HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Vibrationsdämpning i racken? - Test av Radius
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/09/02 :  08:06:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


quote:
Pac> Du skrev visst snabbare än jag.
Japp "när Pac drar står skuggan still..." eller hur det nu var.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/09/02 :  10:30:58  Show Profile Send The Leafs a Private Message  Reply
Japp, erkänner direkt att jag är skeptisk.

Att en CD-spelare kan dra nytta av att stå på ett vibrationsfritt / dämpat underlag, det inser jag. Inget konstigt eftersom avläsningen av skivan borde kunna ske mer exakt.

Däremot; kan någon insatt person förklara för mig exakt vilka komponenter i ett slutsteg eller försteg som är så vibrationskänsliga att de låter så mkt bättre i dessa hifi-hyllor???

Det har väl inte diskuterats så mkt slutsteg och försteg hittills i denna tråd, men ämnet har debatterats flitigt tidigare utan egentligt konkret svar...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/09/02 :  10:52:50  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
The Leafs- Du menar transistor- förstärkare/slutsteg?
När det gäller rör är det något helt annat som Bernt skrev:

quote:
Men här hemma har jag nästan bara rörelektronik, och vibrationsdämpning i såna sammanhang är inget nytt. Mikrofoni är ett välkänt fenomen som man försökt lösa på olika sätt.


/Jonas
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  12:19:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Alla komponenter är mer eller mindre känsliga för vibrationer om det är ledare som rör sig i ett magnetfält.
En ledare som rör sig/vibrerar i ett magnetfält eller kraftfält blir en generator eller mikrofon. därav ordet mikrofoni.
Alla komponenter i en apparat är ledare om det flyter ström genom dom. Det är transistorer, kondensatorer, dioder transformatorer mm. och naturligtvis ledningar som finns i apparaten. ett kretskort har massor av ledare. Alla kretsar i kortet är ledare.
Ström ger ett magnetfält som är starkare ju mer ström som flyter genom denna ledare. Den alstrar alltså sitt eget magnetfält och ger ett magnetfält som kan nå andra ledare i apparaten.
Dessa strömmar som genereras i ledarna är inte önskvärda i apparaten då dom stör den signal som ska igenom mer eller mindre mycket.
Många små störningar kan ge och ger i dom flesta förstärkare och apparater en hörbar påverkan och det är likaså oftast klart hörbart om man kan dämpa vibrationerna i apparaterna.

Ett annat sätt är att fånga upp kraftfälten som uppstår i apparaterna och och dämpa ned dom. Det kan man göra med tweaks som Shakti. Men det är en annan historia som vi inte ska dra i långbänk här.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/02 :  12:58:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Väl förklarat Jorma! Tack för den

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/02 12:59:08
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/09/02 :  14:19:23  Show Profile Send The Leafs a Private Message  Reply
Jag avsåg i första hand inte rörförstärkare, eftersom jag varken har kunskap eller erfarenhet nog att kunna uttala mig om dem.

quote:
Alla komponenter är mer eller mindre känsliga för vibrationer om det är ledare som rör sig i ett magnetfält.
En ledare som rör sig/vibrerar i ett magnetfält eller kraftfält blir en generator eller mikrofon. därav ordet mikrofoni.
Alla komponenter i en apparat är ledare om det flyter ström genom dom. Det är transistorer, kondensatorer, dioder transformatorer mm. och naturligtvis ledningar som finns i apparaten. ett kretskort har massor av ledare. Alla kretsar i kortet är ledare.
Ström ger ett magnetfält som är starkare ju mer ström som flyter genom denna ledare. Den alstrar alltså sitt eget magnetfält och ger ett magnetfält som kan nå andra ledare i apparaten.
Dessa strömmar som genereras i ledarna är inte önskvärda i apparaten då dom stör den signal som ska igenom mer eller mindre mycket.
Många små störningar kan ge och ger i dom flesta förstärkare och apparater en hörbar påverkan och det är likaså oftast klart hörbart om man kan dämpa vibrationerna i apparaterna.

Ett annat sätt är att fånga upp kraftfälten som uppstår i apparaterna och och dämpa ned dom. Det kan man göra med tweaks som Shakti. Men det är en annan historia som vi inte ska dra i långbänk här.


