HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En EL till pappa? (dags att återkoppla!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:57:13  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Mera ÖL till folket!!!!!!!!!

Har du fått till det i andra änden med och i så fall hur tutar det i dina öron????


Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/23 :  18:27:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Ingen fara på taket! Han var snabb som en vind... Vi går till andra änden "strömmen":

Kopplar galant! Använder ÖLMASS även "inne" i HMS-dosan!



På några minuter var det hela rätt så klart.




Och hålet i golvet kan jag leva med så längen. Bara under huset som skall snyggas till lite då(inget mus-gnag på mina kablar inte).





M
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/23 :  18:39:50  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
F5 F5 F5

Nyfiken är bara förnamnet

F5 F5 F5

Rapportera

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/23 :  20:24:38  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Ehhh....Trevligt elände....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/23 :  23:39:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Kablar ikopplas... HMS-kontakterna blir ju då ett klart steg uppåt i vägguttags standarden. Ens sladdkontakter sätter sig som en handske. Och sitter HÅRT! Såå skön känsla. Den svarta ytan på HMS är liksom lite gummi-aktig? Håller bra i kontakten. Elektrikern bara ler...



...och verktyg städas undan i rask takt. Vi drar vidare nedåt källaren.

Slänger i säkringen. Och stänger till = strömpåslag.




Citat elektriker: " Och det small ju inte ens?!"

Så kollade vi lite att fasen var på rätt ställe i HMS-kontakten och att allt elektriskt funkade. Och det gjorde det!




M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/23 :  23:41:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Så här blev det:




Ok... Nyfiken ljudmässigt? "Hände det nåt eller"? som kompisen sa.



M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/23 :  23:42:54  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
hahaha.. du trodde vi somnat redan så du kunde smyga ut bilderna va.. Nej nej nej.-. Sitter här troget o tittar.. Så mer bilder.. och text om ljud...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/24 :  00:05:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Äsch, fasen också! När man minst anar det...


Okej. Vid inkoppling av systemet igen - helt enkelt bara en överflyttning från tidigare uttag till nya - inte provat att koppla om i olika kombinationer osv - utan bara RÄTT fas, RÄTT över; Märktes skillnader direkt!


En BRA utan vidare lyssning eller ansträngning: Det lät som om man plockat av front-tygen på högtalarna! Lite mer luft, lite mer rymd, lite "renare". Och när jag tog av front-tygen blev skillnaden ett snäpp större. Verkligen trevligt!

En sämre utan vidare lyssning eller ansträngning: Det var som om basen blivit något nedbländad. Lite väl nedbländad. Men där misstänkte jag att det var en o-inspelad 17m ÖLMASS som var boven... Tiden fick visa...



Faktiskt så fick anläggningen gå non-stop i fyra dygn! Inbränning är viktigt!



"Ja, men hände det nåt då då"? som kompisen sa igen...



M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/24 :  00:08:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


trallala.. kvar ännu.. så fram med efter fyra dagar spelet nu..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/24 :  00:24:09  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Rannagarden tror nog inte vi satt o väntade...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/24 :  00:35:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Nä han har gått å lagt sig !

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/12/24 :  10:06:30  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
emm på säkringen står det 50A. hoppas inte säkringen är på det.. isf är det en grov feldimentionering av säkring. din kabel + uttag får max ha en 16A säkring. men jag antar att elektrikern har tänkt på det

annars så kan jag bara sägga.. vill oxå göra så hemma!! grattis! (ibland e det jobbigt at bo i hyreslägenhet)

edit: oj såg nu när jag tittar lite nogare på själva "tuben" att det står 16A på den. lite udda att det står 50A på framsidan bara..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2005/12/24 10:11:09
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/24 :  11:19:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


He he... Lyssnade mig en sväng igår medans ni andra troget väntade.


Smallsuper_man - Ingen fara på taket. Det är bara själva Klangmodulen(säkringshållaren) som är specad för de specifikationerna. Inte mer än 50A och 700V, typ. Jag håller mig på rätt safe avstånd från de siffrorna...


Elektrikern hade fin koll både på vad man skulle kunna "vinna" på att ha större kabelarea och säkring osv. Jag förklara vad jag trodde man kunde vinna på´t, och han höll med eller hade en annan infallsvinkel. Men mer eller mindre så var han på min sida!



M
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/12/24 :  11:55:43  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
ahaa okej. ja overkill blir sällan sämme


God jul på dig å er andra! // Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/25 :  08:50:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Spännande detta!

quote:
Det var som om basen blivit något nedbländad
Är det inte att så i stället att HF-registret blivit så uppbländat att basen inte kommer till tals s.a.s


quote:
ibland e det jobbigt at bo i hyreslägenhet
Är det ett problem? I värsta fall får man väl återställa om man skulle få för sig att flytta, eller


Vad är det för dimension på ölmass. Skulle det gå att dra den i ett 20mm VP-rör Ser svårt ut...hmm


En sista fråga rannagarden; varför inte ölmass direkt till nätlisten Jag vet inte vad du har för system, men 2 uttag klarar du dig väl inte på


Stort tack för en bra tråd!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/25 :  10:47:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


calle_jr - Tackar för intresset. Vi tar frågorna i lite annan ordning...

