Author |
Topic  |
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/03/27 : 11:10:46
|
Nej, men efter att ha bytt runt i utrustningsdjungeln bytte jag så småningom strategi. Mina grejor har helt klart ändrats efter min musiksmak. |
Nicke the Rocker |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2009/03/27 : 12:12:24
|
Ja, precis som Klingan och NtR skriver så kommer även jag i fortsättningen att välja prylar utefter min musiksmak och mitt ljudieal istället för att sukta efter det som fackfolket har bestämt är bäst och mest "hifikorrekt" - dynamik och livekänsla är mina nya ledord! |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 13:56:44
|
eref: quote: Jag älskar t.ex. en del gammal bluesmusik från början av 1900talet och rock och pop från 50 och 60talet. Ibland gör ju finstereon att den musiken förlorar sin udd tyvärr.
I så fall tror jag inte "finstereon" är så fin som den borde vara. Jag anser att prio1 även i en finstereo är ett gudomligt transparent, dynamiskt och ofärgat mellanregister, sedan får djupaste bas till högsta diskant inte vara överbetonade någonstans. Om rena och ej sönderspelade 78-varvare och annat gammalt inte låter bra misstänker jag att mellanregistret har dålig upplösning eller att diskanten är överbetonad, så att inspelningens brister framhävs. På min "finstereo" är det ett nöje att avnjuta bland annat 78-varvare!
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 14:52:43
|
Håller med Lennartj här, om anläggningen blir i det närmaste olyssningsbar vid dåliga inspelningar så finns det helt klart brister någonstans, ett tonalt välbalanserat och lågdistorderande system brukar i regel inte falla ihop som korthus vid sämre inspelningar utan håller ihop det hyfsat ändå. Dynamiktapp är ju dock svårt att gardera sig mot och här kan en höjning kring 100hz säkert bidra positivt vid en del trötta inspelningar. För att svara på topic så fanns det en tid när jag tenderade att välja musik efter inspelningskvalitet, jag gör det dock inte idag. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2009/03/28 14:54:47 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 15:33:39
|
När jag gick i gymnasiet hade vi fribiljetter till Göteborgs konserthus varje vecka. Där grundlades referensen kan man säga och det var ju mer eller mindre omöjligt att lyssna på samma sak hemma sedan, efter konserten. Jag blev alltid besviken för det blev ju så futtigt och fjärran från det man upplever live på en klassisk konsert.
Intresset riktades då mot andra musikstilar och så fick det vara.
Det är först på senare år som jag tycker jag lyckats komma i närheten av det man kan uppleva där i stolen i konserthuset. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 22:39:51
|
lennartj Min "finstereo" skulle säkert kunna vara bättre. Men jag älskar att lyssna på den på nästan all musik. 78varvare har jag tyvärr inte involverat i mitt lyssnande men jag vet att det kan låta riktigt bra och jag tror att mycket skulle trivas i mitt system också. Jag är inte så bra på att analysera men jag tror att mitt system har en väldigt fin återgivning i framförallt mellanregistret. Vad jag tänker på är kanske framförallt en del disco, reggae och 60tals pop där det egentligen inte handlar om hifi överhuvudtaget. För det första handlar det ju inte om stereo så ett system med bara en högtalare är att föredra. För det andra handlar det om mycket mycket bas och riktigt höga volymer. Sedan är jag kanske lite miljöskadad vad gäller en del av 50 60talspopen. Det skall låta som jag kommer ihåg från när jag lyssnade förr i tiden. Alltså inte hifi.
Men idag när jag lyssnade på en nyutgåva av Motownklassiker på CD (alldeles färsk) blev jag väldigt överraskad av hur bra det lät. Samma med några Ace-utgivningar på vinyl av 50 och 60talssoul som låter fantastiskt bra. Så jag blir lite vacklande här.
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
e-robban
Member

331 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 20:34:32
|
jag känner mig rätt nöjd idag eftersom jag tycker att alla typer av inspelningar går att lyssna på här hemma. Självklart låter de annorlunda varandra, och med stora skillnader mellan det bästa ljudet och det sämsta (om man pratar om hifiparametrar som 3D, separation, detaljer, upplösning osv), men allt går att lyssna på och uppskatta för vad det är dvs karaktären. Då har jag heller inte ett "förlåtande system, dvs murrigt eller med överdrivet värmeinnehåll rent klangligt utan jag har strävat efter det som låter "neutralt" i mina öron. Jag lyssnar på vitt skilda genrer som grind, electro, jazz, metal, dub, punk, akustiskt o det mesta däremellan (fast pop o klassiskt är jag inte så mycket för men det beror verkligen inte på ljudet). jag har däremot haft system som inte varit så roliga ur denna synpunkt. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 20:36:57
|
I och med att anläggningen förändras över tid, lär det inte bara vara anläggningen som förändrats - jag själv förändras ju också med tiden.
Hur vet man att musiksmaks-förändring beror på anläggningen?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 08:12:56
|
Vissa skivor blev olyssningsbara. Vass skrikig diskant. med nya högtalare. Linn är väldigt förlåtande mot skavanker. vilket inte MO är |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 17:59:16
|
Mitt intresse för musik generellt har nog ÖKAT, men inte förändrats, numera blir det flera timmar i mina Denon-lurar innan nattsömnen t.ex. |
rolnor |
 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 13:45:49
|
Ojdå, verkar som man är i minoritet här. Gillar självklart fortfarande samma musik och lyssnar på samma saker som tidigare också. MEN med bättre anläggning har jag dessutom börjat lyssna på jazz och lite annan musik där instrumenten i sig blir mer betydelsefulla. Aldrig i livet att jag upptäckt det utan bra anläggning. Klarar fortfarande inte av att spela jazz o.d. på mindre bra anläggnign för det låter skit och är trist som tusan att lyssna på. Så min smak har ändrats pga bättre anläggning, helt klart. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
Topic  |
|