HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En nygammal DAC i referensklass
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/12 :  19:51:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tänkte berätta om en otroligt trevlig upptäckt jag gjorde i höstas men som vanligt får ni gissa lite på vad det vara för grunka.

Det började som ett uppslag till en artikel för forumet men av anledningar som kommer att visa sig så blir det en sån här tråd istället.

En varning utfärdas så här från början - tråden kommer vara full av tyckande, känslor och påståenden utan bevis bakom så om ni tycker det är läskigt - sluta läs här.



Hmm, bitumen på botten och en dansk trafo av ganska stor storlek. Vad blir det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/03/18 14:41:37

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/12 :  20:24:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Näst efter bitumen, är...
quote:
En varning utfärdas så här från början - tråden kommer vara full av tyckande, känslor och påståenden utan bevis bakom så om ni tycker det är läskigt - sluta läs här.

...en klockren start.

M

Edited by - rannagarden on 2006/03/12 20:26:31
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/12 :  20:24:07  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
det blir en ZAP?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/12 :  20:36:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
hifi med känslor är goare än hifi med vetenskap.. Musik är ju känslor..
Så kör på Mickey...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:13:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En av den här hobbyns stora utmaningar är att hitta riktigt bra grejor som inte kostar en hel förmögenhet. Att hitta den där prylen som som kostar 10 men ger ett ljud motsvarande 1000. Ibland snubblar man bara över dom men ofta får man leta lite som i det här fallet. Vissa gånger finns de bland de stora tillverkarnas produkter , ibland finns de bland riktigt små tillverkare. Vill man ha lika samma som alla andra tittar man naturligtvis bland kända märken men nu är det inte riktigt min kopp te.

När det gäller att gräva efter diamanterna bland kvartsen så har jag ett recept som jag följer. Hitta ett enmansföretag som bygger något du söker eftersom du ofta får mycket personlig service och de har låga omkostnader vilket ger låga priser. Givetvis finns det också risker men sånt, personen kanske inte gillar att supporta efter köpet, tappar intresset och så står man där en pryl som inte är värd något. Vad som helst kan hända men hittils har jag bara positiva erfarenheter, ta i trä.




OK - TVÅ trafos, något kraftfullt kanske?

Dessa enmanshoppar finns det ganska gott om tack vare internet och det tycker jag är väldigt kul. Ofta är det en enda produkt de arbetar med och lika ofta har de mycket bestämda åsikter om det som ligger dom nära. Ibland kan man hitta enormt mycket information och teorier om det mest skiftande saker på webbarna eller raka motsatsen som gäller för just den här tillverkaren. Här är det nästan tomt på text och bilder och han litar helt på att nöjda användare sprider ryktet vidare.
Vad som däremot är mycket tydligt är att här tillber man samma gudar som jag gör. Minimalism och stora strömförsörjningar och det skall jag skriva mer om imorgon.

Sådana här fina hus finns i staden där den här grejen är konstruerad.


Och någon gåång har de haft besök av dessa



Nå har ni några gissningar på vad det kan vara?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:12:17  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
inte en aning..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:41:20  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
På Jylland?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2006/03/13 :  23:01:17  Show Profile Send hogga a Private Message  Reply
Har ingen aning om vad du har där, men staden ser ut att vara Aalborg.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/14 :  01:05:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

80 w klass A från D-mark.. finns i bygge samt färdiga...

zapsolut rätt

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/14 01:05:57
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/14 :  01:48:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Micke har väl en lätt kärlek för Zapsolut, så det kan säker vara en bra gissning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/14 :  07:31:48  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Njae jag tror att de 78W klass A som Micke Y använder sig av har större trafosar!
Dessa ser inte tillräckligt "biffiga" ut i mitt tycke...!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/14 :  08:43:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Manga X är på rätt spår....

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/14 :  09:21:21  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tror mig veta att Micke Y inte sålt sin cd-transport eller sitt trevliga försteg.
Vill minnas att jag sett annons ute på hans Bel Canto DAC.

Är det måhända en ny DAC eller möjligen ett elektroniskt delningsfilter till Tannoyerna
Men vilka tillverkas i Danmark(?)?

Jag har ingen aning!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/14 :  20:13:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tänkte berätta en liten historia som har påverkat mig mycket genom åren.
För länge sedan köpte jag mig min första riktiga system med bl.a. en Thorens svarv och Ortofon MC10 pick up. Till pick up´n köpte jag den enklaste step up trafon som fanns och den funkade bra så länge jag använde den.
Via rekommendation från kompisar klev jag in i en liten butik i en förort med målet att höra deras MC försteg som skulle vara bra. Jag blev satt i en soffa och det spelades lite musik som lät mycket bra. Nu fick jag frågan om jag ville höra deras dyrare modell? Inte ont anande sa jag naturligtvis ja och det var som natt och dag mellan dom i upplösning och framför allt förmågan att dra fram små detaljer.
Då berättade dom att det enda som skilde de två produkterna var strömförsörjningen!! Exakt samma komponenter-koppling-låda men med olika strömförsörjning.
Det var en ögonöppnare att just den faktorn kunde påverka slutresultatet så mycket.

