Author |
Topic  |
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 12:35:39
|
Är lite på jakt efter ett kraftigare slutsteg än det integrerade jag har i min Primare I30. jag är egentligen helnöjd på alla punkter med min I30 men då jag har ett par elektrostathögtalare från Martin logan som går ner till 1ohm vid 10kHz och i övrigt håller sig vid 4ohm så är ju belastningen något jobbig. Jag upplever dessa högtalarna som något tillbakadragna i just det översta registret och tankarna har gått till att det kanske är så att en uppgradering till ett potent slutsteg skulle kunna få till det bättre?
Tittar man på specen på I30 så ligger den på 2x100W i 8ohm och 2x180W i 4ohm. Hur det ser ut för 2ohm och lägre vet jag inte men eftersom det redan börjat slutta så finns det ialla fal en risk att Primaren inte presterar optimalt vid laster kring 1ohm. Å andra sidan så upplever jag ljudet ganska likt oavsett om jag lyssnar lågt eller medelhögt. Är det strömbegränsingen som är problemet borde väl detta bara märkas vid högre volymer där man behöver mer kraft?
Jag har däremot sett mätningar på nätet där de jämfört ett antal potenta steg med olika utgångsimpedans och där såg man tydligt att förstärkare med högre utgångsimpedans hade en sluttande frekvenskruva om man kopplade in högtalare likt elektrostater.
Någonstans mitt i allt detta känns det på något sätt tryggare att koppla in ett potent slutsteg för att jämföra och se om det blir någon skillnad. Någon som har några tips på slutsteg at titta närmre på. Finlir med kraft där speciellt mellanregister och diskant skall briljera är väl det jag mest är ute efter. Gärna mycket effekt att tillgå utan att slutsteget kontinuerligt drar 500W+. Finns det några sådana i rimliga prisklasser?
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 14:01:17
|
Titta på Rotel, brukar vara ganska bra priser på dessa.
|
ACCUrate PHASE |
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 14:25:36
|
Jag vet inte vilken modell av ML som du har, men det ligger troligtvis ett motsånd i serie med primärlindningen på dina audiotransformatorer. Detta motstånd är monterat för att göra det lättare för din förstärkare att driva panelerna vid högre frekvenser där de nästan är en kortslutning. Nackdelen är att detta motstånd tillsammans med panelens kapacitans bildar ett lågpassfilter! I mina hemmabyggda ESL-paneler testade jag att montera ett motstånd på primären för att höja impedansen, men tyckte att det övre registret tog för mycket stryk. Om du vågar, så prova att bygla (eller minska värdet på) detta motstånd, så skall du se att panelerna börjar sjunga på ett helt annat sätt! 
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 22:32:51
|
Tack för era förslag. Vad det gäller Naden så är det lite luddigt beskrivet hur den skulle klara laster så lågt ner som 1 och 2 ohm. Visserligen ser man att den klarar lämna 50A i 1ms i 1ohms belastning.
Jag vet inte jag, NAD känns lite föör billigt till Martin Logan. Speciellt när jag idag kör Primare och gärna vill få det bättre än det är idag. :)
Intressant läsning MacGyver. Det låter troligt att det skulle kunna vara anledningen och i så fall hjälper ju inte bara ett förstärkarbyte utan jag måste mixtra med högtalaren med. Kanske läg att koppla in rumskompenseraren och EQ upp några få dB högst upp i frekvens istället och köra på nuvarande setup? |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2010/10/26 : 00:13:10
|
Hur är klass D till elektrostater? Där borde du ha mycket effekt att tillgå iaf, t.ex. Lyngdorf, någon ICE-power baserad historia eller kanske Nuforce? (utan att de drar 500W+ i standby)
Edit: Läste för dåligt, ICE-power var visst redan föreslaget  |
Edited by - svanbo on 2010/10/26 00:14:02 |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/10/26 : 00:48:12
|
Importera ett Emotiva XPA-2 för cirka 9000 kr inkl moms, frakt o tull. 2 x 300 Watt och väldigt hög strömstyrka. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2010/10/26 : 08:06:12
|
Hegel H2A mkII.. Strömstarkt och med ett fantastiskt ljud.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
emanuelgbg
Member

743 Posts |
|
llerk
Member

1014 Posts |
Posted - 2010/10/28 : 11:01:10
|
Köp en beg KRELL KAV 400... Då får du ALLT du letar efter  |
"don´t care as long it´s krell" |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 15:59:45
|
Just nu står jag i valet och kvalet mellan ett importera 2st Emotiva XPA-1 eller att köpa ett begagnat Rotel RB 1090. Båda är säkert bra och kostar ungefär samma slantar. Hur skulle ni resonera kring detta. Rotel är ju begagnat men allmänt känt som ett kompetent och välljudande slutsteg medan Emotiva är helt nytt men något mer oprövat. jag har iofs bara hört positivt om Emotiva men har själv aldrig haft möjlighet att provlyssna detta. Hur hade ni gjort? |
 |
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 16:25:12
|
Du har gått upp lite i prisklass verkar det som. Monoblock är kul. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 16:29:02
|
Jag skulle inte valt Emotiva.
Jag har haft annat från oem-fabriken som tillverkar det märket och det är en smula livlöst ljud. Det är också något jag snappat upp av några som testat just Emotiva så det verkar som att det finns grund till min oro.