Två uttag? Nej, det klarar jag mig inte helt och hållet på - det erkänner jag. Just nu ser väggkontakt-kontaktkonfigurationen ut så här:


Apparaterna har satts om i lite annan ordning nu, men på väggen ser det ut så iaf...

Faktiskt så sitter en Terminator T0,3 som försörjer cd och försteg i ena HMS-uttaget och Voltex-filtret i den andra som försörjer cd2, slutsteg2 och lite annat smått och gott. Huvudslutsteget har faktiskt flyttats på prov tillbaka på de gamla uttagen. Jag har nog inte hittat slutgiltiga konfigurationen ännu, men testar mig fram!

ÖLMASS eller ÖLflex till nät-listen är en mycket god tanke!(och jag slår mig för pannan - att man inte har tänkt på det själv). Får se vad jag kan göra åt saken...

Längst från allt vad hifi heter, sitter TV och dekoder, med varsin fet ferrit på nätsladden(inget skräp på elnätet här inte!).



ÖLMASSEN är 14mm i diameter. Så i 20mm rör kan det nog gå. Men...jag hade nog dragit kabeln i röret först och böjt sen. Det är en styv kabel!



Intressant vinkel på basens nedbländning, calle_jr. Nog är det så att allt vad uppåt i frekvens heter har fått sig ett rejält lyft, men basen var lite svampig och hade tappat lite muskel?



Men... nu har det ju gått några dagar med konstant spelning och det har hänt lite intressanta saker...



M
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/12/25 :  13:49:12  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
klart man kan återställa det man gjort, men käns så meningslöst att lägga ner massor utav tid och pengar på nånting som man ändå kommer att återställa om nått år. och då kommer säkert kabeln att vara för kort för nästa ställe (okej ölflexen e ju inte så svinigt dyr men iaf). jag har funderat på tanken att göra det ändå å lägga dit skiljetrafo också, skulle va trevligt.


-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/26 :  01:16:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Efter "viss" tid av inskolning av de nya uttagen, och allt vad dem innebär, kan jag bara konstatera följande:


Ljudmässigt:

Från första ton - en härligt tystare bakgrund. Och då hade jag redan innan en "tyst" bakgrund. Men nu var det bara så fridfullt... Det verkar som om mellanregistret och diskanten får lite mer luft, då det låter nu som om man plockat av frontskydden, från att de tidigare suttit på. Mer luftigt, mer detaljerat, mer transparens, var instrument och sångare på en egen yta att röra sig på.

Och detta hade jag redan innan! Nu helt sjukt. Sätter jag tillbaka allt så som det satt innan blir det hela genast mer grå... Lite dimma framför blicken. Skillnad? Tveklöst.

Men så var det detta med den liite plötsligt diffusa basen?


Ingen ko på isen! Efter ca 5dgr idogt strömdrag av hela anläggningen har basen så smått kommit krupande. Och det var faktiskt på natten till julafton det hela klappade(!) igenom. Allt bara föll på sin plats! Blev en helhet igen. Allt lät just som förut - fast mycket bättre och mer!


Annat mässigt:

Det var ju lite krångel med att krypa under huset och dra kabel och så vidare. Jo, det kostar ju en slant. Jag hade tur med en bra elektriker. Jag har ju rätt långt från anläggning till säkringsskåp; 12m(fast med lite krångel slutar det på 17m). Har man kortare sträcka - blir det ju billigare def. Samt att man inte behöver dra kabel i krypgrunden då kanske?
Så i mitt fall kanske det är lite extremt, men det kostade ändå inte skjortan.

Ljudlyft? JA! Renare, lugnare. Mer av allt det bra-iga!


Rekommenderar detta till samtliga som kan, vill och törs!


Mvh,
M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/26 :  22:25:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Lever vidare med strömmen, och kan bara säga att det blir trevligare och trevligare! Nu när jag hittat en kombination av nätanslutningar/insticksordning i väggen, som passade bäst. Jag kan inte tillräckligt säga hur nöjd jag är. Grädden på moset - INGA blinkande lampor vid strömpåslag av slutstegen (och min moddade Denver)!


Jag hade tur med min elektriker, som var av förstående natur. Har du inte en separat säkring och egen lina till din anläggning kan jag bara säga att du bör snacka med en elektriker och få ett prisförslag!



...Och de tre små faserna levde lyckliga... i alla fall till nästa upptåg...


Mvh,
M
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/27 :  23:44:30  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"att du bör snacka med en elektriker och få ett prisförslag! "

Min son har en egen firma som installerar el i hus mm.
Jag frågade vad ett sådant jobb kan kosta.
Har inte fått något svar än, han skrattar ännu...

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/28 :  00:05:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vad var det din son tyckte var lustigt?

M
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:51:16  Show Profile Send JD a Private Message  Reply

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/31 :  14:17:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag väntar också på att få veta vad "sonen" ansåg så skoj så han "skrattar ännu"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/12/31 :  18:03:44  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Trodde inte det var godkännt med kabel som Ölflex/Ölmass för fast installation...?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/31 :  19:02:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Det var en fager sak som tålde närmare inspektion! 3*2,5 kvadrat! Skärmad och beständig! ÖLMASS.




ÖLFLEX - Nej. Inte godkänd för fast installation.

ÖLMASS - Är däremot godkänd enligt konstens alla regler och punkter för fast installation.



Mvh,
M
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000