HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 opethic's musikstuga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/03 :  00:26:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Kul Opethic! En egen liten musikbyggnad är nog optimalt!

Ligger själv i startgroparna på att sälja nuvarande hus och flytta ut på landet en bit utanför Örebro och då få en egen liten musikstuga att härja i med min "olyssningsbara" musik som ibland varit svår att "sälja in" hos sambon trots eget musikrum i gamla huset. Lyssningsnivåerna har helt enkelt blivit lidande. Min lilla lyssningsstuga kommer dock bara vara strax över 15 kvm så det blir att byta bort golvarna mot något lite mindre, stativare under marknadsundersökning... Så litet är ju inte optimalt, men att få vara där man inte stör någon oavsett nivå på volymen verkar värdefullare ur min synvinkel

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/08/03 :  09:36:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Aha!
En bit utanför Örebro? Vart då någonstans?
Jag bor ju själv "en bit utanför" - i Odensbacken, mitt emellan Örebro (25 km), Kumla (30 km) och Vingåker (30 km).
Vi får helt klart hålla kontakten och bolla lite idéer!
Mitt musikrum är också ca. 15 kvm. så vi kommer nog att stöta på liknande problem du och jag.
Fast jag hade nog inte tänkt att satsta på stativare... får se hur det blir.
Mitt ljudideal är ju inte "superHIFI-nördljud med spikrak frekvenskurva" - jag älskar dynamik, målet är att få ett ljud som liknar det som blir i en replokal eller på en liten intim rock-klubb + något renare ljud med färre rumsresonanser - så jag funderar på horn (Klipsch?) och en rjäl subbas
Resten av huset (dvs. ett gammalt kök) kommer att fungera som kontor/lager/butik till min lilla hobbyfirma Voodoo-Music - det är även tänkt att min dotter ska få ett trumset som ska stå där.
Husets totala storlek är nog på ca. 26-29 kvm skulle jag tro...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2008/08/03 09:37:10
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/03 :  12:50:31  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
För min del blir "en bit utanför Örebro" i detta fall nordöst om Örebro. Närmare bestämt söder om Frövi och väster om Fellingsbro vid något som heter Ringaby.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att få plats med nuvarande golvare utan det får bli stativare. Dock tänker jag ha en sub för att säkerställa botten i musiken. Sannolikt kommer stativarna dessutom hänga på väggen (hylla, arm, från något...). Jag har väl lagt de "korrekta" hifi-idealen lite på hyllan för tillfället och ser istället fram emot att bara ha någonstans att få dra på lite grann... Sen kommer vi ha en hemmabio inne i boningshuset som ju också blir ett projekt att pussla ihop.

Det ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig och hur du löser det i ditt lyssningsrum med högtalare och rent praktiskt. Vi får hålla kontakten!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/08/07 :  16:00:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Så här ser stugan ut idag:



Det finns lite att göra

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/08/07 :  17:10:30  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Hupp, Odensbacken. Själv är man uppvuxen i Sköllersta minsann.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2008/08/07 :  18:41:12  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Ni som bor i det s.k. bältet, vill ni inte bli med i Nerikes Audiofiler, en avd i Forumet
för boende i Nerike med omnejd. vi träffas regelbundet och fikar eller hos varandra
på lyssnarträffar. Hör av er om ni vill bli medlemmar, så fixar jag detta.
MVH Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:28:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Har funderat på det Revoxarn, när jag flyttat till Närke i november så blir det nog aktuellt med ett pm!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/20 :  08:23:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu har jag köpt nya högtalare - det blev inte Klipsch som jag hade siktat in mig på.

En annons här på forumet ledde till att ett par testvinnande Tyskar flyttade in...


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/07/20 :  09:09:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
....
Bilder! Bilder! Bilder!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/20 :  11:46:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tyskar... Canton? Eller Elac...

Håller med föregående talare... Bilder!

Edit.. ny gissning

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/07/20 11:50:11
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/20 :  15:43:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Rätt gissat!

Bilder kommer ev. ikväll

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/21 :  00:38:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu så, här kommer en bild på kartongen:





Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/21 :  17:54:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Öppna kartongen! (annars låter det nog lite väl dovt om högtalarna...)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/21 :  20:21:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Aha!
Du menar såhär?

Elac FS 137 Jet med gamla trotjänaren Audio Pro A3-36 brevid.



Som sagt, inte riktigt så Rock & Roll som jag tänkt - men de låter bra och det är ju huvudsaken.
Färgen "Cherry" plastfanér med "CocaCola" lackade bafflar är inte heller min stil, men man kan inte få allt här i världen.
Och för det priset som jag gav får man inte mycket när det gäller högtalare.
Dessutom så lyssnar jag ju mest på ondskefull och elak musik, så vad passar då bäst om inte ett par "Elaca" högtalare


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/07/10 04:55:28
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/26 :  09:10:56  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
quote:
Färgen "Cherry" plastfanér med "CocaCola" lackade bafflar är inte heller min stil




Hur som helst kommer det nog att låta trevligt!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/31 :  21:02:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Visst låter det trevligt

Har nu provkört högtalarna en tid - och jag är supernöjd!
Allt låter bättre än tidigare - har provat många olika sorters musik och allt låter kanonbra. De flesta skivor klarar Elac'arna att spela bra tom. utan hjälp av "Subban" - hur i H-E kan två (okej 2 x 2) femtummare klara av att spela så djupt?
Nu delar jag subban lägre än förut, ca 60Hz, hötalarna står ca 25 cm från bakvägg och jag har ännu inte monterat på de fina Soundcare Superspikes som följde med på köpet - kablarna är fortfarande från Biltema liksom bananerna - och det låter så sjukt bra
Okej, jag tror nog att tex. ett par Klipsch RF83 skulle Rocka värre - men med tanke på priset så nej jag sitter nog nöjd med det jag har.
Dessutom så är jag övertygad om att ljudet blir ännu bättre när anläggningen flyttar in i musikrummet (som denna tråd nog kommer att avhandla senare)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/08 :  11:37:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu så!

