HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En utmanande högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/11/14 :  22:17:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
LennArt, jag kör ett tangbandelement med starkt begränsade tio watt(det hörs när det klipper!), och det räcker till lite-under-medel-ljudnivåer så jag tror alldeles säkert att tre st med deras lite högre känslighet klarar sig bra med 40W särskillt när rörklipp är lite snällare än klass-d-watt!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/11/15 :  07:07:01  Show Profile Send trango a Private Message  Reply
quote:
First Watt F1 eller något liknande kanske skulle passa till förstärkeriet?


Även om du har helt rätt i att First Watt F1 är konstruerad för fullregisterhögtalare tror jag att den låga känsligheten hos dessa högtalare kan ge problem. First Watt levererar ca 10 watt och är egenligen konstruerad för högtalare med en känslighet på över 95db om jag minns rätt.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:48:17  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Ni har helt rätt i att First Watt är gjord för fullregisterelement. Men W3-871 räknas nog inte riktigt dit. En transkonduktans-förstärkare (som First Watt är) är i verkligheten en effekt-strömgenerator, och en sådan kan inte driva ”vanliga” högtalarelement. Däremot kommer den till sin fulla rätt med element som har mycket starka motorer och ultra-lätta membran. Och då talar vi nog om element av fabrikat Lowther, Fostex, etc.

Fisksmisk ola: Jag tror nog att en 40-wattare kan ge 95 dBSPL ur en högtalare med känsligheten 80 dB/2.83V. Problemet jag är lite nyfiken på är kanske inte var klippningen ligger, utan hur ”ansträngt” elementet spelar på vägen dit.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:12:41  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Det är dags för håltagning i frontstyckena. 12 mm björkplywood är väldigt spröd och spricker lätt upp i ytskiktets kanter. Och då får man ta det väldigt försiktigt med sågning och borrning. Ni som gick i skolan för 40-talet år sedan minns kanske lövsågen, ett utmärkt instrument för våra behov just nu. (De kanske finns och används ännu…?).

Nå, jag har i alla fall tagit upp alla hål för Helmholtz-resonatorerna, elementen och pipornas öppningar med hjälp av lövsågen. Så kanske syns på den här bilden blir det väldigt fina snitt.



Jag har gjort öppningen lite smalare än den ska vara för att sedan kunna hyfsa kanterna med en kantfräs mot pipans insida.



Och så här blev urtagen för elementen:



På baksidan sätter jag islagsmuttrar för M4 maskinskruv. Jag tycker knappast det är någon idé att använda träskruv i den tunna skivan – jag kommer bara att ha sönder den. De kommer väldigt nära kanten men det fungerar fint. Så här ser det ut:



Nu närmar det sig, men det får vara nog för ikväll. I morgon ska jag lägga på locket och börja mäta.



Jag är våldsamt nyfiken på hur de här Helmholtz-resonatorerna fungerar, och hur lådan beter sig med dämpning...


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:23:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Ni som gick i skolan för 40-talet år sedan minns kanske lövsågen, ett utmärkt instrument för våra behov just nu. (De kanske finns och används ännu…?).


Jodå det finns fortfarande, jag lär ut denna ädla konst i figursågning till mina elever visst svär de över otyget men när de får snitts på eländet så tycker de att det är riktigt kul.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:48:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Hmm, ja du, de har inte mycket slaglängd så det vill till en bra konstuktion för att de inte ska bli överansträngda.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/11/15 :  22:56:23  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
quote:
Nu närmar det sig, men det får vara nog för ikväll. I morgon ska jag lägga på locket och börja mäta.


Det ska bli spännande att se om du får samma resultat som i artikeln..
Blir det positivt resultat av ljudåtergivningen är det inte långt bort att man åker och köper sig lite plank..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/11/15 :  23:17:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hmmmm... ett projekt som skildras i realtid, klart kul!

Det ser spännande ut "Lenn art", nästan så man vill komma över och ta en titt "real life"


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/11/16 :  06:08:09  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Ni har givetvis helt rätt, båda två. Missade visst känsligheten och gav mig inte tillräcklig tid att sätta mig i i konstruktionen.

