HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Miljövänlig basfälla!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2004/10/23 :  18:47:32  Show Profile Send Martin B a Private Message
Bygg miljövänliga tubetraps och eliminera det diffusa basmullret
http://www2.hemsida.net/martinberg/Art_4.html

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/10/23 :  20:34:25  Show Profile Send Polarity a Private Message

Hamnade direkt på min att göra lista

---

Har själv funderat på att bygga en sub med dessa rör... Men detta är ju en minst lika bra idé.

Egna tanken var att använda mdf som lock/ baffel för ett baselement. Ett tjockt papprör samt ett rör med mindre diam blir "lådan". Tomrummet emellan papprören fyller man med blästersand, finkornig sand eller gummimassa. Sedan kan man snygga till ytterröret genom att för-måla med någon ? oljefärg och sedan på med någon annan färg...


Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/10/23 :  20:58:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skumplast är inte genomsläpplig för luft och det bör isoleringen vara för att få tubetrapen att fungera optimalt.
Principen för tubetraps bygger på att ljudet ökar luftens tryck mot väggytor och trycket kommer i sin tur omvandlas till hastighet då luften trycks in i isoleringen för att utjämna tryckskillnaden mellan rumsluften och luften inuti tubtrapen. Friktionen i isoleringen omvandlar sedan energin till värme.
Plastfolie är också förkastligt av samma anledning.
Viss dämpning får man naturligtvis ändå genom ren ljudabsorption.
Men mineralull är det man ska använda för att bygga en tubetrap.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/10/23 22:27:53
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/10/23 :  21:42:20  Show Profile Send Polarity a Private Message

En bra idé för stommen iallafall...

<Björn-Ola>
Om man varvar tunn dämpmatta (sånt som man brukar lägger i bil/båt)några varv invändigt då? Det släpper väl igenom luft?

Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/10/23 :  22:17:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ingen aning.
Med det jag skrev tidigare, så har jag uttömt allt mitt kunnande när det gäller att bygga tubetraps.
Men idén med stommen är jättebra. Man kan kanske använda mineralullsmattor med lägre densitet än rörskålar, vilket så vitt jag förstår skall vara optimalt.
Viktigt att limma skarvar ordentligt så att inte luften tar genvägen genom springor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/10/23 22:25:20
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2004/10/23 :  23:13:45  Show Profile Send Martin B a Private Message
<Björn-Ola skrev: Aj,aj,aj. Skumplast är inte genomsläpplig för luft och det måste isoleringen vara.>

Helt fel!!

Trots den höga densiteten är den aktuella skumplasten tillräckligt porös för att tillåta den luftrörelse som krävs.

Principen för hur en tubetraps arbetar är utförligt beskriven i så många artiklar att den behöver nog inga ytterligare kommentarer.

Mvh
Martin
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/23 :  23:49:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser mycket intressant ut. Vad kostar mattan på ett ungefär?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2004/10/24 :  01:14:31  Show Profile Send Martin B a Private Message
Hej Bernt

SWEDAC tar 265 kr för en matta i storlek 30x1000x2000 mm.

Mvh
Martin
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/24 :  01:15:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad snackar vi om för Frekvenser med dessa håloch matta ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/24 :  04:22:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
verkar intressant...minst sagt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/24 :  10:54:45  Show Profile Send perob a Private Message
Intressant! Hur är det att såga i papper? Har du använt sticksåg för att ta upp hålen? Vilken typ av blad? Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:07:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skumplast brukar ju vara lufttät. Därför antog jag att så var fallet här också.
Men du verkar ju ha koll på det hela Martin.
Bra initiativ.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/24 :  13:05:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Välkommen hit Martin Kul med nån fler som gillar ribbons.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2004/10/24 :  21:43:38  Show Profile Send Martin B a Private Message
Per skrev: >Intressant! Hur är det att såga i papper? Har du använt sticksåg för att ta upp hålen? Vilken typ av blad?<


Det går mycket bra med sticksåg och fintandat blad.

Mvh
Martin
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:38:59  Show Profile Send Martin B a Private Message
Zalves fråga:
Vad snackar vi om för Frekvenser med dessa håloch matta ?



Några akustiska frekvensmätningar har ännu inte gjorts på absorbenterna, men det kommer att ske lite längre fram.

Mvh
Martin

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/26 :  23:29:43  Show Profile Send esl a Private Message
MartinB, det är som Björn-ola skriver, att det är flödesresistansen, arean samt den inneslutna volymen som bestämmer basabsorptionen.
Flödesresistansen "R" bör man ha någotsånär koll på för att veta vilken area "A" du skall välja för det frekvensområde du vill sträcka dig ner till. (förväxla dock inte med någon resonator)
Om det är på det viset att du har ett poröst skummgummi så är det OK.

