HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stenplattor under högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/10/02 :  19:50:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Har ett rätt svajigt golv hemma och känner att mycket av ljudet springer ner i golvet istället för att komma fram på normalt sätt. Speciellt efter att ha kopplat in subben märker jag att golvet spelar med rätt mycket och skitar ner ljudet. Läste i en annan tråd att man kan använda stenplattor under högtalarna för att minimera att ljudet går ner i golvet. Å andra sidan kanske en mjuk dämpning är vettigare för att dämpa ljudvandringen neråt...?

Ett exemplet jag funderar på är ju i bilvärlden. Har aldrig sett en bil med svetsad "fjädring" för att minimera att vibrationer och stötar vandrar upp i rumpan när man kör, utan i den världen är det ju mjuka upphängningar som gäller. Nu kanske inte den jämförelsen är helt korrekt, men mitt tankesätt kanske blir mer lättillustrerat...

Hursomhaver, är det en vettig idé att köpa stenplattor att ställa högtalare och sub på för att minska att ljudet går ner i golvet? Kör idag med Superspikes på högtalarna och det är vad som givit bäst resultat hittils. Har dock ej provat mjuka fötter. Suben står på sina standardklossar som sitter fast monterade undertill. Har nedåtriktad bas på suben. Om jag får spekulera tror jag att det kan vara vettigt att sättta en stenplatta under suben iaf för att få bättre rumskoppling och för att subben ska få något mer solit att spela mot jämfört med mitt svajiga ekparkettgolv.

Vad tror ni?

Var ska man vända sig för att få tag i vettiga (och snygga) plattor? Vanlig kakel och färghandel eller är det stenhuggare som gäller? Vill helst ha ett gäng svarta och blanka skivor. Hur mycket kan det sedan kosta att köpa?

Tacksam för tips!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/02 :  20:09:22  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Spontant tror jag det är ljudvågorna som sätter golvet i gungning. En sten under högtalarna skulle ju bara hindra golvytan rakt under stenen från att svikta.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2006/10/02 :  20:09:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Förr när jag hadde högtalareså hadde jag stenplattor,typ avlånga uteplattor från järnia,svartmålade.(Finns ju snyggare)Och SD fot emellan
högtalare och sten,tyckte det funkade bra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/10/02 20:11:04
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/10/02 :  20:46:05  Show Profile Send crion a Private Message
Ryssens förslag blir billigt och löser en del av problemen.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:16:48  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har granit ganska tjocka mot golvet har jag lagt wettex dukar för att inte mörda goldet och mellan granit och högtalare SD fötter. Fungerar finfint, tjockleken på graniten ja 50 mm ca

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:30:00  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag "tror" stenhårt på mjuka fötter och fysiken bakom mjuka fötter. Kombinerar du sedan med en rejält tung stenskiva på ditt svajiga golv så kanske det blir helt rätt.

Om golvet spelar med pga ljudtrycket så lär inte fötter hjälpa utan då får du snarare bygga om.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:34:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fastän jag är teknolog, har jag varken läst mekanik eller hållfasthetslära. Lita inte på mig...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:07:00  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hej!
Bor du i närheten av V-ås och vill ha "dragon black" marmorskivor i tjocklek 30 kan du PM:a mig (beställde idag t mina högtalare!!!)
Jag har samma problem o har samma "lösning" hoppas jag
Jag köper direkt från importör...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:56:39  Show Profile Send Stickan a Private Message
Både jag och en kompis köpte svarta granitplattor, 30,5x30,5 cm och lade under våra golvhögtalare och subbar.
Tjockleken på plattan är 1 cm, inhandlades på Bauhaus.

Mellan plattan och golvet sattes vanliga möbeltassar, mellan högtalare och platta finns ju många variationer såsom gummifötter, möbeltassar. nålfilt eller vad man nu kommer på.

Polarens sub har nedåtriktad basreflex, och med plattan under uppnåddes mycket bättre ljudkvalitet.

Även ljudet från golvarna upplevdes som fastare och tydligare med plattorna som "underlägg".

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/10/03 :  11:37:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, bra tips allihopa! Enklast är väl att testa ett par gamla betongplattor från trädgården och se om det händer något. Efter det kan man ju kika på mer estetiska lösningar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:05:45  Show Profile Send crion a Private Message
Oca glöm inte SD fötter eller liknande mjukt emellan din högtalare och stenplattan. Subben speciellt!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/03 :  23:29:04  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Oca glöm inte SD fötter eller liknande mjukt emellan din högtalare och stenplattan.


