HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 När pengar är inget problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/10 :  00:49:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag undrar hur det skulle kännas att vara en mycket förmögen person. Tänk att du behöver aldrig tänka på vad saker och ting kostar. Du bara går till en affär och ber att få det du vill.

Tanken känns så vulgärt och främmande. Men det kanske är inte så enkelt ändå. För tänk på alla de som har oerhört gott ställt, men ändå har de inte råd att betala skatt, eller anlita vit hemhjälp osv. osv. TV-licens är visst för dyrt för dessa stackare också.

Tror nästan inte att sådana människor är mer lyckliga än så kallade vanliga människor. vad tycker ni?
Efter en enkät på nätet tyckte de flesta att de som har gott ställt fuskar mer på skatter också. Arma människor som inte har råd ens att betala skatt fast de tjänar hiskeliga summor!

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/11/10 :  08:13:01  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det finns väl folk och folk i alla läger. Jag känner 5 styck familjer som är goda för enorma förmögenheter och i samtliga fall är de extremt noggranna att allt ska gå rätt till. Ingen av dessa skulle ens fundera på att inte ha ordentliga kontrakt med etablerad städfirma etc etc.
Jag tror det är så simpelt att det beror på "hur" man blev så förmögen. Har man med svett, tårar och smarthet byggt upp ett företag under 30år och sedan säljer det till ett ännu större företag och tjänar några hundra millar så finns finns det väl ingen som helst anledning att helt plötsligt börja smussla med allting?
Har man däremot tjänat sina första pengar med att importera en mercedes och skruvat tillbaka km mätaren så har man en inbyggd mentalitet som tillåter en att tänka fritt i "the quest to become rich". Det finns ju faktiskt många som är smarta tillräckligt att inte åka fast och tjäna grova pengar på suspekta affärer. När en sådan person sitter med några hundra millar, ja, då blir det lite oftare osmakliga aktiviteter runt dessa. (känner ett par av den varianten också)
Det är säkert dessa du tänker på i första hand, men jag kan garantera dig att du absolut inte kan dra alla över en kam.

Artphotography
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/11/10 :  08:13:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag anser att det är nonsens att säga att pengar inte gör någon lycklig - visst kan det medföra problem med förmodligen egenframkallade problem och att vara ekonomiskt oberoende är hur som helst en förbannat bra start på att bygga sin egen lycka!

Att det sedan finns personer som inte har något krav på att ha pengar, inga materiella krav osv är en annan femma men för en stackare som hela tiden strävar efter pengar för att kunna göra/köpa det man vill så är ekonomi ett hinder för att leva ut livet till fullo

Jag väntar fortfarande på den där lottvinsten och känner att nu är den nog inte ... så långt bort

Att fantisera om vad man skulle göra för pengarna om van vann säg i storleksordningen 100 mille är ett skönt sätt att drömma sig till sömns

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2008/11/10 :  08:41:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alla behöver ett spel för att vara lyckliga, och det blir av olika art beroende på vilka förutsättningarna är.
Har man pengar i överflöd är det ju inget spännande direkt att köpa saker.
Mer spännande då att plocka svamp, lura skattemyndigheten, etc, etc

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/11/10 :  08:49:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Pengar är bara pengar. Har för min egen del lyckats inrätta mitt liv så jag inte har några skulder, lägenhet hifi pryttlar bil osv är betalt. Jag vet att jag inte behöver jaga för att få det att gå ihop. Passar saker inte mig kan jag närsomhelst resa mig upp och gå. Det är frihet. Att ständigt jaga vidare i ekorrhjulet, att ständigt vara rädd att det skall försvinna, att ständigt söka bekräftelse genom pengar och saker är ett fängelse ialla fall för mig.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/11/10 :  09:09:49  Show Profile Send JonasY a Private Message
Faktum är att de som är rika också statistiskt sett är lyckligare! Anledningen är helt sonika att människor jämför sig med varandra, är jag rikare än grannen är jag också lite lyckligare ... kommer grannen ikapp dig i fråga om pengar är du dock tillbaks till nollnivån igen ;) Detta brukar kallas lyckoparadoxen och förklarar varför vi inte är lyckligare nu än för t.ex. 50 år sedan när vi hade mycket mindre pengar.

