HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr: Åter till drabbning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/10 :  20:41:08  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Hehehe de e ingen fara, hoppas du är nöjd med din investering iaf, och synd att ja inte hade möjlighet att komma. Ser so far ut att ha varit en kanon träff....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/10 :  20:46:52  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Snoop: Det var en kanonträff. Så jag hade inte behövt att vara så nervös som jag var innan de dök upp.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/10 :  20:55:03  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Maffigt Labbe! Heja heja
Go to Top of Page

rEVOLVEr
Medlem HiFi Norr

121 Posts

Posted - 2005/10/10 :  20:56:40  Show Profile Send rEVOLVEr a Private Message  Reply
Jag var faktiskt lite nervös när Jag åkte hemifrån, detta var ju trots allt debuten... =) I bilen på väg till Labbe så släppte nervositeten och vi hann ju bekanta oss en hel del på vägen dit. Hade det blivit så att Jag skulle möta upp allihop hemma hos Labbe så hade Jag nog varit ett nervvrak...

Nä, Jag tycker det var en bra mix av människor och ingen verkade direkt blyg av sig.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/10 :  21:02:54  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Kan hålla med om det positiva som sägs om Empire-stativen. Sålde mina egna för en vecka sedan. Men oj så massiva de är.. Väl sandfyllda så är det inget man släpar omkring på i onödan. Vägde dessa och fick fram en fin matchvikt på 26kg/stycket

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:26:49  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
nej nu grabbar börjar det nästan bli outhärdligt med denna långa väntan. Ge oss mer info om hur det gick i söndags.

Vad tusan skulle ni med det andra stativet till?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:29:25  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
En sån däringa stärkarrumpa har jag med.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:35:05  Show Profile Send Swen a Private Message  Reply
Skoj att det börjar ploppa upp lite bilder!

Litet klargörande bara: Jag har aldrig kört EVO 1 i fronten, köpte EVO 3 före EVO 1 så de har alltid huserat bak i min anläggning. Jag har dock testat dom i fronten som jämförelse till 3:orna. 3:orna var helt enkelt bättre i nedre registret, djupare och "större" , medan toppen av förklarliga skäl lät likadant.

Efter detta kan vi fortsätta med mer bilder
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:42:32  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
F5... Väntar... F5... Väntar...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/10 :  23:36:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Högtalarsladdarna känns igen... ser helt klart ut som Van den Hul Royal Jade. Eller?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/10 :  23:50:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Swen: Hoppsan

Fisksmisk: Stämmer bra!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/11 :  00:05:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Naturligtvis rör det sig om en SP-331.


Labbes tidigare Vincent SP-996 monoblock fick som sagt var vandra vidare och istället har storebror SP-331 i silverkostym bosatt sig i anläggningen. Lite mera effekt och ett mer raffinerat ljud - sägs det.


Helt klart är att Vincent har lyckats med designen om man nu inte ska hårddra det resonemanget och påvisa de solklara designmässiga kopplingarna till de gamla Classé-förstärkarna DR-10 och CA-150. De designmässiga avvikelser som Vincent har gentemot dessa modeller måste jag dock säga är enbart till Vincents fördel. Brutal enkelhet skulle kunna vara två ord för att sammanfatta "looken" som jag helt klart gillar.


Labbe nämnde också att han var sugen på att prova på bi-amping med ytterligare en SP-331 men det var vaga antydningar och det är förstås för Labbe som för oss alla andra att inköpslistorna hålls långa och men får prioritera för stunden - det vore dock en intressant lösning.



Classé Audio DR-10




Classe CA-150

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/11 :  00:12:34  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det ger ett rätt kraftigt intryck på mig detta steg. En gång i tiden när man höll på som mest med hemambio så var detta steget högt upp på inköps listan

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/11 :  00:29:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det kommer visa sig ha för mig oanade kvaliteter!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/11 :  00:36:12  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Skenet bedrar som man brukar säga

Nej nu får det bli sängen för mig panter tanter också

Dyker upp imorgon bitti ochser om någon tillfört något vettigt.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/10/11 00:38:09
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/11 :  08:37:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply

Sist jag hälsade på var det blandat kablage mellan apparaterna. Nu har kablaget fått sig en genomgång och kommer uteslutet från Van den Hul.

Signalen slingrar sig vidare från CD-spelaren via ett par "D300 MkIII" analoga signalkablar vidare till hans inte allt för gamla Vincent SP-31 försteg.

Förstärkaren är kopplad till försteget via ett par Van den Hul The Bay C5 och slutligen så ligger det ett par högtalarkablar av modellen The Royal Jade den sista biten mellan förstärkare och högtalare.


Där till höger står en kartong och väntar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/10/11 08:38:41
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/11 :  09:28:13  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Snygga bilder, men ja de sysns ju att ljuset var ett stort problem

Mera nu, ska ju snart på jobbet.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/10/11 :  09:48:19  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Inte sluta nu... fortsätt... såja.. kom igen nu... F5...F5... :-)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/11 :  10:05:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det hade varit trevligt med en lite bättre kamera än min DiMage 7i, men men Det finns mycket man vill ha, ny kamera ligger låååångt ned på listan.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/11 :  10:06:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Med ett inte allt för vagt minne om hur det lät vid förra besöket så skulle det bli roligt att se vad SP-331 steget skulle göra för ljudet.