Ett gediget svar. Jag har ingen anledning att ens försöka ifrågasätta ditt utlägg, men vad jag inte kan förstå är följande:

Vibrationer som kan "störa" i detta fall en transistorförstärkare kan uppkomma från högtalarna eller yttre omständigheter såsom människor eller husdjur som finner anledning att sätta golvet i gungning. Då frågar jag mig följande:

De flesta här som sätter sig ner för att finlyssna har väl i god tid sett till att bannlysa eventuella barn samt fru/sambo o.s.v. från rummet under den tid lyssningen ska ske. Således utesluter jag vibrationer från dessa "störande" element. Kvar finns vibrationer från högtalarna. Med tanke på hur välgjorda dyra högtalare oftast är så känns det som om de vibrationer som de kan ge upphov till, via diverse mjuka fötter eller spikes, måste vara i sammanhanget försvinnande små. Jag medger att jag inte är hundra % säker på vilken fysikalisk formel som gäller i detta fall, men avtar inte vibrationerna typ med kvadraten på avståndet de ska fortplantas? Eller är jag helt uppe på läktaren här? Sedan ska dessa försvinnande små vibrationer fortplanta sig upp genom det rack eller dylikt som man använder, sedan genom förstärkarens ibland mjuka dämpande fötter, och sedan in i lådan och ut i komponenterna. Vad jag menar är att de vibrationer som till slut når fram måste vara enormt små.

Ok, jag framstår kanske just nu som en men detta är min absoluta åsikt tills jag är överbevisad. Jag har ännu inte lyckats höra skillnad på en förstärkare med olika dämpfötter ståendes på olika underlag i diverse någorlunda vetenskapliga tester vi har genomfört i vår lilla "intresseförening". På CD-spelare är skillnaden märkbar även för mina öron, men förstärkare? Nej, jag klarar inte av att höra skillnaden.

Dock....Solid Tech gör alldeles föträffligt sexiga och gedigna möbler som jag mkt väl skulle kunna tänka mig att köpa även om jag ej kan säga att de "låter" så värst mkt bättre.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/02 :  15:46:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Haksläppet var totalt på oss alla tre...
Här pratar vi inte små skillnader utan det var som att Bernt fick en helt ny anläggning!


Ja, tyvärr var det så. "Tyvärr" eftersom grejorna skulle vidare till plind efteråt och jag visste att jag då skulle få tillbaka det gamla ljudet...

Fokus i ljudbilden blev betydligt bättre, det glömde jag skriva.
Skillnaden mellan ingenting och feet of silence var mycket större än när man flyttade spelaren (med fötterna) upp på racket. Det tolkar jag som att fötterna gjorde grovjobbet i det fallet. Å andra sidan, tog man bort fötterna och ställde CDn direkt på racket så var det mesta av förbättringen kvar ändå. Så var för sig funkar det, sen blir det inte lika mycket bättre om man lägger till mera åtgärder. Kanske 90% av förbättringen på 10% åtgärd.

Det var intressant att testa det här. Än en gång får man bita i det sura äpplet och konstatera att ALLT spelar roll, i större eller mindre grad. Vibrationsdämpning av rörelektronik visade sig vara i den lite större graden.

Racket var ju snyggt också förresten!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/09/02 :  16:34:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
The Leafs,

du framstår inte alls som en . Det är bra frågor du ställer och vi kan väl ta i någon av dem. Men att hantera alla frågorna du ställer ligger långt förbi en hårvarurecension.

Det tycks vara allmännt accepterat att om man har en komponent som är känslig för geometriska förändringar som till exempel ett rör är, så är det ok. Då ifrågasätts inte att en vibrationsdämpande åtgärd kan betyda att apparatens ljudmässiga egenskaper påverkas.

Så, låt oss då titta på en annan mycket vanlig komponent som är beroende av geometrier för sina egenskaper...

Kondensatorn kan beskrivas som två plattor med ett dielektrikum i mellan. Kondensatorns capacitans är direkt proportionell emot skivornas area och dielektricitetsvärdet på dielektrikat samt omvänt proportionell emot avståndet mellan dem.

