum där det inte finns någon anledning för de små liven att vara/leka när de har kompisar hemma eller andra barn är på besök

Ens egna barn är en "no issue", man lär dem ju när de är <1år och kryper omkring och de lär ju faktiskt väldigt lätt, bara man är konsekvent i sina tillsägelser.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2008/08/25 07:30:33
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/25 :  09:19:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Barnen hade kalas i lördags...och kuddkrig nere i källaren var en intressant men ej realiserbar idé.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/08/25 :  12:54:20  Show Profile Send xdakob a Private Message
Tack för alla "uppfostringsförslag". Precis som Dan säger så är det inte så mycket mitt egna barn, han har jag lärt var man får pilla och vad som är ajabaja, som är problemet utan andras.

Visst jag vill också ha ett dedikerat lyssningsrum och hade jag haft ett hus så hade det säkert varit så men i en trerums lägenhet så kan jag inte ställa stereon i ett rum och låsa dörren...

Det där med att ställa undan eller trä över skydd känns lite väl ansträngt då jag inte bor så stort och prylarna står i vardagsrummet

Tillbaka till frågan: Finns det högtalare med galler som är designade för lyssning med dessa på??

/Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2008/08/25 :  13:07:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Snell XA-60!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/25 :  13:10:19  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Sonab/Carlsson!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/25 :  13:27:24  Show Profile Send B-200 a Private Message
flugsmälla så fort de närmar sig högtalarna ;)

Nej men Cantons serie med metallgaller...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2008/08/25 :  13:31:34  Show Profile Send matta a Private Message
...Thiel

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/08/29 :  00:25:49  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Martin Logan
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/29 :  00:40:37  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Om 1 år så får du info om mig hur Martin Logan Vantage funkar ;)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/08/29 :  01:00:29  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
lite tips på högtalare som är gjorda för att spelas med galler på.


Vienna Acoustics alla golvare (sen behöver du inte leta mer).

Så här skriver dom på sin hemsida:
"Innovative and unique grilles feature an aluminum frame that incorporates an integral V-shaped phase diffusor to control dispersion so that they can be left on for all but the most critical listening without an adverse influence on performance. In fact, it can be used as an additional tuning device for the audio enthusiast, benefiting soundstage presentation both in depth and stereo imaging."

Dom finns numera också i "WAFvitt".......


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/08/29 :  08:50:23  Show Profile Send xdakob a Private Message
quote:
Om 1 år så får du info om mig hur Martin Logan Vantage funkar ;)


Grattis

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/08/29 :  08:59:22  Show Profile Send xdakob a Private Message
har kollat lite på Martin Logan och det var ett par Sequel II på Hifimagasinet men jag tror att de är lite stora för mitt rum... Någon som vet hur de låter, är det ett bra köp med tanke på ålder osv?

Någon som vet hur ML Montage är?

Ska kolla upp Vienna men de känns lite utanför min budget om det inte dyker upp någon på begagnatsidan.

För övrigt har jag kollat upp vad en ny diskant går på, 1350:- men man ska väl vara glad att Monitor Audio har kvar reservdelar till en 12 år gammal högtalare...

/Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/08/29 :  13:33:32  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Riktigt bra pris på dom Sequel II , dom är ju ganska höga men annars inte så stora.
Dom behöver c:a 60cm till vägg räknat från frontpanel.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/09/02 :  14:20:16  Show Profile Send NewMount a Private Message
Klipschorn hörnhorn är helt barnsäkra. Finns varken galler eller element inom räckhåll, högtalarna kan inte vältas och barnen kan inte gå bakom högtalarna.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/09/02 :  17:12:06  Show Profile Send xdakob a Private Message
quote:
Klipschorn hörnhorn är helt barnsäkra. Finns varken galler eller element inom räckhåll, högtalarna kan inte vältas och barnen kan inte gå bakom högtalarna.


Perfekt, ett par sådana ska jag försöka få tag på!!

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/09/03 :  08:58:56  Show Profile Send poppen a Private Message
Canton stålgaller
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/09/03 :  10:59:57  Show Profile Send stargazer a Private Message
_Helt_ barnsäkra finns nog inte. Barn är underbara men påhittiga varelser

Så tips nummer ett från coachen är trots allt... barnuppfostran (ledsen ).
Jag har själv valt den vägen som heter "frihet under ansvar". Min nioåriga dotter har själv kunnat hantera både vinylsvarven och rörförstärkaren sen hon var 6. Hon visar t.om. sina kompisar hur coolt det är med vinyl

Men visst.... när hon var i "lära-gå-åldern" så var det svårare. Då bytte jag från små stativare till stadiga golvare med metallgaller. Så i slutet av dagen så hajar jag vad du vill och varför...

Visst finns det varianter som är mindre osäkra än andra.
Under barnens "lära-gå-period" körde jag Linn Ninka. Sluten burk, galler framför elementen. Ganska säker. Synd bara att jag har tröttnat på Linn-soundet - men smaken är ju som b**en.

Stativhögtalare behöver inte vara osäkra. Mina Totem stod på svintunga May Audio-stativ som man inte ruckade på i första taget. högtalarna hade jag fäst mot stativets topplatta med ansenliga mängder häftmassa Sen hade jag ett av Europas få frontskydd till Model One (gick att specialbeställa) som jag givetvis plockade av vid finlyssning.

Vet inte om det hjälpte, men det var mina 2 cents worth


Lycka till / stargazer
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/09/03 :  12:11:22  Show Profile Send xdakob a Private Message
Tack stargazer, bra tips.

Varför har du tröttnat på linn-soundet?

/Daniel


mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/09/03 :  14:45:34  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Varför har du tröttnat på linn-soundet?


OT: är inte min påse längre, föredrar andra karaktärer på återgivningen. Slutade med att min linn-rigg stod o samlade damm då jag tyckte att det var trist med musik.
Sen kom butiken "bossanova" i luleå och fick mig att upptäcka att musik och hifi kunde vara roligt igen :)

Men visst finns det bra linn-prylar. Jag gillar bl.a. Akurate CD'n, Klimax-serien och Akurate-stativarna. Men herregud, vilka priser...

Ursäkta OT - ville bara svara på tilltal

Jag vill _inte_ starta något flame war med linnisterna.... jag respekterar er lika mkt som något annat. Smaken är som baken - hårig

Cheers / stargazer
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/09/03 :  14:47:31  Show Profile Send poppen a Private Message
Vill barn sabba så kan dom. Jag var den ende i vårt hushåll som begrep sig på barn säkra kontakterna för jag tänkte inte som de vuxna gjorde.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000