Jag köpte ju ett slutsteg av räven, ett Inter M R500 plus.
Eftersom jag saknar försteg (och så är det ju annat också som jag vädrat i den blå tråden...) så har det dröjt lite innan jag kunnat provlyssna.
Nu har jag provkört steget direkt från CD's analoga utgångar - jag kan reglera nivån på utsignalen med fjärren.
Det låter helt vansinnigt och sjukt bra - dynamik, röster, trummor allt låter kanonbra!
Och då har jag ändå kört med kablar av "Biltema-kvalitet"...

En bild från den provisoriska provlyssningen:



Andra plattor som spelats hittills är:
Katatonia - Night Is The New Day
Sofia Karlsson - Visor från vinden
Gösta Berlings Saga - Detta har hänt
Rush - Signals


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/03/08 :  16:52:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Kul! Har själv funderat på Inter M... Jag har ju också Sony CD med volymreglering... räcker det, eller vad tillför ett försteg egentligen...? Blir inte det bara en komponent till i kedjan som potentiellt kan grusa till ljudet?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/08 :  21:27:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Har själv funderat på Inter M

Ett givet köp, tveka inte!
Jag tvivlar starkt på att det går att få mer välljud och power för pengarna!

quote:
Jag har ju också Sony CD med volymreglering... räcker det, eller vad tillför ett försteg egentligen...? Blir inte det bara en komponent till i kedjan som potentiellt kan grusa till ljudet?

Alltså, "volymkontrollen" på Sonys QS-spelare fungerar sådär... lägsta volym som går att få (tillsammans med Inter M R500 plus) är betydligt högre än vad jag brukar spela hemma - helt otänkbart att föra ett samtal i samma rum, kvinnor och barn flyr fältet
Jag körde såhär idag endast för att testa slutsteget (det är redan tillbaks i kartongen) så ett försteg är nog ett måste.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/03/08 21:34:14
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/03/09 :  11:39:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
...och volymkontrollen är dessutom ett måste om du kör vinyl... kom jag på..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:05:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
...och volymkontrollen är dessutom ett måste om du kör vinyl... kom jag på..


Och vinyl är ju ett måste
Har du kopplat in vinylsvarven i stugan ännu?

Jag kunde inte hålla mig, var tvungen att koppla upp allt igår kväll igen!
Rackarns vad kul det är att lyssna på musik nu! ett ljus i mörkret...
Provlyssnade bla. på Garmarna - Vedergällningen (album)- Bläck (låt) och dottern utbrast "WOW" och visst är det så
När man lyssnar på lite glesare musik så hörs rummets klang (dvs. studions, äkta el. digitalt artificiell) på ett sätt som jag aldrig upplevt hemma förut.
Röster låter helt underbart bra!

Finns det då inga svagheter i ljudbilden?
Jodå, Rock och Metal låter lite jobbigt vasst i mellanregistret (jag jämför med ljudet från Thule IA100 samt H/K 430) punchen i mellanbasen känns inte 100% men det är nog helt enkelt så att det är inspelningarnas svagheter som nu avslöjas...
Vad ska jag göra nu då?
Jo det ska ju såklart inhandlas ett försteg, och gärna då ett som har en lite varm klang (Rör kanske )
Eftersom jag hoppas kunna flytta in i musikstugan till kommande höst så då blir det att ta tag in akustiken, kablar och ev. nätfilter.

Sedan blir det ny Sub, ny skivspelare, ny RIAA - ska bara vinna på Lotto först

Edit: rättstafning

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/03/09 12:45:54
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/03/09 :  17:13:53  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Det roliga med InterM är att det går att modda för inte så mycket pengar och få ganska stora förbättringar av någonting som redan från början är kalasbra. Det gjorde jag i allafall..

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/09 :  17:17:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Det roliga med InterM är att det går att modda för inte så mycket pengar och få ganska stora förbättringar av någonting som redan från början är kalasbra.


Redan gjort

Fast det kanske finns mer att göra?
Det som är gjort: utgångsrelän bytta, kablage bytt, volymkontroller förbikopplade.

Tack vare en hjälpsam medlem på detta forum så är ett försteg nu på väg till Odensbacken

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/12 :  16:14:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Idag anlände ett försteg som jag fått låna av Bearwik - tänk att det finns så många snälla människor här på forumet.

Strömförsörjningen kom i form av en liten pappkartong, och vägrade först fungera...
Jag öppnade och konstaterade att felat var av den art att tom. jag kunde fixa.

Halva dagen gick åt till att städa och koppla om i stereo/TV-maskinparken.
Var det verkligen värt det?
JA! för ojojoj vad bra det låter nu, precis som jag hade hoppats på så fick ljudet ett välkommet värmetillskott tack vare rörförsteget Musical Fidelity X-Can Pre.

Nej, nu har jag inte tid att sitta här, måste spela skivor!

Bilder? kommer snart.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/03/12 :  16:23:27  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
För- och slutstegssvängen är ju något man funderat länge över att ge sig in i, men det har aldrig blivit av. Men någon gång....

Ladda upp lite bilder så vi får se!
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000