Den här efarenheten har sedan följt mig genom åren och avgjort flera köpbeslut för både det ena och det andra.

Min erfarenhet är att ju bättre strömförsörjning desto bättre isolerar den mot nätet störningar och ju fler små detaljer klarar den att locka fram. Små detaljer blir sedan till en ljudbild som visar upp inspelningsrummets bakersta delar - jag får bredd och djup i ljudbilden.

Mitt försteg är gjort precis efter den här principen, struntsimpel koppling, dual mono hela vägen och en våldsam strömförsörjning.

Här är vi på väg mot något liknande:



Den här tillverkaren ägnar ungeför 2/3 delar av produktbeskrivningen till strömförsörjningen. Tänk till en gång till - 2/3 delar till något som inte borde höras! Hur cool är inte det. Bara detta faktum fick mig att inleda en lång dialog som ledde fram till att den till slut kom hem till mig.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/15 :  00:50:43  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


nedrans va du håller oss på halster här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:49:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Allt det du ser är strömförsörjningen:




Ni som bygger själva börjar förstå att det är en ganska seriös sak vi har att göra med. Till er andra kan jag berätta att jag sett 100W slusteg där nätdelen varit mindre.

Den här nätdelen används till att ge så ren ström som möjligt och att skydda elektroniken från störningar som finns på nätet. Inte att leverera en massa ström. Jag har nog inte berättat att apparaten väger runt 10 kg trots sin mycket enkla låda.

Varför gör då inte alla tillverkare så här? Enkelt , det kostar en massa pengar och gör en apparat väldigt dyr med de påslag som skall till mellan tillverkare-importörer-butiker-kund.

Vad kan resutatet bli om man inte har en bra nätdel? Min erfarenhet säger mig att man får ett högre "brusgolv" som döljer små detaljer - typiskt bakre delarna av inspelningsrummet - i musiken. En CD spelare kan t.ex. medge 16 bitars upplösning men där bruset från nätet eller andra störningar gör att du bara kan tillgodogöra dig 13-14 bitar. Färre detaljer blir resultatet. Det är en av anledningarna varför samma DAC kan låta så olika från skilda tillverkares CD spelare. Det finns givetvis fler anledningar men det här är en av dom.

När jag visar den här bilden kan säkert några se vad det för en manick.




Nu börjar vi närma oss hur den låter eller inte låter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:58:56  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Jag ser en LClock X03 och tre RCA-kontakter, att det är en DA-omvandlare är nog ganska klart. Två gammalmodigt stora IC (en per kanal?) skymtas i bakgrunden, något 1541-baserat?

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/03/16 :  06:30:19  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Hmmm, kan det vara en sådan där "Licence" DAC tro?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/16 :  19:27:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi köpare är lite konstiga i vårt sätt att välja produkter. Vi dras mot det som är nytt, snyggt eller spännande i de flesta fall. De som ständigt kommer med nya modeller säljer mycket mer än dom som byter vart 10 år. Det här är något som marknadsförare har järnkoll på och använder sig av i alla brancher. Ständigt nya schampon, tvättmedel, kylskåp eller va det nu är. Ibland finns det bra förbättringar bakom men ofta är det bara ett nytt sätt att försöka lyfta fram något som inte beskrivits förut. Försök själv att hitta på 25 olika beskrivningar av en spik som låter säljande. Inte helt enkelt eller hur?

Då förstår ni säkert att det kan bli lite konstigt ibland när man skall försöka framställa året modell av en högtalare som ny men där bara ett motstånd har ändrats. Skälet kan ju dessutom vara att man hittat ett mycket billigare hos någon annan tillverkare men det kan man ju inte säga. Därför måste det alltid vara ljudet som har drivit fram bytet.

Har det blivit så mycket bättre då? Ja, skulle jag säga men inte överallt. Min åsikt är att det finns många fler mycket bra alternativ i lågprisområdet inom hela HIFI världen. Sedan finns det ju områden där det nya inte är bättre utan bara ett utslag för kostnadsjakt.




Vad gör man om man skall marknadsföra något så tråkigt som en gammal produkt eller rättare sagt en ny produkt som bygger på en gammal? Inte helt lätt kan man gissa. Att bara komma på idén verkar ju närmast som en given konkurs.

Nåväl, man måste lita på att nöjda användare sprider ordet som jag gör nu. Nelsson har ju naturligtvis rätt när han säger att det är en DAC och att den är baserad på ett gammalt chip. Dock inte 1541 utan en 18 bitars AD 1865 DAC. Det är alltså inte en en bitars DAC som finns i nästan alla maskiner av idag utan en multibitars parallell typ.

Jag tycker (oj, nu sa jag det igen) att den typen har väsentligt bättre upplösning på komplext musikmaterial och det var ytterligare en anledning till att jag blev nyfiken på den här. Sedan var det så att den kom från vårt fina grannland i söder och från den här staden.





