HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltråd ultimata?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/09 :  12:36:07  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tjo grabbar och kvinns.
Har nu en fråga om 4 flätning.
Hur många använder 4flätade kablar?

Har slitit och knåpat med flätade strömkablar, signalkablar och högtalarkablar nu i ett par veckor.
Har provspelat lite grann och det känns väldigt upplöst, jättebra separation och rent.
Någon som har samma erfarenhet av 4 flätat eller något att bidra med?

mvh

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2008/11/09 :  13:19:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag flätade strömkablar, men tyckte inte att resultatet blev särskilt uppseendeväckande. Jag fick mycket bättre resultat med min inköpta hifinätkabel, vilket var lite nedslående med tanke på det arbete jag lagt ned.
Sedan är det en annan sak att man inte ska göra egna nätkablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/09 :  15:31:10  Show Profile Send Leif B a Private Message
Intressant!
Den största ljudskillnaden fick jag från signalkabeln.
Men allt tillsammans förstorade upp allt ett snäpp.
Har även en flätad kabel till grenuttaget.
Kör med squeezebox resp. 2 icepower monosteg.
Vilken köpekabel har du som hifinätkabel?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2008/11/09 :  17:08:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har uppnått mycket bra resultat med fyrfläta, kör kabelmärket Silspeak i detta utförande både som nät och högtalarkabel, klart bästa jag haft bland allt jag ägt i jämförelse med färdiga så kallade "high-end" kablar. Har tex föredragit den mot en Nordost Valhalla nätkabel som en bekant ägde ett tag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/11/09 21:47:05
Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/09 :  17:32:41  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ja det verkar vara ganska idealiskt att använda flätade kablar.
Tack för ditt bidrag.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2008/11/09 :  17:53:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Jag flätade strömkablar, men tyckte inte att resultatet blev särskilt uppseendeväckande. Jag fick mycket bättre resultat med min inköpta hifinätkabel, vilket var lite nedslående med tanke på det arbete jag lagt ned.
Mig hände detsamma. Fyrflätade en svalanderfläta av 1,5mm2 väggtråd och var stolt som en tupp. Kopplade kablaget till slutsteget och sedan var det inget skoj längre. Ljudet blev överraskande färglöst/grå. Provade några veckor, men kom till samma slutsats som B-O.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/11/09 :  20:10:22  Show Profile Send sopwith a Private Message
Gjorde en 4fläta med vanlig ringledning (1kr + 39 för kontakterna)och jämförde med en Supra för 500 och en Van den Hul för 1000, först tyckte jag att den spelade skjortan av Supran, 4flätan satt i länge, sen köptes en Van den Hul hybrid III mega super turbo102 nånting, den passade inte alls med mina grejor, lät sämre än allt jag har hört, tillbaka med Supran, satt i länge, fick för mig att prova Van den Hulen igen, lät faktiskt rätt bra men tycker fortfarande att den låter väl slätstruket och tamt, sitter i nu men funderar på att koppla in 4flätan igen, lätt detta med kablar.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/11/09 :  20:39:57  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ja jisses, detta med kablar.

Nå, till topic, någorlunda.

Här har, på en privat nivå, flätats och tvinnats och korsats kabel i alla möjliga och en del omöjliga varianter.

Jag gav mig på den gode Josfs fyrflätade högatalarkabel i budgetutförande. Jaha, var väl det mest positiva jag sa om den.
Tänkte att jag inte begrep vad jag höll på med, så på telefonen och skicka hit ett par av dina. ( Till Josef, alltså)

Jaha, var väl det mest positiva jag hade att säga om dem.

Sedan, envis som jag är, så köpte jag i alla fall ett par signaldito i koppar, med SilverBullettPlug från samma Josef, och det var en trevlig bekantskap. Lät ingenting såvitt jag kunde detektera.
Å på med alla andras signalkablage, en hel helg.
Joefs grejor höll. Kanske mer beroende på kontakterna, vad vet jag.

Nå, högtalarekablage då. Å fläta själv, igen.

Klas i sjön bor ju nära här i min stad, med egen butik, så iväg som fanken och handla billigt.
Fläta, fläta och mer sådant. Men nu noggrant och kontakterat med bra grejor från egen firmas sortiment.

Jaha. Låna hem dyrkablage från välkänd agentur och välkänt märke och jag märkte ingen skillnad. Ha, nu börjer det låta, eller snarare inte.

In med icke flätat av eget fabrikat, likaså från egen firma, och in med annans virke, inte från firma, in med ickeflätat från riktigt dyr tillverkare, och fortarande inte någon hörbar skillnad.

Åsså jämföra mellan allt på ett någorlunda hanterbart och systematiskt sätt. Flera av oss var inblandade i komplotten.
Tja, vad gör jag/vi med den här informationen, eller brist på dylik?