Sedan är det så att man vänjer sig med pengar. Har man alltid haft massor av pengar blir det precis som för dig när du går till affären, bara det att du kan köpa för xxx kr och den rika för obegränsat med pengar. De flesta svenskar i alla är ju sådana att de är rätt måttfulla även om de har tillgång till mycket pengar.

Nått som faktiskt ÄR kul och gör en i alla fall tillfälligt lycklig är när man får det bättre. Kan lova att det är en speciell känsla att t.ex. för första gången hämta ut en sprillans Merca när man kört bättre begagnade Volvosar hela livet

Att rika oftare fuskar med skatter är annars något som är lika självklart som smör på brödet. Hur skall någon utan tillgång till pengar kunna fuska med skatten? Det går ju i princip endast om du har inkomst av kapital, eget företag etc. Eller tänkte du be ekonomiavdelningen betala in din lön på ett bankkonto på Cayman Islands?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2008/11/10 09:12:45
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/11/10 :  09:15:10  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
För mig är det viktigt att pengarnas upplevda värde består, dvs 1:- är lika mycket värd för alla.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/10 :  10:18:19  Show Profile Send Maruder a Private Message
Hellre rik och lycklig, än fattig och olycklig :)
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/11/10 :  16:04:35  Show Profile Send Passerati a Private Message
Utmaningen att tycka att pengar inte betyder något lär bli desto större ju mindre man har av varan, att ha det väldigt gott ställt samtidigt som man har åsikten att pengar inte betyder något, torde vara tämligen enkelt för att inte säga redigt enkelt.

Var gång någonting inhandlas/köps utan att förutsättningen måste varit att kronorna vänts och sparats flertalet ggr så kan man uppleva en försmak eller smak av att vara rik, om vi pratar att pengar tex ger möjligheter till en lugnare tillvaro dvs ej tokstress för att få ihop utgifterna.

Utan tokstress tror jag man kan bli lycklig för mindre och att sträva efter ha pengar som drivkraften så tycker jag det verkar osedvanligt korkat.

En delvis ur topic intressant artikel, di.se

quote:
Maruder
Hellre rik och lycklig, än fattig och olycklig :)
Gäller nog de flesta, olycklig vill nog få vara, kapitalist eller ej
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/12 :  19:48:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Grattis till alla som har lyckats klara sig genom hela livet utan att vara skyldiga ett enda öre!
Era arvingar kommer att vara överlyckliga att ni inte gjorde av med pengarna när ni var i liv. Så att de kan göra det i stället.

Och stackars, stackars dem ... som inte har några arvingar. Då kommer staten att ta alla era pengar när ni dör OM ni inte har ett testament!

Mina pengar ... eller rättare sagt skulder, kommer ingen att lida av för det är de mäktiga bankerna etc. som kommer att kamma noll!

Och av alla hundratals miljarder kronor vad dem får i vinst, är det så lite pengar att det inte ens märks!

Edited by - pick-me-up on 2008/11/12 19:59:26
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/12 :  23:26:36  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag gillar pengar. Man kan spara på dom, köpa för dom, låna ut dom eller stjäla dom. Jättebra samtalsämne som man nästan aldrig tröttnar på.

Skulder är bara till besvär om man tjänar mindre än vad som behövs för att betala allt, inklusive skulder.

Sen är ju pengar det som får världen att gå runt, enligt Liza Minelli. Hon är väl en auktoritet på område efter alla år i show biz.

Pengar är väl till så stort problem som man vill göra det. Jag har sett höginkomstagare gnälla över räntor och aktiekurser som går upp och ner, och pensionärer som glatt lägger sin sista femma på bingon, för där kanske man kan vinna ett halvt kilo kaffe.

Lyckan vilar inte i pengar. Lyckan finns inom dig.

(Jag blir nog en gammal tant som spelar bingo med min sista femma )

Waf, Waf!

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/13 :  08:47:08  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det var många kloka tankar, Marina!
Kan hålla med dig på flera punkter.

Så klart är det klokare att inte ha skulder, men man ska inte glömma att leva heller!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000