Skall bli spännande att "höra" vad de går för.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/11/16 :  07:09:30  Show Profile Send trango a Private Message  Reply
Oj vad fint! Låter de lika bra som de ser ut kommer det att bli en kanonhögtalare!

Är det "vanlig" björkplyfa du använder eller finns det någon speciell "snickarkvalitet"?

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/16 :  19:45:56  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmm nice bygge.... kul att höra/läsa resention på dem sedan...
Men just nu skulle jag uppskatta ett par fler bilder på bygget

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:58:19  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Har precis satt ihop polarens Lancetta med 12mm mdf.
Spelar verkligen överraskande!! Svårt att förstå att det lilla elementet kan prestera så pass med bas, trots utformningen på lådan.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/18 :  20:37:53  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
trango: Ja, det är en särskild ”snickarkvalitet”. Snickeriplywood tror jag den kallas. Ytskikten finns i olika kvalitet. Just den här ytan har kvalitetsklass B. Det är högsta kvaliteten med en yta som är klar för klarlackering eller lasering.

Beat: Det verkar mycket spännande. Jag ser otåligt fram mot provspelningarna…


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/18 :  20:39:01  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
För att förbereda mätningarna måste givetvis elementet monteras. Jag brukar klippa till en tätningsring av 1 mm butylgummi (finns på Biltema) till mina element. Passare och sax gör susen:



För att skruvarna inte ska skruva till det (hehe) gör jag tydliga hål för skruvarna i packningen:



Sen monterar jag elementet i panelen. Eftersom jag nu ska mäta en massa gånger och experimentera med fyllningen, klistrar jag en tätningslist på pipans kanter:



Här kan vi också se att jag hitta ett par metallbrickor som jag tejpat för ingångarna till Helmholtz-absorbatorerna. Nu är jag nyfiken på hur pipan mäter med och utan dem.

Vi börjar med att mäta pipan helt utan fyllning - på med locket och fram med mikrofonen. Så mäter jag ljudtrycket från elementet:



och från porten:



Det är nu viktigt att mikrofonen placeras så mitt i öppningen som möjligt och med spetsen precis i höjd med frontpanelens yta.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:05:14  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Jag ska skriva lite om hur högtalaren jobbar och fungerar, samtidigt som vi tittar på mätningarna. Ni som kan teorin för dämpade kvartvågspipor kan gärna bläddra vidare, men jag tycker att det här är så spännande att jag gärna tar det lite sakteliga.

Just den här högtalaren är inte en alldeles ren transmission-line. Jag skulle faktiskt hellre kalla den för en kvartvågs reflex-högtalare. Anledningen till det är att öppningen arbetar på ett sätt som påminner on basreflex-principen. Vi ska återkomma till det lite längre fram.

Det som vanligen karaktäriserar en transmission-line brukar vara att den har elementet monterat i pipans slutna ände, har den öppna änden helt fri, samt att den är fylld med dämpning i hela sin längd.

För att omvandla transmission-line-högtalaren till en kvartvågs reflex-högtalare kan man flytta elementet en bit ner i pipan, minska aren på öppningen i fria änden, samt endast fylla en kortare del av pipans längd med dämpning.

I bägge fallen jobbar vi med en kvartsvågs pipa som är sluten i ena änden och öppen i den andra. En sådan pipa har en resonansfrekvens som motsvarar ljudhastigheten delad med 4 piplängder. I mitt fall är pipan 124 cm lång, vilket motsvarar resonansfrekvensen 344 / (4 * 1,24) = 69 Hz.

Följande diagram visar ljudtrycket från pipans öppning. Längst till vänster ser vi resonansen vid 69 Hz. Detta är pipans grundton, och det är den vi vill ha hjälp av. Det är därför kvartsvågspipor kan används som högtalare. Vi kan redan nu se likheten med utstrålningen från en basreflexport.