Den respons jag fick från normala människor, och en del icke sådana, var att jag "lyssnar fel, eller på fel sätt" när jag inte kan uppskatta skillnadena i pris/prestanda/flätat/oflätat.

Kontentan av mitt dravlande är att jag har mycket svårt att höra skillnad mellan högtalarkablar.
Flätat eller inte.
Däremot inbillar jag mig att det är skillnad i lyssningsupplevelse med tanke mot kontaktering. Vilket gör mig ännu mera frustrerad.

Orsaken att jag uppfattar skillnader, (det tycker jag att jag gör) får någon annan reda ut.

Ehh..skall sluta med koffeinet för ikväll.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2008/11/09 :  22:19:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu kommer jag ihåg att jag flätade Isoda högtalarkablar i början på 90-talet. Idén kom från en artikel i Hifi&Musik där de beskrev att ljudet blev mindre skrikigt med flätade kablar. Jag blev intresserad för jag hade just en anläggning som jag upplevde som skrikig, minst sagt. Mycket riktigt, det lugnade ned ljudet en aning.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/10 :  20:07:11  Show Profile Send Leif B a Private Message
Roliga inlägg blandade mer lite mer allvar.
Jag har svårt att förstå att man inte kan höra skillnaden på en vanlig (clas ohlsson,siba,elgiganten) kabel kontra en fyrflätad signalkabel med cat5 inblandat.
Det är en enorm skillnad i separation av allt för mig i min anläggning.
Men det beror kanske mycket på vilken typ av musik man lyssnar på.
Ett bra sätt att höra skillnaden tycker jag är att spela med två olika signalkablar inkopplade och lyssna på diskanten i båda högtalarna. Den diskant som låter bäst renast och mest detaljerat är den de flesta föredrar eller hur? Har jag helt fel eller är jag bara ute och cyklar??

Edited by - Leif B on 2008/11/10 20:09:10
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2008/11/10 :  20:38:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ett bra sätt att höra skillnaden tycker jag är att spela med två olika signalkablar inkopplade och lyssna på diskanten i båda högtalarna. Den diskant som låter bäst renast och mest detaljerat är den de flesta föredrar eller hur? Har jag helt fel eller är jag bara ute och cyklar??
Tja, kanske en mindre cykeltur, jag anser att man bör titta till helheten, en bra kabel är när inget register framhävs mer än något annat, den spelar homogent och sömlöst helt enkelt, många tror (av vad jag har förstått)att en energirik diskant är lika med ett ljud med hög upplösning, så är icke fallet, man förlorar mer i gungarna än vad man vinner i karusellen (maskeringseffekter)med en kabel som inte har en jämn energi genom hela registret. Dessutom är ju den här glittrigheten och skimmret i diskanten som många eftersöker, ett egenljud från systemet som knappast går att återfinna i verkliga ljud om man lyssnar direkt från källan, det är alltså en färgning.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/13 :  18:09:08  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag tänker nu inte på volymen eller intensiteten på diskanten utan på renheten utklingningen förmågan att förmedla rum, eko, nyanser på det som är så fint på en fin inspelad skiva.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2008/11/13 :  18:18:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag tänker nu inte på volymen eller intensiteten på diskanten utan på renheten utklingningen förmågan att förmedla rum, eko, nyanser på det som är så fint på en fin inspelad skiva

Jo, men dessa egenskaper är beroende av en jämn upplösning över hela registret samt en energimässig balans över hela frekvensområdet, det räcker alltså inte med att det är högupplöst i toppen.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/15 :  11:20:53  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nej det är sant... men det bidrar en hel del. Men om diskanten känns verklig borde väl hela ljudet liksom följa med på köpet eller finns det flera saker som påverkar?

Edited by - Leif B on 2008/11/15 11:21:14
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2008/11/15 :  15:11:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En verklighetstrogen diskant är den diskant som integrerar med övriga register och alltså inte utmärker sig, informationsmängden från en diskant är inte i närheten av tex ett mellanregister, om man någon gång har hört en diskant spela ensam så förstår man, men om du menar att tex cymbaler eller annan information däruppe låter verklig så är det definitivt ingen garanti för att det låter lika bra neröver. Man kan alltså inte dra några helhetsslutsatser på de grunder du nämner.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/15 :  16:10:26  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag har fått känslan av ljudet överlag har mer och mer fått en mer naturlig klang... basdetaljerna har fått mer konturskärpa... mellanregistret känns mer naturligt. Nästan som om man har bytt upp sig till en bättre DAC. Förstår du vad jag menar?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2008/11/16 :  00:19:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja, av din beskrivning att döma låter det som att upplösningen har blivit bättre helt enkelt, då brukar man också uppleva det mera naturligt.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2008/11/16 :  09:51:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det någon som kan teorin bakom detta?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2008/11/16 :  09:56:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Teorin kan jag inte men mina erfarenheter stämmer exakt med Goldfingers beskrivning.
Största Aha-upplevelsen jag varit med om var när jag bytte internkablaget i mina
banddiskanter och fick markant renare bas. Registren måste stämma ihop för
att helheten ska bli bra och det är mycket känsligare än man kanske tror.

