HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har din musiksmak förändrats med ny utrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/03/24 :  17:53:49  Show Profile Send Njord a Private Message
När jag köpte en ny förstärkare så upptäckte jag hur fantastiskt både gitarr och cembalo låter. Jag var tidigare ganska likgiltig för de instrumenten.

Förstärkaren som jag syftar på heter Euphya. En okänd fransk förstärkare som kan sägas vara en budgetvariant av Lavardin.

I ett anfall av dumdristighet när pengarna brände i fickan så slog jag till och köpte ett par bredbandare på e-bay. Jaha, vad hände? Elektronisk musik fick läggas till intresselistan. Jisses, det låter ju riktigt jä..a bra!

Kul att upptäcka och omvärdera musik. Man har ju sina fördomar...

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/24 :  18:23:17  Show Profile Send Vox a Private Message
Svar på topic: Nej, men musiksmaken har breddats genom åren.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/24 :  18:49:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Breddats ja det har den här med. Inte minst Musikresan till USA i september har gett det med sig att jag hittat mer musik och fått en nystart när det gäller musikintresset. mvhKristofer
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:21:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har inte ändrats på grund av tekniken. Däremot har jag lagt ner visst jobb att hitta musik i samma genre som jag tidigare lyssnat på vilket gett mig mer kul musik från Italien och Ryssland jämte Iran och Japan.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:36:03  Show Profile Send bearwik a Private Message
Ja, med bättre ljud följde ett ökat intresse för akustisk musik, innan var det mest hårdrock

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:40:50  Show Profile Send Njord a Private Message
Aha, inte så mycket nytt alltså. Får jag göra en gissning? Att många kör i gamla hjulspår. Spelar sina gamla cd-LP och bara gör små avstickare från det invanda?

Själv "surfar" jag runt på internetradio. Det finns mycket spännande att upptäcka om man inte är rädd för en viss komprimering. Här hittar jag ny musik som sedan leder till CD-köp.
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:52:56  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Mest breddats men även ny-intresse för klassiskt och mer akustisk musik. Sedan tillhör jag dem som t o m tycker Kent har blivit bra sedan jag fick ordentlig stereo.

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/24 :  19:54:32  Show Profile Send Maruder a Private Message
Samma här, mest breddats. Speciellt ståbas har jag börjat uppskatta!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:07:34  Show Profile Send Per a Private Message
Ja mungiga är fantstiskt via magneplanarerna. :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:33:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Musik smaken har inte förändats, jag är lyssnar på det mesta utom opera & jazz men när jag har haft högtalare ifrån märken som tex Dynaudio,Canton har det spelats lite mer äldre hårdrock än när jag tex hade pi60 då dessa är skoningslösa emot dåliga inspelningar (blir lätt hårda/vassa) i mina öron samtidigt som normala och bra inspelningar låter fantastiskt bra med pi60 och som andra högtalare som jag haft inte har nått upp till. Sedan har jag mer eller mindre haft ganska neutral elektronik under åren så det har varit högtalarvalet som då styrt en liten aning vad som spelats mest.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:44:06  Show Profile Send Lovan a Private Message
Utrustningen har inte förändrat min musiksmak däremot har mitt intresse gjort att jag träffat andra som gett mig massor med ny musik som jag tittar inte lyssnat på
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:11:37  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Kan vara så att när man haft utrustning som "gillat" att spela en viss sorts musik, sådan man kanske inte lyssnat på tidigare...så kanske det blivit mer av den sorten...men det brukar inte hålla i längden...

Men på sista tiden så har min utrustning fått anpassa sej efter min musiksmak, inte tvärtom...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:17:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
För min del har jag upptäckt andra stilar genom kamrater när man har varit hemma hos dem och de har plockat vilt bland skivorna förändrats har den inte jag lyssnar fortfarande på elektronisk musik men betydligt bredare har den dock blivit.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/03/24 :  21:42:36  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag tycker att viss musik kräver en bättre återgivning, går inte att "förstå" och känna om man bara lyssnar genom en köksradio eller i bilen t.ex.
Jag lyssnar mycket mer på klassisk musik och experimentell pop/rock nuförtiden och det tror jag delvis beror på ljudet.
Givetvis beror musiksmaken på en massa andra viktigare saker men för mig öppnas genom hifin en fantastisk värld av musik att upptäcka och "lära sig". Å andra sidan behöver man väl ingen extrem Hifi för att uppleva detta.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/25 :  07:56:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Min musiksmak har breddats genom åren, har dock svårt att tro att det har så mycket med min anläggning att göra (inte för att jag har så fina grejor som många andra här, men det har ju blivit lite bättre med åren).