Om du har slantar så varför inte Primare A32? Kostar "endast" 30000:- nu. Matchar dessutom "försteget". |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 16:29:17
|
Jag skulle inte valt Emotiva.
Jag har haft annat från oem-fabriken som tillverkar det märket och det är en smula livlöst ljud. Det är också något jag snappat upp av några som testat just Emotiva så det verkar som att det finns grund till min oro.
Om du har slantar så varför inte Primare A32? Kostar "endast" 30000:- nu. Matchar dessutom "försteget". |
 |
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 19:46:03
|
Norska Dynamic Precision har gjort många bra slutsteg genom åren. Märket köptes upp av Electrocompaniet för ett par år sen så nu finns de bara som en "dp-line".
Det kanske inte är så väldigt många i omlopp på marknaden, men de brukar dyka upp då och då. Just nu finns det två på Hifimagasinet, i lite olika storlek (och pris). Det är stabila konstruktioner som håller länge och med bra kraft. Det är nog snart 10 år sen jag köpte mitt 4000H begagnat och det driver mina Mirage M-1si med bravur, och de är ingen lek för ett slutsteg.
Vill man se en översikt över produkter från Dynamic Precision så finns en sådan här. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
 |
|
dKlo
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 08:59:08
|
Hej!
Jag har ett par Martin Logan Vista. För ett par år sedan drev jag dessa med en Bladelius Tyr, vilket lät helt OK. På senare tid har jag dock gått över till rör, vilket jag tycker fungerar mycket bättre. Tyr har 100W, men jag fick ut betydligt mer upplevd kraft ur små rörförstärkare på runt 30W.
Jag skulle testa med ett kraftigt rörslutsteg, gärna med KT88-rör om du har möjlighet. Detta t.ex: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1785&art=6373816 (detta var mitt innan jag uppgraderade).
Jag kan hålla med om att Martin Logan kan låta lite tillbakadragna i diskanten. Det bästa botemedlet jag hittat till detta är faktiskt kablarna. Slinkylinks gjorde underverk i mitt system, både för diskanten och övriga register.
/dKlo
|
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 11:03:53
|
Johan4130; Vilka andra märken syftar du på när du menar att du haft andra märken som tillverkas i Emotiva-fabriken?
CD-spelarna tillverkas i XTZ / Advance Acoustic-fabriken Tonewinners och är dessutom snarlika, men slutstegen har en annan tillverkare samt en helt egen konstruktion. Enligt Vincent Chen på Emotiva så klarade inte Tonewinners av att hålla de strikta kravspecar som Emotiva hade på slutstegen!
Sedan ska man inte köpa Emotiva om man har för lättdrivna högtalare. Jag har testat XPA-2 med Heco Celan 700 och det blev overkill. XPA-2 är lite "svårväckt" på låga nivåer. Tänkte dock ge XPA-2 en ny chans att funka hemma hos mig, med mina kommande tungdrivna Canton Reference 7.2.
|
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 11:21:36
|
Audiovector: Emotiva tillverkas av Tonewinners vilket är ett OEM-företag som tillverkar åt en hel del aktörer. Bland andra Emotiva, Advance Acoustic och XTZ. När man beställer kan man få små förändringar t.ex. färgsättning, loggor m.m. Då kan man som företag skriva att man har speciellt utvald elektronik. Man har speciellt valt ut de burkar med ens egna logga på. De grejer som har andra symboler på väljer man inte. |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 16:25:24
|
Men Emotivas slutsteg tillverkas inte av Tonewinners enligt Emotiva. Bara CD-spelarna! |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 16:36:54
|
Vad man inte vet är om Emotiva verkligen bygger grejerna själva eller om de har designat om några procent och därmed kan hävda att de bygger dem själva. Det har ju hänt förr menar jag.
Jag jag har fått återberättat för mig hur det låter så verkar de ha läskigt lika ljud som det sortiment av Tonewinner-elektronik jag själv hört.
Det räcker för att rimligt tvivel ska uppstå - eftersom man oftast inte kan provlyssna innan köp så skulle jag avstå alla dagar i veckan.
Detta är dock off topic deluxe och något som bör avhandlas i en annan tråd, om ens alls. |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 17:27:28
|
Kolla gärna in vad MOLT och Affordable Audio skrev om XPA-2. De är ofta väldigt kritiska. Eller vad användarna själva berättar:
http://emotiva.com/xpa2users.shtm |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 18:55:18
|
Jag tycker det är intressant och nyttigt att läsa användarkommentarer men jag har lärt mig att det här med hur man upplever ljud är väldigt individuell. Dessutom får man ha i åtanke att många som köper Emotiva ffa i Usa där Emotiva är snorbilliga går från någon enklare hemmabio-anläggning och då är det kanske inte så konstigt att det är det bästa de hört.
Jag är som sagt själv sugen på Emotiva men är lite tveksam då ALLA är så överdrivet positiva. Tycker mig känna igen hypen från vissa andra märken. Oavsett så kan jag inte låta bli att tycka det är lite skönt att ha tillräckligt med effekt i reserv. Nu finns ju dock bla Rotel att jämföra med. |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 19:30:24
|
Håller med. Men kolla in MOLTs artikel, där har du en objektiv recension i alla fall. |
 |
|
Topic  |
|