Fyrfläta a la Svalander har jag provat som signalkabel men märkte
inte skillnad mot annat. Skärmat är mer rätt tycks det. Glöm inte
kvaliteten på kontakterna heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/11/16 10:25:30
Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2008/11/16 :  18:44:42  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kanske det har med att göra med hur ens elektronik passar ihop med de kablar man använder. Synergieffekter är väl något som en del har haft nöjet att stöta på eller hur? Kanske jag har haft turen att stöta på något som fick min squeezebox och mina ice power steg att blomma ut... men även högtalarna kanske har en del av kakan så att säga.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/22 :  00:18:03  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Ursäkta om jag bumpar tråden men jag är själv i görningen att fläta fyrflätor av kablar hittat billigt på http://www.conrad.se/?article=608459 och har börjat kika på det här med kabelstrumpor. 25:-/metern känns alldeles för dyrt och jag har då börjat leta alternativ.

Vad tror ni om att använda tubgas som används på klämda fingrar bland annat? Av det får man 20 m för billiga 55:- på http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=3454 vilket känns som ett klart alternativ. Frågan är bara om det är för stor diameter på röret, vad tror ni?
edit: såg nu på andra sidor att det fanns 1,5cm ø också

Jag tänkte att man skulle kunna färga det i valfri färg och terminera med banankontakt och krympslang

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.

Edited by - rocksteady on 2009/01/22 00:20:11
Go to Top of Page

deerhunt
Member

365 Posts

Posted - 2009/01/22 :  08:57:39  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag har provat 4-fläta och tycker den "lugnar ner" de övre registren.
Kör också SB och Icepower Leif! Har iofs en DAC emellan numera.
Har testat en hel del, och spelar numera på flätade silverpläterade kablar (signal).

Jag har inga problem att höra skillnader på kablar od, men nån kommenterade kontakterna, och där kan jag bara hålla med om att de många gånger är viktigare.
Bulletplug gillar jag skarpt!

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2009/01/22 :  10:24:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Enda fyrflätade jag testat är signalkabel i högrent silver, låter otroligt bra tycker jag. Jo just det, har en fyrflätad nätkabel köpt av svalander, men är inte övertygad vad gäller nätkabel. Tanken var väl mest att den ska störa andra kablar mindre. Har för mig att de blir "självskärmande" när det är fyrflätat, men kan inte svära på det.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/01/22 :  11:26:33  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Vill bara säga att jag håller med Musik Hemma och Deerhunt m fl. När man hör skillnader på kablar är det ofta kontakter/lödningar man hör skillnad på - eller åtminstone har byte av kontakter på annars lika kablar gett minst lika stora skillnader som kabelbyten gjort när jag provat. Jag tror man måste se kabeln som en helhet av flera saker:

* Kabeln (inkl material, dess dragning, skärmning, inre dämpning)
* Kabelns dragning (vilket bl a beror på:)
* Dess längd
* Dess kontakter
* Hur dessa är terminerade

Det är svårt att bara jämföra en av dessa parametrar, det är inte ofta man har lika långa ecxemplar av två kablar med precis samma terminering! Så vad är det man hör skillnad på när de låter olika?

Jaja, bara lite funderingar...

S

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/01/22 :  12:54:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har provat fyrflätat på alla ställen i anläggningen och enda stället jag har funnit det bäst är som HT-kabel som jag gjort av cat5. I en test mot Kimber kabel så står de sig rätt bra i de lite dyrare klasserna och det skall man inte klaga på. Till nätkabel har jag funnit att en vanlig fläta med tre trådar fungerar bäst av de jag har gjort själv.

Resten är eget ihop snickrad internkablage som jag har laborerat med under rätt lång tid och skiljer sig en hel del från det vanliga .

quote:
Största Aha-upplevelsen jag varit med om var när jag bytte internkablaget i mina banddiskanter och fick markant renare bas.

Jag hade ungefär en liknande upplevelse när jag provade olika kablar till mina banddiskanter där fann jag att lackad koppartråd lät klart bäst kanske skulle man ta en titt i dem för att se om det finns något att göra.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2009/03/17 :  22:54:46  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Det verkar vara en del här på forumet som har testat flätad Silspeak som högtalarkabel. Hur står sig Kimber Cable 8TC, som jag använder idag, mot dem?

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000