Nackdelen med odämpade pipor är givetvis att grundresonansen åtföljs av övertoner. I den här pipan är det de udda övertonerna som ger resonanser. Vi kan tydligt se den 3:e tonen vid 207 Hz och den 5:e tonen vid 345 Hz och så vidare. Jag har inte provspelat den odämpade pipan, men den torde låta mindre skönt.

Svårigheten med kvartvågspipan är nu att dämpa bort dessa resonanser. De absolut viktigaste är, som väl framgår av bilden, resonanserna vid 3:e tonen och vid 5:e tonen. De behöver dämpas mycket, 15-20 dB under elementets ljudtryck, för att inte störa. Från och med den 7:e tonen rundar pipan av ganska bra på egen hand.

En vanlig åtgärd för att dämpa bort den 3:e tonen är att flytta elementet ner i pipan en tredjedel av dess längd. En lika bra åtgärd för att dämpa bort den 5:e tonen är att flytta elementet ner i pipan en femtedel av dess längd. Båda dessa elementplaceringar ger bra resultat, men det känns rätt uppenbart att vi inte kan dämpa båda resonanserna med endast en elementplacering. Känner vi igen världen av kompromisser?

I nästa diagram visar jag även ljudtrycket från elementet (röd kurva). Här ser vi återigen ett beteende vi känner igen från basreflexlådan, nämligen att elementet dämpas rejält vid pipans resonans. Utstrålningen från elementet har en kraftig dip nära 69 Hz.

Vi kan vidare se att elementets utstrålning är kraftigt orolig vid såväl den 3:e tonens som vid den 5:e tonen resonanser. Som kuriosa kan vi också observera en liten antydan till resonans vid pipans halvvågsfrekvens, ca 140 Hz (störningen är egentligen mycket tydligare än vad som syns i diagrammet, men kurvan är något filtrerad).



Så, nu ser vi anledningen till att de två stora resonanserna behöver dämpas bort. Det är här Helmholtz-absorbatorerna kommer in. Ok?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:14:02  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
kul Lennart!

Jag har originalartikeln om du vill se den, i ett av numren står det också om det lilla notchfiltret som man tydligen skall använda.. har du snappat upp det?

Well.. spänningen stiger!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:15:20  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Intressant !
Väldigt pedagogiskt förklarat.. Kändes som man fick ett hum om hur det fungerar..
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:29:52  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
esl: Jag har faktiskt en av artiklarna, den som beskriver spärrfiltret. Har du fler? Vi ska se lite längre fram om spärrfiltret verkligen behövs i mina lådor och i så fall på vilket sätt...

hobbes: Tack!


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/11/18 22:33:21
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:37:02  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Det här var mycket intressant, hoppas på en fortsättning snart!!

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/19 :  01:26:48  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

En helt korrekt beskrivning.

Man kan iof diskutera namn/princip-nomenklaturan men det
är inget att hänga upp sig på.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/11/19 :  11:44:38  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Tack för all tid du lägger ner på att förklara vad som vi ser vid mätningarna. I andra trådar blir jag lätt frustrerad när folk börjar disuktera mätresultat och jag inte ens förstår vad de diskuterar...

Ser väldigt bra ut dessutom. Jobbar själv med mina egna Orion i helgen (inne på 6e lagret högblank tvåkomponentklarlack) och ändå kan jag inte låta bli att planera för mitt nästa projekt som mycket väl kan bli Lanzetta...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/20 :  10:59:57  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Jag glömde visa impedansen för pipan i det här tillståndet (elementet i den slutna änden, Helmholtz- resonatorerna stängda, ingen dämpning i pipan):



De två topparna längst till vänster är de två toppar man alltid har i kvartsvågspipor. I en pipa med öppna änden helt fri är de två topparna lika höga, men i det här fallet har vi ju ”stängt till” pipan i botten och i stället öppnat en port i fronten. Därför ser vi pipans grundresonans (ca 70 Hz) med betydligt minskad impedans. Den andra toppen visar elementets resonans (vid ca 113 Hz).

