HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NY Anläggning 7' -> 10' (max ), vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:05:38  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Hej,

Har fått uppgift att försöka hitta något "bra" för dessa pengar, här är några förutsättningar:

* Nya prylar, ej beg.

* Lite svårplacerat rum för hötalarna. vägghängt kanske...?

* Ej primär fokus på "sweetspot" lyssning, hellre "fylla-rummet-med-välljud"

* Absolut maxpris 10', gärna mindre

* CD,stärkare och tuner(receiver), och högtalare ska ingå.


...Jag har själv funderat på Carlsson OA58:or, eller möjligtvis ett 2.1 system med lättplacerade "satelliter"

Carlsson är kanske lite i överkant då det gäller priset, men om man kombinerar med en Denon DM33 så räcker budgeten. Skulle det funka tror Ni?

Det vore inte heller fel om man kan använda grejerna till "filmljud" också, vilket öppnar dörren för AV-receiver.

Så,, kom igen låt fantasin flöda och kom me förslag

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:11:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför inte beg med så pass liten budget...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:35:07  Show Profile Send jos a Private Message
Ja.. Förstärkare, cd, högtalare, tuner och möjlighet till filmljud blir nog svårt att hitta nytt för under 10 000 om du ska fylla rummet med välljud (men allt är subjektivt.. )

Jag tror på beggat precis som föregående.

Om nytt så kanske komplettera detta paket www.bestsound.se från Elac och Marantz med en dvd från Cambridge så har du komplett bioljud och det går säkert att lyssna ok på stereo också. Radio sitter ju i receivern också.. Du hamnar på totalt 8k

Beggat finns det väääldigt mycket att välja på..
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:20:31  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
jo, men det är tänkt som en present till en person från hans fru, så det känns lite "beigt" med beggat....tack dock för tipset Jos!

EDIT:
ps. det där med filmljud är sekundärt, det är 2 kanal primärt, det jag menade är bara att ha möjligheten att köra typ 2.1 digitalt från DVD:n o slippa tv-burkljudet.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2007/02/15 14:23:24
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:38:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Låter som du redan tänkt rätt bra själv :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:45:45  Show Profile Send svejk a Private Message
Rekomenderade en väninna en sådan här. Hon är mycket nöjd, blir pengar över till tårta oxå!

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=33&menu=1


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:57:03  Show Profile Send jos a Private Message
Alltså... du skrev cd men vill även ha filmljud så jag antar att du i så fall menar dvd? Lite svårt att klämma in både cd och dvd i den summan.

Tja... Vill du köra digitalt från DVDn så är det hemmabioreceiver som gäller. Tror det blir svårt att hitta något annat nytt som är mycket bättre än Elac, Marantz och Cambridge för 8k.

Mer hi-fi kanske det skulle bli med Cambridge DVD och Cambridge 640A tillsammans med Dali Concept 2 eller Monitor Audio Bronze 2. Eller varför inte tillsammans med ett par Quad 11L?
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:59:48  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Rekomenderade en väninna en sådan här. Hon är mycket nöjd, blir pengar över till tårta oxå!

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=33&menu=1


Tycker jag låter som en toppenidé! Däremot ska du köpa dem för en femhundring billigare utan högtalare och lägga till ett par Dali Concept 2. Garanterat flera ggr bättre än yamahas burkar...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:17:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag skulle börja med att köpa en denver dvd på clas ohlson för 499 kr, spelar förvånansvärt bra cd, duger som dvd om man inte har stora krav. Sedan är det bara att fortsätta spendera resten - störst pott bör nog hamna på högtalare. Det är de som är svårast att leva med om de inte riktigt blir tillräckligt bra. Utbudet på bra stativare tex i spannet 4000-8000 är väldigt stort och valet mer en fråga om vilken karaktär på ljudet man har som preferens.

Monitor audio tex - ett märke jag sällan hör nåt annat än nöjda utlåtanden om. De jag har hört har i alla fall låtit väldigt bra för pengarna.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:40:27  Show Profile Send Nitram a Private Message
Detta minisystem (5.1) låter faktiskt rätt skapligt... inge radio dock.

http://www.referenceaudio.se/ImageUpload/HK/HS300_230.jpg

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:42:27  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
quote:
Alltså... du skrev cd men vill även ha filmljud så jag antar att du i så fall menar dvd? Lite svårt att klämma in både cd och dvd i den summan.



Sorry lite otydlig där, det finns en Pioneer DVD, så ev. kunde ju den också användas som CD, frigör lite budget till endast högtalare och receiver

edit:

då kan man köra digitalt från den, så då behövs ju en AV-receiver.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2007/02/15 15:50:00
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:48:34  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
största problemet som jag ser det är högtalarplaceringen, det finns egentligen inte möjlighet att ha en "normal" högtalarplacering, så alternativen som jag ser det är nog "placeringsvänlig" högtalare typ Carlsson, eller ett 2.1 system med riktigt små bokhylle/vägg högtalare.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:29:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Carlsson blir kanon. En AV-receiver låter som rätt väg att gå om det finns en Pioneer DVD redan.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:38:58  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tohmas Ö - som jag förstår dig så är det möjligheten att koppla ljudet från DVD-spelaren till det nyanskaffade förstärkeriet för att kunna köra film-ljudet den vägen? Alternativt ta ljudet från TV:n och in till förstärkaren för att få allt TV-ljud bättre?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:03:48  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...som vi säg i norrland....jo. , men primärt är att få "bra" 2-kanal, filmljud är bara en extra feature...