Evo-högtalarna spelar med ett rätt så kraftigt avrullad topp och tillbakadraget mellanregister som gör att jag tycker att musiken har svårt att engagera och inspelningar med densamma karaktären kan gör att det bitvis är svårt att urskilja vad som sjungs. Vid mitt förra besök så led systemet ganska allvarligt av det här fenomenet. Denna gången kändes det dock betydligt bättre även om mer än en tendens av detsamma fenomen fanns. Musiken släpper inte riktigt från högtalarna och känns lite trögflytande.

Som jag nämnde tidigare har den hänt en hel del i systemet som kan vara en bidragande faktor i ljudförbättringen, dels så har de rangliga stativen bytte ut så att högtalarna nu står på stadig fot och det kan ju göra mycket åt ljudet.

Vidare har allt kablage bytts ut från signalkedjans början till slut, Van den Hul hela linan ut jämfört med tidigare Supra högtalarkablage och Chord signalare.

Förstärkaren är ju också bytt och där inne sitter lite rör på utgången liksom på försteget - tyvärr kom den blygsamma glöden i det ljus rummet inte med på bild.


Hörnsoffan som stod här tidigare har slaktats och kvar finns tresitdelen som står centrerad i rummet. Vänster sidovägg som är en gipsvägg mot närliggande lägenhet släpper igenom rätt så mycket ljud/energi och där står nu till skillnad från förrut en två sektioners bokhylla som till en viss del hjälper till att behålla energin i rummet. På höger sida hade Labbe satt en liten lurvtuss för att dämpa första reflektionspunkten. Det har med andra ord hänt en hel del rent rumsmässigt.

Till sist så har Labbe slipat på högtalarplaceringen.

Resultat? Återgivningen vid förra besöket var väldigt tunn i botten, basen var i mitt tycke i det närmaste obefintlig och då hade han även en liten Audio Pro subwoofer i systemet som egentligen inte gjorde någon hörbar skillnad. Subwoofern har nu förpassats till datorn och de små stativarna spelar med tillräcklig botten! Förbättringen är förmodligen en kombination av alla förändringar ovan, naturligtvis inte minst högtalarplaceringen men jag lurar på om inte bokhyllan hjälper till att stänga inne basen i rummet istället för att i det närmaste enbart spela för grannen.

Rummet strulade inte till återgivningen på ett märkbart sätt, det fanns några antydningar till resonanser i övre mellanregistret men inget direkt störande. Vi passade på att göra en rumsmätning, det är ju alltid roligt att se hur rumsreponsen ser ut och den visade sig också vara relativt jämn.

Evo One klarade sig bättre än sist men det är fortfarande min bestämda åsikt att Evo-högtalarna är en solklar förstakandidat för uppgradering och då räcker det inte med att traska upp till en större modell i samma serie eftersom det primära problemet inte är basen utan mellanregistret och toppen, vilket jag också har försökt att övertyga Labbe om vid ett flertal tillfällen utan att lyckas speciellt bra

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/10/11 10:18:04
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/11 :  10:22:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Ett mycket kort test gjordes mellan Van den Hul The First Ultimate och VHD 300D MkIII och resultatet blev att First Ultimate stannade kvar i anläggningen den resterande delen av dagen. Egentligen skulle jag ha haft med ett par SilK Interconnect med glömde den naturligtvis hemma

Jag hängde inte riktigt med i lyssningen här så jag lämnar åt Labbe och/eller Swen att redogöra eventuella skillnader som hördes.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/11 :  10:50:57  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Skillnaderna mellan D300 MkIII och the first var inte speciellt stora men de fanns där. De två skillnaderna som man verkligen lade märke till, var att ljudet är mycket öppnare med the first och att basen var "snabbare" (vet inte om det är rätt formulering, men jag upplevde det så iaf) med samma kabel.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/10/11 :  11:10:23  Show Profile Send Swen a Private Message  Reply
Det är precis den skillnaden jag upplevt tidigare också med The First Ultimate, både i min egen anläggning när jag jämförde mot VDH Thunderline och D-102 samt hemma hos Snoop i jämförelse mot hans SignalCable Analog Two. Mer detaljer och separation i diskant/mellanreg. och rappare bas.

(EuphoniC skulle säkert kalla det för "bättre konturskärpa" )
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/11 :  11:24:04  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
tilläggas bör väl att den kabeln är lite speciell vad beträffar material valet. (the first) mer info finns här:

http://www.vandenhul.com/cable/frst-u.htm

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/11 :  11:48:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Förresten, hur var det med de där prylarna på CD-spelaren?


Tja, det var något så exotiskt som topplattor från de små högtalarstativen

De såg i varje fall rätt skojig ut där ovan på spelaren och det tog inte många sekunder innan jag själv var och pillade på dem. Någon annan fällde också några kommentarer om "tweaket". Hur som haver, de var relativt tunga så en liten vibrationshämmande effekt kanske de ändå besatt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000