Om man utsätter en kondensator för tryck kommer avståndet mellan skivorna och dielektitesegenskaperna på dielektrikat(det komprimeras) att ändra sig och därmed förändrar sig kondensatorns kapacitans. Det finns till och med mikrofoner som är uppbyggda runt precis denna egenskap hos kondensatorn. De kallas kondensatormikrofoner och lite mer om dem kan man läsa här

Detta är ett exempel. Man skulle kunna gå igenom varenda passiv och aktiv komponent, men det skall vi inte göra här. Det man kommer att finna är att alla komponenter i den elektriska kretsen är mer eller mindre känsliga för mekaniska krafter/vibrationer och då kanske framför allt att de passiva komponenterna.


Så, det finns altså fler elektriska komponenter än rör som ändrar sina egenskaper om de utsätts för yttre mekaniskakrafter/vibrationer och därmed finns det en möjlighet att de ljudliga egenskaperna ändras även hos andra produkter än sådana som är uppbyggda med rör som förstärkande enheter. Det öppnar också för möjligheten att det kanske inte är rören ensamt som står för vibrationskänsligheten i rörapparatur...

För att undvika missförstånd är det nog bäst att skriva att det jag skriver ovan påvisar en möjlighet till ljudlig påverkan och är inget bevis för det.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/09/02 :  16:44:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nu behövs det en bild till tror jag bestämt!



Lägg märke till att det inte är några tubedampers på CD'n på denna bilden...

Bernt's hyllor är väggmonterade och det är ett bra utgångsläge, men Radius racken gav ändå tydliga förbättringar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:18:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag bidrar med lite fler bilder. Detta är olika frekvenser som är mätta före och efter vibrationsdämpning.
Givaren är "före" placerad på golvet under racket.
Efter är givaren placerad på ett hyllplan med Disc of Silence mot golvet som vibrationsdämpare. Det är alltså inte i första hand luftburna vibrationer som mäts här och att det finns vibrationer i golvet kan nog dom flesta på sina golv känna med fötterna eller ett finger när det spelas musik.
Mätningen är gjord av ett proffs som arbetar just med vibrationsmätningar och gjör jobb åt bla. Volvo.








Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/09/02 17:56:14
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:37:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jorma, vad betyder den blå och den röda kurvan?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:55:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Jorma, vad betyder den blå och den röda kurvan?


Det är X och Y axeln i mätningen.
Det ena är alltså horisontella vibrationer och det andra är vertikala.
Eller om vi ska förenkla det så är det ena upp och ned vibrationer och det andra är sidledes.
Vilket som är vilket vet jag inte. Det är vertikalt som dom största amplituderna finns och dämpgrejer som tallrikar med kulor emellan och annat dämpar bara dom horisontella vibrationerna som är det minsta bekymret.

Skalan är inte densamma för dom bägge mätningarna av X och Y axel och siffrorna betyder inte mer än att det är en kalibreringssiffra som det går att få en jämförelse före och efter.
Y till Y och X till X i samma bild är samma skala.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/09/02 :  18:39:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ok, ja det ser ju ut som att de isolerar rätt bra... En annan faktor som påverkar är ju lasten på fötterna, vet du vilken last som användes vid mättillfället?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  18:51:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag skulle tro att det är optimal last enligt Solid Techs bruksanvisning. Dessa mätningar är gjorda på beställning av Solid Tech och företaget som har gjort dom heter Jor AB.
Samma företag tog fram dämpningen till Bladelius Gondul,s drive.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/09/02 :  19:10:53  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Det hade varit betydligt intressantare och mer korrekt med en mätning som är gjord på samma ställe, dvs "före"-mätningen skulle också varit utförd med givaren placerad på hyllplanet. Jag är nämligen övertygad om att racket i sig dämpar en del. Då hade man direkt sett nyttan utav Disc of Silence.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/09/02 :  20:04:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Joakim, på den Radius vi testat här är Disc of Silence integrerad i foten...

Du menar att det skulle varit mer rättvisande mätningar att jämföra Solidtech Radius med en annan bänk eller menar du att du vill se en mätning på Radius med och utan Disc of Silence fötter?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/09/02 :  20:19:06  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Ok, är den integrerad i foten så är det ju lite svårt att få till det. Att blanda in en annan bänk är ingen bra idé. Däremot att använda en Radius med och utan dämpfot hade varit mycket intressant. Då kan man direkt se dämpfotens påverkan. Som det är nu så är det svårt att veta om det är foten eller bänken (troligtvis bägge två) som gör att vibrationerna minskar.