Kaffekoppen, då det gäller Carlsson, hur blir egentligen ljudet om man placerar dem vid varsinn motstående vägg, funkar det överhuvudtaget?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:14:25  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Jörgen, såg att du har Totem dreamcatcher, funkar de i en bokhylla? och behöver de basstöd, eller funkar de hyggligt utan? förmodligen kräver de lite "power" va?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:30:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Thomas Ö:

1) Jäpp Dreamctcher fungerar bra i bokhylla. Men de behöver lite luft omkring sig. Totem rekommenderar 15cm bakom. Jag har 12 och det blir bra det med. Samt litet på sidorna. det är värt att försöka trolla bort de värsta reflexerna i hörnen genom att ställa böcker där.

2) De fungerar bra utan basstöd men en sub lyfter ljudet rejält i alla register. Jag skulle emellertid överväga Dreamcatcher som ett alternativ även om inte sub är aktuellt i första läget.

3) Ja - Dremcatcher mår bra av effekt. En Denon DM33 är i svagaste laget. Men högtalarna fungerade över förväntan när jag köpte dem till föregångaren DM31.

Vill du ha mer intryck rekommenderar jag att läsa igenom min tråd under medlemmarnas system. Där finns också några bilder på hur jag har högtalarna uppställda.(Länk i min signatur)

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:33:53  Show Profile Send Per2 a Private Message
Kanske en Yamaha YSP-1000 högtalare + någon reciver.

Jag skulle bli glad om jag fick en i alla fall. Vet inte hur den låter till musik men den skulle garanterat glädja frugan med bara 1 högtalare istället för 2-5 st.

Annars så tycker jag Carlsson låter som ett bra alternativ.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:01:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo - missade ju att ge ett svar på din ursprungsfråga Thomas Ö

En Denon DM33 och ett par B&W DM601 S3 är en kombination som jag hört och som jag tycker låter mycket bra för priset.

Men det är klart, de högtalarna i största laget för att placeras i en bokhylla. De låter dessutom bäst med lite luft omkring sig.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:40:46  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Jag har faktiskt tänkt på B&W 601:or, har en kompis som köpte såna o han e kanonnöjd, dock som du säger, de är nog i största laget, Totem dreamcatcher..hmmm..seglar upp som ett riktigt intressant alternativ, särskilt efter genomläsning av "din" tråd Jörgen...

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/16 :  07:07:57  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
En till röst på Quad 11L här. Absolut framför B&W 601 (men det är bara min åsikt).
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2007/02/16 :  08:56:42  Show Profile Send wallraff a Private Message
Hej!

Hjälpte mitt ex med stereoköp och hon föll för http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Stereosystem/DENON_DM33_+_DALI_Concept_1.htm från Hifiklubben.

Hon blev riktigt nöjd och använde det även till filmtittning.
Blir även där lite över i budgeten, om man inte väljer att uppgradera på högtalarsidan. Eller kanske komplettera med ett par stativ eller väggfästen?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Edited by - wallraff on 2007/02/16 14:14:54
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/16 :  14:13:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Titta på prisjakt.nu på förstärkare och A/V receiver, ibland blir man förvånad hur lite en del grejer kostar, jämför och surfa även runt på handlarnas sidor, ibland kan det reas ut grejor, särskilt hemmabiostärkare som byter modell oftare än tvåkanal...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/02/16 :  14:30:32  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Receiver: Denon DRA-500AE cirka 2,5k
CD-spelare: CAMBRIDGE Azur 340C cirka 2,2k
Högtalare: Quad 12L mkII cirka 5,7k

Summa 10.400 kr. (Kanske "klubben" kan ge lite paketrabatt på elektroniken?) Lite över budget men detta torde vara ett svårslaget paket vad gäller pris kontra prestanda. Ett juste stativ till Quad:arna går att finna för cirka 500 kr och uppåt om man inte redan har en bra placering av högtalarna.

När man sedan vill uppgradera (för det vill man alltid förr eller senare ) så hänger högtalarna med väldigt länge. De ger rättvisa åt mycket dyrare elektronik.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/16 :  14:32:34  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...nu känns det som det drar åt Totem hållet, skall då isf kombineras med en hygglig receiver, följande står på listan, kommentarer?

* H/K 3380 (3190:-)
* Yamaha RX-797 (3790:-)
* Denon DRA 700AE (3798:-)

...om man skulle välja CD till, så kanske man ska gå på samma märke??


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/18 :  00:09:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Spontant skulle jag välja Denon eftersom jag kört märket tillsammans med Totem och det i mitt fall lät bra. Efter att ha lyssnar på en del Denon-produkter på HiFi-Klubben tycker jag att Denon generellt låter bra utan att sticka ut - ge den där riktiga wow-upplevelsen. Huruvida de är bättre eller sämre än dina alternativ har jag ingen aning om. Och vad mottagaren tycker har ingen av oss någon aning om.

Jag har ingen uppfattning om Denons CD-spelare utöver mina generella synpunkterna ovan. Vet heller ingenting om de andra märkena.

Men om ni köper Totem och Denon-recievern så spräcker du ju budgeten om du även ska köpa CD-spelare?

Eftersom grejorna är en gåva skulle jag sträva efter köpa receiver och CD-spelare i samma serie. Det skulle kännas elegantast att överlämna.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000