Vid 207 Hz kan vi se impedanstoppen vid den 3:e tonens resonans. Tittar vi noga kan vi även se den 5:e tonens resonans vid 345 Hz. Den lägsta impedansen ligger vid 7 ohm och längst till höger ökar impedansen som vanligt beroende på talspolens induktans.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/11/20 :  12:03:59  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Det ska bli skoj att se hur mätningarna påverkas med Helmholtzresonatorerna aktiverade...
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/20 :  12:29:51  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Nu ska vi se på Helmholtz-resonatorerna och deras inverkan. Uppgiften är alltså att dämpa bort resonanserna från den 3:e och den 5:e tonen. Låt oss se hur de klarar sitt jobb.

Jag öppnar först tunneln till den större Helmholtz-resonatorn. Den bör vara dimensionerad för att ta hand om 3:e-tonens resonans.



Så gör vi om den tidigare mätningen:



Diagrammet visar samma kurvor som i mitt inlägg här ovanför, men nu kan vi se en viktig skillnad. Den 3:e tonens resonanstopp, som i det tidigare diagrammet är hög och reslig med centrum vid 207 Hz, har nu fått en kraftig dipp i sig. Jag konstaterar att centrumfrekvensen för Helmholtz-resonatorn ligger vid ca 200 Hz, dvs lite för lågt.

Nu är kammaren inbyggd så att jag inte kan ändra den. Men tack vare fyllningen i kammaren är Q-värdet ganska lågt och dämpningen ganska bred. Jag tycker dock att det känns onödigt att ha den här svackan, så jag lägger lite grann dämpning i röret till kammaren.



Skillnaden blir att dippen blir grundare och bredare, vilket leder till kurvan blir lite lugnare. Är vi riktigt observanta ser vi också att pipans grundfrekvens sänkts något liksom nivån. Varje form av dämpning i pipan påverkar dess beteende.

Låt oss så öppna även den andra resonatorn och göra om mätningen. Den bör vara dimensionerad för att ta hand om den 5:e-tonens resonans. För att tydligt kunna se hur resonatorn är avstämd tar jag ur all dämpning (de kunde jag inte göra i den första resonatorn). Här ser vi tydligt hur den dämpar:



Vi ser att den nyper till rejält i den 5:e tonens resonans. Dippen är så här djup för att jag tog ur dämpningen. Det som stör mig här är att dippens centrumfrekvens ligger vid 310 Hz och inte närmare 345 Hz (minns: den 5:e tonen ligger ju vid 345 Hz i odämpad pipa).

När lådan ändå ligger på labgolvet kastar jag mig in i resonatorn och minskar dess volym från ca 500 ml till 400 ml. Då blir det så här:



Nja. Lite till kan vi minska volymen. Vi provar med 310 ml och vips:



Nu tycker jag att det får vara nog med ändringar. För att vi ska kunna avgöra om vi verkligen behöver bygga om Timmermanns Lancetta på det här sättet gör vi en jämförande mätning med den lilla resonatorn i originalutförande (dvs full volym och 8 gram fyllning).

Jämförelsen ser ut så här: original = röd kurva, modifierad = blå kurva.



Jag vill poängtera att den här jämförelsen är tämligen akademisk och att den inte motiverar en ombyggnad. Alla återstående resonanser ska nu tas om hand genom dämpning i pipan, och då kommer även de här oregelbundenheterna att dämpas. Alltså än en gång: den här modifieringen av Helmholtz-resonatorn motiveras inte ljudmässigt!

Det vi har sett nu är i alla fall hur man med två Helmholtz-resonatorer effektivt kan ta hand om resonanserna från 3:e och 5:e övertonerna. Jag tycker definitivt att det är intressant alternativ till de mycket vanligare metoderna. Coolt...

Eller?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/20 :  13:01:50  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Mycket. Verkligen intressant hur du visar och förklarar. Jag läser och skriver ut och sparar och betraktar. Känns nästan lite dumt att lägga in svar i en så informativ och bra tråd :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000