Jag hade redan från början ett litet förslag till tillverkaren om att döpa om den till namnet på bilden - Akvavit. Livets vatten betyder det och visst är det mycket bättre än monster DAC som den kallas för idag? Håll med mig nu!

Imorgon skall vi komma till ljudet.

Webben är inte mycket att skryta med men här är i alla fall adressen.

http://www.1tech.dk/



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:33:00  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Spännande!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/03/18 :  14:36:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Den här DAC´n finns i diverse modeller, dels de två som nämns på webben, dels kan ägaren kommer med egna önskemål om t.ex. att få en volymreglering. Det är inga problem eftersom den har ordentligt med nivå i originalutförande.

Min är en monster DAC med LC audio klocka för att uppnå lägsta möjliga jitter och alla kommentarer rör just mitt exemplar.

Jag tänkte koncentrera mig på två saker när det gäller ljudet som denna DAC presterar och jag kommer börja med tonalitet dvs dens förmåga att korrekt återge klang.

Just klangbalansen är något som jag tycker många moderna system av idag inte fixar så där jättebra. Mansröster blir gärna en storlek för små eller så blir en äldre man 30 år yngre genom vissa system. Vi talade en del kring detta hemma hos Sanoj när jag var där och gjorde mitt lilla repotage därifrån samtidigt som vi lyssnade på "Blind boys of Alabama". De här gubbarna har ju varit med ett tag i livet och vi hade haft samma erfarenhet kring just detta och hade båda konkreta exempel.
Största boven i det dramat påstår jag är högtalare som helt enkelt saknar nivå i basen. Jag påstår också att jag har ett visst fog för det eftersom jag privat umgås med en person som producerar körinspelningar och har diskuterat detta med honom samtidigt som vi lyssnat hemma. Han har ju varit med genom hela produktionernas alla steg och känner dom genom hela den processen till mitt eget system. Vi är helt överens i frågan.
Det finns ett antal tillverkare som som agerar och gör högtalare med en mer korrekt klangbalans i det här avseendet. Jag vet t.ex. att Respons, Harbeth, Vandersteen, QRS SuperNova, Quad 989, en bra justerad WLM tillhör den här kategorin men du kan säkert själv komma på fler.

Just detta är viktigt för jag tycker att den här prickar exakt rätt på den punkten. En Fender är en Fender och man tror aldrig att den är en Rickeenbacker. Det samma gäller alla typer av röster och just här har ju den fördelen att jag kan jämföra en person som jag känner med inspeningen av samme person. Ontech DAC är helt perfekt här, det finns inte minsta kornighet eller dimma i toppen som annars brukar vara vanligt samtidigt som den inte är det minsta framträdande. Just den biten kan annars vara en sådan sak som gör att man tydligt märker att man lyssnar genom ett HIFI system snarare än ett live framträdande.
Många gånger har jag kommit på mig själv att tänka "just så här låter det i verkligheten" när en massa skivor åkt in och ut i CD´n. Efter ett tag borde man ju sluta eller hur? men det återkommer hela tiden.




Den andra sak jag tänkte ta upp är detaljeringsgraden som alldeles enastående. Här finns det så mycket information som det finns på CD i alla typer av musik. Ni kanske känner igen känslan att när musiken är lite gles låter allt Ok men när det är väldigt många ljud samtidigt är man inte riktigt lika säker på att sin CD får med det. Typiskt är vid stora orkester cresendon så "försvinner" bakväggen i inspelningsrummet. Det gör den ju inte alls utan det är DAC´n som inte riktigt orkar med längre. Så är det inte här.

Det är grymt små detaljer som den klarar att visa fram och jag tror att det är mycket en förtjänst av den häftiga nätdelen.

Samtidigt som alla dessa deltaljer finns där så trycks de inte upp i ansiktet på minsta sätt. Här är nog den korrekta klangbalansen det som avgör det. Det hela blir till en avslappnad men total upplevelse som ger väldigt mycket livskvalitet.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/03/19 19:12:07
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/08/17 :  13:34:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har just fått höra att det finns en version av denna DAC som heter Akvavit på mitt förslag . Det är samma DAC som ovan men med rörutgång som en kund har tjatat sig till att få. Mer info kommer senare.

Några begagnade DAC´r finns att köpa av Ole till lågt pris. Intresserade kan kontakta honom direkt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/08/19 :  21:15:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Pinfärsk bild på denna DAC med rörutgång. Vad jag förstår så är det en kund i Köpenhamn som ville ha en så att han finansierade framtagningen. Som ni ser är det en hel del skillnader i främst nätdelen.

Är det någon som vet vilket rör det är??



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/09/21 :  17:35:33  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det är ett oktalrör, troligen en 6SN7 eller motsvarande

Lämnat forumet
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/21 :  19:05:46  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
vad är priset på denna dac?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/09/22 :  12:16:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fråga Ole på Ontech men en modell finns för c:a 6-7k och sedan upp till 24k beroende på utförande.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000