Jorma: Vad är det för storhet som visas i kurvorna?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  20:19:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Det hade varit betydligt intressantare och mer korrekt med en mätning som är gjord på samma ställe, dvs "före"-mätningen skulle också varit utförd med givaren placerad på hyllplanet. Jag är nämligen övertygad om att racket i sig dämpar en del. Då hade man direkt sett nyttan utav Disc of Silence.


Ett rack eller en hylla kan förstärka vibrationerna och om denna hylla gör det utan fjädring vet jag inte, men den jag hade tidigare var byggd av 27 mm. lamellträ och var sämre än att ställa grejerna direkt på golvet och sämst var det ju högre upp i hyllan som apparaterna placerades.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/02 :  20:22:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Jorma: Vad är det för storhet som visas i kurvorna?


Jag skrev i ett tidigare inlägg att siffrorna är bara kalibreringssiffror för att få en jämförelse och inte en storhet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/09/02 :  20:45:32  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Jorma: ok, tänkte mest på om det var rörelse, hastighet eller acceleration som var uppmätt. Jag är helt enig med dig om att rack och hyllor kan göra saker och ting sämre också.

Om jag inte hade haft en bänk som jag är nöjd med så hade denna bänken onekligen varit en intressant kandidat.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/09/02 :  22:01:18  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Tycker det vore intressant att mäta en noname bänk alá IKEA mot en SolidTech? Tror att det är ganska få som ställer grejerna direkt på golvet utan någon form av isolation/dämpningSen vore det intressant att se givaren på prytteln i stället för på golvet för att se hur mycket vibrationer som blir kvar efter apparatens egna dämpfunktion. Men det är klart, många mätningar blir det
/Jonas
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/09/02 :  22:23:15  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message  Reply
skulle vilja se mätningar på den elektriska signalen före och efter det är ju faktiskt den vi hör ...

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/02 :  23:28:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jonas, roligt att du är så intresserad! Det hade varit kul om du gjorde en insats här och mätte upp allt du önskar att vi skulle
ha gjort. Du kan ju ta kontakt med Solid Tech, kanske kan du få låna ett rack och mäta allt vad du orkar på det.

quote:
skulle vilja se mätningar på den elektriska signalen före och efter det är ju faktiskt den vi hör ...
Japp, jag håller med. Det hade verkligen varit intressant. Samma sak här då, kanske kan ni slå er ihop och göra seriösa
mätningar? Jag skulle tycka det skulle bli en fin uppföljning av vårt test!

Den som knackat lätt på ett rör och hört vad som kommer ut ur högtalaren vet vad mikrofoni är. Höga klirrljud är inget
vi vill ha, och när de mildras får man en mörkare klang. Det här är lyssningsmässigt en mycket större faktor än jag
trodde i alla fall. Efter det här testet har det blivit en hel del experimenterande på den här fronten för min del.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/09/02 :  23:59:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
quote:
Jonas, roligt att du är så intresserad! Det hade varit kul om du gjorde en insats här och mätte upp allt du önskar att vi skulle
ha gjort. Du kan ju ta kontakt med Solid Tech, kanske kan du få låna ett rack och mäta allt vad du orkar på det.


Ursäkta för visat intresse. Skall försöka undvika det i fortsättningen. Hade inga krav på att någon skulle göra mätningen åt mig. Tyckte bara att det var intressant ämne.


quote:
Den som knackat lätt på ett rör och hört vad som kommer ut ur högtalaren vet vad mikrofoni är. Höga klirrljud är inget vi vill ha, och när de mildras får man en mörkare klang. Det här är lyssningsmässigt en mycket större faktor än jag trodde i alla fall. Efter det här testet har det blivit en hel del experimenterande på den här fronten för min del.


Håller med. Tror jag fick den bästa dämpningen med gummifötter på bänken, Superspikes mellan bänk och en massiv ekskiva och sedan SD-fötter mellan apparat och skiva. Antagligen overkill men hade grejerna liggandes.........
Antagligen gav SD-fötterna mest effekt.
/Jonas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/03 :  00:06:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här behövs verkligen inga ursäkter! Jonas har faktiskt nu erbjudit sig att mäta lite...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000