Vill du testa med något billigare till en början har JULA mkt billiga gummidoningar, ser ut som "dörrstoppers" i en del olika storlekar.

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/03 :  23:48:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har åxå ett svängande trägolv o ett par talare som väger drygt 140 kg/st Dom står på spikes/koner o ju mindre anläggningsyta mot golvet jag har ju sämre blev det.


Teflon brickor , sämsta lösningen än så länge

Hockeypuckar fungerade bättre

Sen kom jag på att testa att trycka ner golvet o då gjorde jag så här

Nu blev det ett ganska rejält ryck upp.

Idag så har jag en Ikea kökshylla underst (50x50) sen har jag mjuka maskinfötter o sen kolfiber. Kolfiberna är inte livsviktig tror jag men den mjuka apparatfoten är. Det här är bästa lösningen hitentills

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

toref
Starting Member

38 Posts

Posted - 2006/10/03 :  23:50:43  Show Profile  Visit toref's Homepage Send toref a Private Message
Hei!

Jeg prøver for tiden ut temmelig billige betongheller (av typen «hageheller») under mine høyttalere. Og jeg synes det har blitt bedre på mange måter. Jeg har lagt 4 vibrasjonsknotter ment for vaskemaskiner under hver helle. Høyttalerne står på spikes og med mynter mellom spikes og betonghella.

Jeg synes musikken «slipper» enda bedre ut av høyttalerne nå, instrumenter og vokaler står bedre ut i rommet. Men gulvet mitt er såpass mykt (tregulv med treverk i etasjeskillerne) at jeg tror betonger var med å hindre svingninger med gulvet.

Andre kan sikkert ha andre erfaringer dog..

Embrace the music!

Mitt anlegg: Audio Aero Capitole MkII, Kimber Hero, Krell Evo-302, Synergistic Research Alpha, ProAc D80
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/10/04 :  08:54:04  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag har ett bra tips åt dig.

St:eriks sten. natursten.

Då finns det plattor som ser egentligen ut som marmor men inte lika slipad och blank.
Mycket prisvärt. Finns bland annat på Beijer att beställa. skulle ha beställt själv men det var låg säsong på detta så det kostade lite mycket i frakt just nu. Men till våren skulle det vara gratis frakt.

Prisuppgift. Jag fick uppgiften att för en platta med måtten 400X400X30 mm skulle kosta 110kr.
En platta som är 3centimeter i marmor skulle kosta bra mycket mer.

http://www.steriks.se/Privatkunder/Produkter/Natursten
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:22:14  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sylvan har "riktiga" marmorplattor billigt! Om man köper en stor och kapar på mitten har man för 2 högtalare, kostnad strax under 700:-
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/10/04 :  10:51:14  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Gäller det bara för golvare eller är det någon förbättring för stativare också?
Någon som vet?

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/04 :  11:02:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ja det blir bättre på stativar oxå ( för det mästa )!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/10/04 :  11:51:09  Show Profile Send OcA a Private Message
crion -> Enligt manualen så rekommenderar REL inte att man sätter några SD eller spikes under fötterna på subben, men man kan ju alltid prova och se vad som händer...

Står något i stil med att man kan tappa viss koppling till rummet iom att avståndet förändras om man sätter extra fötter därunder. Men testa är ju enkelt! Kan ju vara så att det funkar bra hemma hos mig med mitt tråkiga golv.

Nästa steg är ju apparatfötter, men det är en annan femma det.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:54:26  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Quote:Ja det blir bättre på stativar oxå ( för det mästa )!

Jaha, då är det väl bara hoppas att det inte blir bättre Blir svårt att motivera sådana tingestar i hemmets vrå
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/04 :  22:49:00  Show Profile Send Stickan a Private Message
Granitplattorna jag köpte på Bauhaus kostar ung 60kr/st.
Det är en billig supertweak.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2006/10/05 :  19:36:52  Show Profile Send Lepra a Private Message
Jag hade 3cm tjocka granit skivor under mina B&W.
Mellan svajigt plankgolv och granit låg det gummiringar (packningar) från jobbet och mellan högtalare och granit stod BDR puck och kon. Perfekta lösningen hos mig då i den lägenheten.


(det är kon fast den inte syns)

Nu är det samma sak fast utan gummit då golvet är plastmatta på betong och andra högtalare.

Provade med gummifötter från jobbet (hittade dem i en påse till laboratorieutrustningen) o de var grymma under allt annat, än högtalarna!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000