Jag förstog däremot inte vad det var för miljöfarligt med mineral/glasull ??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:31:44  Show Profile Send Martin B a Private Message
MartinB, det är som Björn-ola skriver, att det är flödesresistansen, arean samt den inneslutna volymen som bestämmer basabsorptionen.
Flödesresistansen "R" bör man ha någotsånär koll på för att veta vilken area "A" du skall välja för det frekvensområde du vill sträcka dig ner till. (förväxla dock inte med någon resonator)


Rörfällornas funktion är ju inte längre någon hemlighet.

Celefs förslag i ett annat forum, att bygga in en Helmholzresonator för att göra fällan mera effektiv, kan också vara värt att prova.

En annan ide kan vara att dela av den inre volymen och i den övre delen använda en tunnare dämpmatta för att göra basfällan mera bredbandig.

Möjliheterna är många och materialt är mycket användarvänligt.

Jag förstog däremot inte vad det var för miljöfarligt med mineral/glasull ??

Debatt om glasfibrernas farlighet har behandlats i en annan tråd i detta forum och där kan den gärna få leva vidare.

Mvh
Martin



Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2005/02/11 :  13:39:21  Show Profile Send Martin B a Private Message
Jag återupplivar på nytt den gamla tråden då jag den senaste tiden fått många positiva reaktioner från Diy-folk, som vågat testa "basfällan”.

På grund av detta vill jag ändå inte hävda, att absorbenterna skulle vara till fullo verksamma i vilket lyssningsrum som helst. Men för alla som ändå vågar testa, kan det säkert bli ett lyft för bas-återgivningen.

Till alla som redan släpat in ”Svarte Petter” i vardagsrummet, i form av stinkande och kliande rörskålar i glasfiber, vill jag bara säga: ”tänk om och våga testa nya material, trots att teoretiserande tyckare, som nästan aldrig själva bygger något, ”envist framhåller”, att glasfiber är det enda som duger.”
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/02/11 :  17:50:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har sett att Biltema har en liknande "Ljuddämpningsplatta" i varierande tjocklek från 30:- upp till en hundring.

Den kanske är billigare och lika bra!?

/Roland
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:17:37  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag kan tipsa om billig skumplast-matta, om man råkar ha vægerna førbi Mariestad. Dær finns ett føretag som heter NIKE, som sæljer andra-sorterings djupdæmpnings-material till fina priser. Och det brukar inte vara några problem att handla heller, dom ær bara glada att bli av med det.
Det finns bitumen, grøna dæmpmattor, kombi-mattor med både bitumen och grøn matta. Skummplast-mattor m.m. Rena guldgruvan nær jag var lite yngre och byggde billjud. *Nostalgi-tår*

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2005/02/12 :  00:31:37  Show Profile Send Martin B a Private Message
Jag har sett att Biltema har en liknande "Ljuddämpningsplatta" i varierande tjocklek från 30:- upp till en hundring.

Den kanske är billigare och lika bra!?

/Roland




Får man bara bort tätskiktet är nog Biltema-mattorna OK.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/13 :  01:02:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Neville:
quote:
Jag kan tipsa om billig skumplast-matta, om man råkar ha vægerna førbi Mariestad. Dær finns ett føretag som heter NIKE, som sæljer andra-sorterings djupdæmpnings-material till fina priser. Och det brukar inte vara några problem att handla heller, dom ær bara glada att bli av med det.
Det finns bitumen, grøna dæmpmattor, kombi-mattor med både bitumen och grøn matta. Skummplast-mattor m.m. Rena guldgruvan nær jag var lite yngre och byggde billjud. *Nostalgi-tår*
Var ligger NIKE ny för tiden? När jag var 7-8 år gammal låg fabriken på en parallell-gata till Stockholmsvägen, i höjd med Grottan.
De har flyttat runt några gånger sedan jag bodde i Mariestad, och jag trodde inte ens att de hade överlevt...

Kan du lägga upp lite bilder på vad för roligt man kan hitta?
Hur fungerar det med andra sortering, hur gör man för att köpa?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/02/15 :  08:29:16  Show Profile Send paradigm a Private Message
Har för mig att ytskiktet består av en slags plastad aluminium folie som det inte borde vara några problem att dra av, men om det mot förmodan, inte skulle gå att dra av den, kan man väl gå lös på den med en gaffel i högsta hugg.

/Roland
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:06:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kunde vara intressant att kolla om folien på biltemas "Ljuddämpningsplatta" är avtagbar.
är det någon som har vägarna förbi och kan "prova" ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/02/15 :  20:58:39  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Finns en "fabrik" i Eskilstuna som heter NIKE kan det vara samma
Får väl kika in där och kolla vad de har för sig
De pakterade någonting om inte minnet sviker mig.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/02/15 :  21:43:31  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Om jag inte minns fel pysslar i E-tuna NIKE med hydraulik
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000