Jag lyssnar ju mest på Hårdrock/Metal, men även Reggae, folkmusik, symphonic/progressive Rock, 60-tals Pop och annat som tex. Cranberries, Bruce Springsteen osv.

Men det kan ju tänkas att om jag suttit kvar med pojkrumstereon (som ju många av mina jämnåriga verkar göra, om de inte slängt ut den och skaffat ett "hembiosystem"...) så kanske jag aldrig hade lärt mig att uppskatta tex. Genesis, Garmarna, Bob Marley, Virgin Black, Therion mfl. utan hållit mig fast vid Iron Maiden, Kiss och Mötley Crüe?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/03/25 :  08:00:45  Show Profile Send llerk a Private Message
Man har "lärt sig" att lyssna på bredare musik. För var det Deathmetal,nu går det mycket bra med ex.Jazz

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/03/25 :  08:43:20  Show Profile Send Dompan a Private Message
Undermedvetet tror jag nog att man påverkas och tenderar lyssna mer på sådant som låter bra i anläggningen. I det medvetna tillståndet påverkas man av flickvännens ovilja att lyssna på särskilt knepig musik, som jag kan tycka vara särskilt bra. :)
Klart som korvspad, eller hur? :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2009/03/25 :  17:08:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inte beroende på utrustningen, möjligen har hifi-intresset gjort att man kommit i kontakt med folk som introducerat ny musik för mig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/03/25 :  17:29:06  Show Profile Send svejk a Private Message
Näpp ingen breddning snarare avsmalning med åren. Idag är jag säkrare på mig själv och min musiksmak, köper inte upphypade plattor på det sättet jag gjorde tidigare. Har en teori att man "sätter" sin smak före ca 25år sedan blir det lite variation på detta tema.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/25 :  19:21:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Iron Maiden, Kiss och Mötley Crüe

Jag lyssnar mestadels fortfarande på dessa band. Dvs hårdrock eller om man skall kalla det Heavy Metal, men jag märker ju klart skillnad mellan olika musikgenrer och de som jag börjat tycka låter bra numera är den gamla rocken som Elvis och Johnnie Cash.

Vet ju inte om det har med mognad eller något att göra men det låter ju väldigt bra tycker jag.

Men tackvare att jag hört bra jazz och country nu så kan även det ingå i min musiksmak. Dock fortfarande inte dansband.Så ja den har utvecklats en del tackvare anläggningen.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/03/25 19:22:26
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/27 :  07:48:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har en bred smak men då en lyckat uppgradering har skett så glider jag alltid in på Prog av någon anledning. Och efter ett tag så glider jag tillbaka till den vanliga blandningen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2009/03/27 :  09:35:19  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tyvärr inte smaken utan det var utrustningen som begränsade musik valet tidigare. Idag bryr jag mig inte om hifi parametrarna utan vill bli berörd och ha kul när jag lyssnar. Lyssnar mer och mer på skrammel musik med tunga gitarr riff idag, vilket jag aldrig orkade med tidigare med de grejer jag spelade på då.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/03/27 :  09:41:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min musiksmak har inte förändrats, däremot breddats eftersom viss musik nu låter bättre än tidigare, tex akustisk singer/songwriter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:07:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Min musiksmak har heller inte förändrats. Breddats däremot. Väldigt mycket. Man får fler möjligheter att njuta av musik på olika sätt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:13:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag instämmer i kören om att smaken breddats, detta har varit ett växelspel mellan att få nya influenser av vänner och bekanta - och även att viss musik blivit betydligt mer givande att lyssna på.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:32:16  Show Profile Send Eref a Private Message
Klingan! Det blir ju helt fel om en fin anläggning begränsar ens musiksmak. Förstår hur du menar. Jag älskar t.ex. en del gammal bluesmusik från början av 1900talet och rock och pop från 50 och 60talet. Den musiken var väl producerad för att låta bäst på vevgrammofoner, jukeboxar och små transistorradioapparater (ungefär som dagens musik produceras för att låta bäst på mp3spelare , datorhögtalare och i bilen kanske).
Ibland gör ju finstereon att den musiken förlorar sin udd tyvärr.
Då får man damma av fulstereon.
Men akustisk musik (som Matte säger) och jazz rock och klassiskt, ja nästan allt, från slutet av 60talet och framåt har fått helt nya dimensioner för mig tack vare fin anläggning.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000