HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Made in Sweden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/07/05 :  19:05:50  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Tripath
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/07/05 :  20:01:36  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Hej,

Förstärkaren består av 2st egenkonstruerade class-d moduler (därav rubriken...). Jag har ju tidigare
byggt ett flertal förstärkare med ICE, Tripath och Ucd180, så nu kunde det kanske vara dags
för riktig egen diy class-d. Alltså inte bara att på Ikea-vis montera ihop moduler man köper färdigt...
Bygget demades på den återigen mycket trevliga Blasten 2/7 (kan rekommendera fler att besöka
denna då det drar ihop sig i höst). Se www.diyforum.net

Själva modulerna blev klara för en tid sedan, men det fattades en låda att stoppa dem i.
Så det fick bli ett panikbygge i sann Blasten-anda. Blev klar natten innan den gick av stapeln.
Lådan är som vanligt gjord i stål, fast denna gång med en 10mm alufront.

Volymratten består av en massiv alustång med diametern 55mm. Den är i sin tur "upphängd" i två kullagrade lagerbockar via en 10mm stålaxel. Längst bak sitter en vanlig volympot. Allt för att få den "rätta" känslan då man vrider på volymratten... Stabilt och bra .

Vad gäller själva modulerna så har ideer hämtats från både ICE, Tripath och UcD. Plus att
man måste tänka lite själv också . Nuvarande version funkar faktiskt över förväntan med en
ljudåtergivning som påminner lite om en blandning av UcD och Tripath. Effektmässigt så håller modulerna
för närmare 200W per kanal om man har en trafo med tillräckligt hög sekundärspänning.
Den trafo som jag använt mig av i detta bygge är en liten rackare på 200VA/+/-18V vilket begränsar
effekten till runt 70-80W i 4Ohm.

Resten av förstärkaren är konventionellt byggd med vanlig likriktare och kondingar (4x10000µF)
"Volymkontrollen" är byggd som en förförstärkare med 2 operationsförstärkare per kanal plus en
pot.
Kan väl inte hävda att den har exemplarisk intern kabeldragning med det får bli bättre på
nästa version...



/Peter
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/05 :  20:17:02  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
åhå inte illa att bygga nåt sådant själv! mycket fint bygge!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/05 :  20:49:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Väldigt prydligt innuti dessutom Stilrent så det förslår, ser verkligt läcker ut i sin extremt minimalistiska kostym!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:21:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Suck....snygga kretskort...sånt gillar jag

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:24:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Så STILIGT!
Egen byggd Klass-D. Nu snackar vi RIKIGT DIY!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:39:47  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Å ingen kylflänsar ALLS......nu är jag nyfiken...kan inte ha varit särskit dyr att bygga va?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/05 :  22:16:25  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Interndragning
quote:
Kan väl inte hävda att den har exemplarisk intern kabeldragning med det får bli bättre på
nästa version...


Nähä!
När jag slet ihop ett par delningsfilter av bra kvalite´t så undrade min fru varför jag försökte elda upp en massa alldeles utmärkt fungerade elektronikkomponeneter.


edit: pussen var till min fru för att.......
Äh, vad fan, den är till dig för ett bra jobb och imponerande bygge.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2005/07/05 22:19:23
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2005/07/05 :  22:47:12  Show Profile Send RotelPower a Private Message  Reply
Det här gillar jag skarpt!

Extremt minimalisktisk är det helt klart snyggaste.

Det var längesen jag fick den där WOW känslan.

Tack!

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/07/06 :  00:04:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vackert
Gillar minimalistiska o stilrena byggen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/06 :  02:15:42  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Han har gjort det IGEN!!!

Jag bugar för dig Acme!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/07/06 :  21:04:43  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Hej,

Om någon tycker att det ser glest ut på ovansidan av modulerna så ser det betydligt värre ut på undersidan där allt är byggt med ytmonterade komponenter. Ytmonterade komponenter är ett måste för att det överhuvudtaget ska fungera ordentligt med denna typ av förstärkare. De komponenter som sitter på ovansidan är endast spänningregulatorer och diverse filter.

Som alltid blir det betydligt billigare att bygga själv med diskreta komponenter än att köpa färdiga moduler som tex Hypex eller ICE. Om man räknar bort arbetsinsatsen förstås...
De modulerna jag pillat ihop kostar väl runt 200kr/styck om man skulle få för sig att köpa allt från Elfa.
Det blir ju lite orättvist med en jämförelse med kommersiella produkter där som vanligt bla vinst i olika led måste räknas hem osv. Men räknar man endast komponentpriser på tex Hypex UcD180 så ligger det knappast över 100kr. Det som kostar mest är PCB, 2st mosfetar, några bjt, utgångsfiltret och aluminiumbiten skulle jag tippa. Resten är är ytmonterat "smågrus" och är nästan (nåja) gratis.

Kollar man tex på ICE500A modulen så inser man att det sitter inte mycket mer komponenter på den. Visst, 2st extra mosfetar, finare PCB, bättre drivsteg och lite extra smågrus. Men det är också allt.

Men man måste ju tänka på att även tillverkarna måste kunna äta sig mätta



/Peter
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/07/06 :  21:30:16  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Riktigt imponerade, snyggt!

/Mattias
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/06 :  21:33:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
MYCKET snygga kretskort!! Egentillverkning ??
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/06 :  22:49:51  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Sjukt grymt!!

Go to Top of Page

hexen
Member

72 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:02:01  Show Profile Send hexen a Private Message  Reply
Imponerande bygge.

Power is nothing whithout control
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/07/07 :  04:16:49  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Mycket "clean"!
Haft möjlighet att jämföra med kommersiella ICE-steg? Det kanske inte är aktuellt förresten..
Undrar bara om du e nöjd med ljudet.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:30:25  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
oj....

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:24:41  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Hej,

Tack återigen för det fina kommentarerna .

Wolfgang: Jo, kretskorten har jag gjort själv. Alltifrån ritat layouten till etsat korten. Vanliga dubbelsidiga 35µm kort.

Beat: Jag har inga "kommersiella" ICE-förstärkare. Bara förstärkare som jag byggt ihop med lösa ICE-moduler.
(Se tex http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34605&whichpage=1)

Jag har inte gjort någon direkt A/B jämförelse med mina egna moduler mot ICE. Men jag ska försöka få till en någorlunda seriös jämförelse med mina moduler mot både ICE, Tripath och UcD180.

Av de antal timmar som jag hittills lyssnat på modulerna kan jag inte annat än småle.
F*n va bra det låter . Nu kanske man alltid tycker det man gjort själv slår allt annat, men även andra som lyssnat tycker det låter helt ok. Bla brorsan som utan tvekan vanligtvis sågar allt som han tycker avviker från hans ljudideal.

Förhoppningsvis behöver man inte köpa fler ICE-moduler framöver...

/Peter
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/08 :  02:49:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Nej, förhoppningsvis kan man köpa dem av dig Acme

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/08 :  09:28:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu väntar vi på färdigakit, som vi kan beställa

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/08 :  09:45:38  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Precis... inklusive låda

Snyggt jobbat!

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/08 :  13:02:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Inkl allt gjort och finishing touches... då skulle du nog kunna ta en del för dem!

Ruggigt fint bygge!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/07/09 :  03:33:17  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Vilken princip har du byggt efter?
Ström eller spänningsmotkoppling?
Varierande switchfrekvens?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/07/09 :  04:02:28  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Grymt snyggt och välgjort! Ditt bygge är en referens fär mina kommande byggen!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000